توسعه صنعت IML به خواست جامعه و پشتگرمی چاپخانه

0
2276

«بیست و هشتمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی، برای ما نمایشگاهی متفاوت و مثبت بود.» این سرآغاز سخن دکتر میثم نصیری است که از دستاوردهای خوب شرکت سگال در این نمایشگاه حکایت دارد.
مدیر عامل سگال می‌گوید: امسال بیشتر رقبای ما شرکت کرده بودند و این نمایشگاه، از نظر صنعت IML پربار و رقابتی بود او اضافه می‌کند:
تعداد مراجعات به غرفه ما بسیار چشمگیر بود، به طوری که در هر لحظه ۹ – ۸ نفر از همکاران در حال مذاکره با آن‌ها بودند. بیشترین مراجعه کنندگان واحدهای بزرگ، مربوط به صنایع لبنی بودند که بسیار طبیعی است چون زنجیره خدمات ما به تولیدکنندگان لبنیات متصل است. البته صاحبان صنایع و محصولات دیگر هم میهمان غرفه سگال بودند، مثل خرما، رنگ و رزین، و البته سایر شاخه‌های موادغذایی غیر از لبنیات.
می‌پرسیم از این مراجعات، چه برداشتی کردید، بازار را چگونه دیدید؟ نصیری پاسخ می‌دهد: از سویی سلیقه عمومی تحول پیدا کرده و از سوی دیگر صاحبان صنایع لبنی آگاهی بسیار خوبی از تأثیر بسته‌بندی برکسب و کار خود پیدا کرده‌اند و نسبت به صنعت IML شناخت بسیار خوبی دارند.
در سال‌های گذشته خود محصول، بیشتر اهمیت داشت ولی الان به خاطر بالا رفتن تعداد تولیدکنندگان محصولات لبنی و ظرفیت تولید، رقابت به نحوه ارائه و جاذبه‌های بسته‌بندی کشیده شده است. الان مشتری و مصرف کننده نهایی برای ظرف و لیبل جذاب‌تر، هزینه می‌کند.
قبلاً قیمت لبنیات دستوری بود ولی الان نسبتاً آزاد شده، بنابراین تولیدکنندگان این امکان را پیدا کرده‌اندکه هزینه بالاتر بسته‌بندی را به قیمت نهایی محصول اضافه کنند. همین امر به تنوع طراحی‌ها، قالب‌ها و نحوه ارائه در نقطه فروش منجر می‌شود و شرکت‌های لبنی هر کدام، سعی می‌کنند درعرضه ظرف و بسته‌بندی، بازی رقابت را ببرند.
الآن بسته‌بندی بهتر، فروش بیشتری دارد. در این بازار، شکل و طرح و فونت و قالب ظرف، اهمیت دارد.
نصیری می‌گوید دامنه این تقاضا به همه صنایع غذایی سرایت کرده است. شما می‌توانید در بسته‌بندی محصولاتی مثل خرما و حلوا و حتی محصولات صنعتی مثل رنگ و رزین و بعضی روغن‌ها، این تحول را ببینید.
آیا این تقاضا برای نوآوری، صنعت IML را هم وادار به نوسازی و توسعه امکانات می‌سازد؟
پاسخ مدیرعامل سگال، مثبت است او از سه برابر شدن تنوع قالب‌ها می‌گوید و از تلاش‌های این شرکت برای بالا بردن تنوع و سرعت تولید ظروف. از میزان سرمایه‌گذاری به این منظور می‌پرسیم و پاسخ می‌شنویم یک سال گذشته ۵/۱ میلیون یورو برای تجهیز کارخانه و توسعه خطوط تولید هزینه کرده‌اند واین علاوه بر ۵/۱ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در سال پیش از آن به اضافه ۶۰ میلیارد تومان هزینه ریالی بوده است.
از او می‌خواهیم توضیح دهد که این سرمایه‌گذاری صرف چه تجهیزاتی شده است. می‌گوید: این مبالغ برای نصب خط تولید اروپایی جدید و خرید ربات‌ها و قالب‌های جدید شده است.
وی ضمن توضیحی کوتاه درباره قالب‌ها یادآور می‌شود در مورد قالب‌ها، دو نکته اهمیت دارد، یکی جنس فولاد و دیگری هات زونر، با فناوری پبشرفته، امکان تولید ظروف IML به صورت نازکتر و با مقاومت بالا میسر می‌شود. همچنین نیاز به تعمیر دستگاه‌ها به حداقل می‌رسد و ضایعات تولید بسیا ر پایین می آید.
این تجهیزات به ما امکان می‌دهد که در هر ۶ثانیه یک ضرب قالب داشته باشیم و همه اجزای سیستم، از ربات‌ها گرفته تا قالب و غیره با این سرعت کار کنند، در نتیجه عملکرد ماشین‌آلات بسیار بالاست.
اما آیا استانداردهای مورد تأیید اتحادیه اروپا برای این محصولات دریافت شده‌است؟
پاسخ نصیری این است که امکانات ما از نظر پایه فرمولاسیون مواد اولیه، ماشین‌آلات، قالب ها، ربات‌ها و فرآیند، دقیقاً عین کارخانجات اروپایی است و چنانچه الزامی در این زمینه باشد، می‌توانیم برای گرفتن استانداردهای اروپایی اقدام کنیم.
در پایان از کیفیت چاپ و دایکات لیبل‌های IML می‌پرسم که طی سال‌های گذشته چالش برانگیز بوده است. نصیری در این زمینه نیز رضایت کامل دارد.
چاپخانه‌های بزرگ برای تأمین لیبلIML با ما همکاری دارند که از آن‌ها راضی هستیم. از این نظر وضعیت خیلی بهبود پیدا کرده است و ما این دستاورد را مدیون سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های مدیران چاپخانه‌ها می‌دانیم که ماشین‌آلات مناسب را نصب کردند و دانش فنی خود را بالا بردند قبلاً این لیبل‌ها به ترکیه سفارش داده می‌شد.
خوشبختانه در زمینه دایکات هم شرایط بسیار بهبود پیدا کرده است.
تا یکی دوسال گذشته، کمترین زمان تحویل لیبل ۴۵ روز بود، الآن از لحظه سفارش تا زمان تحویل به ده روز رسیده است، آن هم با قیمتی معقول. حالا ما حق انتخاب بهتری هم داریم و با تلاش چاپخانه‌های طرف قرارداد، از نظر تأمین لیبل‌ آسوده خاطر هستیم و نیازی به ترکیه نداریم.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید