رنگین‌کمان موفقیت در افق چاپ پارچه

در بیست و پنجمین نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی در آذرماه، هیچ جا نشانی از دستگاه‌های چاپ نبود؛ جز سالن ۲۵ که در آخرین لحظات، تحت عنوان چاپ دیجیتال به فضای نمایشگاه افزوده شد. این سالن جمع جور، تنها جایی بود که در آن رنگ و بوی چاپ به مشام می‌رسید. چاپگرهای لارج فرمت و مرکب و ملزومات آن‌ها در غرفه‌های این نمایشگاه عرضه شده بود، اما برخلاف سال‌های قبل، در بخش چاپ بنر و تبلیغات فضای باز و فضای بسته، تمرکز بر چاپ پارچه بود.
نمایشگاه چاپ دیجیتال در دی ماه نیز بی‌رمق‌تر از سال‌های پیش برگزار شد. در حالی‌که غایبان بزرگ آن، فروشندگان چاپگرهای لارج فرمت بودند. یکی دو چاپکاران هم که حضور داشتند، فقط نمونه‌ کارها را به نمایش گذاشته بوند. بین آثار ارائه شده، باز هم پارچه بود که خودنمایی می‌کرد. چندین شرکت، چاپ پرچم را در ابعاد مختلف ارائه می‌دادند. حمید زالی مدیر شرکت بهاران که همیشه با استندهای متنوع به نمایشگاه می‌آمد، این بار انواع استند را با تنوع و کاربردهای متفاوت به نمایش گذاشته بود که همگی از جنس پارچه با چاپ‌های متنوع بودند. او پارچه را گزینه اول استندهای جدید معرفی می‌کرد که حتی می‌توان از آن به جای دکورسازی و غرفه‌آرایی حجیم و سنگین با نئوپان استفاده، و به راحتی تا کرد و برای کاربردهای بعدی نگه‌داشت.
ماه دی مناسبت دیگری هم داشت؛ دومین جشنواره طراحی پارچه و لباس کودک و نوجوان در فرهنگستان هنر. جلوه این جشنواره نیز مدیون پارچه‌ها و پوشاک چاپ بود. پارچه‌هایی که بیشتر آن‌ها با عبور از زیرهدهای چاپگرهای دیجیتال رنگ و رخ گرفته بودند.
نمایشگاه دکوراسیون داخلی در هفته سوم دی ماه نیز با نمایش انواع کاغذ دیواری و پرده و مبلمان و .. مجموعه‌ای ازکارهای چاپ شده با چاپگر دیجیتال پارچه را به نمایش گذاشتند.

از نگاه تأمین کنندگان چاپگر و موادمصرفی
ارائه دهندگان چاپگرها و دستگاه‌های تکمیلی چاپ پارچه، دماسنج حال و روز بازار کار این حرفه‌اند. آن‌ها از میزان تقاضا و تنوع دستگاه‌ها و فناوری‌ها با خبرند و دست کم در جریان طرح‌های توجیهی و سرمایه‌گذاری‌ها و کسب و کار مشتریان خود هستند.
شرکت سوپرواید پرشیا که سال‌های گذشته در بازار چاپگرهای لارج فرمت نامی شناخته شده بود، حالا چاپ پارچه را بازاری رو به رشد می‌داند و چاپگر، مرکب چاپ پارچه و سایر دستگاه‌های موردنیاز آن را عرضه می‌کند.
حمیدرضا خیراللهی مدیرعامل این شرکت می‌گوید: تا سال گذشته بیشتر پارچه‌های موجود در بازار ایران، از کشورهای چین، ترکیه، هند و پاکستان می‌آمد و نساجی ایران رو به ورشکستگی بود، وقتی دولت محدودیت واردات پارچه را اعلام کرد، وضع عوض شد. اکنون نساجی‌ها در سراسر کشور مشتری دارند.
او به این گفته اضافه می‌کند؛ ورود چاپگرهای دیجیتال، تقاضای پارچه خام و بدون چاپ را بالا برد. خوشبختانه این بار دولت درباره ممنوعیت ورود پارچه چاپ شده به کشور سخت‌گیری می‌کند. به دنبال این رویکرد بازار کار خوبی برای چاپ پارچه ایجاد شده و تقاضا برای دستگاه چاپگر در این حوزه رو به افزایش است. البته این خطر وجود دارد که در آینده نزدیک چاپکاران پارچه هم با همان مشکلاتی مواجه شوند که چاپخانه‌های افست به دنبال اشباع واحدهای فعال در این بخش گرفتار آن شدند. بنابراین سرمایه‌گذاری‌ها باید خیلی سنجیده صورت گیرد. سرمایه‌گذاران باید از بازار هدف خود به درستی اطلاع داشته باشند و متناسب با آن بازار چاپگر و سایر امکانات را فراهم آورند. ماشینی که به چاپ سابلیمیشن اختصاص داده می‌شود، باید فقط با جوهرهای سابلیمیشن کار کند و اصلاً توجیه ندارد که کل سیستم جوهر آن را شستشو دهد و جوهر دیگری در آن بریزد. همچنین باید از توجیه اقتصادی کار خود، اطمینان حاصل کنند. و بدانند ظرف یکسال درآمدی معادل آنچه خواهند داشت که سرمایه‌گذاری‌ کرده‌اند. وی به ویژه تأکید می‌کند که خرید ماشین، پایان کار نیست، پشتیبانی و خدمات و پس از فروش شاید اهمیت بیشتری داشته باشد. باید مطمئن شوند ماشینی را که می‌خرند، در آینده از نظر قطعه و تعمیرات و نرم‌افزار، با مشکل مواجه نخواهد شد.

در صورت استفاده صحیح از این فرصت و با مشارکت طراحان پارچه تا چاپکاران و بازاریابان حرفه‌ای، می‌توانیم در آینده نزدیک شاهد صادرات پارچه به خارج هم باشیم.
معین طیبی، مدیرعامل گروه بین‌المللی سارینا، عرضه کننده چاپگرهای دیجیتال پارچه، سال ۹۶ را آغاز گر شروع گسترش چاپ پارچه می‌داند: حتی قبل از گران شدن دلار، بعضی پارچه‌ها به کشورهای همسایه صادر می‌شد. چند ماه اول سال ۹۷ قدری مشکل پیش آمد و خریدها کم شد. اما دو، سه ماه ا ست که شرایط تثبیت شده و ماشین چاپ وارد می‌شود.
طیبی یادآور می‌شود این صنعت برخلاف رشته تبلیغات و چاپ بنر، کارهایی با تیراژ بالا دارد.
بنابراین راه‌اندازی کارگاه چاپ پارچه در گوشه پارکینگ و زیرزمین خانه، امکان‌پذیر نیست. مگر این که بخواهید فقط برای یک مزون در مقیاس محدود کار کنید.
وی با این مقدمه، به «اتفاق بدی» اشاره می‌کند که به گفته او در حال رخ دادن است:
«اتفاق بدی که رخ می‌دهد این است که خیلی‌ها می‌خواهند با سرمایه‌ای اندک یک دستگاه بخرند و مشغول کار شوند، در حالی که چند ماه بعد، این دستگاه‌ها از استهلاک در امان نخواهند بود. این افراد باید از بازار خارج شوند و ضرر و زیان را تحمل کنند. این اتفاق معمولاً در موقع بالا رفتن شدید نرخ ارز، رخ می‌دهد.
او به دیگر آثار گرانی ارز و مشکلات واردات در صنعت چاپ پارچه نیز اشاره می‌کنند: تأمین مواد مصرفی به سختی صورت می‌گیرد. کاغذ و جوهر سابلیمیش و سایر موادمصرفی ممکن است امروز باشد و فردا نباشد.
طیبی شرایط کنونی تأمین موادمصرفی را مانعی در راه پیشرفت چاپ پارچه می‌داند و امیدوار است برای حمایت از صنعت نساجی و ایجاد اشتغال و حمایت از تولید داخل و صادرات، این موانع هر چه زودتر برطرف شوند.

خلاقیت، کلید موفقیت
چاپ دیجیتال پارچه، دریچه‌ای است برای ورود به بازاری پر از تنوع که به لباس خلاصه نمی‌شود. نه تنها روسری و مانتو و لباس ورزشی که پرده و پارچه مبل و حتی کاغذ دیواری و کارهای متنوع دیگر را می‌توان چاپ کرد. تا جایی که خلاقیت داشته باشید، راه برای کارهای جدید باز می‌شود.
ورود طراحان خلاق و با انگیزه‌ای که از مدیریت رنگ در چاپ پارچه شناخت کافی داشته باشند و آن را برای پاسخگویی به سلیقه بازار به خدمت بگیرند، می‌تواند موفقیت شما را تضمین کند. گرچه اکنون بیشتر به کپی کردن طرح‌های پارچه‌ها و پرده‌های ترکیه، بسنده می‌شود. پتانسیل نیرومندی در طرح‌ها و نقش‌مایه‌های ایرانی وجود دارد که در صورت اجرای هنری و دقیق، می‌تواند بخشی از بازارهای همسایه و حتی ترکیه را به خود اختصاص دهد. تجربه محدود چاپکارانی که وارد این مسیر شده‌اند، این نظر را تأیید می‌کند.
نکته مهم در این باره، آن است که وارد شدن به بازارهای منطقه‌ای با کار آماتور امکان‌پذیر نیست. برای فعال کردن این پتانسیل، سازمان‌دهی مناسب و سرمایه و تجهیزات کافی و تشکیل گروه‌های حرفه‌ای ضروری است.
رنگین‌کمان موفقیت در افق گسترده چاپ پارچه، از آینده‌ای روشن خبر می‌دهد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید