سفارش از تهران، چاپ در کرمان

چاپ مهستان، یکی از کارگاه‌های فعال چاپ پارچه است که محصولات آن در بازار تهران خریدار فراوان دارد و به گفته مدیر این شرکت، سفارش‌هایی را که هر روز شریک تجاری وی در تهران می‌گیرد، روز بعد به چاپ می‌رساند و فردای آن روز در تهران تحویل مشتری داده می‌شود. اما این تنها بخشی از کار این چاپخانه است. سفارش به شهرهای دیگر و نیز به عراق هم بخش دیگری از کارهای مهستان است. سید احمد حسینی مدیر مهستان کرمان می‌گوید که یک سال است وارد کار پارچه شده و قبل از آن مدت ۲ سال به چاپ کاغذ دیواری مشغول بوده است، رشته‌ای که هنوز هم دنبال می‌کند.
مدیر چاپ مهستان می‌گوید: «دنیای چاپ پارچه، بسیار وسیع و متنوع است به جز لباس و روسری، کارهای متنوعی در دکوراسیون داخلی در این رشته وجود دارد، از کاغذ دیواری تا پرده و کوسن و مبلمان و پنل‌های دکوارتیو و غیره»
او می‌گوید که بیشتر کارهای او در این روزها چاپ پارچه‌های پرده‌ای است، انواع پرده. و حالا در این رشته، او دنبال کارهای جدید مثل چاپ مخمل، یا نمونه‌ کارهایی است که با رنگ طلایی، نقره‌ای و مسی در نمایشگاه میدکس، به دیوار غرفه مهستان نصب کرده بود.
او چندین چاپگر از جمله دو چاپگر سابلیمیشن به عرض ۳/۳ متر و یک دستگاه کلندر دارد.
صحبت‌های حسینی از بازار گرم و رو به رشد حکایت دارد: «فعلاً ۹۰ درصد کار ما پارچه‌های پرده‌ای (تور و زبرا، مگا و غیره) است.

می‌توانیم روسری چاپ کنیم ولی بازار خوبی ندارد، متأسفانه بازار روسری را خراب کرده‌اند.
ما روزی ۵۰۰ متر طول (یعنی ۱۵۰۰ متر مربع) پرده چاپ می‌کنیم. در حالی که سفارش‌ها بیش از این است الآن ۱۴ نفر در اینجا کار می‌کنند و ما دنبال افزایش تعداد نیرو هستیم که سه شیفت کار کنیم.»
چنین برنامه‌ریزی فشرده‌ای برای کار، مستلزم داشتن چاپگر‌های متعدد و نیز حمایت و پشتیبانی نمایندگی‌ها برای تعمیر و نگه‌داری در اسرع وقت است. حسینی در این باره می‌گوید: ما از هر نوع ماشین، دو یا سه دستگاه داریم که در صورت خرابی احتمالی یکی از آن‌ها، معطل نمانیم. البته از پشتیبانی نمایندگی‌های فروش و آقای خیراللهی هم به خوبی و با اطمینان برخورداریم. مدیر چاپ مهستان یادآوری می‌شود برای کاغذ دیوار ۴ ماشین دارند که هر کدام با سه، چهارنوع جنس کاغذ، محصولات متفاوتی تولید می‌کنند.

آلبوم‌ها و طرح‌های مطلوب بازار
حسینی درباره طراحی‌ پارچه و پرده می‌گوید: «مردم، طرح‌های پارچه و پرده‌های ترکیه را می‌پسندند. تا همین پارسال بازار پارچه ایران در تسخیر ترکیه بود. ما آلبوم‌ها پرده‌های ترکیه‌ای را به مشتریان عرضه می‌کنیم. هر طرحی را که انتخاب کنند، اجرا می‌کنیم. خانم شیما مسجدی طراح با پشتکار ما، طرح‌ها را پیاده می‌کند. رنگ‌شناسی در این زمینه اهمیت بالایی دارد. همچنین خانم مریم نمازی طراح دیگر ما روی پرده‌های زبرا، خوب کار می‌کند. بعضی وقت‌ها هم سفارش‌دهنده‌ها خودشان نمونه پارچه می‌آورند.» از او درباره ضرورت به کارگیری طرح‌های ایرانی و تولید پارچه با برند خاص می‌پرسیم. می‌گوید در این زمینه نیز کارهایی را شروع کرده‌ایم، هرچند در این رشته باید کاری اساسی صورت گیرد.

بازاریابی در داخل و خارج از کشور
حسینی به دلگرمی موفقیت‌هایی که در بازار تهران و سایر شهرستان‌ها دارد، در نمایشگاه دکوراسیون داخلی نیز غرفه‌ای نسبتاً بزرگ در سالن خلیج فارس گرفته بود و آن را با پارچه‌ها و کاغذ دیواری‌های خاص و پنل‌های دکوراتیو از جنس مولتی، با رنگ‌های خاص، تزیین کرده بود. در این غرفه، شریک تجاری او در تهران نیز حضور داشت. این نمایشگاه وقتی برای معرفی برندهای کاغذ دیواری و پارچه این شرکت بود.
او از فروش و سفارشات در این نمایشگاه راضی به نظر می‌رسد و به بازار کشورهای همسایه به ویژه عراق امید بسیار دارد: «ما در حال حاضر محصولات خود را هر چند محدود به ترکیه، هم صادر می‌کنیم همچنین ۳۵ هزار یورو به ایتالیا پارچه چاپ شده فروخته‌ایم. همین روزها قصد سفری به عراق و اقلیم کردستان دارم. آنجا تقاضا برای محصولات ما چشمگیر است. برای بازاریابی خارجی، در حال راه‌اندازی سایتی به زبان انگلیسی داریم هستیم.»

تأمین مواد مصرفی
حسینی در کنار روایت موفقیت‌های شرکت مهستان، به مشکل تأمین مواد اولیه اشاره می‌کند و در شرایط کنونی، آن را مهم‌ترین ریسک کسب و کار خود قلمداد می‌کند و می‌گوید: «با این شرایط نوسان ارز، کار کردن خیلی دشوار است، بالا و پایین رفتن نرخ دلار به ما استرس می‌دهد. هنگام قیمت دادن به مشتری و انجام سفارش از نظر نرخ تأمین مواد مصرفی در وضعیتی ناپایدار قرار داریم و مطمئن نیستیم که پس از تمام شدن این مرکب‌ها، نوبت بعدی بتوانیم باز هم آن را تأمین کنیم. این برای بازار داخل است. در سفارش صادراتی ریسک هزینه‌ها و تأمین مواد مصرفی خیلی بالاتر است.
خوشبختانه من کارت بازرگانی دارم و به عنوان شرکت تولیدی تا حدی می‌توانم جنس‌های موردنیاز خود را وارد کنم. به هر حال کسی که کار می‌کند باید آماده برخورد با مشکلات باشد و برای آن‌ها راه حل پیدا کند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید