سرنوشت صادرات چند دستگاه لمینت ساخت ایران به ترکیه

مدیرعامل حرفه‌و‌فن: تولید ما محدود است؛ تولید انبوه حمایت دولتی می‌خواهد که ما نداریم
ماشین سازی حرفه و فن که از شرکت های فعال در زمینه ماشین‌سازی صنعت چاپ و بسته‌بندی به شمار می‌رود، در حال حاضر دستگاه‌هایی چون دایکات فکی، لمینت‌های نیمه‌اتوماتیک و فول‌اتومات می‌سازد که به گفته داوود تات داوودی مدیرعامل حرفه‌وفن در نوع خود اولین و بهترین در خاورمیانه است و توجه بسیاری از فعالان عرصه چاپ و بسته‌بندی را به خود جلب کرده است. وی که چندی پیش با خشنودی از توافق برای فروش چند دستگاه لمینت به مشتری تُرک سخن می‌گفت حال می‌گوید: «خدارو شکر جور نشد». ببینیم داستان از چه قرار است.
«خدا رو شکر جور نشد». این عبارتی است که یکی از تولیدکنندگان ماشین‌آلات دایکات و لمینت کشور در رابطه با قرارداد صادرات تولیدات خود به ترکیه عنوان می‌کند. داوود تات داوودی مدیرعامل ماشین‌سازی حرفه‌وفن درباره عقد قرارداد با مشتری ترکیه‌ای می‌گوید که دستگاه لمینت ساخت این شرکت را در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی اخیر تهران پسندیده بود. به دنبال آن، طی سفر ترک‌ها به ایران و اقامت چندروزه آن‌ها، قرارداد خرید چندین دستگاه طی زمان مشخص بین دو طرف منعقد شد. تات داوودی می‌گوید:« قرار بود تا موعد مقرر تعداد قابل‌توجهی از دستگاه لمینت فول‌اتوماتیک که در نوع خود در خاورمیانه منحصربه‌فرد است، تولید کنیم. خدا را شکر این قرارداد به سرانجام نرسید، چراکه الآن با توجه به شرایط بحرانی تامین مواد اولیه و حدود ۴ برابر شدن هزینه تولید این دستگاه، اکنون تولید در میانه راه متوقف می‌شد و باید جریمه می‌پرداختیم. آن‌هم در سالی که به نام سال رونق تولید نام‌گذاری شده است.
تات داوودی می‌گوید: ما روی بازار منطقه‌ای تمرکز داریم که استقبال خوبی از محصولات ما می‌شود. اما این استقبال در موارد بسیاری در حد مذاکره و برگزاری چندین جلسه و نه بیشتر خواهد بود. وی در تصریح این موضوع می‌گوید: در مواردی سفارش تعداد زیادی دستگاه دایکات فکی داشتیم. با خوشحالی از اینکه دولت حتما از آن استقبال می‌کند، دست‌به‌کار شدیم. دو مساله مهم در مقابل ما بود. یکی کمبود نقدینگی که حالا با افزایش چشمگیر قیمت ملزومات به‌شدت احساس می‌شد و دیگری تحریم و دشواری واردات برخی قطعات به‌ویژه قطعات الکترونیک. خبری از حمایت و کمک دولتی نبود. ما نتوانستیم آن‌قدر ماشین تولید کنیم. فهمیدیم که اگر مشتری هم باشد نمی‌توانیم با این وضعیت و بی‌توجهی دولت کارکنیم. لذا به‌طور موردی ماشین می‌سازیم و می‌فروشیم. رسیدن به تولید انبوه حمایت دولتی می‌خواهد که ما نداریم.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید