شرايط نامساعد بانک‌هاي ايران براي ليزينگ

صنعت چاپ ايران

شرکت صفر تا صد: طرح ليزينگ ما متعلق به شرکت‌هاي مرجع است و به

دليل بهره بانکي ناچيز در آن کشورها سود ندارد

ليزينگ واژه آشنايي براي بسياري ايرانيان است. در ادبيات رسمي مالي دقيق‌ترين ترجمه آن «اجاره به شرط تمليک» است. طرحي که جمعيت کثيري از ايرانياني را که توان مالي براي خريد خودرو نداشتند، صاحب خودرو کرد. بسياري با شنيدن نام اين طرح براي گذراندن دوره رانندگي و اخذ گواهي‌نامه اقدام کردند. حالا به طرح «با ايران خودرو، هر ايراني يک خودرو» قدمي نزديک‌تر شده بوديم. سال‌ها گذشت. بسياري از کارشناسان از اين طرح به عنوان استثمار مردم توسط شرکت‌هاي ايران خودرو و سايپا که توليدکنندگان انحصاري خودرو در کشور هستند نام بردند. کارشناساني که با نفس ليزينگ هيچگاه مخالف نبوده‌اند. اما اين طرح که امکان فروش محصولات سازندگان داخلي خودرو را فراهم مي‌آورد را براي بسياري از مقولات اجتماعي و اقتصادي ايراني‌ها زيان‌بار تلقي کردند.

در صنعت چاپ اما شرايط به‌گونه ديگري است. همين کارشناسان، فروش اقساطي براي محصولات صنعتي را براي صنعت ثمربخش مي‌دانند. به ويژه براي صنعت چاپ ما که نياز ويژه‌اي به تجهيز شدن و انطباق خود با تکنولوژي روز دنيا دارد.

در گزارش پيش‌رو، با فرزاد رضاپور کارشناس ارشد فروش ماشين‌آلات شرکت صفر تا صد به عنوان يکي از شرکت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات فروش قسطي ماشين‌آلات چاپ به گفتگو نشسته و در خصوص چند و چون اين طرح صحبت مي‌کنيم.

لطفا درخصوص طرح فروش ليزينگ شرکت صفر تا صد بگوييد و اينکه فروش ليزينگ شما به چه صورتي انجام مي‌شود؟

طرح فروش ليزينگ شرکت صفر تا صد تقريبا از آبان‌ماه آغاز شد و فعلا ادامه دارد ولي زمان اتمام آن هنوز مشخص نيست. در اين طرح نحوه پيش قسط و اقساط براي ماشين‌هاي مختلف متفاوت است؛ به‌عنوان مثال راجع به ماشين‌هاي افست ۵۰ درصد قيمت ماشين را نقد مي‌گيريم و ۵۰ درصد مابقي را در طول ۱۲ ماه به‌طور قسطي از خريدار دريافت مي‌کنيم. درخصوص ماشين‌هاي عمليات پس از چاپ هم ۲۰ الي ۳۰ درصد پيش‌پرداخت مي‌گيريم و مابقي را به‌طور قسطي دريافت مي‌کنيم.

لطفا راجع به سود اقساط تعيين شده توضيحاتي بدهيد.

براي فروش ليزينگي محصولاتمان سودي از خريدار دريافت نمي‌کنيم؛ يعني اقساط بهره ندارند. همان قيمتي را که نقداً براي خريد ماشين دريافت مي‌شود به صورت شرايطي در بازه زماني مشخص دريافت مي‌کنيم.

طرح و اجراي فروش ليزينگ که در شرکت شما انجام مي‌شود متعلق به شرکت شماست يا از جانب شرکت‌هايي که نمايندگي آنها را داريد اعمال مي‌شود؟

ليزيگ شرکت ما طرحي نيست که متعلق به خود شرکت صفر تا صد باشد. ليزينگ ما به اين صورت است که شرکت‌هاي بزرگي که با آنها کار مي‌کنيم و نمايندگي آنها در ايران هستيم مانند ساکورايي و … با توجه به اعتباري که نزد اين شرکت‌ها داشتيم، از خودِ آنها ماشين را قسطي مي‌خريم. ما با آن شرکت‌ها در ارتباط هستيم و نحوه اجراي ليزينگ را آنها مشخص مي‌کند. اينکه براي ماشين چاپ افست ساکورايي ۵۰ درصد مبلغ به‌طور نقدي و ۵۰ درصد به‌صورت اقساطي دريافت مي‌شود، توسط شرکت ساکورايي تعيين شده است. در واقع مانند اين است که با همين شرايط ما ماشين را از ساکورايي بخريم و به مشتري انتقال دهيم. راجع به نداشتن سود هم از آنجايي که در کشوري مانند ژاپن سود بانکي بسيار کم و نزديک به يک درصد است، وقتي ماشين‌هاي ساکورايي را با دلار مي‌فروشيم هيچ سودي روي اقساطشان نمي‌برند.

هدف از فروش ليزينگي مقابله با رکود در بازار فروش ايران است يا براي گسترش تکنولوژي و افزايش تجهيزات مدرن و باکيفيت در صنعت چاپ ايران از اين روش فروش استفاده مي‌شود؟

در چاپ کيفيت بسيار اهميت دارد. وقتي ماشين‌هاي چيني در کشور هست، ما نمي‌توانيم به آن توانايي و کيفيت برسيم. با ماشين چيني نمي‌توان خدمات پس از فروش خوبي ارائه داد. تمام خدماتي که به خريداران ماشين چيني ارائه داده مي‌شود گفتن اين عبارت است که:”شما ماشين چيني خريده‌ايد”!!

از طرفي در بازار ايران شرايط اقتصادي دشوار شده است، بنابراين بسياري به ماشين‌آلات دست دوم رو مي‌آورند. بسياري ديگر نيز به ماشين‌هاي چيني روي مي‌آورند که کيفيت ندارند و بعضاً دچار دردسرهايي مي‌شوند. در نمايشگاه‌هاي ايران بسياري گول ظاهر ماشين را مي‌خورند، اما چند ماه پس از خريداري مشکلات فراواني براي ماشين پيش مي‌آيد. نمونه‌اي داشته‌ايم که پس از گذشت دو ماه از خريد ماشين، آتش گرفته است. مواردي هم بوده که پس از ماه‌ها تاخير ماشين را تحويل خريدار داده‌اند و نه خدمات فني وجود داشته و نه خدمات پس از فروش.

هدف از فروش ليزينگي ما اين بود که فرصتي به سرمايه‌گذاران در صنعت چاپ داد شود که با کيفيت بهتري از تجهيزات و تکنولوژي مدرن صنعت چاپ استفاده کنند. دستگاه‌هايي که بصورت فروش ليزينگي عرضه مي‌شود مربوط به برندهاي معتبر هستند. در اينصورت خريدار با قيمت پايين هم مي‌تواند ماشين باکيفيت بخرد. اگرچه خريدار با مقداري که در دست دارد فقط مي‌تواند ماشين دست دوم يا چيني بي‌کيفيت بخرد، با وجود ليزينگ به راحتي با همان مقدار مي‌تواند صاحب يک ماشين با برند معتبر شود.

براي ماشيني که ارزش افزوده توليد مي‌کند هر چه فرصت براي پرداخت بهاي ماشين بيشتر باشد مطمئنا به نفع خريدار است. خريدار با پول کم ماشين باکيفيت به چاپخانه‌اش مي‌برد و با درآمدي که از آن کسب مي‌کند مي‌تواند بقيه پول ماشين را پرداخت کند. اين به نفع صنعت چاپ ما است.

استقبال از طرح فروش ليزينگي و تفاوت بين اين نوع فروش و فروش نقدي‌تان چگونه بوده است؟

در همين مدت که ليزينگ ما در حال اجرا است پاسخ خوبي از اين فروش شرايطي گرفته‌ايم. ما از فروشمان راضي هستيم، ولي در کل استقبال مشتري‌ها از فروش ليزينگي بيشتر از فروش نقدي بوده است. هر چند در همين مدت برخي بودند که با وجود امکان خريد قسطي به صورت نقد ماشين خريدند.

در هر صورت ما چه به صورت نقدي ماشيني را بفروشيم و چه قسطي، قيمتشان يکي است. انتخاب با مشتري است، ولي فروش اقساطي مشتري‌هايي را که نقدينگي‌شان به ماشين‌هاي با برند معتبر نمي‌رسد صاحب ماشين مدرن مي‌کند.

بانک‌هاي ايراني در اجراي طرح ليزينگ تا چه ميزان اثربخش بوده‌اند؟

در شرايط کنوني بانک‌ها در ايران سودهاي بالا مي‌گيرند. از طرفي براي صنعت کشور تسهيلات ويژه که براي صنعت‌گران شرايط مناسبي ايجاد کند وجود ندارد. وقتي به بانک ارجاع مي‌دهيم با سود زيادي که آنها مي‌گيرند مبلغ اقساط بالا مي‌رود و قيمت نهايي ماشين پس از اتمام اقساط بسيار بيشتر از قيمت نقدي آن تمام مي‌شود. اگر با ليزينگ مي‌خواهيم کمکي به توليدکننده بکنيم، با ارجاع به بانک اين کمک خنثي مي‌شود؛ چرا که وقتي خريدار را به بانک ارجاع مي‌دهيم، بانک سود خودش را مي‌گيرد، فروشنده هم ماشينش را گرفته و سود خود را از معامله برده است؛ در اين ميان به خريدار فشار مي‌آيد.

بانک‌هاي ما در چه شرايطي مي‌توانند در تجهيز کردن صنعت چاپ از طريق فروش اقساطي ماشين چاپ موثر واقع شوند؟

اگر بانک‌هاي ما مي‌توانستند شرايطي را فراهم کنند که مي‌توانستيم به آساني با کشورهاي اروپايي يوزانس يک يا چند ساله ـ بسته به پذيرش فروشنده و شرايطي که مي‌گذارد ـ پاس کنيم، نيازي به وام و ليزينگ نبود. به راحتي ماشين وارد چاپخانه مي‌شد و چاپخانه‌دار بعد از مدت تعيين شده پولش را پرداخت مي‌کرد.

چه تفاوتي بين فروش ليزينگ ايران و کشورهاي توسعه يافته وجود دارد؟

بانک مرکزي ضمانت‌نامه تعهد پرداخت صادر نمي‌کند و اصلا در سيستم اين بانک اين ضمانت‌نامه وجود ندارد.

در اروپا «يوروليزينگ» وجود دارد که در سطح اروپا و خارج از آن ماشين‌ها را ليزينگ مي‌کنند و با درصدهاي بسيار پايين مي‌فروشند و اين کار را با کاهش يا معافيت ماليات براي خريدار انجام مي‌دهند. در کشور ما اين قوانين معنايي ندارند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید