حمید باقری، مدیر كارتن سازی بهار:

0
1884

چرخ صنعت کارتن نمی‌چرخد

متاسفانه در سال‌های اخیر به ویژه از ۱۳۹۸ فعالان صنعت چاپ و بسته‌بندی با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده‌اند.گرانی‌های ناشی از تحریم‌ها و نوسانات دلار آسیب جدی به همه صنایع و به ویژه به صنعت چاپ و بسته‌بندی زده است.
مشكلات ناشی از گرانی قیمت کاغذ بیشترین تاثیر را در صنعت چاپ و کارتن سازی داشته است. قیمت‌های کاغذ و مواد اولیه روز به روز بالا می رود و خبری از پایین آمدن آن‌ها نیست ، در نتیجه مشتری‌هایی كه سالها برای جذب آنها تلاش کرده‌ایم از دست می‌روند و فعالیت تولیدی از پا می‌افتد.
مشكلات دیگر ناشی از افزایش بی‌رویه قیمت رنگ و مركب‌های چاپ است كه از یک سو با سیر صعودی شدید باعث افزایش بهای قیمت تمام شده محصولات می‌شود و از سوی دیگر با پایین آمدن کیفیت، به کل صنعت آسیب می‌زند.
بر اثر مجموع این عوامل چرخ تولید بسیاری از کارخانه‌ها از حرکت بازمانده است زیرا هیچ توجیه اقتصادی‌ای برای تولید وجود ندارد. همه نهاد‌هایی که به نوعی در این صنعت دخیل هستند قیمت‌های خود را افزایش داده اند. صنعت پتروشیمی کشور به عنوان سازمانی که درتامین بسیاری از مواد اولیه نقش اول را ایفا می‌کند، هر روز با یک قیمت بالاتر جلوی تولید کننده قرار می‌گیرد.

ریزش ۴۰ درصدی مشتریان
متاسفانه همه این موارد باعث شده مشتری‌های ما حداقل حدود ٤٠ درصد ریزش پیدا کنند. خیلی از كارتن سازی‌ها كه از همكاران ما هستند ورشكسته شده و کارخانه را جمع كرده اند.
چطور می‌توان به تولید ادامه داد در حالی که قیمت كارتنی كه مثلا دوسال پیش ۲هزار و دویست تومان بود، الان به بیست و دو هزار تومان رسیده است؟! یعنی ده برابر. این برای تولید کننده یعنی یک فاجعه و شوک کاری.
همچنین خمیر چوب قبلا با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد می شد ولی الان آن را با دلار آزاد وارد می كنند و قیمت آن چند برابر شده است. از طرفی كاغذ بازیافتی به حد کافی تولید نمی شود و كم است و به همین دلیل قیمت كاغذ را در بازار بالا می برند.
دلار دو برابر شده، اما قیمت ورق كارتن سه برابر شده و خیلی‌ها قدرت خرید ندارند وتعداد زیادی از مشتریان ما که تولید کننده سفره یكبار مصرف بودند و این محصولات را در بسته‌بندی کارتن صادر می‌کردند، حالا تولیداتشان را داخل گونی می گذارند و صادر می‌کنند. این بدین معنی است که با این اتفاقات صنعت بسته‌بندی کشور به شدت آسیب دیده است.
این‌ها بخشی از مشكلاتی است که در راه تولید و صنعت چاپ وجود دارد.

دستمزد کارتن سازی در پایین ترین حد
ما هر سال قبل از عید ۳۰ درصد سود و كارمزد و هزینه‌ها را روی تولیداتمان می‌كشیدیم و به مشتریان مان عرضه می‌کردیم، اما الان بازار به حدی رقابتی شده است که تولید کنندگان برای نگه داشتن مشتری، سود خود را به حداقل رسانده‌اند و گاه حتی با ۱۰ درصد سود مشتری را حفظ می‌کنند که این مبلغ حتی مزد كارگر را هم تامین نمی‌کند. وقتی كه شرایط این طوری باشد، تولید كننده مجبور می‌شود از سود خود چشم پوشی کند و فقط برای اینکه چراغ کارخانه روشن بماند فعالیت کند.
كار ما خدماتی است و كارخانه ای نیست كه محصول را تولید و دپو كنیم زیرا کارتن حجیم است و ما حتی توانایی نگه داری حتی هزار كارتن را هم نداریم چون زمینه آن وجود ندارد و سفارش هیچ یک از مشتریان چاپ، مثل مشتری دیگر نیست.
وقتی کارخانه دار كارگر خود را از دست بدهد یا شب عید مجبور به تعدیل نیرو شود، تبعات زیادی در جامعه دارد که آسیب آن ابتدا به خانواده‌ها می‌رسد. ما نمی توانیم كارگر خود را بیكار كنیم و به همین خاطر مجبور می شویم برای تامین مزد كارگر، با حداقل سود تولید را انجام دهیم تا پول كرایه خانه كارگر درآید. اما برخی از واحدها که محل کارخانه ازخودشان نیست و ناگزیر هستند ماهانه ۱۲ میلیون تومان اجاره یك سوله سیصد متری را پرداخت کنند، دیگر توان ادامه کار را نخواهند داشت. واقعا كارتن ساز‌ها به مشكل برخورده اند تا حدی که آینده شغلی روشنی برای آنها متصور نیست . اینکه آینده اصناف در کشور چگونه خواهد شد، دغدغه‌ای است که تمام تولید کنندگان در همه سطوح، نگران آن هستند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید