دبش‌پک، خشنود از اولین حضور در جمع خانواده چاپ

0
2272

وحیداسرافیلی
مدیر کارخانه دبش پک

عضو تازه وارد خانواده چاپ در نمایشگاه امسال که غرفه بزرگ و جزیره‌ای را در مرکز سالن ۳۸ به خود اختصاص داده بود، تاکنون به عنوان برند سرشناس چای شناخته می‌شد، «دبش‌پک» وابسته به مجموعه چای دبش با امکاناتی پر و پیمان برای چاپ و بسته‌بندی، حضور خود را در این نمایشگاه اعلام کرد. چند چهره آشنا برای خانواداه چاپ در این غرفه پذیرای بازدیدکنندگان بودند، از جمله وحید اسرافیلی، مدیر کارخانه دبش پک که چندین سال در شرکت‌های معتبر چاپ و بسته‌بندی سابقه فعالیت داشته و دوره‌های مختلفی را در کارخانجات سازنده ماشین‌آلات چاپ، پیش از چاپ و پس از چاپ گذرانده است. او در گفت و گو با ماهنامه صنعت چاپ، به معرفی امکانات و قابلیت‌های این واحد تازه نفس چاپ و بسته‌بندی می‌پردازد.
ارائه گزارش کامل از واحدی بزرگ و به روز مثل دبش‌پک در قالب گزارش کلی از نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی نمی‌گنجد، بنابراین بازدید از این مجموعه و مصاحبه با عرفان رحیمی، مدیرعامل این مجموعه را می‌گذاریم برای فرصتی دیگر و حالا از زبان مدیر کارخانه دبش پک -که همین چهار روز نمایشگاه هم از راه دور درگیر نصب و راه‌اندازی چند دستگاه جدید در چاپخانه بوده است ـ روایتی مختصر از شکل‌گیری و توسعه دبش‌پک و امکانات و برنامه‌های آینده آن را می‌شنویم.

اسرافیلی در شروع صحبت می‌گوید که همین حالا یک گروه آلمانی و یک گروه اسپانیایی برای آخرین تست‌ها و نمونه‌گیری از دو ماشین جدید و پیشرفته در کارخانه مشغول کار هستند.
همین عبارت کوتاه، خبر از نصب ماشین‌آلات جدید و فناورانه اروپایی می‌دهد که در شرایط کنونی کشور، کمتر چنین خبرهایی به گوش می‌رسد. صحبت از نصب یک ماشین اختصاصی مدیوم وب است، ماشینی با سیستم فلکسو و به صورت رول با ۱۱ برج چاپ و تجهیزات کنترلی و آپشن‌های متنوع است که تنها تعدادی انگشت شمار از آن در جهان نصب شده است. همچنین از جدید ترین دستگاه جعبه چسبانی و نیز ماشین های برش و دایکات پیشرفته ارروپایی، که برای برش و تیغ‌زنی ظریف و دقیق انواع کارهای حساس، از جمله لیبل‌های TIML، کارایی مطلوبی دارد.
حالا که صحبت از ماشین‌‌آلات شد، از اسرافیلی می‌خواهیم سایر دستگاه‌ها و امکانات اساسی دبش‌پک را نیز به اجمال برشمرد. او می‌گوید در واقع سه کارخانه یک‌جا در دبش‌پک متمرکز است. چاپ لفاف رول فلکسو (wide web)، رول فلکسو متوسط (Medium Web) و رول کم‌عرض (Narrow web).
او ابتدا به دو دستگاه رول فلکسو ۸ رنگ اشاره می‌کند؛ یکی سالونت و دیگری واتربیس و فود گرید برای چاپ و بسته‌بندی انعطاف‌پذیر که اولین دستگاه‌های چاپ این مجموعه بوده‌اند، بعد به ماشین‌های جدید سایز متوسط اشاره می‌کند که پیشرفته‌ترین دستگاه در این خانواده از ماشین‌های رول فلکسو محسوب می‌شود. با این دستگاه ساخت آلمان به جای چند ایستگاه کاری، علاوه بر چاپ ۱۱رنگ، چندین عملیات تکمیلی (طلاکوب سرد، طلاکوب گرم، دایکات و پوشال‌برداری) بدون توقف و در یک گذر از ماشین، روی کار انجام می‌شود؛ این ماشین قابلیت چاپ از پشت به صورت واتربیس دارد که برای محصولات غذایی، ایده‌آل است.
در سایز رول کم‌عرض سه دستگاه جدید در مجموعه دبش‌پک، قابلیت چاپ UV و واتربیس را دارند. چاپ لیبل‌های دفترچه‌ای نیز بااین ماشین‌ها امکان‌پذیر است. هر سه ماشین چاپ لیبل دبش‌پک، ساخت اروپا و با آپشن‌های دایکات روتاری همزمان، اتو رجیستر طولی و عرضی، چاپ سیلک اسکرین روتاری، کلد استامپینگ همزمان هستند.
اسرافیلی می‌گوید ظرف یک ماه گذشته ۹۰ تن بسته‌بندی انعطاف‌پذیر با ماشین های واید وب چاپ کرده‌ایم که بیشتر به سفارش‌های مواد غذایی و شوینده ها اختصاص داشته است. وی از برنامه‌ریزی چاپ ۵۰۰ تن لفاف بسته بندی در ماه برای این بخش خبر می‌دهد.
از امکانات پیش از چاپ می‌پرسیم و با خبر می‌شویم که دستگاه پلیت‌ستر و کلیشه ژلاتینی Kodak NX برای این مجموعه خریداری شده است.

اما ماشین‌آلات و دستگاه‌های پس از چاپ و عملیات تکمیلی و تبدیلی نصب شده هم از نظر تنوع و هم تعداد، دست کمی از ماشین‌آلات چاپ ندارند:
دو دستگاه لمینیت، دایکات تخت، دایکات روتاری، برش رول به رول، ویندویچ، سه دستگاه چسب معمولی و لاک باتم، ۶ نقطه و سیستم هات ملت و پلاسما با امکان خط بریل و به ابعاد دهانه ۷۰ و ۱۰۰ و ۱۴۰ سانتی متر.
اسرافیلی از نصب ماشین برش لیزری رول، در دبش‌پک خبر می‌دهد که به گفته او اولین دستگاه از این نوع در ایران است و برای برش دقیق به صورت طرح دار و همراه با پرفراژ برای بسته بندی های انعطاف پذیر به کار می‌آید.
آمارگیری از ماشین‌آلات را همین جا تمام می‌کنیم. تنها به آزمایشگاه این مجموعه اشاره می‌کنیم که از امکانات و تجهیزات کافی برای آزمایش‌های مختلف مواد مصرفی و کنترل فرایند چاپ برخوردار است.
مدیر کارخانه دبش‌پک با نشان دادن یک جعبه‌، یکی از دستاوردهای این ماشین‌آلات جدید را معرفی کند با این توضیح که کمتر چاپخانه‌ای در ایران امکان تولید جعبه‌های دایکات ریوایز را دارد.
در اینجا پرسشی را که برای بسیاری از خوانندگان مجله هم می‌تواند مطرح باشد، می‌پرسیم که چرا چای دبش به جای سفارش دهنده خدمات چاپ، خود درگیر چنین سرمایه‌گذاری و پروژه‌ای سنگین در زمینه چاپ و بسته‌بندی شده است.
اسرافیلی توضیح کامل درباره این پرسش را می‌گذارد که از زبان رحیمی مدیرعامل این مجموعه بشنویم، اما حرف اساسی او این است که کیفیت بسته‌بندی و ارائه انواع چای، با استاندارد بالا، آنچنان که مدیریت چای دبش با توجه به بازار هدف خود تعیین کرده بود، با امکانات و شرایط کار چاپخانه‌های موجود، همیشه رضایت‌بخش نبود، چه از نظر کیفیت و چه عملیات خاص و حتی از نظر زمان تحویل.
و در مواردی هم که حجم سفارش و تیراژ بالا بود، متأسفانه تحویل به موقع جبعه‌ها، به تأخیر می‌افتاد. چنین اتفاقی، برنامه‌ریزی تولید چای و خطوط تولید و بسته‌بندی کارخانه را با تنش مواجه می‌ساخت. بنابراین شاید بتوان گفت چای دبش به ناچار به سوی راه‌اندازی و تکمیل چاپخانه سوق داده شد.
از برنامه‌های آینده هم می‌پرسیم و می‌شنویم که این چاپخانه‌، اختصاص سهم خیلی بالایی از ظرفیت خود به سفارشات مشتریان دیگر را هدفگذاری کرده است اما نزدیک‌ترین اقدام در این زمینه شاید نصب ماشین چاپ ۵/۴ ورقی ۸ رنگ افست برای کارهای کم تیراژ باشد.
در پایان از نخستین تجربه حضور در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی و فعالیت بازاریابی در این چند روزه نمایشگاه می‌پرسیم. اسرافیلی که خیلی راضی به نظر می‌رسد، می‌گوید:
ما قبلا در نمایشگاه‌های مرتبط با صنایع غذایی حضور داشته‌ایم ولی اولین حضور ما در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی بسیار موفق بود. شاید یکی از دلایل آن این باشد که در غیاب بزرگان شناخته شده این صنعت که در دوره‌های گذشته در نمایشگاه حضور داشتند، دبش‌پک جای خالی آن‌ها را پر کرده بود.»
اسرافیلی در ادامه می‌گوید: طیفی از شرکت‌های بزرگ غذایی و لبنیاتی به ما مراجعه کردند که جلسات خوبی داشتیم. حتی پیش‌نویس قرارداد و تفاهم‌نامه بین ما امضا شد. اما علاوه بر آن طیفی از شرکت‌های تولیدکننده شوینده‌ها و شیرینی و شکلات که ما را نمی‌شناختند، مراجعه کردند و جلسات بسیار خوب و سازنده‌ای داشتیم. روی همرفته این نمایشگاه، برای دبش‌پک تجربه‌ای خوب و موفقیت آمیز بود.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید