تشکيل کميته ارتقاي صنعت بسته‌بندي اصفهان

صنعت بسته بندی

اتاق بازرگاني اصفهان با هدف ارتقاي صنعت چاپ و بسته‌بندي اصفهان، متشکل از برخي فعالين حوزه صنعت چاپ اخيرا کميته‌اي با نام کميته چاپ، بسته‌بندي و صنايع سلولزي را تشکيل داده است. از ديگر اهداف اين کميته که زير مجموعه اتاق بازرگاني اصفهان است، بررسي مشکلات و کمبودهاي صنعت بسته‌بندي و تاثير آن بر صادرات است. در اين شماره مشروح فعاليت‌هاي انجام شده و پيش‌روي اين کميته به خوانندگان ماهنامه عرضه مي‌شود
حامد گيلانيان، عضو اصلي کميته چاپ و بسته‌بندي و صنايع سلولزي استان اصفهان در خصوص تشکيل اين کميته گفت: اين کميته فعاليت خود را از سال گذشته با برگزاري حدود ۱۴ جلسه رسمي فعاليت خود را شروع کرد. در اين زمينه از همفکري و مشاوره‌هايي نيز بهره گرفته‌ايم. يکي از اهداف کميته اين است که به واسطه طرح پيشنهادها و نيازهاي اهالي چاپ و با گرفتن مشاوره‌ از افراد کارشناس، مسائل مربوط به صادرات بسته‌بندي را رفع ‌کنيم. براي مثال براي سرمايه‌گذاري به افراد مشاوره داده شود تا صرفا در حوزه‌اي که اشباع شده سرمايه‌گذاري نکنند.
وي افزود: همچنين قرار است همايشي با حضور حدود ۱۸۰۰ نفر از چاپخانه‌داران، افراد فعال درکانون‌هاي تبليغاتي‌ که کار طراحي انجام مي‌دهند و کساني که در صنايع بسته‌بندي‌ سلولزي و پلي‌اتيلن فعاليت مي‌کنند، توسط اين کميته برگزار شود. علاوه بر اين در سمت ديگر اين همايش از تمامي مصرف‌کنندگان بسته‌بندي دعوت مي‌شود تا در خصوص مسائل بسته‌بندي تبادل نظر شود. به‌همين منظور از دو تن از اساتيد کشوري که در آلمان دوره‌هاي مربوطه را آموزش ديده‌اند، دعوت کرده‌ايم تا بسته‌بندي‌هاي نوين و برخي عناوين آموزشي ديگر را تدريس کنند. فعاليت ديگر برگزاري کلاس‌هاي آموزشي در قالب مباحث فروش نوين، مديريت نوين و مسائلي از اين دست است که به مديران چاپخانه اختصاص داده‌ايم.
گيلانيان ادامه داد: يکي ديگر از اهداف کميته اين بود که اتاق بازرگاني ۵۰ درصد کل هزينه‌ براي افرادي که قصد شرکت در نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي را داشتند، متقبل ‌شود؛ بنابراين کميته اولين فعاليت مربوط را از نمايشگاه IPAP آغاز کرد. به دنبال آن ۸۰ نفر مراجعه کننده داشتيم که قصد شرکت در اين نمايشگاه را داشتند و ما توانستيم از بين آن‌ها ۸ غرفه از ۱۲ متر تا ۹۰ متر را با هزينه ۲ ميليون تا ۱۲ ميليون پوشش دهيم.
عضو کميته چاپ و بسته‌بندي اصفهان در پي اشاره به اهميت بازديد از نمايشگاه‌هاي خارجي و تاثير آن بر افزايش اطلاعات به‌روز چاپخانه‌داران گفت: وقتي يک توليدکننده بسته‌بندي از نمايشگاه خارجي بازديد مي‌کند، با مسائل بسياري آشنا مي‌شود، با همکاران خود تبادل اطلاعات مي‌کند. به‌دليل اهميت اين موضوع اتاق تصميم گرفت، ۲۰ الي ۳۰ درصد اين هزينه را تقبل ‌کند. به عنوان مثال براي نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي سال ۲۰۱۸ کشور ايتاليا چنين حرکت‌هاي خوبي در اصفهان در حال اتفاق ‌افتادن است. همچنين در اتاق بازرگاني به اين نتيجه رسيديم که براي طراحان بسته‌بندي،‌ برخي کلاس‌هاي روان‌شناسي رنگ و بسته‌بندي ترتيب دهيم.
به گفته وي اين کميسيون مرتبط با اتاق بازرگاني اصفهان بوده و فقط افراد مرتبط با اين اتاق که شامل چاپخانه‌داران اصفهاني نيز مي‌شود، پوشش داده مي‌شود. تشکيل اين کميسيون يک حرکت خودجوشي بود که مسئولين مربوطه نيز از آن استقبال کردند.
گيلانيان توضيح داد: با هدف تلاش بسيار در جهت افزايش صادرات غيرنفتي، قبل از تشکيل اين کميته آماري از ميزان صادرات محصولاتي مانند زعفران را به‌دست آورديم. رئيس جهاد کشاورزي در اين زمينه با اعلام اينکه زعفران کشور به‌صورت تناژ صادر مي‌شود گفت: ”امسال چندين تن صادرات زعفران و زرشک داشتيم. اين محصولات در مقياس‌ مثقال و گرم بسته‌بندي و دوباره به کشور بازگردانده مي‌شوند.“ بنابراين بايد با برگزاري کلاس‌هاي آموزش طراحي بسته‌بندي و متمرکز کردن سرمايه‌گذاري‌ها تلاش کنيم اين بسته‌بندي‌ها در کشور خودمان صورت گيرد.
وي در پاسخ به اينکه منابع مالي فعاليت‌هاي اتاق بازرگاني از کجا تامين مي‌شود توضيح داد: هيچ بانک و ارگاني از اتاق بازرگاني اصفهان حمايت نمي‌کند. اتاق بازرگاني اصفهان يکي از قديمي‌ترين، بزرگ‌ترين و سرمايه‌دارترين ارگان‌ها است که باهدف کمک به افزايش صادرات غيرنفتي در حال فعاليت است که از هيچ منابع مالي بانکي در فعاليت‌هاي خود استفاده نمي‌کند. براي مثال وقتي صادراتي صورت مي‌گيرد بخشي از هزينه پرداختي توسط اتاق دوباره به خود اتاق بازمي‌گردد.
گيلانيان افزود: همچنين با اختصاص غرفه‌اي براي اتحاديه چاپخانه‌داران و ليتوگرافان اصفهان آن‌ها را تحت پوشش خود قرارداديم تا همه چاپخانه‌داران اصفهان بتوانند از نمايشگاه بازديد کنند.
وي مدعي شد: استان اصفهان به دليل داشتن چاپخانه‌هاي بسيار بزرگ و مدرن و سرمايه‌گذاري‌هاي سنگين، قطب صنعت بسته‌بندي کشور محسوب مي‌شود؛ زيرا هر چه اين صنعت قوي‌تر شود شغل‌هاي بيشتري ايجاد مي‌شود.
بسياري از چاپخانه‌هاي اصفهان بزرگ‌تر از چاپخانه‌هاي خصوصي تهران هستند، به‌گونه‌اي که طي يک سال گذشته در استان اصفهان ۵ دستگاه افست با سال ساخت ۲۰۱۷- ۲۰۱۸ نصب شده است که در هيچ جاي ايران نصب نشده است.
وي افزود: استان اصفهان ۲۸۶ چاپخانه بزرگ فعال دارد که درحال‌حاضر تمرکز اتاق بازرگاني بر روي بخش افست است؛ اما چاپ هليو، افست رول و بسته‌بندي‌هاي ديگر جزو برنامه‌ بعدي اتاق است تا کساني که قصد سرمايه‌گذاري دارند، سمت چاپ افست نروند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید