سیامک صدیقی، مدیر چاپخانه فن و هنر:

0
1770

         

چاپخانه‌‌ها دستمزد چاپ را متناسب با هزینه‌‌ها بالا نبرده‌اند

عمدتا ما خدمات چاپ را انجام می‌دهیم که شامل بسته‌بندی مواد غذایی،دارویی و لوازم منزل و هر چیزی است که به جعبه و کارتن احتیاج داشته باشد. مشتریان ما علاوه بر همکاران، صاحبان شرکت‌‌های دارویی و غذایی هستند. معمولا ۷۵درصد کار ما به چاپ اختصاص دارد.
ما در مجموعه خودمان واحد طراحی نداریم، مشتری فایل و حتی کاغذ و مقوا را می‌آورد و ما کار را انجام می‌دهیم.
بازار امسال به نسبت سال‌های گذشته روند کاهشی داشته است. اگر به لحاظ تورم و افزایش قیمت مواد اولیه بخواهیم بررسی کنیم قدرت خرید ما به حدود ۲۵درصد سال گذشته سقوط کرده است یعنی ۷۵ درصد توان خرید را از دست داده‌ایم.
در عین حال با این افزایش قیمت مواد اولیه نتوانستیم قیمت‌های فروش خود را افزایش دهیم. قیمت ملزومات چاپ مانند مرکب،الکل، سرویس دستگاه‌‌ها،تعمیرات قطعات و غیره چندین برابر شده است. اما نه تنها ما بلکه هیچ چاپخانه‌داری نتوانسته قیمت فروش محصولات خود را چندین برابر کند.
ممکن است تولید کننده همان مقدار درآمد سال گذشته را داشته باشد و یا حتی ۴۰درصد هم بیشتر، اما به علت افزایش قیمت مواد اولیه و تورم موجود توان خرید به شدت کاهش یافته است. متاسفانه این مشکل مختص چاپ نیست و در تمام اصناف کشور اتفاق افتاده است.
این سخن را که برخی می گویند به دلیل کرونا صنعت بسته بندی بیشتر شده است، نمی پذیرم. زیرا لزوم بسته بندی بیشتر از جایی احساس شدکه تولید کنندگان متوجه شدند با بسته بندی مناسب فروش بیشتری خواهند داشت.
به نظر من اگر بگوییم کرونا باعث روند مثبت استفاده از بسته بندی شد، برداشت نادرستی کرده ایم. اگرچه کرونا سهم اندکی در این موضوع داشت، اما قسمت اعظم این سیر نزولی تیراژ و تولید محصولات چاپی به دلیل گرانی و سیاست‌‌های اقتصادی دولت است.
کرونا کار بیشتر مشاغل و از جمله چاپخانه داران را محدود تر و کوچک تر کرده است، زیرا ترس از شیوع آن باعث محدودیت‌‌هایی برای ما شد. ولی افزایش‌‌های قیمت مواد مصرفی ربطی به کرونا نداشت.
چند عامل، قیمت‌‌ها را تعیین می کند. مانند مقدار مواد مصرفی، قیمت لوازم یدکی،ماشین و تعمیرات دستگاه‌‌ها و سیاست گذاری‌‌های بازار. آنچه که بیشتر روی کار ما تاثیر گذاشته افزایش بیش از حد قیمت‌‌های اقلام ضروری، ملزومات چاپ و برنامه‌ریزی بدون سیاست دولت است که شامل همه اصناف می شود.

ما سال‌‌ها است که سفارشاتمان به خاطر راحتی کار به صورت آنلاین انجام می شود و مشتریان دستور کار را از طریق اپلیکیشن‌‌ها ارسال و کاغذ و مقوا را هم ارسال می کنند. اما در صورت بروز اشکال و اگر مشتری بخواهد کار راببیند، به صورت حضوری مراجعه می کند. در غیر این صورت از طریق اینترنت و تلفن اشکال کار رفع می شود و مشتری اجباری برای مراجعه حضوری ندارد. الان با وجود کرونا سفارش‌‌های غیر حضوری معمول تر شده است. کرونا هر چه ضرر داشت از این نظر خوب بود و به کاهش تردد و مصرف سوخت و آلودگی هوا کمک کرد. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

متاسفانه در سال‌‌های اخیر بازارهای خارجی نیز از دست رفتند. چند سال پیش سفارشاتی از کشور‌‌های اتریش و آلمان داشتیم اما موانعی که شاید ناخواسته از طرف مدیران ارشاد به وجود آمد، صادرات را بسیار محدود کرد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید