سخت و سازنده بود کار در تحریریه ماهنامه صنعت چاپ

0
969

سخت و سازنده بود کار در تحریریه ماهنامه صنعت چاپ


دوران سختی را پشت‌سر گذاشتیم. ما را به سخت‌جانی خود این گمان نبود. اما هر چه که بود مرا ساخت. فشار کار و انتظارات بالا و تنش‌ها را تاب آوردن بی‌ثمر نبود. آن هم در شرایطی که فرد سخت‌کوش و خستگی‌ناپذیری بالای سرت باشد و انتظار داشته باشد دیگران نیز مثل خودش جای چند نفر کار کنند؛ مرتضی تفرشی را می‌گویم.
از دیگران نیز بسیار آموختم؛ مرتضی کریمیان، یونس شکرخواه، فرید قاسمی، و بسیاری دیگر. روزی نبود که برایم نو نباشد. هر چند که با استرس دائمی انجام کار به موقع، بی‌خوابی‌های صفحه‌بندی، تامین رضایت، و بازهم تولید مطالب شمارۀ بعدی مواجه بودم. سعی می‌کردیم که قطعه و برگی از این داستان از قلم نیافتد و پوشش جامعی ارائه دهیم. از چاپ امنیتی گرفته تا چاپ بسته‌بندی و تجارب جهانی و نمایشگاه‌های بین‌المللی و مطالب فنی و بازرگانی و بسیاری دیگر. حتی به دلیل موقعیت مجله و گردانندگان، پای چهره‌های فرهنگی و فکری نیز به دفتر مجله باز می‌شد، از جمله میرشمس‌الدین ادیب سلطانی، محمدرضا شجریان، مهران مدیری، و بسیاری دیگر. در عین‌حال مجله خود را به سوگیری‌های سطحی و شعاری نیالود و استوار، سالم، و منضبط به راه خود ادامه داد.
هر تماس و دیدار و گفت‌و‌گو با مدیران و کارکنان واحدها و صنایع چاپ و نشر و کاغذ و بسته‌بندی و تولید‌کنندکان و بازرگانان برگی نو بر دفتر درک من از جامعه و زندگی می‌افزود. مگر می‌توان پای صحبت مخاطبان و دست‌اندرکاران نشست و توشه‌ای نیاندوخت؟ تامین مواد اولیه، تولید تجهیزات، واردات، کسب دانش فنی، راه‌اندازی و بهره‌برداری از ماشین‌آلات پیشرفته، رونق یا رکود، همه حکایت و سرنوشت مردمی است که برای گردش چرخ زندگی و اقتصاد و پیشرفت کشور به هر دری می‌زنند.
کار رسانه و روزنامه‌نگاری در عین حال مدرسۀ جامعه‌شناسی است. این‌جاست که به فهم و شناخت ما از مسائل کسب‌و‌کار، کیفیت نامطلوب حکمرانی و سیاست‌گذاری، اشتغال، ظرفیت‌ها و استعدادهای داخلی، موانع توسعه، نقش و اثر تشکل‌های مدنی، روابط بین‌الملل و سیاست خارجی و نیز تاثیر متقابل این امور کمک می‌کند. با این حال نگرش و سیاست مدیران ماهنامۀ صنعت چاپ همواره در جهت کمک به توسعه، افزایش بهره‌وری، بهبود فضای کسب‌و‌کار، کاهش بوروکراسی، شفاف‌سازی، گردش آزاد اطلاعات و تبادل نظر، معرفی آخرین دست‌آوردهای علم و فناوری و تقویت روابط دوستانه میان واحدها و حلقه‌های زنجیرۀ تامین بوده است. بنا به سابقه و مشاهداتم بسیاری از مخاطبان، ماهنامۀ صنعت چاپ را رسانه و سخن‌گویی صادق و حرفه‌ای برای بیان و بازتاب نیازها و مسائل خود دانسته‌اند. از خبر سرمایه‌گذاری‌های نو تا حوادث کار و نقد مقررات و مقالات علمی و آموزشی، تکریم پیش‌کسوت‌تان، معرفی پیشرفت‌های علمی و فنی و غیره، همه در نشریه مکان و منزلت داشتند.
نمایشگاه‌ها فرصتی بود که گپ و دیدار مستقیم و بیشتری با اهالی این سرزمین داشته باشم، به نتایج کار و کوشش آن‌ها بنگرم، و کاتب فرآیند کار، آرزوها، و بال‌ گشودن آن‌ها باشم. خاطرات سفر به شهرستان‌ها برای شرکت در نشست‌ها یا نمایشگاه‌ها و هر بهانه‌ای یادآور مهر و مهمان‌نوازی خالصانه و بی‌دریغ ساکنان صبور دور از مرکز بود. بدون آن‌که خواسته باشم بسیاری از صحنه‌ها و لحظه‌های کار و دیدار در دفتر مجله یا دیگر نقاط در ذهن‌ام نقش بسته‌اند. حالا دیگر همان نیستم، اما محصول آنی هستم که از سر گذرانده‌ام.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید