آینده گالوس زیر سایه هایدلبرگ

0
698

منبع: نشریه Labels & Labeling
گروه ترجمه

با فسخ قرارداد خرید کمپانی گالوس توسط شرکت Benpac، مدیر ارشد اجرایی هایدلبرگ، Rainer Hundsdörfer اعلام کرد که گالوس در آینده، به عنوان یک کمپانی مستقل در مجموعه هایدلبرگ به فعالیت خود ادامه خواهد داد. اندی توماس ایمانز گزارش می دهد.

طی سال گذشته، صنعت لیبل مشتاقانه سرنوشت آینده کمپانی گالوس را که یکی بزرگترین تامین کننده گان لیبل و از پیشگامان چاپ کم عرض به شمار می رود، دنبال کرده است. داستان از سال ۱۹۹۹ و از جایی آغاز شد که رابطه میان کمپانی گالوس با کمپانی مطرح هایدلبرگ که یکی از بزرگترین صاحبان بازار ماشین‌های افست ورقی است، دگرگون شد. در همین سال بود که هایدلبرگ ۳۰ درصد از سهام شرکت گالوس را خرید تا راه و چاه کسب و کار لیبل با ماشین کم عرض را از این کمپانی یاد بگیرد. در همین دوران، دو کمپانی دانش و فناوری‌های مختلف خود را باهم به اشتراک گذاشتند که از جمله آنها می توان به طراحی و تولید هد چاپگرهای افست برای پلتفرم ماشین‌های RCS گالوس نام برد، همچنین در برخی از زمینه‌های دیگر، گالوس از شبکه ی بازار و کسب و کار بزرگ هایدلبرگ برای فروش و شناساندن محصولات خود در دنیا استفاده کرد.
در ماه آگوست سال ۲۰۱۴، هایدلبرگ تصمیم گرفت که باقی سهام شرکت گالوس را هم خریداری کند تا تمام محصولات این شرکت را برای عرضه به بازار و فروش، با بازار محصولات هایدلبرگ یکپارچه کند. به این ترتیب بخش اصلی تولید لیبل‌های Labelfire گالوس با فناوری هد چاپگر فوجی فیلم یکپارچه شد و به یکی از سایت‌های کمپانی هایدلبرگ در شهر ویسلوخ آلمان که یکی از مهمترین کارخانه‌های چاپ افست ورقی هایدلبرگ بود، انتقال یافت.
بعد در ماه جولای، هایدلبرگ اعلام کرد که شرکت گالوس را به مبلغ ۱۲۰ میلیون یورو، به هولیدنگ سوئیسی “بن پک” Benpac فروخته است، معامله ای که بعدا توسط اداره قانون گذاری فدرال آلمان هم تصویب شد و قرار شد که انتقال مالکیت این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۰ انجام شود. اما کارهای قانونی مربوط به تکمیل قرارداد تا ماه ژانویه ساال ۲۰۲۱ به تاخیر افتاد و درنهایت در پایان ماه ژانویه وقتی کمپانی سوئیسی از پس هزینه خرید خود برنیامد، معامله به هم خورد و شرکت گالوس تحت زیرمجموعه هایدلبرگ باقی ماند.
این حوادث چطور اتفاق افتاد؟ و رابطه هایدلبرگ – گالوس تا کی و چگونه ادامه می یابد؟ این‌ها سوالاتی است که نشریه L & L از رینر هاندزدورفر، مدیر ارشد اجرایی هایدلبرگ و دکتر فرانک شوام، سرپرست واحد کسب و کار شرکت گالوس پرسیده است.

بحران کووید
رینر هاندزدورفر می گوید که تصمیم فروش کمپانی گالوس، کمی قبل از ماجرای اپیدمی کرونا و انتشار آن در اروپا گرفته شده بود و تصمیمات مبنی بر انتقال مالکیت گالوس و خروج آن از زیرمجموعه هایدلبرگ از چندین ماه قبل در دست بررسی بود. او می گوید: ” ما از سال ۲۰۱۹ برنامه بازسازی گالوس را آغاز کردیم تا با مستقل تر شدن فعالیت‌های گالوس، بتوانیم بر فعالیت‌های هسته ای خود در زمینه ای تجهیزات، خدمات و نرم افزار متمرکز شویم. ما تمام سعی خود را کردیم که گالوس و هایدلبرگ را با هم یکپارچه کنیم ولی به نظر میرسد که این تصمیم از اول اشتباه بود، چاپ لیبل کم عرض بازار متفاوت و خاص خودش را دارد که با فعالیت‌های هایدلبرگ همراستا نیست. یکپارچه سازی این دو شرکت زمان طولانی و هزینه بالایی روی دستمان می گذاشت. برای همین تصمیم گرفتیم که مدیریت شرکت را به خود گالوس بسپاریم تا شرکت بتواند به شکل مستقل تر و سریع تری راه‌های رشد خود را طی کند. ما سعی کردیم که بهترین مصلحت را برای گالوس درنظر بگیریم: مستقل سازی گالوس در کنار امکان استفاده از زیرساخت‌های هایدلبرگ مثل شبکه خدمات و تدارکات جهانی و فروش. به دنبال این تصمیم، قرار شد مراحل بازسازی کارخانه گالوس تا اواخر سال ۲۰۲۰ به اتمام برسد که با شروع اپیدمی کرونا، این کار برای چندین هفته به تاخیر افتاد.”
معامله Benpac تصمیمی ناگهانی و عجله ای نبود. این کمپانی از کمی قبل تر، برخی از مهندسان شرکت گالوس را به کار گرفته بود و برای شرکت در گستره ای وسیع تر از فعالیت‌های گالوس اعلام آمادگی و اشتیاق کرده بود. رینر هاندزدورفر اضافه می کند که: “ما قبلا هم با Benpac تبادلات و معاملات گوناگونی داشتیم و در آن زمان هم بحث مسائل مالی هایدلبرگ در میان بود، برای همین از این پیشنهاد استقبال کردیم. در بحرانی که کووید ۱۹ برایمان پیش آورده بود، تصمیم منطقی این بود که حتی در ازای از دست دادن بخش مهمی از زیرمجموعه هایدلبرگ، بتوانیم به سلامت از بحران عبور کنیم.”
رینر هاندزدورفر حالا می گوید که وضعیت مالی هایدلبرگ به خاطر سیاست‌ها و صرفه جویی‌هایی که شرکت از سال گذشته تا کنون اتخاذ کرده، در وضع بسیار بهتری قرار گرفته و برای همین دیگر نیازی به فروش گالوس احساس نمی شود. او اضافه می کند: ” بر اساس سیاست‌های جاری، مجبور شدیم که ۱۶۰۰ نفر از کارمندان شرکت را مرخص کنیم و از این لحاظ در هزینه‌های مربوط به منابع انسانی صرفه جویی کردیم و به جای فروش گالوس، در برخی از قراردادهای ادغام و تملک شرکت تغییراتی ایجاد کردیم، مثلا در تعدادی از این قراردادها، همکاری خود را با کمپانی‌های مواد شیمیایی و تولید پوشش‌های پیشرفته خاتمه دادیم، کمپانی Cerm را واگذار کردیم و شبکه فعالیت و مدیریت سرمایه خود را بهبود بخشیدیم. همه این کارها را برای نگه داشتن گالوس انجام دادیم. ما تصمیم گرفته ایم که گالوس را نگه داریم ولی همچنان در حال برنامه ریزی هستیم که این کمپانی به شکل مستقل تری فعالیت‌های خود را ادامه دهد. فقط این که بعد از یک سال، دوباره به خانه اول مان بازگشتیم.”
هاندزدورف می گوید در قرارداد Benpac، گالوس نیمی از مسیر مستقل شدن خود را طی کرده است و حالا به دنبال این است که محصولات خود را به شکل رقابتی تری به بازار عرضه کند. او به آینده فعالیت گالوس خوشبین است و اطمینان دارد که گالوس برای مجموعه هایدلبرگ سود و آینده روشنی را به همراه می آورد.

فردای دیجیتال
هاندزدورفر اهمیت چاپ دیجیتال را در چشم انداز هردو کمپانی مهم و حیاتی می داند: “با این که خطوط تولید Primefire را متوقف کرده ایم، ولی من معتقدم که آینده ی دیجیتال برای رشد هایدلبرگ حیاتی است و بنابراین به زودی با متدها و محصولات تازه، توسعه این فناوری را ادامه می دهیم. تا همین حالا هم هایدلبرگ در خط تولید این فناوری از بهترین تجهیزات و فناوری‌های خود استفاده کرده و برای همین هم Primfire همچنان بهترین فناوری موجود در بازار محسوب می شود. پس برای هایدلبرگ بسیار مهم است که دوباره به این فناوری برگردد و از آن حمایت کند چون ما معتقد هستیم که این فناوری در آینده ی نزدیک هم برای هایدلبرگ و هم گالوس مهم و باارزش خواهد بود.”
هاندزدورفر همچنین می گوید که انتقال منابع گالوس جزو قرارداد Benpac نبوده است، زیرا رابطه میان هایدلبرگ و گالوس همیشه بسیار محکم و منسجم بوده است. “گالوس همیشه به عنوان یک تامین کننده ی دیجیتال با هایدلبرگ همکاری کرده، ولی رابطه میان دو شرکت بیشتر از اینکه شبیه میزبان و مشتری باشد، یک رابطه ی خانوادگی بوده است. حالا این فرصت برای هردو کمپانی به وجود آمده که این رابطه را گسترش دهیم، محصولات خط تولید Labelfire گالوس فقط برای چاپ روی بسته‌بندی انعطاف پذیر نیست، بلکه برای انواع جعبه مقوایی نیز قابل استفاده است و همین، فعالیت‌های گالوس را در راستای فعالیت‌های هسته ای‌هایدلبرگ قرار می دهد. بنابراین ما تصمیم گرفته ایم که از این فناوری حمایت کنیم و آن را به سطوح بالاتری ارتقا دهیم.”

چشم انداز گالوس
دکتر فرانک شوام، سرپرست واحد کسب و کار لیبل کمپانی گالوس، نقشه ی راه شرکت را به تفصیل برایمان شرح می دهد. او می گوید که قدم بعدی در خط تولید Labelfire ، توسعه و راه اندازی رول عرض ۴۳۰ میلی متر و ۲۵۰ میلی متر چهار رنگ است. او اضافه می کند: ” قرار است که خط تولید Labelfire را به یک پلتفرم ماژولار تبدیل کنیم که طبق نیاز و خواست مشتری قابل تغییر و استفاده باشد. با این کار مشتری می تواند سیستم چاپ سفارشی خود را راه اندازی کند و سرعت و اندازه کار است که می تواند در راستای فعالیت‌ها و با بهره مندی از پتانسیل‌هایی که هایدلبرگ در اختیارش قرار می دهد، به مسیر پیشرفت خود ادامه دهد. گالوس درحال حاضر برای بسترهای انعطاف پذیر، انواع مرکب‌های مخصوص با ریسک انتقال مرکب پایین را فراهم کرده و مرکب‌های سفید با کیفیت قابل چاپ با سرعت ۷۰ متر در دقیقه را به بازار عرضه می کند. همچنین ما بخش تحقیق و توسعه ی مرکب مخصوص گالوس را راه اندازی کردیم چون معتقدیم که توسعه ی ماشین آلات چاپ بدون دسترسی به واحد تحقیق و توسعه ی مرکب اختصاصی، منطقی نیست. همه چیز باید هماهنگ و تحت کنترل کارخانه باشد.
یکی از مهم ترین اولویت‌های امروز گالوس، تمرکز بر فناوری هیبریدی جوهرافشان – فلکسو است. با این فناوری، در خط تولید Labelfire میتوانیم در تولید لیبل‌های دارای پوشش وسیع مرکب از واحدهای چاپ فلکسو استفاده کنیم. ما معتقدیم که این فناوری هیبریدی در بازار حرف اول را میزند. در حال حاضر بسیاری از صاحبان برند از این مدل کسب و کار استفاده می کنند و با توجه به شرایط خود، از آن برای نو آوری و رقابتی کردن بازار خود بهره می گیرند.
دکتر شوام همچنین اضافه می کند: ” از طرف دیگر، از توسعه خطوط چاپ سنتی هم غافل نمانده ایم. خطوط تولید چاپ سنتی به خاطر سرعت بالای تولید در تیراژهای بالا همچنان سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص می دهند. مخصوصا این که برای لیبل‌هایی که دارای قسمت‌های مرکب خور وسیع هستند، استفاده از چاپ دیجیتال منطقی نیست و باید به روش‌های سنتی چاپ روی بیاوریم.”
همچنین پلتفرم RCS گالوس که هنوز بعد از گذشت ۲۰ سال، فناوری درجه یک گالوس به شمار می رود، به تازگی به سیستم کنترل الکترونیک پیشرفته ای تجهیز شده که کاربردهای چندگانه را برای این ماشین فراهم می کند که هر یک از آنها، دسترسی به فرمت‌های عرضی مختلف است. شوام می گوید: “این ماشین هنوز مجهزترین پلتفرم اتوماتیک ما محسوب می شود که در هر واحد چاپی، یازده سروموتور دارد، این تعداد سروموتور به اندازه ای ست که افزایش تعداد آن دیگر ممکن نیست.”
ماشین Labelmaster هم همچنان مهمترین پلتفرم و منبع سودآوری گالوس به شمار میرود. شوام می گوید: ” نقشه بعدی ما برای پلتفرم Labelmaster این است که عرض رول‌های دیگری را به این پلتفرم اضافه کنیم. در حال حاضر به فرمت رول ۳۴۰ در ۴۴۰ میلی متر، عرض ۵۷۰ میلی متر را هم اضافه کردیم. این فرمت تازه با سرعت ۲۰۰ متر بر دقیقه ای خود، علاوه بر افزایش تولید و بهره وری Labelmaster ، ظرفیت تولید در دیگر زمینه‌ها مانند شرینک اسلیو و بسته‌بندی انعظاف پذیر را هم افزایش داده است. همچنین برای دراختیار گرفتن فرمت‌های عریض تر ۶۷۰ متر به بالا، هایدلبرگ کارخانه تولید کارتن خود در شهر ویدن آلمان را در نظر گرفته است. این ماشین‌ها مخصوصا برای محصولات مقوایی و کارتنی طراحی شدند و می توانند به طور اختصاصی نیازها و خواسته‌های مشتری را برآورده سازند.”
ماشین فرمت ۵۷۰ میلی متری Labelmaster در حال حاضر در حال توسعه ست و قرار است اولین نمونه آن تا چند ماه آینده عرضه شود.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید