ترام چاپ برگزیده صنعت سبز کشور

0
1290

حضور علیرضا احمدی، مدیرعامل گروه ترام در جمع مقامات استانداری و اداره کل محیط زیست و صمت برای شرکت در ویدئو کنفرانس سراسری با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، نشان از اتفاقی سبز و شیرین برای خانواده چاپ و بسته‌بندی داشت. این ویدئو کنفرانس در واقع برنامه معرفی منتخبین بیست و سومین همایش ملی صنعت، معدن و خدمات سبز بود که به خاطر شرایط کرونا، به صورت آنلاین برگزار می‌شد. در این همایش شرکت ترام چاپ سپاهان اصفهان به عنوان برگزیده صنعت سبز کشور معرفی شد.
مدیرعامل گروه ترام با توجه به اهمیت این عنوان به دست آمده در گفت و گو با ماهنامه صنعت چاپ می‌گوید: «این افتخار تنها نصیب شرکت ترام چاپ سپاهان نشده، بلکه متعلق به صنعت چاپ و بسته‌بندی است، وقتی یک واحد چاپ و بسته‌بندی بزرگ به عنوان منتخب ملی صنعت سبز-نه فقط در یک شهر یا استان- معرفی می‌شود، تصویری مقبول از کل صنعت چاپ را در جامعه به نمایش می‌گذارد.» وی در ادامه می‌گوید: «این انتخاب، انگیزه ما را برای تلاش بیشتر در راستای تأمین استانداردهای محیط زیستی، به‌کارگیری روش‌های کار خلاقانه و دقت در کاربرد مواد مصرفی سازگار با محیط زیست تقویت کرد، این افتخار، بی‌شک جایگاه ما را در مناسبات بین‌المللی و صادرات خدمات چاپ، حتی به کشورهای اروپایی، ارتقا می‌بخشد.» وی در ادامه می‌افزاید: «امیدوارم این موفقیت، الهام‌بخش همه اعضای خانواده چاپ و بسته‌بندی کشور شود که با رعایت مسائل محیط زیستی، قابلیت‌های فرهنگی و مسئولیت اجتماعی این صنف پیشرو را به نمایش بگذارند.»
به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در راستای حفاظت از محیط زیست و به منظور تشویق واحدهای صنعتی و خدماتی و انتقال تجربه صنایع موفق در زمینه کنترل و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و ایجاد فضای رقابت، هر ساله از بین صنایع مختلف کشور، این سازمان نسبت به انتخاب و معرفی صنایع سبز کشور اقدام می‌کند.
به این منظور شاخص‌های معینی از قبیل بهبود سیستم‌های کنترل آلاینده‌ها، مدیریت بازیافت مواد زائد، مصرف بهینه حامل‌های انرژی، استقرار سیستم‌های پایش خروجی، استقرار سیستم مدیریت زیست محیطی ۱۴۰۰۱ ISO، ارتقای سطح دانش و فرهنگ زیست محیطی مدیران و کارکنان و نیز توسعه فضای سبز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
شرکت ترام چاپ سپاهان که یکی از پیشرفته‌ترین و توانمندترین واحدهای چاپ و بسته‌بندی ایران است، با احراز شرایط در این ارزیابی‌ها موفق به دریافت نشان صنعت سبز کشور شد.
از علیرضا احمدی درباره چگونگی شرکت در پروسه انتخاب صنعت سبز و مسیر طی شده تا معرفی به عنوان واحد سبز کشور را می‌پرسیم. او این پروسه را چنین روایت می‌کند:
«کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست در بازدیدهای میدانی، به مجموعه ما آمدند و پس از بررسی موارد مورد نظر، اظهار داشتند که این واحد، بسیاری از شاخص‌های مورد نظر برای شرکت در رقابت صنعت سبز را داراست و ما را تشویق کردند، برای شرکت در این رقابت، اقدام کنیم. البته توصیه‌هایی برای ایجاد برخی سیستم‌های پایش ارائه دادند. ما نیز وارد سایت سازمان شدیم و مراحل ثبت نام برای شرکت در روند انتخاب واحد سبز را انجام دادیم و مدارک درخواستی را آپلود کردیم. پس از آن بازدیدهای دقیق‌تری صورت گرفت و سرانجام خوشبختانه، با بهترین امتیازها به عنوان واحد برگزیده صنعت سبز در کشور انتخاب شدیم. در واقع این پروسه و انتخاب واحد صنعتی سبز در سال ۹۹ انجام شد و اعلام رسانه‌ای و تقدیر از واحدهای منتخب، امسال صورت گرفت.»
می‌دانیم که حفاظت محیط زیست به طور کلی، به حذف و کاهش آلودگی آب، خاک و هوا مربوط می‌شود، این جنبه‌ها در واحد چاپ و بسته‌بندی به چه معناست؟
اجازه بدهید به این سه مورد، آلودگی صوتی را هم اضافه کنم. واحدهای چاپ و بسته بندی هم مثل هر واحد صنعتی دیگر، ورودی‌ها و خروجی‌های خودش را دارد. در فرایند تولید و عملیات پیش از چاپ و پس از چاپ امکان آلایندگی وجود دارد.
مواد آلاینده حاصل از فرایند چاپ باید به‌گونه‌ای مدیریت شوند که به خاک، آب و هوا وارد نشوند. ما از ابتدای طراحی معماری چاپخانه و جانمایی ماشین‌ها، این موارد را در نظر داشتیم. و در چارت سازمانی، واحدی HSE را در نظر گرفتیم که با اشراف کامل، علاوه بر ملاحظات ایمنی و سلامت، جنبه‌های محیط زیستی نیز به دقت رعایت شود.
صرفه‌جویی در مصرف انرژی از قلم نیفتد.
بله امروزه بخش مهمی از مقوله پایداری، به کاهش مصرف انرژی مربوط می‌شود. بنابراین در طراحی روشنایی و نیز تهویه، از جدیدترین سیستم‌ها استفاده شد. در زمینه کاهش مصرف انرژی، بی‌شک مجموعه ترام چاپ را باید یکی از پیشروترین واحدها به شمار آورد که با محاسبات مهندسی دقیق و به‌کارگیری راه‌حل‌های مناسب، مصرف انرژی را در وضعیت بهینه نگه داشته‌ایم.
مجموعه ترام در این زمینه خیلی کار کرده است؛
* تقریبا تمام ساعات روز چراغ‌ها خاموش است و روشنایی ساختمان با نور روز از طریق سقف تأمین می‌شود.
* سیستم تهویه در حد تأمین دمای آسایش تنظیم شده و به طور اتوماتیک متناسب با دمای محیط بیرون و نگه داشتن دمای سالن‌ها در حد مورد نیاز، کار می‌کنند.
تجهیزات ماشین‌های چاپ، پیش از چاپ و پس از چاپ و نیز شرایط نصب آنها در بهینه‌ترین وضعیت است، بنابراین مصرف انرژی آنها نیز بهینه است.


فاضلاب صنعتی معمولاً یکی از معضلات اساسی است، در این‌باره چه اقداماتی در ترام چاپ صورت گرفته است؟
در شبکه فاضلاب مجموعه ترام چاپ، فاضلاب صنعتی از فاضلاب معمولی جداست، فاضلاب صنعتی در سپتیک گردآوری می‌شود که توسط شرکت‌های دارای صلاحیت و طرف قرارداد، حمل و طبق پروتکل‌های سازمان حفاظت محیط زیست، امحا می‌شود. پساب لیتوگرافی و زینک شوری نیز به همین ترتیب، در مخزن‌های ویژه‌ای نگه‌داری و سپس تحویل شرکت‌های طرف قرارداد می‌شود.
اما فاضلاب عادی، پس از تصفیه، برای آبیاری فضای سبز به کار برده می‌شود. ما بیش از دو هزار متر فضای سبز در محوطه چاپخانه داریم که با این آب بازیافتی، آبیاری می‌شود.
در واقع هیچگونه آلودگی وارد خاک یا آب‌های زیرزمینی نمی‌شود.
در مورد خروجی هواکش‌ها و آلاینده‌های هوا چه تمهیداتی به کار برده‌اید؟
تمام خروجی‌های واحد چاپ و بسته‌بندی دائم پایش می‌شود. با نصب فیلترهای صنعتی، از ورود گازهای VOC به هوای بیرون جلوگیری می‌شود.
جایی که رنگ و چسب و مواد پاک‌کننده به کار می‌رود، تا حدی از این مواد یا گازهای آلاینده آزاد می‌شود که با هواکش‌های مناسب از محیط کار خارج می‌شوند. سیستم فیلتراسیون، جلو انتشار آنها را به هوای بیرون هم می‌گیرد و معمولاً سنجش خروجی هواکش‌ها نشان می‌دهد که این خروجی در حد مجاز است.
تفکیک زباله هم از شاخص‌های ارزیابی سبز بودن است
بله، این بخش شاید ساده‌تر از جنبه‌های دیگر باشد. در این واحد چاپ و بسته‌بندی ما تفکیک زباله از مبداء داریم. سطل‌های مخصوص به رنگ‌های مختلف برای تفکیک مواد پلاستیکی، کاغذ و مقوا در سالن‌های مختلف در دسترس است که بعد به صورت تفکیک‌شده، تحویل واحد بازیافت شده یا فروخته می‌شود.
تفکیک زباله ساده به نظر می‌رسد ولی بسیار به رفتار و عادت کارکنان وابسته است، آیا آموزش کارکنان هم در دستور کار هست؟
بله، به نکته بسیار مهمی اشاره کردید. ما آموزش‌های دوره‌ای برای همه کارکنان داریم که در مواردی از مدرسان خارج از واحد چاپ و بسته‌بندی دعوت می‌کنیم، تشریف بیاورند.
اتفاقاً آموزش کارکنان و آگاهی آنها نسبت به مسائل و مقررات محیط‌زیستی یکی از شاخص‌های ارزیابی صنعت سبز بوده و ما از این نظر موقعیت خوبی داشته‌ایم.


سرانجام آیا گواهینامه خاصی در زمینه محیط زیست گرفته‌اید؟
بله، از دو سال پیش گواهی ۱۴۰۰۱ ISO را دریافت کرده‌ایم واجرای آن به دقت کنترل می‌شود.
چه کسی یا چه واحدی پیگیر اجرای ISO و سایر دستورالعمل‌های محیط زیستی درترام چاپ است؟
دپارتمان HSE، یکی از فعال‌ترین و جدی‌ترین واحدها در ترام چاپ است که برای آن بسیار هزینه شده است. مسئول این بخش، کارشناس باتجربه بهداشت محیط است و پیوسته مراقب رعایت مقررات ایمنی، بهداشت و محیط زیست در همه واحدهاست. آموزش‌های محیط زیستی هم زیر نظر HSE برگزار می‌شود.
درباره همه مسائل محیط زیستی صحبت شد، جا دارد به حفاظت محیط زیست در ارتباط با مواد مصرفی نیز چند کلمه صحبت کنید. آیا در این زمینه هم ملاحظاتی دارید؟
بله، در خرید انواع مواد مصرفی تا حد امکان سعی می‌کنیم، اثر محیط زیستی آنها را بررسی کنیم. ولی به طور مشخص تلاش می‌کنیم، به‌تدریج سلفون حذف و به جای آن ورنی واتربیس را جایگزین کنیم. همچنین UVهای مختلف را به‌گونه‌ای انتخاب می‌کنیم که هنگام بازیافت کاغذ و مقوا، مشکلی ایجاد نکنند.
در این زمینه واحد R&D ترام چاپ در حال بررسی است که مواد مصرفی دوستدار محیط زیست در چرخه تولید وارد شود. امیدوارم به‌تدریج شاهد پیشرفت بیشتری در این زمینه باشیم.

ترام چاپ سپاهان، کارفرمای سلامت محور کشور

همزمان با اعلام خبر انتخاب گروه ترام به عنوان صنعت سبز کشور، این واحد چاپ و بسته‌بندی به موفقیت ارزنده دیگری نیز دست پیدا کرد و آن عنوان «کارفرمای سلامت‌محور» در سطح ملی است.
چندی پیش، ترام چاپ در زمنیه بهداشت، بین واحدهای صنعتی، رتبه نخست را در استان اصفهان کسب کرده بود، سپس توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت و وزارت کار و پس از ارزیابی همه‌جانبه، به عنوان کارفرمای سلامت‌محور کشور، معرفی شد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید