بیست ویکمین دوره بزرگداشت روزملی صنعت چاپ وتجلیل از فعالان و پیش‌کسوتان با حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی درمشهد برگزار شد

0
2164

وعده حمایت و ترسیم افقی روشن از صنعت چاپ خراسان رضوی

مراسم بیست و یکمین بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ و تجلیل از پیشکسوتان و فعالان عرصه صنعت چاپ خراسان رضوی در محل هتل خورشید تابان مشهد با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیلی مشاور ایشان و علی اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر امور چاپ ، محمد حسین زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و تعدادی از مسئولان استان روز ۲۲ آذرماه برگزار شد.
در این مراسم از چند تن از فعالان چاپ استان در بخش‌های خانواده معظم شهدا، کارشناسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، صادرکنندگان، نوآوران، پیشکسوتان و درگذشتگان دوران کرونا تجلیل شد.

 

شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ تشکیل می‌شود
یاسر احمدوند‏، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان برگزاری بیست ‌ویکمین همایش تجلیل از پیشکسوتان صنعت چاپ این استان، از ایجاد شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ کشور، زیر نظر این وزارتخانه طی روزهای آینده خبر داد و افزود: در چند روز آینده شورای سیاستگذاری صنعت چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد تشکیل و از متخصصان و افراد باتجربه صنعت چاپ در این شورا استفاده خواهد شد و همچنین باید سند تحول صنعت چاپ تدوین شود.
وی ادامه داد: معتقدم صنعت چاپ، صنعت پر ظرفیتی برای آینده اقتصادی کشور است. چاپ، صنعتی راهبردی است واگر قرار است این صنعت رشد کند، باید همان اقتضائاتی که در دنیا برای صنعت چاپ دیده شده، در کشور ما نیز در نظر گرفته شود؛ لذا باید به آموزش و پژوهش و استفاده از فناوری روز دنیا توجه جدی کنیم تا صنعت چاپ توسعه پیدا کند.
احمدوند در ادامه مراسم روز ملی صنعت چاپ خراسان رضوی تصریح کرد: بسیاری از ماشین‌های چاپ در کشور مربوط به دهه‌های قبل بوده و نه تنها ماشین‌ها بلکه شیوه کار آن نیز قدیمی است، به گونه‌ای که میزان بهره‌وری در یک مجموعه چاپی بزرگ حدود ۱۸ تا ۱۹ درصد و در بهترین حالت ۲۵ درصد است اما بهره‌وری چنین مجموعه‌ای در کشور آلمان به ۹۰ درصد می‌رسد.
وی با بیان اینکه صنعت چاپ در ایران با شرایط روز دنیا فاصله زیادی دارد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در سال‌های اخیر بسیاری از صنایع کشور از صنعت چاپ پیشی گرفته‌اند. بر این اساس نمی‌توان گفت مسائلی از قبیل تحریم مانع این رشد بوده است. توسعه نیافتن صنعت چاپ به این دلیل بوده که احساس نیاز به رشد در این صنعت کمتر دیده شده است؛ لذا این احساس رشد در صنعت چاپ باید ایجاد شود. با تمام توان و امکانات تلاش خواهیم کرد تا صنعت چاپ رشد روز افزون داشته باشه و ارتقا یابد.
صنعت چاپ در خراسان رضوی در حال بازسازی است
علی مغانی، رئیس اتحادیه صنعت چاپ خراسان رضوی نیز در این مراسم بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد صنایع چاپ مشهد در شهرک صنعتی توس و شهرک چاپ و نشر مستقر شده‌ است. با این شرایط افزایش قیمت‌ها، نمی‌شود برای خرید ماشین‌آلات با وام بازپرداخت پنج ساله اقدام کرد. به همین جهت درخواست شده تا تدبیری اندیشیده شود تا بازپرداخت وام توسعه چاپخانه ۱۰ ساله باشد. همچنین لازم است مالیات مربوط به این صنعت به صورت عادلانه اخذ شود.
وی با تأکید بر اینکه صنعت چاپ خراسان رضوی در حال بازسازی اساسی و بنیادی است، افزود: استان خراسان رضوی بیش از ۷۰۰ واحد چاپ و بسته‌بندی و صنایع وابسته را تحت پوشش دارد که از این تعداد ۳۸۶ واحد چاپ است. اتحادیه چاپ و بسته‌بندی خراسان رضوی تنها اتحادیه‌ای است که به صورت استانی اداره می‌شود و در حال حاضر ۲۱ شهرستان استان خراسان رضوی زیر نظر اتحادیه چاپ قرار دارد. مغانی تصریح کرد: صنایع وابسته نیز چه در بخش صنایع سلولزی مانند دستمال کاغذی، ضایعات، مقوا سازی و یا چاپ دیجیتال، زیر مجموعه و زیر نظر اتحادیه صنعت چاپ هستند.
وی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کماکان همگام با صنعت چاپ است ، عنوان کرد: در سال‌های اخیر نظر متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این بوده که بخش سخت‌افزاری صنعت چاپ به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شود و بخش نظارتی آن زیر نظر فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد اما رویکرد مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی این نیست که مدیریت صنعت چاپ کشور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شود و استدلال درست هم همین است.
۸۰ درصد صنعت چاپ به خارج وابسته است
محمد بیطرفان در این مراسم اظهار کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده صنعت چاپ، پژوهش است. با اینکه این صنعت سومین صنعت تکنولوژیک دنیاست، کاملا از پژوهش در این حوزه غفلت کرده‌ایم و یکی از عوامل وابستگی به خارج نیز همین غفلت بوده است.
بیطرفان تصریح کرد: اگر به جامعه علمی، نخبگان و دانشگاهیان اعتماد کنیم، قطعا تا قبل از پایان دولت سیزدهم، شاهد شکوفایی علمی و پژوهشی در صنعت چاپ خواهیم بود. هر چند زود است که از خودکفایی در صنعت چاپ صحبت کنیم اما می‌توانیم در این صنعت خوداتکایی داشته باشیم. بر این اساس باید میان صنعت و دانشگاه ارتباط ایجاد کنیم و از دولت سیزدهم انتظار داریم متفاوت از دوره‌های گذشته به بخش صنعت چاپ توجه کند.
رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با تأکید بر اینکه چاپ یک صنعت راهبردی و استراتژیک است، بیان کرد: خلق ارزش افزوده‌ای که توسط صنعت چاپ ایجاد می‌شود، کم نظیر است. هر صادراتی که صورت می‌گیرد، با بسته‌بندی که توسط صنعت چاپ انجام شده، هویت‌دار می‌شود و این چاپ است که به صادرات کالا ارزش داده و موجب درآمدزایی چندبرابری آن می‌شود.
وی افزود محدودیت اطلاعات و آمار از دیگر مشکلات ماست. ۴۰ سال است در این حوزه اطلاعات آمار محدودی داشته‌ایم. راهبری با محدودیت اطلاعات امکان‌پذیر نیست و مطالبه صنعت چاپ نیز همین است.
بیطرفان در پایان اضافه کرد: در حالی که این صنعت در سال، ده‌ها و صدها میلیارد تومان مالیات می‌پردازد، بودجه اختصاص یافته به این صنعت در حد مالیات یک چاپخانه است.
خراسان رضوی؛ بارانداز صنعت چاپ کشور
افشین تحفه گر معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اعلام کرد: درحال حاضر استان خراسان رضوی با دارابودن ۳۸۵ واحد چاپی باظرفیت بیش از ۴۵۰۰ ورق و اشتغال مستقیم ۵۰۰۰ نفردر رسته های پیش ازچاپ، چاپ و پس از چاپ جزو یکی از سه استان پیشرو و برتر کشور در حوزه صنایع چاپ و بسته بندی به شمار می رود.
وی تصریح کرد: باتوجه به فراوانی حضور زائر و مسافر، تعدد مراکز حوزوی و دانشگاهی و جمعیت بالای دانشجویی و دانش آموزی ، همچنین مزیت‌های نسبی استان در حوزه تولیدات کشاورزی ، باغی و دامی و تعدد صنایع تبدیلی و تکمیلی و نیز همسایگی با کشورهای فارسی زبان و مسلمانان آسیای میانه بستر بسیار خوبی را برای رشد همه رسته های چاپی به ویژه چاپ افست، چاپ فلز، تتراپک ها و چاپهای چند لایه فراهم نموده است که این قابلیت‌های بالفعل و بالقوه، توسعه وتجهیز ناوگان صنایع چاپ و بسته بندی استان به دستگاه ها و ماشین آلات مدرن و پیشرفته را ضروری ساخته است.
وی متذکر شد: برگزاری ۹ دوره نمایشگاه های بین المللی چاپ و بسته بندی استان خراسان رضوی ازجمله برپایی و برگزاری فاخر و مطلوب ۲ دوره نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته بندی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی اکو درسال‌های ۹۰ و ۹۲ (۲۰۱۰ و ۲۰۱۲) با حضور کشورهای ۱۰ گانه عضو (شامل ایران، ترکیه، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان) نشان از قابلیت‌ها و توانمندی‌های استان خراسان رضوی در عرصه صنعت بین‌بخشی و فرابخشی چاپ دارد.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خوداتکایی به تولید درداخل و رفع موانع تولید و توجه دولت به صنعت چاپ و بسته بندی به عنوان صنعتی راهبردی، در راستای نوسازی و بهسازی ناوگان صنایع چاپ و بسته بندی از طریق اعطای تسهیلات ارزی و ریالی مناسب و ارزان قیمت با اقساط طویل المدت ، پذیرش دستگاه‌ها و ماشین آلات چاپ به‌عنوان وثیقه و جایگزینی آن‌ها با سایر وثایق از جمله وثیقه های ملکی خواهیم کوشید.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید