افق جدید چاپ گراور پیوند با دیجیتال و مرکب بدون حلال

0
795

درصدد به‌روزرسانی چاپخانه با فناوری جدید هستیم
چشم انداز ده ساله صنعت چاپ گراور: از ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۳


فناوری‌هایی مثل پرینترهای پیگمنتی تک مرحله‌‌ای (one-step) چاپ پارچه و پیشرفت‌هایی که در ماشین‌های دیجیتال مستقیم به فیلم DTF انجام شده، فرصت‌های متنوعی را پیش روی چاپ پارچه گذاشته است.‌‌ این دو روند مهم در چاپ دیجیتال پارچه، به خوبی نشان ‌می‌دهد که چاپ دیجیتال تنها یک روش چاپ نیست، بلکه سهم بزرگی در پیشرفت‌های اخیر و نوآوری‌های ‌‌آینده‌ی چاپ پارچه دارد.

منبع: ( Future Market Insights FMI)
گروه پژوهش

ارزش چاپ گراور در سال ۲۰۲۳، معادل ۴ میلیارد دلار تخمین زده شده و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۳۳ با نرخ رشد مرکب سالانه ۶.۵ درصد، تا پایان سال ۲۰۳۳، به رقم ۷.۴ میلیارد دلار برسد.
تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان ماشین‌آلات و مواد اولیه در کنار چاپخانه‌های گراور، بازار بزرگ این صنعت را تشکیل می‌دهند. چاپ گراور که با نام چاپ اینتاگلیو هم شناخته می‌شود، یک روش چاپی بسیار با کیفیت و تطبیق پذیر است. مشتریان در زمینه‌های مختلف بسته‌بندی، انتشارات، چاپ دکوراتیو و چاپ لیبل، به طور گسترده از چاپ گراور استفاده می‌کنند.
در چاپ گراور، ابتدا تصویر مورد نظر بر روی یک سیلندر که از جنس مس یا فولاد با سطح کرومی است، حکاکی می‌شود. بعد در فرآیند چاپ، مرکب در قسمت‌های حکاکی شده سیلندر باقی مانده و به سطح بستر منتقل می‌شود. گراور، یک روش چاپی دقیق، باکیفیت و با قابلیت اطمینان و پایداری کیفی بالا در مورد سفارشات انبوه است. با چاپ گراور می‌توان تصاویر با جزئیات ریز و رنگ‌های درخشان را با رزولوشن تصویر بالا بر روی بسترهای مختلف چاپ کرد.
چاپ گراور مزیت‌های منحصر به فردی دارد که عامل جذب مشتریان به آن است. پایداری کیفیت بالا و یکدست در سفارشات انبوه، امکان چاپ بسته‌بندی با جلوه‌های بصری ویژه و فوق العاده و پیشرفت‌هایی که در فناوری‌های چاپ گراور پدید آمده و امکاناتی مانند شخصی سازی سفارشات را در آن فراهم کرده، همه باعث می‌شود که چاپ گراور در صنعت چاپ از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.
بااینحال، بازار صنعت چاپ بسیار رقابتی ست و شرکت‌های پیشرو در این صنعت، همیشه در حال خلق فرصت‌های جدید، پایدارتر کردن روش‌های چاپ و بهینه کردن راه‌های خدمات رسانی به مشتریان هستند. چاپ گراور هم از این قافله عقب نمانده است.

مهمترین روندهای صنعت گراور در سال ۲۰۲۳
• تقاضا برای چاپ بسته‌بندی باکیفیت و جلوه‌های بصری ویژه باعث شده که مشتریان بیشتری به مزیت‌های چاپ گراور روی بیاورند.
• دیجیتال شدن ماشین‌ها و گردش کار چاپخانه گراور، بهره وری و اثربخشی آن را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش داده و زمان تحویل سفارشات به مشتری را کاهش داده است.
• تولیدکنندگان ماشین‌آلات گراور، در حال تولید مرکب‌های پایه آب و بدون حلال برای آن هستند، ماشین‌آلات گراور امروزی، مصرف انرژی پایین‌تری نسبت به گذشته دارند، و برنامه‌های مربوط به بازیافت هدررفت و زباله‌های چاپ گراور، این روش چاپی را که در گذشته در گروه فناوری‌های ناپایدار طبقه‌بندی می‌شد، هرچه بیشتر به اهداف پایداری محیط‌زیست نزدیک می‌کند.
• واحدهای تحقیق و توسعه در سرتاسر دنیا، همواره در حال تلاش برای تولید مرکب‌ها و بسترهای پایدار و باکیفیت هستند که در عین اثربخشی بالا، ارزان‌تر هم باشند.
• تقاضای مشتریان برای تولید محصولات و مخصوصا بسته‌بندی‌های سفارشی و شخصی سازی شده، باعث شده که فناوری‌های تازه گراور برای تولید این نوع محصولات توسعه داده شوند.

مقایسه فروش چاپ گراور، دیروز و فردا
در بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، چاپ گراور سالانه با ۷.۲ درصد رشد همراه بوده است. انتظار می‌رود که طی سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۳، نرخ رشد سالانه این روش چاپی، ۶.۵ درصد باشد و به این ترتیب، فروش گراور تا پایان این دوره، به بالاتر از ۷.۴ میلیارد دلار در سال برسد.
در سال‌های اخیر، چاپ دیجیتال و الکتروفتوگرافی پیشرفت‌های فوق العاده ای داشته اند. چاپ دیجیتال، مزیت‌های فوق العاده‌ای به مشتریان خود می‌دهد که در تاریخ صنعت چاپ بی سابقه بوده اند. اما مهمترین مزیت چاپ دیجیتال که دستیابی به آن تا حالا برای گراور امکان پذیر نبوده، قابلیت چاپ اطلاعات متغیر است.
اما فناوری‌های تازه، این محدودیت را از میان برداشته اند؛ در حال حاضر، سیستم‌های هیبریدی به بازار آمده اند که ترکیبی از چاپ دیجیتال و چاپ گراور هستند و مزیت‌های منحصر به فرد هردو روش را به طور همزمان در اختیار کاربر قرار می‌دهند.
سیستم‌های هیبریدی گراور-دیجیتال، قابلیت انعطاف‌پذیری و شخصی سازی چاپ دیجیتال را با سرعت و حجم سفارشات بالای چاپ گراور ترکیب می‌کند. نتیجه این یکپارچگی، سفارشات با کیفیت و سرعت تحویل بسیار بالا و با قابلیت چاپ اطلاعات متغیر است.
چاپ گراور در بسیاری از زمینه‌های چاپ، حرف اول صنعت را می‌زند. مخصوصا در مناطقی که از یک طرف، حجم سفارشات آنلاین به سرعت در حال افزایش است و از طرف دیگر، نیاز به بسته‌بندی باکیفیت برای محصولات وجود دارد، چاپ گراور انتخاب فوق العاده‌ای محسوب می‌شود.

محدودیت‌های چاپ گراور
البته چاپ گراور در کنار مزیت‌های خود، محدودیت‌هایی هم دارد. مهمترین محدودیت چاپ گراور، هزینه‌های بالای راه اندازی خط تولید آن است. هزینه‌های اولیه شامل خرید ماشین‌آلات گران قیمت، سیلندر چاپ، سیستم‌های مرکب دهی و… است که راه اندازی گراور را از هر روش دیگری در صنعت چاپ پرهزینه‌تر می‌کند. هزینه‌های چاپ گراور به قدری ست که معمولا برای چاپخانه‌های کوچک و متوسط صرفه اقتصادی ندارد.
علاوه بر این، چاپ گراور نسبت به سایر روش‌ها، مراحل ساخت پلیت و پیش از چاپ طولانی‌تر و پیچیده‌تری دارد. همین موضوع ایجاب می‌کند که این روش چاپی، بیشتر از سایر روش‌ها به نیروی کار ماهر و متخصص نیاز داشته باشد. بنابراین چاپ گراور علاوه بر چالش هزینه، ممکن است با چالش نیروی کار هم مواجه باشد. همینطور اینکه مراحل پیش از چاپ گراور، معمولا زمانبر و مستعد بروز خطای انسانی است.
چاپ گراور برای چاپ روی بسترهای مختلف، با محدویت‌هایی همراه است. مناسب‌ترین بسترها برای چاپ گراور، فیلم بسته‌بندی انعطاف پذیر و کاغذهای
پوشش دار هستند. چاپ گراور برای چاپ بر روی بسترهای بافت دار مناسب نیست.
همچنین اگرچه فناوری‌های گراور در زمینه پایداری، به طور مداوم در حال بهبود و بهینه سازی هستند، اما همچنان از این نظر از روش‌های تازه‌تر مانند چاپ دیجیتال عقب هستند. بنابراین، چاپ گراور در مقابل چاپ دیجیتال، با نقص‌های محیط‌زیستی متعددی همراه است. چون هنوز بسیاری از چاپخانه‌های گراور در سرتاسر جهان از سیستم‌های قدیمی‌گراور استفاده می‌کنند که هم مصرف آب و انرژی بالایی دارند و هم آلاینده‌های کربنی آنها بالاست.
وضعیت چاپ گراور در کشورهای مختلف
آمریکا، یکی از بزرگترین مشتریان چاپ گراور در جهان است. پیشرفت‌های بی سابقه در فناوری‌های گراور مانند امکان شخصی سازی و سفارشی سازی سفارشات، باعث شده که استقبال مشتریان آمریکایی از چاپ گراور رو به افزایش باشد. طبق آمار وب سایت Future Market Insights، در سال ۲۰۲۳، ارزش صنعت چاپ گراور در این کشور به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۳، سالانه ۶.۵ درصد رشد داشته باشد.
نوآوری در فناوری‌های حکاکی پلیت، اتوماسیون ماشین‌ها، بهینه سازی سیستم‌های مدیریت رنگ، بهبود فرمولاسیون مرکب‌ها، افزایش کیفیت چاپ، بالا رفتن سرعت تحویل سفارشات و افزایش قابل ملاحظه اثربخشی در گردش کار چاپ گراور، از عوامل موفقیت این روش چاپ به شمار می‌رود. اما همانطور که گفته شد، قابلیت شخصی سازی سفارشات که به لطف ماشین‌های هیبریدی دیجیتال-گراور در دسترس مشتری قرار گرفته، مهمترین برگ برنده گراور به حساب می‌آید. امروزه می‌توان بسته‌بندی و لیبل‌های باکیفیت چاپ شده با گراور را با سیستم‌های چاپ اطلاعات متغیر دیجیتال سفارشی سازی کرد و از این راه، به تبلیغ و آگاهی از برندها کمک بیشتری کرد.
دومین کشور مهم دنیا در زمینه چاپ گراور، چین است. آمارهای وب سایت Future Market Insights نشان می‌دهد که ارزش چاپ گراور تا سال ۲۰۳۳ در چین، از ۱.۶ میلیارد دلار عبور می‌کند. مهمترین علت رشد چاپ گراور در چین، جمعیت بالای این کشور و افزایش تقاضا برای بسته‌بندی‌های باکیفیت برای فروش آنلاین است. چینی‌ها از چاپ گراور برای چاپ انواع لیبل، بسته‌بندی، کارتن، بسته‌بندی‌های انعطاف پذیر و بسیاری از خرده محصولات دیگر استفاده می‌کنند. علاوه بر این‌ها، در چین برای چاپ روزنامه، مجلات، کاتالوگ و دیگر محصولات تبلیغاتی هم از چاپ گراور استفاده می‌شود. مزیت گراور در این زمینه، پایداری کیفیت در مورد سفارشات انبوه، امکان چاپ باکیفیت و پرجزئیات تصاویر و امکان چاپ بر روی کاغذ با گراماژ مختلف و عملیات تکمیلی متعدد و وسیع است.

فرآیندهای محبوب گراور
در صنعت گراور معمولا از مرکب‌های سالونت استفاده می‌شود. در مرکب‌های سالونت، از حلال‌ها به عنوان مدیوم اصلی استفاده می‌شود که پس از انتقال مرکب بر روی بستر، تبخیر می‌شوند. مرکب‌های سالونت از دسته مرکب‌های غیرپایدار هستند و برای چاپ گراور مزیت‌ها و محدودیت‌های مختلفی دارند. اول اینکه، مرکب‌های سالونت می‌توانند تصاویری با رنگهای درخشان و فام رنگی دقیق و غنی به دست دهند. همچنین بازتولید تصاویر با گراور، با دقت و جزئیات فوق العاده‌ای انجام می‌شود. برای همین، از گراور و مرکب‌های سالونت برای چاپ محصولات بسیار باکیفیت استفاده می‌شود. علاوه بر این، حلال‌های موجود در مرکب‌های سالونت، سرعت خشک شدن مرکب را افزایش می‌دهند و باعث بالارفتن سرعت چاپ می‌شوند.
علاوه بر این، مرکب‌های سالونت با انواع بسترهای مناسب برای چاپ با روش گراور مانند کاغذ، فیلم‌های پلاستیکی، فویل‌های فلزی و کاغذهای پوشش دار مناسب هستند. مقاومت سطحی مرکب‌های سالونت در برابر آسیب‌های محیطی هم بسیار بالاست و مخصوصا بر روی بسترهای غیر متخلخل و غیر جاذب، بهترین عملکرد را دارند. بر طبق اعلام Future Market Insights، چاپ با مرکب‌های سالونت در این دوره ده ساله ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۳، معادل ۶.۴درصد رشد خواهد داشت.
مهمترین زمینه‌های چاپ گراور
چاپ بسته‌بندی، مهمترین زمینه کاربردی چاپ گراور محسوب می‌شود و انتظار می‌رود در این دوره ده ساله، نرخ رشد سالانه ۶.۲ درصدی داشته باشد.
چاپ گراور به شکل عمده برای بسته‌بندی‌های انعطاف پذیر و بسترهایی مانند فیلم‌های پلاستیکی، لمینیت و بسته‌بندی‌های کیسه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. با چاپ گراور می‌توان تصاویر و گرافیک مورد نظر برندها را با بالاترین حد از تطبیق رنگی، رنگ‌های غنی و درخشان و متون با کیفیت بسیار بالا چاپ کرد. از گراور به طور وسیع برای چاپ بسته‌بندی محصولات نوشیدنی و خوراکی، آرایشی بهداشتی و دارویی استفاده می‌شود.
یک زمینه کاربردی دیگر در چاپ گراور، چاپ دکوراسیون مانند کاغذ دیواری ست. از گراور می‌توان برای چاپ بر روی کاغذهای مخصوص کاغذ دیواری استفاده کرد. طرح و رنگ‌هایی که با چاپ گراور به دست می‌آیند، بی نهایت باکیفیت و چشم نواز هستند.
از چاپ گراور برای چاپ تمهیدات امنیتی بر روی لیبل و بسته‌بندی هم استفاده می‌شود. تمهیداتی مثل هولوگرام، لیبل‌های امنیتی و المان‌های ضد جعل بر روی بسته‌بندی و لیبل محصولات، با چاپ گراور قابل انجام است.
چاپ گراور به خاطر مزیت‌هایی که برای تولید با کیفیت و انبوه سفارشات چاپی دارد، در طول زمان همیشه محبوبیت خودش را حفظ کرده است. اما در سال‌های اخیر، نیاز بازار مدرن به سفارشی سازی و تحویل سریع محصولات باعث شده که گراور نسبت به رقبای قدرتمند دیگر خود مانند دیجیتال و فلکسو، کمی‌ به حاشیه رانده شود. با اینحال، پیشرفت‌هایی که در ماشین‌آلات و مخصوصا سیستم‌های هیبردی این فناوری انجام شده، باعث شده که برندهای بزرگ با سفارشات باکیفیت و انبوه، بار دیگر به سراغ سیستم‌های گراور بروند.
مهمترین سازندگان ماشین‌آلات چاپ گراور
Bobst Group: شرکت بوبست یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سیستم‌ها و ماشین‌آلات چاپ گراور محسوب می‌شود که مخصوصا در زمینه سیستم‌های گراور مخصوص چاپ لیبل و بسته‌بندی فعالیت می‌کند. این شرکت، نوآوری‌های زیادی داشته و از این نظر، یکی از پرچم داران مهم فناوری محسوب می‌شود.
Cerutti Group: شرکت چروتی یکی از تامین کنندگان بین المللی سیستم‌ها و تجهیزات چاپ گراور است. این شرکت در زمینه نوآوری‌های چاپ گراور ید طولایی دارد و همیشه در صدر جدول تامین کننده گان بهترین فناوری‌های گراور قرار می‌گیرد.
Comexi Group: شرکت کومکسی هم یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سیستم‌های چاپ بسته‌بندی‌های انعطاف پذیر به روش چاپ گراور است. این شرکت همیشه به خاطر واحد تحقیق و توسعه پیشرو خود در جهان شناخته می‌شود که در معرفی تازه‌ترین‌ها، حرفی برای گفتن دارد.
TRESU Group: گروه تریسو یک تامین کننده سیستم‌ها و ماشین‌آلات فلکسو و گراور، و سیستم‌های جانبی آنها مانند سیستم‌های کوتینگ این لاین است. این شرکت هم در لیست شرکت‌های خلاق قرار می‌گیرد که تا امروز، نوآوری‌های بسیاری در زمینه سیستم‌های گراور به جهان عرضه کرده است.
Koenig & Bauer: شرکت کوئنیگ اند بائر هم یکی از شناخته شده‌ترین تولیدکنندگان جهان به شمار می‌رود که در زمینه‌های مختلف چاپ، فناوری‌های پیشرو و بسیار پیشرفته‌ای به بازار عرضه می‌کنند. سیستم‌های گراور این شرکت به خاطر اثربخشی فوق العاده‌ای که دارند، همیشه با استقبال جهانی رو به رو می‌شوند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید