جلیل غفاری رهبر:

0
2005

تا تحریم هست، خارجی ها انگیزه شرکت در نمایشگاه را ندارند

جلیل غفاری رهبر، رئیس هیئت مدیره شرکت آروین مهر فجر، مجری برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه چاپ و بسته بندی، مطلع ترین چهره در ارتباط با این رویداد است که چهره به چهره تقریبا با همه غرفه داران از قبل از برپایی نمایشگاه و در ایام نمایشگاه در تماس بوده و حتی پس از آن نیز در گیر تعقیبات آن است. این شما و پرسش های ما و پاسخ های غفاری رهبر.

درباره ترکیب شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان بفرمایید. شرکت کنندگان نسبت به پارسال بیشتر شده بودند؟
پارسال ما ۱۷۰ غرفه و امسال حدود ۲۵۰ غرفه داشتیم. بازدیدکنندگان اغلب تخصصی بودند.

ملاحظات کرونایی چه تاثیری بر روند نمایشگاه داشت؟
کرونا هم روی بازدیدکننده تاثیر می‌گذارد و هم روی غرفه‌گذار؛ به هرحال نمایشگاه چاپ به دنبال رشد شرکت کنندگان در سال ۹۸ که بین چهارصد و پنجاه تا پانصد و پنجاه تا شرکت کننده داشت، به فکر توسعه هم بود؛ هرسال ده تا پانزده درصد افزایش داشتیم. اما این دو ساله به خاطر مشکلات کرونا افت داشتیم. نه ما، اکثر نمایشگاه‌ها همین وضع را داشته اند. به اضافه این که خیلی نمایشگاه‌ها اصلا برگزار نشد. چند وقتی هم اصلا سایت نمایشگاه تعطیل بود. بله کرونا تاثیر مستقیم داشته و دارد. خدا کند که هرچه زودتر شرایط عادی بشود.

بازدید کننده و شرکت کنندگان شهرستانی هم در نمایشگاه حضور داشتند؟
تقریبا می‌توانیم بگوییم همان درصدی که در کل جریان کم شده بود، اینجا هم کم شده بود، ولی حضور داشتند. اگر ۲۴۰ غرفه را در نظر بگیریم، نزدیک به ۸۰، ۹۰ غرفه از شهرستان ها آمده بودند. بازدیدکنندگان هم همین طور. یعنی نسبت به سال‌های قبل، آنهایی که ما دعوت کرده بودیم از روسا و از هیئت مدیره‌های اتحادیه صنعت چاپ، اکثرا حضور پیدا کرده بودند.

در دوره‌های قبلی نمایشگاه صنعت چاپ و بسته‌بندی، برنامه‌های جانبی داشتیم مثل سمینار‌ها و نشست‌ها، چرا امسال برنامه‌های جانبی نداشتید؟
به خاطر همین مشکلات کرونا و محدودیت جمع شدن در یکجا، اصلا صلاح نیست فعلا این چنین برنامه هایی انجام ‌شود. امیدواریم شرایط عادی شود و بتوانیم این کمبودها را جبران کنیم.

نمایندگی‌های خارجی به دلیل شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها شرکت نمی‌کنند. آیا هیچ راهی برای جبران غیبت آنها وجود ندارد؟
به نظر من خارجی ها نمی‌توانند شرکت کنند، بحث تحریم هست، بحث گرانی ارز هست و مسائل و مشکلات دیگری که در برابر آنهاست، یعنی خود کرونا که اولی هست، دومی بحث تحریم، سومی هم وضعیت ارزی ماست. چون آنها می‌نشینند حساب می‌کنند؛ وقتی نقدینگی تولید‌کننده‌های ما ضعیف بشود، خب ماشین آلات کمتری یا مواد اولیه کمتری از آنها خرید می‌کنند، بنابراین ترجیح می دهند خودشان را در معرض نمایش نگذارند.
از طرفی، الان کدام تولید کننده‌ای توان مثلا یک میلیون یورو خرید دارد؟ ماشین آلات روز را بخواهیم بخریم باید توانایی اش راداشته باشیم، باید بانک‌ها کمک تولید کننده بکنند. بانک‌ها چطوری می‌توانند کمک کنند. تولید کننده با وام ۲۸ درصد سود که نمی‌تواند ماشین آلات بیاورد. با ارز ۲۷، ۲۸ تومان نمی‌تواند ماشین آلات بیاورد. می‌رود دست دوم می‌خرد می‌آورد
شرکت های خارجی موقعی شرکت می‌کنند که فروش داشته باشند. وقتی می‌دانند در کرونا فروش ندارند؛، در تحریم هستند؛ نمی‌توانند پول از ما بگیرند؛ نمی‌توانند دستگاه بفرستند، چرا بیایند؟ ما سابقا ۵۰۰۰ متر ارزی داشتیم، الان شده ۵۰ متر ارزی، با همه شان هم مکاتبه می‌کنیم می‌گویند من دستگاه که نمی‌توانم بفروشم، تازه بفروشم پولش را از طریق بانک باید بدهند، نمی‌دهند. این مشکلات تحریم یکی از معضلات بوده دیگر، که اگر همین جوری پیش برود بدتر هم می‌شود.

آیا نمی‌شد نمایشگاه تسهیلاتی را فراهم کند که نمایندگی ها بیایند از فناوری‌های نوین در عرصه چاپ و بسته‌بندی و ماشین آلات، به صورت آنلاین در قالب سخنرانی و ویدئو اطلاعاتی ارائه بدهند؟
نه، نمایشگاه که به اصطلاح خیریه نیست که بیاید تسهیلات فراهم کند. نمایشگاه خودش یک صنعت پولساز هست که دولت هم دارد از این استفاده می‌کند؛ آن دیگر بستگی به اعضایی دارد که می آیند شرکت می‌کنند. همه جای دنیا همین است. همه جای دنیا به این قیمت ریالی نداریم. همه جای دنیا به صورت ارز دلار هست. یعنی الان شما در ترکیه هم بروی دلار می‌دهی، پولشان لیر هست. دبی هم برید دلار از شما می‌گیرد ریال امارات نمی‌گیرند. هر جای دنیا بروید در نمایشگاه شرکت کنید، به صورت دلار از شما پول می گیرند.

درباره نرخ های اجاره غرفه برای شرکت کنندگان داخلی چه می گویید؟
حالا ایران به خاطر کمک به تولید کنندگان آمده این قیمت ریالی را گذاشته وگرنه قیمت واقعی نمایشگاه باید قیمت ارزی باشد. تسهیلات دیگر از این بهتر؟ کجای دنیا شما غرفه متری ده دلار پیدا می‌کنید؟ هزینه اجاره غرفه ایرانی را حساب کنید، می‌شود متری ده دلار، ولی سالن‌های خوب مان می‌شود بیست دلار. شما در افغانستان یا عراق هم نمایشگاه شرکت کنید، زیر متری ۱۷۰-۱۸۰ دلار وجود ندارد. قیمت نمایشگاه ما متری ده دلار، بیست دلار است. دیگر تسهیلات بیشتر از این چه بدهد.

از کشور‌های همسایه مثل عراق شرکت کننده نداشتیم. اما آیا نمی توانستیم بازدیدکننده داشته باشیم؟
فرقی نمی‌کند آن‌ها هم همین مشکل را دارند. به نظر من تا وضعیت تحریم حل نشود، این مشکلات خواهد بود. تا ارز قیمتش این است، این مشکلات خواهد بود. هر موقع با دنیا تعامل کردیم مشکلات ما کم کم حل می‌شود. این مشکل تنها برای صنف ما نیست، کل صنوف این مشکل را دارند. چه صنف پوشاک چه صنایع فولاد. باید تحریم ها برداشته بشود تا مشکلات اقتصادی ایران حل بشود.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید