شرح يک دگرديسي

شرح يک دگرديسي

روش‌هاي چاپ متداول لترپرس، ليتوگرافي افست، گراور، اسکرين و چاپ فلکسو-در مجموع چاپ آنالوگ- امروزه با طيف وسيعي از روش‌هاي چاپ ديجيتال ادغام شده است. اين منجر به انتقال کار چاپي از چاپ متداول به چاپ ديجيتال شده است، اما همچنين باعث تغيير در ماهيت چاپ متداول نيز شده است.
در نتيجه امکان ندارد که يک روش را بدون توجه به ديگر روش‌ها در نظر گرفت. اين مقاله بر روي چاپ ديجيتال تمرکز خواهد کرد، اما با در نظر گرفتن چاپ متداول در برخي موارد.
چاپ متداول با چالش‌هاي متعددي رو به رو است. اين مقاله به رقابت بين عرصه ديجيتال و چاپ به عنوان حامل اطلاعات نمي‌پردازد، اما کافي است که بگوييم اين رقابت باعث کاهش تقاضا براي مواد چاپي مي‌شود.
يک جريان کاري گرافيکي مدرن تمامي جنبه‌هاي چاپ را در برمي‌گيرد. تصميم‌گيري در مورد روش چاپي بر اساس کاري است که بايد انجام شود و امکاناتي که چاپخانه در اختيار دارد.
در بسياري از چاپخانه‌ها، يک چاپچي هر دو دستگاه چاپ ديجيتال و ماشين‌هاي متداول آنالوگ چاپ را اداره مي‌کند و علاوه بر اين، امور پيش از چاپ و پس از چاپ را نيز انجام مي‌دهد. مهارت‌هاي لازم براي انجام چنين کاري شامل عوامل درگير چاپ، پيش از چاپ و مهارت‌هاي پس از چاپ مي‌باشد. در نتيجه سطح دانش و مهارتي افراد کاربر نقش مهمي را ايفا مي‌کند. با توجه به اين که سيستم‌هاي آموزشي و بازار کار متفاوت هستند در هر کشوري ارتقاي سطح دانش اپراتورها به شيوه متفاوت اجرا مي‌شود.
ما در چاپخانه‌هاي با ابعاد کوچک و متوسط شاهد ادغام بيشتري ميان فرآيندها هستيم. به اين ترتيب هر کارگر نياز به تخصص کمتري دارد، زيرا کل کار به تناسب بزرگي و يا کوچکي آن توسط عمده افراد انجام مي‌شود. در اين مورد روش سنتي تقسيم فرآيندهاي چاپ در پيش از چاپ، چاپ و پس از چاپ که هر يک کسب و کار و مهارت خود را مي‌طلبد از اهميت کمتري برخوردار خواهد بود.
با توجه به گرايشات چاپ ديجيتال، استفاده گسترده‌تري از ماشين‌هاي ترکيبي پيش‌بيني مي‌شود. به عنوان مثال، ماشين‌آلات افست يا تجهيزات صحافي و يا عمليات تکميلي در ترکيب با واحد‌هاي چاپ ديجيتال براي شخصي‌سازي کارهاي چاپي و غيره.
همانطور که در اين گزارش ذکر خواهد شد، صنعت چاپ متداول با چالش‌هاي مختلف روبه‌رو است. يکي از اين چالش‌ها بر پايه تکنولوژي چاپ استوار نبوده، بلکه به سازمان‌دهي، جريان کاري و نحوه انجام امور چاپ مربوط مي‌شود.

چاپ در قرن ۲۱ به طور خلاصه
چاپ با سرعت قابل‌توجهي در حال تحول است. محرک‌هاي اصلي اين تحول(بدون ترتيب خاص):
محرک‌هاي تکنولوژيک
چاپ جوهر افشان: حتي سريع‌تر و با کيفيت بهتر، استفاده بيشتر.
يووي ديودي LED UV: فرآيند سريع‌تر خشک کردن مرکب.
نرم افزار: رواني و سياليت بيشتر جريان کاري و مشارکت محوري مشتري (web2print).
برش ليزري: امکانات بيشتر براي طراحي بسته‌بندي.
روباتيک: نياز کمتر به کار دستي، تعامل کاري ماشين به ماشين.
نانوگرافي: «چاپ ديجيتال»، «کيفيت افست»، اگر سير تکامل آن محقق شود.
چاپ سه بعدي: مسيري نو در حاشيه.

محرک هاي کسب و کار
کارهاي چاپي با تيراژ کمتر و تنوع بيشتر.
زمان کمتر براي چاپ.
سهم کوچکتر کارهاي چاپي از رسانه‌هاي خبري، سهم بزرگتر از بازاريابي و کارهاي تجاري.
اين دو دسته محرک‌ها با هم تاثير عمده‌اي در چاپ دارند. پرسش اصلي اينجاست که چه روشي امکانات اجرايي قوي‌تر و سودآورتري دارد:
امكانات
راندمان بيشتر: چاپ سريعتر، امکان استفاده مداوم (بدون نياز به توقف چاپ)، ضايعات کاغذ کمتر، خشک‌شدن سريع مرکب.
ماشين‌هاي هوشمند و خودفرمان با قابليت حفظ و نگهداري اتوماتيک، کنترل اتوماتيک و خود- تنظيم.
اتوماسيون روباتيک که نقش کارکنان را در زمينه توليد به حداقل مي‌رساند، جريان‌هاي کاري اتوماتيک وسيع(مثال؛ جريان کاري JDF چاپ و عمليات تکميلي).
انعطاف‌پذيري کار: توانايي تغيير کار در حين توليد و اجراي کارها در کنار هم (مثال؛ چيدمان چند سفارش روي يک ورق چاپي).
چاپ بر روي مواد: پارچه، چوب، پلاستيک.
روآوري به ساخت: ايجاد قطعات يدکي خود يا تبديل شدن به يک توليد‌کننده.
وقتي اين امکانات و فرصت‌ها خودشان را نشان مي‌دهند، بستگي به صنعت و شرکت‌ها دارد که به موقع از آنها بهره گيرند. در واقع اين تغيير، شرکت‌ها را تقريبا به دو مسير تقسيم مي‌کند:
تکامل: کسب و کار به‌طور معمول، اما با ماشين‌آلات به مراتب کارآمدتر. اين مسير محافظه‌کارانه است و نيازي به مشارکت کارگري ندارد.
تولد دوباره: تصويب مدل‌هاي کسب و کار و مشتريان جديد، هدايت شده توسط نوآوري درون سازماني و پياده‌سازي با امکانات جديد تکنولوژيک. اين مسير پيشرفتي است که مشارکت در محل کار براي انجام اين تولد دوباره را ضروري مي‌سازد. همچنين شرکت‌ها بايد سرمايه‌گذاري قابل توجهي در بخش فروش خود داشته باشند تا اين استراتژي محقق گردد.
فرصت‌هاي تکنيکي و تنوع مدل‌هاي کسب و کار باعث مي‌شود که فعالان خارج از صنعت چاپ مسير آسان‌تري براي ورود به عرصه چاپ داشته باشند. با وجود اينکه صنعت چاپ دامنه خود را وسعت بخشيده، ترسيم مرز براي تفکيک صنعت چاپ از ساير حوزه‌ها بسيار پيچيده شده است.
عدم انتخاب يکي از دو مسير فوق منجر به بن‌بست تجاري و ورشکستگي خواهد شد.

گرايش‌ها و روند چاپ
مصرف کاغذ به احتمال زياد در سطح جهاني افزايش مي‌يابد. اين افزايش در اقتصادهاي در حال ظهور، يعني به طور عمده در خارج از اروپا خواهد آمد. در اروپا، احتمال کاهش چاپ وجود دارد.
بسته‌بندي رشد قابل توجهي خواهد کرد. در اين حوزه نيز اقتصادهاي نو ظهور رشد چشمگير را شاهد مي‌باشند.
– غذا بدون بسته‌بندي به سرعت فاسد مي‌شود. برآوردها نشان مي‌دهد که هر سال ۳/۱ ميليارد تن به عنوان ضايعات در مسير توليد‌کننده تا مشتري معدوم مي‌شود. بسته به منطقه از ۲۰درصد تا بيش از ۴۰درصد از مواد غذايي موجود به دليل بسته‌بندي نامناسب تبديل به زباله مي‌شوند. بسته‌بندي مي‌تواند اين ضايعات را به‌ميزان قابل توجهي کاهش داده و با شرايط پايدار توزيع گسترده آن را ميسر نمايد.
با توجه به شيوه زندگي در کشورهاي اروپايي و ساختار صنايع مرتبط، اتفاقاتي از اين قبيل کمتر رخ مي‌دهد و کماکان سهم صنعت چاپ در حوزه نشر کمتر و در حوزه بسته‌بندي امکان رشد خواهد داشت.
اين روند را در دروپاي ۲۰۱۶ نيز شاهد بوديم که تمامي کمپاني‌هاي سازنده ماشين‌آلات چاپ تمرکز بر روي ارايه ماشين‌هاي جديد با هدف چاپ بسته‌بندي داشتند.

قيمت‌ها و ظرفيت‌ها
سالهاست که قيمت خدمات چاپي کاهش يافته است. دلايل مختلفي براي کاهش قيمت وجود دارد، ظرفيت بيش از حد و شرکت‌هايي که براي کار سودآور تلاش وافر مي‌کنند، يک روي اين سکه است و افزايش بهره‌وري و کارايي يک روي ديگر اين سکه. دلايل کمي براي باور آنکه قيمت چاپ افزايش خواهد يافت وجود دارد، اما عمده دلايل نشان از سقوط قيمت دارند.
حجم توليدات چاپ رو به کاهش است. اکثر سفارشات چاپي کم تيراژ هستند و اين روند احتمالا ادامه خواهد يافت.

توسعه چاپ متداول
چاپ متداول در ضمن برآورده ساختن تقاضاي بازار با رقابت چاپ ديجيتال براي افزايش بهينگي تمامي فرآيندها مواجه شده است. جريان کار، زمان آماده‌سازي و ضايعات کاهش يافته است. اين روند در حوزه چاپ تجاري و تبليغاتي کاملا محسوس است.
ديجيتالي کردن جريان کاري چاپ و گرافيک
جريان کاري گرافيک کاملا ديجيتال منجر به ايجاد فرصت‌هاي جديد براي حوزه‌هاي مختلف صنعت چاپ شده است. امروزه اقلام چاپي به‌گونه‌اي توليد مي‌شوند که فرآيند توليد محتوا و سفارش‌گذاري را کاملا از چاپ واقعي جدا کرده است. هر مشتري مي‌تواند محتواي کار خود را براي چاپ به هر چاپکاري ارسال نمايد و تمام تراکنش بين مشتري و چاپکار را مي‌توان در اينترنت اجرا کرد، يعني بدون ارتباط شخصي بين دو نفر.
جريان کاري ديجيتالي و شبکه‌سازي فرآيندها بر صنعت تاثير گذاشته و بسياري از چاپخانه‌ها با يک ماشين چاپ متداول پاسخگوي عمده مشتريان خود در اقصي نقاط کشور و يا خارج از آن هستند. همچنين برخي رويکرد متفاوتي دارند، آنها هيچ ظرفيت چاپي ندارند اما با حضور در اينترنت و استفاده از ظرفيت چاپي ساير مراکز استفاده کرده و کسب و کار مي‌نمايند.

وب به چاپ
اين مدل کسب و کار با يک گام فراتر، شروع جريان کاري را تا کامپيوتر مشتري پيش برده است. بسياري از راهکارهاي مختلف براي شرکت‌هاي کوچک و بزرگ وجود دارد. جوهره اين امر صرفاً چاپ نيست، بلکه محرک‌هاي تکنولوژيک راهکارهاي چاپ و جريان کاري است.

چاپ ديجيتال
اگر چه ماشين‌هاي چاپ ديجيتال را مي‌توان در بسياري از محيط‌ها، از خانه‌هاي خصوصي به کارخانه‌هاي صنعتي بزرگ به کار گرفت، اما تنها تمرکز اين مقاله بر روي چاپ ديجيتالي است که در محيط تجاري مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين به اين معني است که چاپ خصوصي در نظر گرفته نشده است و شامل همه نوع چاپگر اداري و خانگي نمي‌شود.
تکنولوژي چاپ ديجيتال
چاپ ديجيتال مي‌تواند با توجه به معيارهاي مختلف گروه‌بندي شود. اولين تقسيم‌بندي بين چاپ با فرم ثابت و دومين گروه چاپ بدون يک فرم است. اولي يک فرم ثابت را چندين بار بازتوليد کرده و دومي چاپ‌هاي فردي و شخصي‌سازي شده را براي هر چرخه چاپ توليد مي‌کند. به طور خلاصه يکبار پردازش(RIP) و چاپ‌هاي متعدد و يا يکبار پردازش(RIP) و يک بار چاپ.
چاپ جوهر افشان بخش بزرگي از چاپ ديجيتالي را به خود اختصاص داده است. به‌گونه‌اي که دستيابي به سرعت بالا، کيفيت مناسب و در عين حال شخصي‌سازي شده را ميسر کرده است. هر دو دستگاه چاپگرهاي رايج جوهرافشان و تکنولوژي نوين Primefire 106 هايدلبرگ از تکنولوژي جوهر افشان بهره مي‌گيرند.
کيفيت
کيفيت چاپ مي‌تواند در چاپ ديجيتال بالا باشد(نزديک به کيفيت افست). اين ديگر يک مسئله بزرگ نيست.
خروجي
فرآيند چاپ ديجيتال از چاپ متداول به مراتب کندتر است. البته سرعت ماشين‌هاي صنعتي چاپ ديجيتال در حال افزايش است. اين يک چشم‌انداز غلط است که فقط در حجم و سرعت چاپ را بسنجيم.
گردش کار
چاپ ديجيتال با تقاضاي سفارشات کم تيراژ نياز به يک جريان کار هوشمند و اتوماتيک از چاپ تا عمليات تکميلي دارد. جريان‌هاي کاري مبتني بر JDF قادر به اتصال اکثر دستگاه‌هاي چاپ را با بيشتر تجهيزات تکميلي در خط يا خارج از خط هستند به‌طوري که کليه عمليات اتوماتيک صورت پذيرد. امروزه بکارگيري جريان کاري ديجيتال در چاپ متداول نيز تبديل به يک الزام شده است.

توليدکنندگان ماشين چاپ
در ميان بسياري از توليدکنندگان ماشين‌هاي چاپي پيشرو، مي‌توانيم روند همکاري جديدي را با ارائه‌دهندگان تکنولوژي ديجيتال ببينيم. به‌عنوان مثال، همکاري بين هايدلبرگ و فوجي و بزرگاني ديگر که منتج به عرضه نسل نويني از ماشين‌هاي چاپ در حوزه تجاري(Versafire)، حوزه عمليات تبديلي و صنعتي چاپ ليبل(Labelfire) و در حوزه چاپ تجاري و بسته‌بندي(Primfire) و چاپ چهاربعدي (Omnifire)شده است.

تجزيه صنعت
با توجه به چاپ ديجيتال، وضوح مرزبندي بخش‌هاي صنعت ناپديد شده است. رد پاي چاپ ديجيتال را در بخش‌هاي مختلف صنعت شاهد هستيم از چاپ تزييني و دکوراتيوي (به عنوان مثال کاغذ ديواري)، صنايع نساجي و پوشاک. همچنين ما مي‌توانيم نقش آن را در بخش‌هايي از فناوري اطلاعات و ارتباطات بيابيم.
امروزه مرز تکنولوژي، محصولات و بازار محو شده است و خط تقسيم پررنگ بين بخش‌ها در بسياري موارد ناپديد شده است.
انقلاب صنعتي چهارم
انقلاب صنعتي چهارم، اينترنت صنعتي يا هر نامي که براي توسعه استفاده مي‌شود، بر تمامي بخش‌هاي صنايع چاپ تاثير مي‌گذارد. اين فراتر از محدوده اين مقاله بوده و در اين مجال نمي‌گنجد و صرفا به عنوان آن بسنده شده است.

الکترونيک چاپي
الکترونيک چاپي خارج از محدوده اين مقاله است. اما آن را ذکر مي‌کنيم زيرا ممکن است در آينده صنعت چاپ جايگاه خاصي را به خود اختصاص داده و اهميت آن بيشتر از پيش ديده شود.
در صورت علاقمندي به موضوعات الکترونيک چاپي مي توانيد به آدرس (LOPEC (http://www.lopec.comمراجعه نماييد.
چاپ سه بعدي
چاپ سه بعدي در سال‌هاي اخير به صنعت گرافيکي توجه کرده است. هرچند بيشتر حوزه‌هاي مرتبط با اين تکنولوژي ارتباطي به حوزه چاپ ندارد. تنها به اين نکته اشاره مي‌گردد که در بسياري از مراکز صنعتي چاپ از چاپگرهاي سه بعدي براي ساخت قطعات يدکي سنگين ماشين‌هاي چاپ فلکسو خود استفاده کرده و با کپي‌سازي و ساخت قطعات سبک جريان توليد را تسهيل مي‌نمايند.

بسته‌بندي هوشمند
ترکيب‌هاي مختلف چاپ بسته‌بندي و الکترونيک مي‌تواند يکپارچه‌سازي شوند تا بسته‌بندي هوشمندانه‌اي داشته باشند. مانند بسته‌بندي‌هايي داراي ويژگي نورافشاني در بخش‌هاي چاپي.

اتوماسيون و روباتيک
توسعه اتوماسيون تداوم خواهد يافت و بيشتر صنعت چاپ به سمت سيستم‌هاي اتوماتيک پيش رفته و کار با اندکي و يا بدون عمليات دستي انجام خواهد شد.
روباتيک زمينه‌اي است که پيشرفت‌هاي مهمي داشته است. يک پيشرفت مهم، روبات‌هايي است که مي‌توانند در يک محيط انساني قرار گيرند، کار با خيال راحت در کنار هم با انسان. هنگامي که روبات‌هاي صنعتي نبايد در يک محل به دور از مردم قرار بگيرند، استفاده از آنها به طور قابل توجهي تغيير خواهد کرد.

چاپ اسکرين
در بسياري از موارد چاپ ديجيتالي جايگزين چاپ اسکرين شده است. به عنوان مثال؛ بزرگترين چاپگر اسکرين روي تابلوهاي بيلبورد پس از ظهور چاپ ديجيتال کاملا بلااستفاده مانده است.

بسته‌بندي
در‌حال‌حاضر به‌کارگيري چاپ ديجيتال براي ظرفيت‌هاي محدود بسته‌بندي و اقلام بسيار کم امکان‌پذير است.

گريزي به دستاوردهاي دروپاي ۲۰۱۶
در دروپاي ۲۰۱۶، شاهد معرفي ديجيتال‌سازي بوديم. همان‌طور که در دروپا سلطه ماشين‌هاي جوهرافشان و ديجيتال را به چشم ديديم و تقريبا تمامي تامين‌کنندگان ماشين‌هاي متداول چاپ، راهکارهاي متعددي را در‌خصوص چاپ ديجيتال عرضه داشتند تا جايي که ترکيب نوآورانه ماشين چاپ افست و تکنولوژي پيشرفته جوهر افشان را در فرمت B1(چهار‌و‌نيم ورقي) از کمپاني هايدلبرگ تجربه کرديم.
کيفيت ماشين‌هاي چاپ ديجيتال با چاپ افست مطابقت يافته، به‌طوري که اکنون قيمت تمام شده هر ورق عامل مهم به شمار مي‌رود.
در‌زمينه توليد بسته‌بندي، ما يک بار ديگر روش‌هاي چاپ ديجيتال براي ليبل‌ها و محصولات بسته‌بندي را در مقادير کم و همچنين بسته‌بندي هوشمند ديديم. روش‌هاي توليد ديجيتال جديد اجازه مي‌دهد تا توليد بر روي کاغذ، مقوا، پلاستيک و همچنين فويل ميسر شود. اين روش‌ها انعطاف‌پذيري صنعت بسته‌بندي را نسبت به مشتريان افزايش مي‌دهد و فرصتي براي آزمايش راهکارهاي بسته‌بندي نوآورانه فراهم مي‌کند.
با روزنامه‌ها، ما شاهد توسعه ديجيتال بوديم که در آن هر دو کمپاني کانن و HP در حال ارائه تفکر خلاقانه بودند. آنها راهکارهاي همه جانبه را مخصوصا براي نسخ کم تيراژ ارائه دادند که براي مثال مناسب براي چاپ در مناطق محصور هستند که اطلاعات طبقه‌بندي شده بر اساس کدپستي مشترکين توليد و توزيع مي‌گردد. ماشين‌هاي اين حوزه بر روي کاغذهاي معمول ۴۰ تا ۹۰ گرمي روزنامه‌ها و تا ۱۴۰ صفحه چاپ مي‌کنند.
توليدکنندگان متوجه شده‌اند که براي جايگزيني ماشين‌هاي متداول رول روزنامه که داراي امکانات توليدي ارزان‌تر و پر‌تيراژتر هستند با چاپ ديجيتال که سرعت بسيار پايين تا ۳۲۵ متر در دقيقه و در حدود ۳۰۰۰ نسخه در هر ساعت راه طولاني را در پيش دارند.
اما ماشين‌هاي چاپ ديجيتال به راحتي مي‌توانند با محصول نهايي چاپ سازگار شوند، در نتيجه امکان توليد انواع ديگر مواد چاپي، بروشورها، کتاب‌ها، مراسلات مستقيم پستي و غيره فراهم مي‌شود. علاوه بر اين، در شيفت غروب و ساعات شبانه نيز مي‌توان آنها را براي چاپ روزنامه‌هاي کم‌تيراژ بکار گرفت.
صحافي و عمليات تکميلي نيز تحت نفوذ عظيم ديجيتال قرار گرفته است. با‌اين‌حال، تمرکز بر روي دستگاه‌هاي چاپ ديجيتال و تعبيه آن در خط صحافي است. به‌عنوان مثال ماشين‌هاي مبتني بر مفهوم «کتاب بر حسب تقاضا» که متشکل از تجهيزات چاپ و صحافي در يک خط هستند و بنا به تقاضا مي‌توان سفارش يک و يا چند نسخه‌اي کتاب و يا با حذف تجهيزات صحافي چاپ روي اوراق مجزا را فراهم ساخته و توليدي سيال را در اختيار مي‌گذارد.
هيچ‌کس واقعاً نگراني‌هاي چاپ ديجيتال را نمي‌داند، اما همه موافقند که مي‌تواند اين صنعت را به‌طور قابل توجهي تغيير دهد. جالب است که هيچ‌کس در مورد چگونگي به دست آوردن مشتريان بيشتر براي کسب و کار خود نيز صحبت نمي‌کند و اين بدان معناست که ديجيتال‌سازي مي‌تواند اکنون اين امر را عهده‌دار شود.
همچنين موضوع کلي ديگر، تمرکز توليدکنندگان ماشين‌آلات بر روي پايداري محيط زيست است. تجهيزات توليد در آينده بايد منابع کمتر و کمتري را از نظر مصرف برق، آب و به‌ويژه مواد مصرفي را استفاده نمايند.

الزامات کارکنان با چاپ ديجيتال و فرآيند ديجيتال‌سازي
نمايشگاه‌هاي تجاري همچون دروپا نشانگر آن بودند که اکنون در حال طي طريق آينده هستيم و همچنين آينده نياز به کارگران چاپ ماهر و تحصيل‌کرده را ضروري خواهد ساخت.
ديجيتاليزه کردن فرايندهاي توليد چاپ، پيشرفت را به سوي تلفيق وظايف شغلي بيشتر براي کارکنان اين صنعت ارتقاء بخشيده و در آينده کارگر چاپ بايد علاوه بر درک گرافيکي خود، دانش مواد، کاغذ، رنگ (جوهرافشان) و همچنين مهارت‌هاي کامپيوتري را براي کارکرد تجهيزات ديجيتالي، انجام وظايف عيب‌يابي و نظارت و کنترل ديجيتالي فرآيند توليد را کسب نمايد. اين ديدگاهي است که نيازمند همت کارفرمايان براي اصلاح آموزش و ارتقاي نيروهاي مهارتي خود است.

شرح يک دگرديسي

شرح يک دگرديسي

 

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید