در اينترپک و مت پک امسال چه گذشت؟

کارشناس چاپ

به گفته محمود پيشعلي مدير چاپ فرارنگ آريا، که پس از بازديد از اين نمايشگاه با گزارشگر ما گفتگو کرده است: نگاهي به آمار نمايشگاه اينترپک نشان مي‌دهد جايگاه آينده آن در روند تجارت صنعت چاپ و بسته‌بندي چگونه خواهد بود. ۲۸۶۵ شرکت در اين نمايشگاه حضور يافتند و از ۱۷۰۵۰۰ نفر بازديدکنندگان ۷۴ درصد از خارج آلمان به دوسلدورف آمده بودند. بر اساس ارزيابي‌ها سه چهارم اين افراد در شمار اشخاص تصميم‌ساز و در سطح مديريتي صنايع چاپ بودند.

وي در اين گفتگو گفت: بديهي است برگزار کننده و شرکت‌کنندگان از درصد بالاي اشخاص مشخصي که از ۱۸۶ کشور آمده بودند بسيار راضي باشند. چشم‌انداز معاملات بسيار وسيع و تعداد معاملات انجام شده داراي ارزش ۷ رقمي خيلي بالا بود. با توجه به فناوري‌هاي به نمايش درآمده، در نظرسنجي رسمي ۹۸ درصد بازديدکنندگان از نمايشگاه ابراز رضايت بالا کرده بودند. نکته جالب اين است که نظر‌سنجي نشان مي‌داد بخش اطلاع‌رساني بسته‌بندي توجه بيشتري را نسبت به نمايشگاه پيشين به خود جلب کرده بود. فردريک کلفنز رئيس نمايشگاه ۲۰۱۷ طي سخناني در نمايشگاه اعلام کرد اين نمايشگاه به صورتي گريزناپذير به عنوان رويدادي جا گرفته است که افراد موثر شرکت‌هاي فعال در صنعت چاپ از بازديد آن ناگزيرند، زيرا نمايشگاه به محل اصلي برخورد و مذاکره تامين‌کنندگان و تقاضا‌کنندگان تبديل شده است.

پيشعلي افزود: روندهاي اصلي حاکم بر فضاي نمايشگاه ديجيتال‌سازي، انقلاب صنعتي چهارم و فعاليت‌هاي توليد پايدار و منطبق با محيط زيست بود. چنين روندهايي منطبق بر نيازهايي چون کارايي بسته‌بندي‌هاي شخصي‌شده و تضمين ردگيري کالا‌ها بود.

وي ادامه داد: حدود سه سالن در نمايشگاه Metpack وجود داشت. در اين نمايشگاه بيشترين غرفه‌‌داران فروشندگان ورق فلزي انواع بسته‌بندي‌ها بودند. انواع توليدکننده و قالب‌ساز در اين نمايشگاه شرکت کرده بودتد. اين نمايشگاه براي افرادي که در زمينه چاپ فلز فعاليت دارند، نمايشگاه خوبي است زيرا مي‌توانند نيازهاي خود را اين نمايشگاه پيدا کنند. در اين نمايشگاه استانداردهاي جديد براي بخش بسته‌بندي فلزي ارائه شد. غرفه‌داران بسيار زيادي هم از اروپا و هم از چين در اين نمايشگاه حاضر بودند و محصولات خود را براي تامين‌کنندگان حاضر در نمايشگاه تبليغ مي‌کردند. ايراني‌ها در اين نمايشگاه  غرفه نداشتند.

وي با اشاره به اينکه نوآوري‌هاي ارائه شده در اين نمايشگاه باعث بهبود در کار چاپخانه‌داران مي‌شود، گفت: شرکت KBA دو ماشين چاپ به نمايش گذاشته بود. ويژگي يکي از اين ماشين‌ها اين بود که مرکب‌دان آن به راحتي عوض مي‌شد. ساختار اين دستگاه چاپ به‌گونه‌اي بود که ورقه فلزي را به صورت مگنتي گرفته و آنرا به صورت هشت يا نه رنگ چاپ مي‌کرد. يکي ديگر از نوآوري‌هاي نمايشگاه چاپ فلز، چاپ ديجيتال روي فلز بود. هر نمايشگاهي نوآوري دارد. در نوآوري‌ها معمولا آپشني به دستگاه اضافه مي‌شود که انجام کار را  راحت‌تر و پيشرفته‌تر مي‌کند. همچنين، شرکت KBA يک دستگاه ديجيتال با سرعت کم نيز ارائه کرده بود. بعد از چاپ ورق فلزي روي آن يووي و ورني چاپ مي‌شد که کار جالبي بود.

وي ادامه داد: بازديدکنندگان نمايشگاه Interpack، از صاحبان صنايعي که نياز به بسته‌بندي دارند، تشکيل شده است. در اين نمايشگاه غرفه‌‌داران با ارائه محصولات خود به تمام کارخانه‌ها اعم از کارخانه‌هاي توليد روغن، دستمال‌کاغذي، نوشابه، چاي و غيره سرويس مي‌دهند. شرکت‌ها از همه کشورهاي دنيا در اين نمايشگاه شرکت مي‌کنند.

وي در رابطه با کيفيت محصولات ارائه شده در اين نمايشگاه گفت: کيفيت محصولاتي که کشور چين در اين نمايشگاه ارائه مي‌کند، بسيار عالي است و با محصولاتي که در نمايشگاه‌هاي ديگر ارائه داده مي‌شود، تفاوت دارد. زيرا کشور چين  با ارائه کيفيت بالا با کشورهاي اروپايي رقابت مي‌‌کند.

پيشعلي ادامه داد: در اين نمايشگاه امکانات بستهبندي از بسته‌بندي سوزن تا بستهبندي اتومبيل وجود داشت. نيمي از غرفه‌‌داران نمايشگاه Interpack در نمايشگاه  Metpackنيز حضور داشتند. نمايشگاه بعدي Interpack در سال ۲۰۲۰ خواهد بود که از هم‌اکنون همه اطلاعات مربوط به آن منتشر شده است.

وي توضيح داد: به دليل اينکه ممکن بود يک مشتري تنها در يک نمايشگاه شرکت کند، شرکت‌هاي ارائه‌کننده مواد اوليه مانند مرکب، ورني و چسب و غيره در هر دو نمايشگاه شرکت کرده بودند. قسمت اعظم نمايشگاه Interpack را بسته‌بندي مواد پلاستيکي مانند Pet و Bopp تشکيل مي‌داد. استانداردهاي غذايي در اين بسته‌بندي ارتقاء يافته بود به‌گونه‌اي که اين استانداردها بايد حتما در اروپا رعايت شود. به عبارت ديگر تمام شعار نمايشگاه بسته‌بندي Interpack حفظ محتوا و بهداشت غذا بود.

پيشعلي افزود: در بخش بسته‌بندي مقوايي، از فروشنده کاغذ تا فروشنده مرکب خاص براي بسته‌بندي در اين نمايشگاه حضور داشت. توليدکنندگان دستگاه چاپ معمولا در اين نمايشگاه شرکت نمي‌کنند. از کشور ترکيه حدود ۲۰۰ شرکت بسيار مهم در اين نمايشگاه شرکت کرده بودند. شرکت‌کنندگان ايراني از سه شرکت خندابي، اميدي و پل‌فيلم حضور داشتند. در دوره قبلي نمايشگاه نيز ۱۳۰ شرکت از کشور ترکيه حضور داشتند.

وي افزود: بزرگترين پيغامي که از نمايشگاه Interpack مي‌توان دريافت کرد اين است که رويکرد توليدکنندگان ايراني به سمت دستگاه‌هاي اروپايي است. به‌گونه‌اي که خريد توليدکنندگان ايراني از چين کم کم کاهش يافته و به دستگاه‌هايي با عمکرد قوي‌تر روي مي‌آورند. توليدکنندگان ايراني اين ضرورت را حس کرده‌اند و حاضر به پرداخت هزينه بيشتر بابت خريد دستگاه هستند. قبلا توليد‌کنندگان توانايي خريد دستگاه‌هاي پيشرفته را نداشتند به همين دليل سراغ ماشين‌آلات چيني مي‌رفتند. توليدکنندگان با خريد دستگاه‌هاي پيشرفته‌تر با اينکه هزينه بيشتري پرداخت مي‌کنند ولي در عوض توليدشان راحت‌تر شده، تعميراتشان کمتر و عمر ماشينشان نيز بيشتر مي‌شود.

مدير چاپ فرارنگ آريا گفت: بر اساس آنچه در نمايشگاه ديده شد فاصله و شکاف چاپخانه‌هاي ايراني‌ها در بحث ايمني مواد غذايي با چاپخانه‌هاي اروپايي بسيار زياد است. هر چند فاصله بازرسي وزارت بهداشت از چاپخانه‌هاي ايراني با بازرسي در چاپخانه‌هاي کشورهاي اروپايي کم شده است اما بازهم صد در صد آن اجرا نمي‌شود. براي مثال مرکب‌هايي که در چاپخانه‌هاي ما مصرف مي‌شوند مرکب‌هاي غذايي نيستند. مثلا برخي از چاي‌هاي کيسه‌اي در جعبه مستقيما با مقواي بسته‌بندي در تماس هستند. هيچ چاپخانه‌اي مرکب فودگريد ندارد. در حال حاضر اکثر مقواهايي که در ايران مصرف مي‌شود از چين وارد مي‌شود. کارخانه چيني گواهي‌نامه فودگريد که قابل مصرف در بخش مواد غذايي باشد را ندارد. اين در حالي است که ۹۰ درصد مقواهاي وارداتي به اين شکل هستند.

پيشعلي افزود: از ديگر نوآوري‌هاي ارائه شده در نمايشگاه Interpack پيشرفت بسيار در سيستم‌هاي بارکدي بود که با کدهاي RFID کار مي‌کنند. تمام محور نوآوري‌هاي جديدي که در نمايشگاه بسته‌بندي Interpack ارائه ‌شد حول موضوع زيست‌محيطي بود.

وي در توضيح نوآوري‌هاي ارائه شده در نمايشگاه افزود: همان‌گونه که اشاره شد نکته اول اين نمايشگاه اين بود که گرايش ايراني‌ها به دستگاه‌هاي فول اتوماتيک بسيار زياد شده است. نکته دوم اين بود که تمام شرکت‌هاي مهم خارجي علاقه‌مند به شرکت در نمايشگاه صنعت ايران بودند که قرار است در ماه اکتبر در تهران برگزار ‌شود. يک شرکت آلماني تمام اين افراد را براي حضور در ايران ثبت نام مي‌کند. آنها به صورت خيلي گسترده بر روي اين‌کار برنامه‌ريزي کرده‌اند و اين براي ايران يک مزيت محسوب مي‌شود زيرا به صنعت بسته‌بندي در ايران توجه دارند. غير از نمايشگاه Interpack آلمان يک نمايشگاه اينترپک چين و يک نمايشگاه سالانه کوچک‌تر از نمايشگاه Interpack به نام FachPack وجود دارد که در شهر نورنبرگ در سالهايي که نمايشگاه Interpack آلمان برگزار نمي‌شود، بر پاست.

وي در توضيح مزاياي حضور شرکت‌هاي آلماني در نمايشگاه صنعت تهران افزود: يكى از شركت‌هايى كه قرار است در نمايشگاه صنعت تهران حضور داشته باشد شركت Project آلمان بود که تيم بازديدكننده فرارنگ را براي بازديد از ماشين‌آلات اين شرکت در يك كارخانه عظيم شيشه‌سازى دعوت كردند. دستگاه‌هاى در حال كار آنها بسيار جالب و كارآمد بود. همچنين توليدات آنها در كارخانه پروجكت كه قرار است در نمايشگاه صنعت تهران نمايش داده شود بسيار جالب توجه بود.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید