راه‌حل آينده، مسير بازيافت

بازیافت

ميليون‌ها نفر روزانه با چالش‌هاي اساسي عرضه وسيع مواجه مي‌شوند که مي‌تواند با اجراي راه‌حل-هاي تکنولوژيکي مناسب به‌دست آيد. چنين راه‌حل‌هايي نه‌تنها فرصتي براي تخمين کمبود شديد فراهم مي‌کنند بلکه فرصت‌هاي متنوعي را براي فعاليت‌هاي اقتصادي غير وابسته همراه با درآمد ارائه مي‌دهند.
بازيافت از هدر‌رفتن منابع سودمند و سرمايه‌هاي ملي جلوگيري مي‌کند و مصرف مواد خام، مصرف انرژي و توليد گازهاي گلخانه‌اي کاهش مي‌يابد. بازيافت مهم‌ترين مفهوم و ساختار در مديريت پسماند است. در تعريفي ديگر مي‌توان گفت بازيافت عبارت است از فرايند پردازش مواد مصرف شده به محصولات و مواد تازه به‌منظور جلوگيري از به‌ هدر‌رفتن مواد سودمند بالقوه، کاهش مصرف مواد خام، کاهش مصرف انرژي، کاهش آلودگي هواي حاصل از سوختن مواد و آلودگي آب‌هاي حاصل از تدفين زباله‌ها در خاک به‌وسيله کاهش مقدار معمول زباله‌ها و کم‌کردن نشر گازهاي گلخانه‌اي در مقايسه با توليد خالص.
متن حاضر نمونه‌هايي از ابداعاتي است که شرکت‌هاي بزرگ در حوزه محيط زيست انجام داده‌اند.
اولين بطري شامپوي ساخته شده از پلاستيک‌هاي ساحلي قابل بازيافت
با شروع تابستان،P&G تعداد محدودي از شامپوهاي Head & Shoulders خود را که بخشي از بطري‌هاي آنها از زباله‌هاي ساحلي ساخته شده‌ است را عرضه خواهد کرد.
Head & Shoulders، که به‌گفته‌
Virginia Helias – نايب رئيس پايداري جهاني Procter & Gamble- که بزرگ‌ترين توليدکننده جهاني در نوع خودش است، قرار است در اين تابستان براي مدتي محدود تعداد ۱۰۰۰۰ عدد از محصولات خودرا در بطري‌هايي که ۲۵ درصدشان از پسماندهاي بازيافتي ساحلي ساخته شده و خود نيز قابل بازيافت هستند را در خرده‌فروشي فرانسوي Carrefour عرضه کند. اين بطري نتيجه همکاري P&G، TerraCycle و شرکت فرانسوي ساخت و بازيافت SUEZ Environment است. Helias مي‌گويد: “يک سال پيش در انجمن اقتصاد جهاني در داووس (Davos)، بنياد Ellen MacArthur همه ما را دعوت به چالشي کرد تا بازيافت واستفاده مجدد از پلاستيک را بهبود بخشيم”.P&G مدت‌هاي زيادي است که از پيام بنياد مبني‌بر زباله نشدن پلاستيک الهام گرفته است و تنها راه براي پيشرفت در اين عرصه همکاري است. براي بازيافت بازيافت‌نشدني‌ها، ما به متخصصين بازيافت در شرکت‌هاي TerraCycle و SUEZ متوسل شديم تا پيشگام شده و رويکردي ايجاد کنند تا به موجب آن اولين بطري شامپوي قابل بازيافت ساخته شده از پلاستيک‌هاي ساحلي در دنيا توليد شود.
مجموعه‌ پلاستيک‌ها از بريتانيا و فرانسه جمع‌آوري شدند و مرتب‌سازي اوليه تــوســط TerraCycle صــورت گـرفـت.
Tom Szakyموسس و مديرعامل توضيح داد: جمع‌آوري ۲۶۰۰ تن پلاستيک ساحلي پليمري به واسطه‌ ارتباطات TerraCycle با سازمان‌هاي غيردولتي و ديگر سازمان‌ها که در پاک‌سازي ساحل‌ها مشغول بودند، ممکن شد. TerraCycle تدارکاتي ديد تا پسماندهاي جمع شده با هزينه‌ خودشان به کارخانه‌شان فرستاده شوند. اين گروه‌ها همچنين رسيدگي به مشکلات زيست‌محيطي را نيز برعهده داشتند در نتيجه پسماندها به جاي آنکه دفن و يا سوزانده شوند بازيافت شدند که فوايد فوق‌العاده‌اي دارد.
مواد جمع‌آوري شده شامل طيف وسيعي از مواد پلاستيکي و غير‌پلاستيکي مانند جلبک دريايي بود. در TerraCycle عملياتي به‌صورت دستي انجام شد تا مواد غيرپلاستيکي جدا شوند. از آنجا پلاستيک‌ها به SUEZ فرستاده شدند، تا خرد شوند، تميز شوند و در دسته‌بندي‌هاي پلاستيکي مشخصي مرتب شوند. دسته‌پلي‌اتيلن‌هاي خالص و متراکم بعدتر به‌عنوان بخشي از مخلوط رزيـن ۲۵ درصدي بطري‌هاي Head & Shoulders استفاده شدند.
رنگ بطري، به علت اصليت مواد تشکيل دهنده‌اش، طوسي است. Helias توضيح داد: «پلاستيک‌هاي جمع‌آوري شده از سواحل به شکل توپ‌هاي بازيافتي طوسي رنگ درآمدند، و ما خواستيم که به همان شکل بمانند. اين بطري‌هاي طوسي رنگ Head & Shoulders نشان‌دهنده‌ اصالت بازيافتي خود و همچنين تمايز خود از ديگر کالاها هستند. به‌طور معمول بطري‌هاي ساخته شده از پلاستيک‌هاي ساحلي نمي‌توانند به صورت محلي بازيافت شوند چرا که آنها ترکيبي از چندين مواد مختلف هستند.»
Helias همچنين اعلام کرد که: P&G با دو چالش اساسي روبه‌رو است، يافتن مواد پلاستيکي در سواحل، چرا که از لحاظ تعدادي محدود هستند، و همچنين رسيدن به درصد درستي از استفاده از پلاستيک‌هاي ساحلي در بطري‌ها به‌طوري‌که دوام و بسته‌بندي‌ها دچار افت کيفيت نشوند. او بيان کرد که اين دو مشکل با نوآوري و همکاري حل شدند.
Helias و Szaky اضافه کردند که هزينه‌‌ها براي پلاستيک‌هاي ساحلي در قياس با پليمرهايي که از کانال‌هاي رايج به دست مي‌آمدند بسيار بيشتر بود، آن هم به خاطر پيچيدگي موجود در زنجيره‌ جمع‌آوري و پردازش. با اين حال Szaky اشاره کرد که کاناال‌هاي رايج و سنتي بسيار کلي هستند؛ هيچ المان انساني در پس آنها نيست. وي افزود: ما با جمع‌آوري پلاستيک‌ها از سواحل در حال کمک به حل يک مشکل حقيقي هستيم و آن جلوگيري از انتقال آنها به شکل‌هاي ضد محيط‌زيستي است.
پس از توزيع محدود Head & Shoulders در فرانسه در تابستان ۲۰۱۷. P&G قصد دارد تا اين رويکرد را در برند‌ها، بازارها و خرده‌فروشي‌هاي بيشتري به کار گرفته و گسترش دهد.

دستيابي به ايده بسته‌هاي چند تايي براي اولين بار

سيستم‌هاي NMP شرکت GmbH محصول جديد را با طراحي KHSبه بازار عرضه مي‌کند. همکاري قوي با Danone Waters به آغاز به‌کار در فرانسه و بلژيک در اين ماه منجر شد. NMP از پيوند شيشه‌هاي پلي اتيلن(PET bottles) همراه چسب‌هاي توسعه‌يافته است. دسته‌هاي راحت و جهت منحصربه فرد شيشه به شکل موثري پيام‌هاي بازاريابي را انتقال مي‌دهند. بسته براي مقاومت در برابر تدارکات تجارت و حمل‌و‌نقل طراحي شده و در عين حال مصرف‌کنندگان مي‌توانند به‌راحتي بطري‌ها را از بسته جدا کنند. Nature MultiPack ™ در مقايسه با کاغذ مقوا، فيلم کوچک يا حامل‌هاي حلقه پلاستيکي، از مواد بسته‌بندي به مراتب کمتري استفاده مي‌کند و ظاهر و احساس فوق‌العاده‌اي ارائه مي‌دهد. بستـه توسـعه يافتـه KHS همـچنـين جايزه طراحي آلماني ۲۰۱۶ را براي طراحي ارتباطات عالي و بسته‌بندي پايدار را به دست آورد.
فردريک ماتز، معاون ارشد مهندسي جهاني Danone Waters، که به‌طور مستقيم در همکاري ۲۴ ماهه مشارکت داشت، گفت: «رهبري ما بلافاصله به مشارکت پيوست و مزاياي اولويت دار را به دست آورد. همه افراد بخش تحقيق و توسعه Danone Waters، مهندسي، صنعتي، کيفيت و بازاريابي از همکاري نزديک با افراد متخصص از KHS و NMP بهره مي‌برند.»
پـروفســور Matthias Niemeyer رئـيـس هيئت مديره اجرايي KHS، در مورد راه‌حل بسته‌بندي جديد با اطمينان گفت: «نوآوري تجزيه پذير بخش مهمي از استراتژي ما در KHS و همچنين در گروه Salzgitter شرکت است. Nature MultiPack ™ آينده بسته‌بندي را تغيير خواهد داد. با استفاده از اين نوآوري، ما خود را بازآفريني کرده‌ايم. پس از عرضه بسته‌هاي کوچک به جهان بيش از ۵۰ سال پيش، با اين بسته‌بندي، ما دوباره ثابت کرديم که موفق به تعيين بازار شده‌ايم.»

۱۰۰ درصد بسته‌بندي قابل جبران
شرکت پپسي توافق‌نامه‌اي با شرکت فناوري زيستي Danimer Scientific امضا کرده است که شامل توسعه رزين‌هاي فيلم قابل تجزيه زيستي به منظور رويارويي با نيازهاي بسته‌بندي قابل‌انعطاف تجارت جهاني نوشيدني و غذاي شرکت پپسي است. اين توافق‌نامه بر پايه رابطه طولاني مدت ساخته شده است که شامل توسعه بسته‌بندي کمپوست بر پايه زيستي براي ميان وعده‌هاي شرکت پپسي و کمک به توسعه گياهان Danimer Scientifics Nodax PHA است.
در اکتبر سال ۲۰۱۶ شرکت Pepsi برنامه پايدار ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد که شامل کاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي در طول زنجيره ارزش خود و طراحي ۱۰۰ درصد بسته‌بندي قابل جبران يا بازيافتني است. ايـن هـدف بخشـي از عملـکرد ده سـاله
شرکت PepsiCo با هدف اوليه ارائه عملکرد مالي سطح بالاي بلندمدت است که با پايداري در استراتژي کسب‌وکار خود هماهنگ شده است. همچنين انتظار مي‌رود اين همکاري به تسريع در انتقال شرکت پپسي براي بسته‌بندي که به‌طور کامل قابل تجزيه زيستي براي مجموعه غذايي، با ترکيب زيست پلاستيک Nodax PHA به برخي از بسته‌بندي‌هاي غذايي نسل بعدي است کمک کند.
معاون ارشد و رئيس دانشکده پزشکي، دکتر محمودخان مي‌گويد: از آغاز شرکت Pepsi رويکرد کلي براي کار پايدار در نظر گرفته شده است. هدف اول ما دستيابي به سودآوري طولاني مدت است که نيازمند دستيابي به راه حل‌هاي پايدار براي رشد کسب‌و‌کار ما و در عين حال به حداقل رساندن اثرات زيست‌محيطي است. برنامه ما براي سنجش تکنولوژي Danimer Scientifics يک گام در جهت دستيابي به کاهش ميزان انتشار گازهاي گلخانه‌اي و اهداف بسته‌بندي قابل جبران و قابل بازيافت است.
مديرعامل شرکت Danimer Scientifics اظهار مي‌کند: شراکتDanimer و شرکت پپسي نقطه عطف مهمي است براي ما که همچنان به گسترش تکنولوژي بيوپليمر براي ارائه راه‌حل‌هاي نوآورانه بيوپلاستيک براي طيف وسيعي از برنامه‌ها و محصولات ادامه مي‌دهيم. ما درحال توسعه ارتباط با شرکت پپسي در ۷ سال گذشته بوده‌ايم و از آنجا که يکي از بزرگ‌ترين شرکت‌هاي نوشيدني و غذا در دنيا هستيم، تعهد آنها براي تاثيرات محيطي محصولات‌شان مي‌تواند تغييرات واقعي در مسير پايداري را ايجاد کند.
Nodax PHA بيو پليمر طبيعي است که توسط ميکروبي توليد مي‌شود، زيرا روغن‌هاي ارگانيک را جذب مي‌کند. طبق گفـته Danimer، بيوماس (زيست توده) قابل تجديد استفاده شده در توليد، Nodax PHA هم منبع پايدار است و هم مي‌تواند جايگزين بسياري از پلاستيک‌هاي نفتي کوتاه مدت از نظر قيمت و عملکرد باشد.Nodax PHA Danimer Scientificاولين گواهينامه زيست تخريب‌پذير دريايي از Vincotte بين‌المللي دريافت کرد، اعتبار آن به اين دليل که به‌طور بيولوژيکي بدون به‌جا گذاشتن سموم در محيط‌هاي آب نمک تجزيه مي‌شود. Nodax PHA داراي هفت گواهي vincotte و اظهاريه کمپوست-سازي صنعتي و منزل، تجزيه‌زيستي بي‌هوازي، خاك، آب تازه و محيط هاي دريايي است و مبتني بر زيست-محيطي است. تمامي پليمرهاي Danimer Scientifics، شامل Nodax PHA، توسط سازمان غذا و دارو براي تماس با غذا تاييد شده‌اند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید