احمد ابوالحسنی:

0
2230

چاپخانه‌های بزرگ در نمایشگاه شرکت می کنند
که خیلی هم راضی بودند

 

احمد ابوالحسنی

آیا استقبال شرکت ها و چاپخانه‌‌ها از نمایشگاه، بیشتر از دوره قبل بود؟
در نمایشگاه امسال نسبت به سال قبل، تعداد شرکت‌‌کنندگان بیشتر بود. امسال بالغ بر ۲۳۰ شرکت حضور داشتند دو سالن بیشتر از سال قبل بود که تقریبا ۳۰ تا ۳۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش متراژ نشان می دهد.
نمایندگان شرکت‌‌های خارجی امسال هم در نمایشگاه حضور نداشتند. آیا نمی‌‌شد به طریقی این کمبود را جبران کرد؟
از کشور‌‌ هند ۳۰ شرکت ثبت نام هم کرده بودند به خاطر مسئله کرونا نیامدند و استقبال نکردند و خود ما هم نمی‌‌دانستیم که نمایشگاه برگزار می‌‌شود یا نمی‌‌شود. به دلیل مسئله کرونا و قرمز بودن بیشتر شهرها، بخصوص تهران، تقریبا ۲۵ شهریور بود که برگزاری نمایشگاه قطعی شد.
چندین دوره نمایشگاه چاپ و بسته بندی است که حضور افراد ثبت می‌‌شود، آیا تحلیل خاصی روی این اطلاعات صورت می دهید؟
خیر، شرکت نمایشگاه های بین المللی، لیست می‌گیرند که بعدا آن لیست را به ما هم می‌‌دهند یعنی تعداد شرکت‌‌کننده‌‌ها و افرادی را که می‌‌آیند هم برای خودشان آمارگیری می کنند و هم به ما می‌‌دهند که بدانیم چه کسانی آمدند. در این سه سال آخر، نمایشگاه تقریبا بیشتر تخصصی شده است، دیگر افراد معمولی کمتر می‌‌آیند و چون در صدا و سیما هم ممنوع بود که بخواهیم تبلیغات کنیم، به تبع تنها در فضای مجازی و صنفی تبلیغ می‌‌کردیم. به همین خاطر مخاطبان‌‌مان هم تقریبا خاص بودند و شرکت کنندگان هم از این باب خیلی راضی بودند که بازدید از نمایشگاه تخصصی شده است.
به عنوان رئیس اتحادیه چاپخانه‌‌داران تهران، به نظرتان این نمایشگاه توانست خواسته‌‌های صنفی چاپخانه داران را برآورده سازد؟
برای ما مهم آن‌‌هایی است که شرکت می کنند. الان فعالیت صنعت چاپ در ایران، بیشتر در بخش خدمات چاپ است . در بخش خدمات چاپ، نمایشگاه خیلی خوب بود. خیلی از شرکت کنندگان قرارداد‌‌های خوبی بسته اند. نمایشگاه به گونه‌‌ای هست که چاپخانه‌‌های کوچک شاید جواب نگیرند چون کسانی که مراجعه می‌‌کند، کارهایشان سنگین است و تیراژ کارهای شان هم بالا است. به همین علت هم قریب به اتفاق چاپخانه‌‌های بزرگ شرکت می کنند که آنها هم خیلی راضی بودند. من با هرکدام صحبت کردم از هر نظر خیلی راضی بودند، چرا که اگر راضی نباشند سال بعدش نمی‌‌آیند. برای ما مهم است کاری کنیم که شرکت کنندگان مخاطب داشته باشند که سال بعد هم بیایند.
تحریم ها و شرایط اقتصادی کشور روی نمایشگاه اثر گذاشته، تاثیر آن بر کار و کسب چاپخانه ها چیست و برای مقابله با مشکلات چاپخانه ها چه راه حل هایی پیشنهاد می‌کنید؟
نمایشگاه در هر موقع و زمانی که برگزار می‌‌شود، بیشتر به خاطر این است که امکانات و مسائل روز را به نمایش بگذارد خب در ایران این مشکل تقریبا در همه صنایع وجود دارد که شرکت ها نمی‌‌توانند ماشین‌‌آلات‌‌ خود را بیاورند. به چند دلیل:
اول زمان کم، از زمانی که کرونا در این دو سال اخیر آمده، زمان ساخت و ساز اولیه غرفه ها را یک روز هم کم کردند و به جای ۴ روز، در ۳ روز برگزار می شود. خب در سه روز تقریبا هیچکس نمی‌‌تواند ماشین‌‌آلات بیاورد و نصب کند بعد بخواهد همان جا هم روی تولید برود.
مشکل دیگر برای آوردن فناوری های جدید، تحریم‌‌هاست. الان خیلی از عزیزانی که حتی ماشین آورده اند، ماشین‌‌شان هم به روز است، اگر مشکلی پیدا ‌‌کنند(مثلا به خاطر یک اشکال نرم افزاری) مجبورند بروند از یک کشور دیگر با کارخانه لینک شوند، چرا که مستقیم نمی‌‌توانند ارتباط بگیرند. مسئله تحریم که به اتحادیه و امثال ما ارتباطی پیدا نمی‌‌کند. از طرف دیگر در کل صنایع، مشکلی که پیش آمده این است که خیلی از واحد‌‌های کوچک دارند به تعطیلی کشیده می شوند، به خاطر مسئله تحریم ها و نرخ ارز، در کل کشور کار یک مقدار کم شده است، چون چاپ مستقیما با کل صنایع ارتباط دارد، وقتی صنعت می-خوابد صد در صد در چاپ هم تاثیر می‌‌گذارد.
چاپ تقریبا می‌‌توانم بگویم صنعت مادر است؛ مشکلی که در ایران وجود دارد، این است که همکاران عزیز ما برای کار گروهی تقریبا تعامل ندارند، وقتی تعامل ندارند، برای‌‌شان مشکل به وجود می‌‌آید. الان برای خیلی از چاپخانه های کوچک مشکل پیش آمده، ما نگران هستیم، با این شکلی که الان هست راهی وجود ندارد مگر این که اقتصاد راه بیفتد یا این که عزیزان بیایند با هم یک مجموعه بزرگ تر تشکیل بدهند و به خارج از تهران کوچ کنند، یعنی اگر همان واحد‌‌های شان را بفروشند دیگر احتیاجی به وام ندارند، ملک‌‌های شان را بفروشند، با همین سرمایه‌‌ای که دستشان می آید، می‌‌توانند ماشین آ‌‌لات جدید خریداری و یک مجتمع چاپی در حاشیه تهران راه اندازی کنند. در این راستا ما تصمیم داریم جلساتی بگذاریم، دوستان را توجیه کنیم که این کار را بکنند که به نفع شان هست، اما اگر خودشان قبول نکنند ما کاری نمی‌‌توانیم بکنیم. ما فقط می‌‌توانیم خط مشی بدهیم و از این باب هم خیلی نگرانیم که چرا باید یک چاپخانه‌‌ای تعطیل بشود. هم من و هم هیات‌‌مدیره در این بخش واقعا نگران و ناراحت هستیم. تنها کاری که می‌‌توانیم بکنیم این است که به دوستان راهنمایی بکنیم.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید