رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی در گفتگو با ماهنامه صنعت چاپ:

0
1901

ثبت‌نام همچنان ادامه دارد، ببینیم کرونا چه می‌کند!

نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین رویدادها برای خانواده بزرگ صنعت چاپ کشور و همه فعالان در این عرصه است که همه ساله در موعد مقرر، برگزار می شود. امسال، این نمایشگاه باتوجه به شرایطی که ویروس منحوس کرونا، ایجاد کرده، به تعویق افتاد و حالا قرار است از ۹ تا ۱۲ مهرماه، با حضورشرکت کنندگان داخلی و خارجی برگزار شود. درهمین خصوص و برای اطلاع از جزئیات بیشتر، با جلیل غفاری رهبر، رئیس این نمایشگاه گفتگو کرده‌ایم.

لطفا درباره آخرین وضعیت ثبت‌نامی‌ها و فضاهای اختصاص یافته توضیح دهید.
بر اساس رزرو‌ها و ثبت نام‌های انجام شده، تا الان حدود ۴سالن را جا نمایی کرده‌ایم. تا ۱۰ روز آینده هم همین روند ادامه خواهد داشت و به‌دلیل تعطیلی‌هایی که بیماری کرونا ایجاد کرده بود، چندبار ثبت‌نام را تمدید کردیم. البته شرایط هم به صورتی است که اصلا نمی‌دانیم نمایشگاه برگزار خواهد شد یانه. اما امیدواریم در همین مدت باقی مانده، شرایط به‌گونه‌ای شود که بتوان برگزار کرد. ثبت‌نام هم تا حدود ۱۵شهریور ادامه خواهد داشت.
سال گذشته حدود ۲۰هزارمتر ثبت‌نام داشتیم. امسال هم حدود۲۰هزارمتر ثبت نام داشته ایم اما با توجه به شرایط کرونا قطعا این تعداد متغیر خواهد بود. تعداد شرکت‌کنندگان تا الان ۳۰۰نفر است که قرار است در این نمایشگاه غرفه داشته باشند، البته این را هم باید درنظر بگیریم که ثبت‌نام ما به‌صورت پیش ثبت‌نام است و تنها با پرداخت نهایی، وضعیت قطعی مشخص می‌شود. روی همرفته شاید امسال ناگزیر شویم با ۱۰هزارمتر فضای پرشده، نمایشگاه را برگزار کنیم.

به‌نظرشما،تفاوت نمایشگاه امسال از نظر بازدیدکنندگان، غرفه‌داران و غیره با سال گذشته چیست؟
یکی از نکات مثبت درباره این نمایشگاه، نگاه تخصصی آن است که هم از سوی غرفه‌داران و هم از سوی بازدیدکنندگان به این فضا وجود دارد. در این نمایشگاه با بازدیدکننده متخصص روبه‌رو هستیم که هدفشان خرید محصول و تبادل نظر حرفه ای است. البته این ویژگی در نظر غرفه‌داران دوره گذشته هم کاملا مشخص بود، چراکه در همین نمایشگاه پارسال، بسیاری از غرفه‌داران از اینکه با بازدیدکننده یا مشتری متخصص یعنی کسی که در حوزه چاپ و بسته‌بندی فعال است، روبه‌رو می شدند، ابراز رضایت کردند و می‌گفتند ما دیگر با مشتری اشانتیون بگیر مواجه نیستیم.

تعرفه اجاره ارزی و ریالی غرفه‌ها امسال به چه‌صورت است؟
تعرفه ارزی امسال برای غرفه‌های خارجی، پایین‌ترآمده، اما از نظر ریالی، افزایش یافته است که دلیل آن افزایش خدماتی است که در نمایشگاه ارائه می‌شود. برای مثال، موکتی که ما دوسال پیش با یک قیمتی می‌خریدیم، امسال با قیمت چند برابر خریداری می شود، طبیعی است که باید مقداری به قیمت خدمات نمایشگاه اضافه شود.

توزیع غرفه‌ها از نظر گروه‌های کالایی چگونه است؟
سالن‌های ما تقریبا به گروه‌های کالایی چاپ و بسته بندی اختصاص دارد، مثلا سالن ۳۸ آلمان، بیشتر چاپی، مقوایی و کاغذی هستند؛ سالن ۳۵ بیشتر فعالان رشته کارتن هستند؛ همچنینB 38 بیشتر چاپی و سالن خلیج فارس هم پُلیمری هستند و به‌این ترتیب گروه‌ها، تفکیک شده اند و قطعا نسبت فضای اختصاص یافته به چاپ، کارتن و بخش بسته‌بندی ماشین‌سازی در نمایشگاه بیشتر از بقیه است.

شنیده‌ایم برخی از چاپخانه‌های بزرگ در نمایشگاه ثبت‌نام نکرده‌اند، آیا درست است و علت آن چیست؟
بگذارید دراین‌باره، کمی وسیع‌تر و درعین‌حال راحت‌تر، صحبت کنم. یک مشکلی که ما داریم و شما هم بیشتر از بخش‌های دیگر به عنوان رسانه این صنعت می‌توانید در این مورد تاثیرگذار باشید، این است که در زمان برگزاری نمایشگاه، تقاضای چاپخانه‌ها و شرکت‌ها، برای غرفه‌داشتن در برخی از سالن‌ها، از جمله سالن ۳۸ آلمان که چیزی حدود ۳۵۰۰متر است و تقاضا برای این سالن، چیزی حدود ۱۰هزار متر و حتی کسانی که گروه کالایی‌شان به این سالن نمی‌خورد هم می‌خواهند این‌جا غرفه داشته باشند. دلیل این تقاضا هم این است که سالن شناخته‌شده‌تری است و به زبان خودمانی پاخور بهتری دارد و همیشه این سالن شلوغ است. دلیل اینکه فلان چاپخانه یا شرکت در نمایشگاه حضور ندارند، همین است که همه می‌خواهند در این سالن باشند و ما با کمبود فضا در این سالن روبه‌رو هستیم. جالب است بدانید که قیمت این سالن نسبت به مابقی سالن‌ها، بالاتر است اما همچنان تقاضا برای آن زیاد است. درحال حاضر هم سالن‌۳۸ ما، بیشتر چاپخانه‌ها، کارتن‌سازی‌ها و کاغذسازی‌های بزرگ هستند برای نمونه چاپخانه‌های اترک و ترام چاپ تا الان ثبت نام کرده‌اند.

باتوجه به شرایط نامساعد کرونا، چه تمهیداتی برای سلامت حاضرین در نمایشگاه، درنظر دارید؟
درمورد پروتکل‌ها و شرایط فعلی هم باید بگویم که در نمایشگاه سال گذشته هم درهمین شرایط برگزار شد، خوشبختانه هم شرکت نمایشگاهی و هم خود ما همکاری نزدیکی داشتیم که درنهایت منجر به فضای ایمنی در نمایشگاه شد. امسال هم باتوجه به تخصصی‌تر شدن نمایشگاه، همین پیش‌بینی را می‌کنیم که بازدیدگنندگان و خریداران واقعی در نمایشگاه حاضر خواهند شد یعنی کسانی که قصد خرید هدفمند دارند و همین امر باعث محدود شدن تعداد بازدیدکنندگان و مانع ازدحام نمایشگاه در شرایط فعلی می‌شود.
آیا در نمایشگاه امسال غرفه‌دار و بازدیدکننده خارجی هم داریم؟
تا سال‌های گذشته و زمانی که شرایط عادی بود، فضایی که به شرکت‌کنندگان و غرفه‌داران خارجی ما اختصاص می‌یافت، حدود ۳ الی ۴هزار متر بود. اما در دوسال اخیر هم به‌علت بیماری کرونا و هم تحریم‌ها، اُفت شدیدی پیدا کرده است. امسال هم با همین شرایط و بیشتر با شرکت‌کنندگان داخلی، نمایشگاه را برگزار خواهیم کرد. البته تا الان سعی کردیم، ۳۰۰، ۴۰۰متر ثبت‌نام شرکت‌کنندگان خارجی هم داشته باشیم، اما بازهم باید ببینیم شرایط چگونه پیش می‌رود. اغلب کشورهایی مثل چین، هند، اروپا(کشورهایی مثل آلمان، ایتالیا و اُتریش) در نمایشگاه حاضر می‌شوند و امسال هم با هند برای ۲۰۰متر قرارداد بستیم و خیلی صریح در قراردادشان قید کرده‌اند که اگر به خاطر شرایط این بیماری در نمایشگاه حاضر نشوند، باید به‌‌ آن‌ها خسارت پرداخت شود. البته ناگفته نماند که نمایندگی‌های برخی از این کشورهای اروپایی در ایران حضور دارند که آن‌ها هم اغلب به‌خاطر مبلغ بالای ارزی، تمایلی به شرکت کردن در نمایشگاه ندارند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید