حرف‌های خودمانی

فرا رسیدن نوروز و بهار، بهانه خوبی است برای زیباسازی محیط کار
با گلدان‌هایی که به تصفیه هوا نیز کمک می‌کنند

ناهید اردشیرزاده

آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم. حتی در زمینه گل و گیاه هم همین مدیران چاپخانه‌های خودمان، اطلاعاتی دست اول دارند.
در شماره گذشته، بحثی درباره تصفیه هوای چاپخانه از مواد آلاینده به کمک گیاهان پیش کشیدیم و چند گل و گیاه آپارتمانی را معرفی کردیم و سخن خود را به کمک گزارشی پژوهشی از ناسا مستند کردیم. بعد چندتن از خوانندگان مجله صنعت چاپ با ما تماس گرفتند و منبعی بسیار خوب و معتبر را در زمینه گل و گیاه آپارتمانی معرفی کردند؛ راهنمای نگهداری گیاهان آپارتمانی.
وقتی مشخصات کتاب‌شناسی این کتاب را ببینید و نسبت آن را با سیدرضا کروبی مدیر چاپخانه اخترشمال دریابید، متوجه می‌شوید که چرا می‌گوییم آب در کوزه و ما تشنه‌لبان می‌گردیم. مدیر اخترشمال در عین حال مدیر انتشارات فنی ایران هم هست. بله، ناشر «کتاب راهنمای نگهداری گیاهان آپارتمانی» از خودمان است.

انتخاب گیاه با پاسخ به پنج پرسش
۱- آیا به دنبال گیاهی هستید که بتواند در تمام روزهای سال در معرض دید باشد؟
۲- وقت و مهارت شما در نگهداری گیاه چقدر است؟
۳- برای گیاه موردنظر حاضرید چقدر پول بپردازید؟
۴- دوست دارید اندازه گلدان چقدر و شکل گیاه چگونه باشد؟
۵- محیطی که برای نگهداری گل‌هایتان در اختیار دارید، چه وضعی دارد؟

گیاهان مناسب برای محیط داخلی چاپخانه و صحافی و جعبه چسبانی، اغلب همان گیاهان آپارتمانی هستند. چون به هر حال درون ساختمان جای می‌گیرند، اما به خاطر تنوع گل و گیاه‌های آپارتمانی و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها، تشخیص این که کدام گیاه در فضای دفتر یا کارگاه بهتر سازگار می‌شود، قدری مشکل است. پای سلیقه هم که به میان بیاید، انتخاب دشوارتر می‌شود. اما نگران نباشید راهنمای نگهداری گیاهان آپارتمانی هر اطلاعاتی را ـ البته به جز قیمت روز گل و گلدان ـ که لازم داشته باشید، در اختیار شما قرار می‌دهد.
نویسنده این کتاب ـ که به عنوان پرفروش‌ترین کتاب گیاهان آپارتمانی معرفی شده است ـ دی.جی. هسایون و مترجم آن محمدرضا داهی است و سومین ویرایش آن، سال ۱۳۹۵ منتشر شده است از آنجا که چاپ کتاب هم از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است، جا دارد یادآوری کنیم که این کتاب در چاپ هادی به چاپ رسیده است.

کدام محل، کدام گل؟
نکته‌ای که باید گفته شود، قدردانی از مترجم و ناشر با ذوق این اثر است به خاطر این که چند نمایه کاربردی به ابتدای کتاب افزوده‌اند. این نمایه‌ها انتخاب مناسب‌ترین گیاه را در محل موردنظر شما و متناسب با سلیقه شما آسان می‌کند.
در مقدمه می‌خوانیم: «فرض کنید شما می‌خواهید برای خانه یا آپارتمان‌تان گیاهی انتخاب کنید. شما مثلاً در شهری خشک مانند تهران به سر می‌برید و جایی که می‌خواهید گیاه‌تان را قرار دهید، نور چندانی ندارد و چند محدودیت دیگر. در این صورت می‌توانید به نمایه‌ها مراجعه کنید و گیاه بی‌نیاز از نور مستقیم و مناسب برای هوای خشک را بیابید.
مثال دیگر این است که شما مثلاً بخواهید گیاه‌تان را از جایی بیاویزید. نمایه‌ها در این مورد به شما کمک می‌کنند. اگر بخواهید برگ گیاه‌تان رنگی جز رنگ سبز داشته باشد، باز هم ما نمایه لازم را برای شما تهیه کرده‌ایم. گیاه گلدار چطور؟ آیا دوست دارید گیاه‌تان گل داشته باشد؟ خُب به نمایه مربوط مراجعه کنید.»
ممکن است شما گلی را دیده باشید و بخواهید آن را بخرید ولی اسم آن را ندانید جای نگرانی نیست کافیست به تصاویر صفحه ۲۱ تا ۴۰ کتاب مراجعه کنید. آنجا حتما تصویر گیاه موردنظرتان را به همراه اسم فارسی و لاتین آن خواهید یافت.

دست شما برای انتخاب باز است
با توجه به مشخصات و حساسیت گل و گیاهان آپارتمانی، هر گیاهی را نمی‌توان هر جا گذاشت ولی نگران نباشید. شما در کتاب راهنمای نگهداری گیاهان آپارتمانی با مشخصات ظاهری و رفتار و طبع ۲۵۰ گل و گیاه آپارتمانی آشنا می‌شوید. از میان این همه گیاه می‌توانید مناسب‌ترین گیاه را برای محل کار و سکونت خود برگزینید.
بعد از انتخاب، مسأله حمل و نقل صحیح گیاه مطرح می‌شود ـ که در این کتاب به توصیه‌های خوبی در این زمینه دست می‌یابید. اما بعد مرحله نگهداری گل و گیاه فرا می‌رسد که بخش زیبای کار است. به قول شازده کوچولو که می‌گفت من مسئول گلم هستم؛ شما مسئول گل خودتان می‌شوید و می‌بینید که چه رابطه دلچسبی بین شما و گل‌تان شکل می‌گیرد.
این کتاب به شما می‌آموزد حال گیاهتان را بشناسید و اگر دچار مشکلی شد با چه تدبیری به آن کمک کنید و از همنشینی با آن لذت ببرید.
برای آمادگی در پذیرش این میهمان جدید و ورود آن به دفتر کار یا کارگاه خود، بد نیست به این جمله از کتاب توجه کنید:
«هرگیاه تازه واردی دچار غم غربت می‌شود؛ حتی اگر در شرایط مطلوبی نگهداری شود.»

بردن گیاه به خانه

دقت کنید که گیاه به شکل مناسب پیچیده شده باشد. هدف از پیچیدن گیاه بین ورقه‌های نایلونی یا روزنامه، یکی محافظت برگ‌های شل و ول از آسیب‌های حمل و نقل و دیگر حفاظت گیاه از خشکی است. در زمستان حتی بخش بالایی ورقه پیچیده شده به دور گلدان نیز باید بسته باشد. در زمستان، بردن گیاه ظریف آسیب‌پذیر به خانه وقتی پیاده هستید به همان اندازه نادرست است که در تابستان آن را در صندوق عقب اتومبیل بگذارید. وقتی با ماشین گیاه خریده شده را به خانه می‌برید، بهترین شیوه آن است که آن را در جعبه‌ای بگذارید و روی صندلی اتومبیل قرار دهید. دقت کنید که به برگ‌ها و ساقه‌های گیاه خش وارد نشود.
وقتی گیاه تازه خریده شده به خانه رسید، نیاز دارد که با وضعیت جدید خود سازگار شود. چند هفته اول آن را از تابش نور مستقیم خورشید دور نگه دارید و نگذارید خاک گلدان و هوای اتاق خشک شود. دقت کنید که آب اضافی هم به آن داده نشود. در این موقعیت، از دست رفتن یکی دو برگ گیاه امری عادی است و بدترین کار ممکن آن است که برای انتخاب جای مناسب، جای گلدان هر بار عوض شود. بهتر است آن را در جای معتدل و دور از نور خورشید نگه دارید. بوته‌های گل دهنده گلدانی (مثل آزاله، مینا، سیکلامن) که هنگام داشتن گل در زمستان خریداری می‌شوند، به تیمارهای متفاوتی نیاز دارند. باید آن‌ها را فوراً در جای دائمی خود قرار داد و تا آن‌جا که مقدور است به آن‌ها نور تاباند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید