امیر حسنی، مدیر پوشش سِلفون:

0
557

اتفاق خاصی نخواهد افتاد

پوشش سلفون یکی از مراکز فعال خدمات پس از چاپ است و به همین خاطر در ارتباط فعال با چاپخانه‌هاست. هرقدر سفارشات چاپ بیشتر باشد، کار این واحد خدمات تکمیلی هم بیشتر می‌شود و هرگاه سفارشات چاپ کاهش یابد، حجم کارهای این مجموعه هم فروکش می‌کند. بنابراین نظر مدیر این واحد می‌تواند منظره صنعت چاپ را کم و بیش برای ما ترسیم کند.
می‌خواهیم بدانیم که آیا امسال، تغییر و گشایشی در واحد تولیدی شما، به عنوان یکی از ارائه کنندگان خدمات چاپی، به چشم می خورد؟
بهتر است بگویم، گشایشی که خیر، چون مواداولیه و مواد مصرفی آن قدر گران شده که تمام هزینه‌های ما را در همین سال جاری، افزایش داده است. بنابراین می توانم بگویم اتفاق خاصی نخواهد افتاد و امسال هم عادی، کار خواهیم کرد. اما اینکه پیشرفت می‌کنیم یا نه، خیلی به شرایط موجود از جمله نوسانات ارزی، قیمت مواد اولیه و مواد مصرفی بستگی دارد. چون زمانی که هزینه این مواد، بالا باشد، برای ما امکان ندارد که سود و اُجرت مناسب از فروش کالای نهایی‌مان، کسب کنیم و از طرفی تیراژ کارها هم پایین می‌آید، بازهم به این دلیل که قیمت کاغذ گران است و در تیراژ جعبه و کارتن، تاثیر می گذارد، در نتیجه کم‌تر کار چاپ می‌شود و به‌طور طبیعی سفارش برای سلِفون و خدمات سلِفونی هم کم‌تر می‌شود. دریک کلام، برای ما ارائه دهندگان خدمات، به‌صرفه نیست. پس همه این موارد به هم مرتبط هستند و نمی‌توان به راحتی سال جدید را پیش‌بینی کرد.
مشتری‌های ما بیشتر، چاپخانه ها و کارتن‌سازی‌ها هستند چون خود شرکت‌ها و واحدهای تولیدی با ما، مستقیم کار نمی‌کنند و در‌اصل ما با واسطه، طرف هستیم که سفارش‌ها را از واحدهایی مثل صنایع غذایی، دارویی، لوازم خانگی و دیگر کارخانجات می‌یرند و بعد از چاپ سلِفون و UV آن را به ما می سپارند و در نهایت برای جعبه‌سازی و کارتن‌سازی ارسال می‌کنند.
آیا قصد توسعه هم دارید؟
درمورد توسعه کارگاه باید بگویم از نظر فضا و مکان، قصد توسعه و کمی جابه‌جایی داریم اما ازنظر دستگاه ها خیر، بازهم به علت نرخ ارز و شرایط فعلی، برای ما مقرون به صرفه نیست چون اکثر دستگاه‌ها از چین وارد می‌شوند و با ارز ۲۵‌هزار تومانی باید برای هر دستگاه چیزی حدود ۱۰۰هزار دلار خرج کنیم که در حال حاضر در بازار ایران، هردستگاه ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود. و جدا از همه این موارد، از نظر زمانی هم با محدودیت مواجه هستیم، از زمانی که دستگاه را سفارش بدهیم، ۶ ماه طول می‌کشد تا به دست‌مان برسد.
آیا تسهیلات خوب و مقرون به‌ صرفه ای به تولیدکنندگان داده می‌شود؟
معمولا تسهیلات نمی‌دهند، اگرهم بدهند خیلی کم است. چیزی در حدود ۳۰۰ میلیون تومان که کارخاصی با این مقادیر نمی توان انجام داد. علاوه براین شرایط بازپرداخت این تسهیلات هم کمی مشکل ساز است چون اکثرا به صورت وام‌های مضاربه‌ای با سود ۱۸درصد شش ماهه است که حداقل برای ما مناسب نیست. اگرهمین تسهیلات، بلندمدت باشد بیشتر به کارمان می‌آید. اما اگر بخواهد به‌همین صورت باشد‏، برای بیشتر واحدهای تولیدی کارآمد نخواهد بود. چراکه با یک حساب کتاب ساده هم برای هر تولیدکننده، مشخص می‌شود که برای دریافت و بعد بازپرداخت این تسهیلات، باید مبالغی را درهمان مدت مشخص شده و با همان سود معین، درهر شرایطی پرداخت کنند حتی اگر سود قابل توجهی از فروش کالاهایشان در این مدت، نکرده باشند.

بزرگ‌ترین شما چیست؟
به نظرمن، بزرگترین معضل یا چالشی که ما طی سال گذشته درگیرش بودیم، افزایش بیش از اندازه قیمت ‌مواد‌مصرفی و ناگهانی بودن این روند بود. یعنی به فاصله چند ماه یا چند هفته با یک افزایش قیمت عجیب روبه‌رو بودیم. مثلا در طول یک ماه، دو یا سه مرتبه قیمت‌ها، افزایش می‌یافت و دقیق‌تر بخواهم بگویم از برج اردیبهشت‌ تا اسفند ۹۹، پرش قیمت‌ها را داشتیم. شرایطی پیش آمده بود که دو، سه ماه کار می‌کردیم و مجبور بودیم مقدار سودی را که در این مدت داشتیم، بگذاریم روی پول قبلی و باز همان جنس‌های قبلی را بخریم که قدرت‌خریدمان، کم‌تر می‌شد.

مواد مصرفی را از کجا تامین می‌کنید داخل کشور یا خارج؟
بیشترین مواد مصرفی ما، سلِفون، چسب سلِفون و مواد UV است که چسب سلِفون و سلِفون، تولید داخل است و مواد UV را هم از کشورهای خارجی به ویژه ترکیه و چین تامین می‌کنیم. البته باید اشاره کنم که قیمت همین مواد اولیه از اردیبهشت‌ تا اسفند‌ پارسال ۴برابر گران‌تر شد، یعنی چیزی حدود ۱۰ ماه، بازار با یک شوک جدید مواجه شد. الان همان‌طور که اشاره شد، شرایط کمی ویژه‌تر است. اما قبل از این هم گاهی اوقات می‌شد که جنسی دربازار نباشد و دقیقا پارسال هم همین اتفاق افتاد و بهمن ماه، مواد UVدربازار موجود نبود.
آیا مواد مصرفی را از واردکننده به‌صورت مستقیم تهیه می کنید یا از واسطه های داخلی؟
ما این مواد را به‌صورت مستقیم از واردکنندگان تهیه می‌کنیم و شرکت های داخلی مانند فروشگاه کاج و فروشگاه مهری، عمدتا مواد UV ترکیه‌ای وارد می‌کنند و ماهم از آن‌ها خریداری می‌کنیم.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید