اترک باید گلایه‌­های چاپخانه­‌داران را جدی بگیرد

امیر کشانی، مدیر چاپ و بسته­‌بندی­ ماتریس:

کارخانه اترک، محصولی ضروری برای کشور تولید می‌کند و صنعتی در حال پیشرفت است که می‌تواند به عنوان متحد چاپخانه‌ها، به ویژه در شرایط تحریم، مواد مصرفی مناسب را برای صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور در حد توان تأمین کند.
ما افتخار می‌کنیم که از آغاز فعالیت این کارخانه در کنار آن بوده‌ایم ولی این شرکت مثل هر تولیدکنندۀ دیگر دچار مشکلاتی است که از کیفیت محصول آن می‌کاهد، در نتیجه پاره‌ای نارضایتی‌ها برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند.
اغلب مقواهایی که ما از اترک خریداری می‌کنیم، از نوع مرغوب آن هستند ولی این کارخانه مثل هر واحد تولیدی و هر صنعت دیگری، محصولات درجه ۲ و درجه یک دارد. و خیلی از همکاران ما در تهران و شهرهای دیگر از کیفیت آنها گلایه‌هایی دارند. البته من شاهد بوده‌ام که این کارخانه تلاش زیادی برای ارتقای کیفیت مقوای پشت طوسی انجام داده و نسبت به ۵ – ۴ سال قبل، پیشرفت محسوسی داشته است. با این حال گلایه چاپخانه‌داران از بعضی محصولات اترک را باید این کارخانه جدی بگیرد.
چاپخانه‌داران به خاطر حفاظت از ماشین‌های چاپ خود، از چاپ روی این مقوا خودداری می‌کنند. زیرا اگر فقط یک لاستیک ماشین افست با این مقوا آسیب ببیند، نمی‌توانند آن را جبران کنند. اشکال دیگری که می‌توان گرفت این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای حمایت از این محصول داخلی، همه نوع مقوا را مشمول ۱۵ درصد عوارض گمرکی کرده است، در حالی‌که این شرکت فقط مقوای پشت طوسی، آن هم معمولاً ۳۰۰ و ۳۵۰ گرمی تولید می‌کند و به نظر نمی‌آید ظرفیت تولید آن کفاف نیاز بازار را بدهد. بنابراین تعرفه ۱۵ درصدی گرچه به سود کارخانه اترک است، به زیان همه‌ی تولید کننده‌های محصولات سلولزی و چاپخانه‌داران، در نتیجه کل صنعت، صادرات و مصرف کنندگان تمام می‌شود.
توجه داشته باشید که دست‌اندرکاران صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران انواع مقوا را ۱۵ درصد گران‌تر از رقیبان خود ـ مثلاً در ترکیه ـ خریداری می‌کنند که ۹ درصد ارزش افزوده و حدود ۶ – ۵ درصد هزینه‌های دیگر بابت پیچ و خم اداری و هزینه‌های انتقال ارز به آن افزوده شود، بنابراین روی هم رفته مقوا را حدود ۳۰ درصد بیشتر از بهای واقعی، به‌دست می‌آورند.
این سیاست حمایتی وزارت صنایع، در نهایت به تضعیف صنایع سلولزی می‌انجامد به طوری که پلاستیک جای کارتن سلولزی را می‌گیرد. در کجای دنیا به جز ایران کارتن پلاست را به جای کارتن و سبدهای پلاستیکی را به جای کارتن برای بسته‌بندی میوه و محصولات کشاورزی استفاده می‌کنند؟
چاپخانه ماتریس به عنوان مشتری کارخانه اترک امیدوار است این مسائل به سود کل صنعت چاپ و بسته‌بندی کشور حل شود به طوری که هم شاهد رشد و گسترش کمّی و کیفی محصولات این شرکت باشیم و هم چاپخانه‌ها و صنایع بسته‌بندی بتوانند برای رقابت در بازارهای صادراتی، توانمند شوند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید