سرمايه‌گذاري کلان دو کشور خارجي در صنعت چاپ ايران

مديرکل چاپ و نشر وزارت ارشاد با تأکيد بر ضرورت جذب سرمايه‌گذاري خارجي در صنعت چاپ گفت: کشورهاي اتريش و پاکستان در استان‌هاي تهران، همدان و خراسان رضوي سرمايه‌گذاري مناسبي در حوزه چاپ انجام داده‌اند.

به گزارش خبرگزاري تسنيم، محمودرضا برازش، مديرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم تجليل از صنعتگران چاپ و نشر استان خراسان شمالي که در شهر بجنورد برگزار ‌شد، گفت: ما نتوانسته‌ايم ارتباط منطقي بين صنعت چاپ و نشر و ديگر صنايع برقرار کنيم؛ به همين دليل صنعت بسته‌بندي در کشور ما بسيار ضعيف است و مجبور به خام فروشي هستيم.

وي با بيان اين که بين نيازهاي ما و ميزان فروش توليد تعادل وجود ندارد، تصريح کرد: انبوه واردات و ضعف ما در توليد و فرآوري باعث ضربه به اين صنعت شده است. تابلوهاي تبليغاتي بسياري که در شهرها براي مناسبت‌هاي مختلف به کار برده مي‌شود، انواع کارت‌هاي اعتباري، بسته دستمال کاغذي و غيره همه نيازمند صنعت چاپ است.

برازش افزود: خام‌فروشي ميزان سود را پايين مي‌آورد. بايد با ارائه خلاقيت در نوع بسته‌بندي، جذابيت فروش محصولات را بالا ببريم و لازمه اين کار هم سرمايه‌گذاري در اين صنعت است.

مديرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به مشکلات سرمايه‌گذاري در حوزه صنعت چاپ عنوان کرد: از آنجا که دستگاه‌هاي چاپ و نشر هزينه بسيار بالايي را مي‌طلبد، بايد در مرحله اول از توليدکننده داخل و سپس از سرمايه‌گذار خارجي براي سرمايه‌گذاري در اين صنعت دعوت کنيم.

وي خاطرنشان کرد: استان‌هاي تهران، همدان و خراسان رضوي در جذب سرمايه‌گذار بسيار موفق عمل کرده‌اند و اکنون سرمايه‌گذاران اتريشي و پاکستاني در اين شهرها سرمايه‌گذاري‌هاي خوبي کرده‌اند.

وي آذربايجان، افغانستان و برخي کشورهاي حوزه آسياي ميانه را از مقاصد اصلي صادرات محصولات چاپي ايران عنوان و گفت: بايد در نحوه بازاريابي در اين کشورها تجديد نظر شود تا ميزان صادرات به آنها افزايش يابد.

در ادامه اين مراسم، حسين ثابت قدم وحيد؛ مديرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالي با اشاره به اهميت صنعت چاپ گفت: صنعت چاپ جزء پنج صنعت مهم جهان است و از طرفي زيربناي فرهنگ را هم تشکيل مي‌دهد.

وي افزود: اين صنعت در استان ما با مشکلات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري زيادي مواجه است که براي حل اين مشکلات نيازمند عزم ملي هستيم. در پايان اين مراسم از فعالان حوزه چاپ و نشر استان خراسان شمالي تجليل شد.

همچنين به گزارش ماهنامه صنعت چاپ به نقل از عليرضا افتخاري، مسئول چاپ‌ و انتشارات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان خراسان شمالي در مراسم جشن صنعت چاپ در اين استان از آقاي قدير بالازاده و آقاي محمد بالازاده (چاپ برادران بالازاده)، محمدعلي عباسي (چاپ پيام)؛ حسن متولي‌حقيقي (چاپ بيان)؛ محمد شيدا (چاپ ۲۲ بهمن)؛ ناصر ابراهيمي (چاپ بهارستان)؛ سيدکاظم حسيني (چاپ پگاه)؛ عين‌الله کنعاني (چاپ گلستان)؛ محمدعلي صدري‌فر (چاپ صدف) و عليرضا مختاري (جاجرم چاپ) به عنوان پيشکسوتان صنعت چاپ از عباس کمالي، پويان قدسي و عسگر رضازاده (ايرانچاپ)؛ مهدي حصاري، رضا ابراهيمي (بهارستان)؛ خانم يزداني، رضا شيدا (چاپ ۲۲ بهمن) و رضا حسيني، علي نظري، هادي بالازاده (برادران بالازاده) به عنوان کارگران نمونه صنعت چاپ و همچنين از محسن رجبي (چاپ سروش)، نجمه يزدان‌پناه (سيب‌گرافيک) و فرزانه قهرمان (ثمين) به عنوان فعال نمونه و حيدرقلي ابراهيمي، رئيس انجمن صنعت چاپ استان و عليرضا افتخاري به عنوان کارشناس چاپ تجليل شد.

همچنين برازش از چاپخانه‌هاي سيب‌گرافيک و برادران بالازاده شهرستان شيروان و ايرانچاپ شهرستان بجنورد بازديد کرد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید