شرینک اسلیو چگونه بر رفتار خرید مشتری تأثیر می‌گذارد؟

تن‌پوش سحرآمیز بر تن بطری‌ها و ظروف

ترجمه: بیتا توفیقیان / منبع: shrinksleevelabels.com

اگر بهترین و باکیفیت‌ترین محصول دنیا را هم تولید کنید، بدون داشتن یک استراتژی صحیح برای تبلیغ محصولتان، نمی‌توانید آن را به فروش برسانید. در واقع بدون بازاریابی و تبلیغات، مردم ممکن است اصلا متوجه حضور برند شما در بازار، و این‌که کجا می‌توانند آن را تهیه کنند، نشوند. در نهایت بعد از انجام انواع بازاریابی برای یک محصول، به جلوه محصول در قفسه‌ی فروشگاه می‌رسیم.
ایجاد تمایز برای یک محصول در میان دیگر محصولات هم‌نوع آن در قفسه‌ی فروشگاه، مهم‌ترین فاکتور تعیین‌کننده در تصمیم‌گیری نهایی مشتری برای خرید محسوب می‌شود. در واقع، فارغ از تمام فاکتورهای دیگر، بسته‌بندی یک محصول در قفسه‌ی فروشگاه، تاثیرگذارترین عامل رقابت برای فروش به حساب می‌آید.
لیبل‌ها یکی از رایج‌ترین و مهمترین گروه‌های بسته‌بندی را تشکیل می‌دهند. در میان انواع لیبل‌ها مانند لیبل‌های رول، لیبل‌های فوم و مولد، لیبل‌های شرینک اسلیو با داشتن یک سری از مزیت‌های خاص نسبت به دیگر انواع لیبل‌ها، معمولا به عنوان بهترین لیبل‌های بسته‌بندی انتخاب می‌شوند.
بویژه برای محصولاتی که در بطری‌ها عرضه می‌شوند، مانند لبنیات، شامپوها، نوشیدنی‌ها و دیگر محصولاتی که به عنوان مایحتاج روزانه‌ی خانواده به فروش می‌رسند، بسته‌بندی شرینک اسلیو، فرصت خودنمایی برند و عرضه‌ی اطلاعات مهم برای مشتری را فراهم می‌آورد.
طراحان و تولیدکنندگان محصول، از فضای خالی روی ظروف بسته‌بندی برای افزایش هرچه بیشتر آگاهی نسبت به برند استفاده می‌کنند. در واقع آخرین مرحله از تبلیغات یک محصول (و یکی از تاثیرگذارترین آنها)، روی بسته‌بندی آن محصول قرار می‌گیرد. همچنین اطلاعاتی که یک خریدار برای تصمیم‌گیری برای خرید یک محصول به آن نیاز دارد، معمولا بر روی بسته‌بندی محصولات قرار داده می‌شوند.
خوب، حالا این سوال پیش می‌آید که این تاثیر از کجا نشات می‌گیرد و چگونه می‌توان آن را بهبود ببخشید؟
در کل بسته‌بندی شرینک اسلیو می‌تواند در مرحله‌ی «تحقیق برای خرید» یک محصول تاثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد. این تاثیر را می‌توان در زمینه‌های زیر مشاهده کرد:

آگاهی و معرفی بیشتر نسبت به برند (برندینگ)
فرض کنید که شما برای معرفی برندتان یک فضای ۳ در ۲ دارید، اما فضایی که رقیب شما در اختیار دارد، سه برابر فضای شماست. حالا به نظرتان کدام محصول زودتر چشم مشتری را به خود جلب می‌کند؟
لیبل‌های شرینک اسلیو از آنجایی که کل فضای بیرونی ظرف محصول را دربر می‌گیرند، یک فضای ۳۶۰ درجه برای اطلاع از محتوای محصول در اختیار مشتری قرار می‌دهند. این فضا دقیقا همان فضایی‌ست که می‌تواند به برگ برنده‌ی یک برند برای فروش تبدیل شود.
بزرگترین وجه تمایز لیبل‌های شرینک اسلیو نسبت به لیبل‌های سنتی، به صرفه بودن آن و امکان ایجاد طراحی‌های ویژه برای ظروف با شکل و ابعاد عجیب و نامتعارف است. استفاده از این لیبل‌ها با حذف لایه محافظ رنگی، به نازک شدن دیواره‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی ظروف می‌انجامند. امکان نازک بودن دیواره‌های ظروف، پتانسیل‌های فراوانی را در اختیار طراحان قرار می‌دهد.
یکی دیگر از زمینه‌هایی که لیبل شرینک اسلیو را نسبت به لیبل‌های سنتی در جایگاه برتر قرار می‌دهد، پتانسیل شناخت و نفوذ برند در بازار است. لیبل‌های شرینک اسلیو به روش‌های مختلفی می‌توانند بر روی ظروف محصولات قرار بگیرند: این لیبل را می‌توان فقط بر روی شانه و درب ظروف قرار داد یا به شکل ۳۶۰ درجه و کامل بر روی ظرف محصول قرار داد. امکان استفاده از تمام دیواره‌ی بیرونی ظروف به عنوان فضای طراحی، امکانات ویژه و فوق‌العاده‌ای را برای خودنمایی برند و ارتباط بیشتر با مشتری ایجاد می‌کند.


تاثیر در قفسه فروشگاه
در سال ۲۰۱۱ کمپانی Estman Chemical، با انجام یک نظرسنجی گسترده بر روی ۸۰۰ مشتری، اولویت‌های آنها درباره‌ی فرمت لیبل محصولات را جویا شد. نتیجه‌ی مطالعات نشان داد که لیبل‌های شرینک اسلیو، تاثیر عاطفی و به تبع آن، علاقه‌ی بیشتری نسبت به لیبل‌های سنتی در مشتری ایجاد می‌کند و در رفتار خرید مشتریان مخصوصا برای دوره‌های طولانی مدت، تاثیر بسزایی دارد.
این مطالعات همچنین نشان می‌دهد که جدا از ویژگی‌های زیباشناسی و پتانسیل‌های طراحی که این نوع لیبل ایجاد میکند، مشتریان این نوع لیبل‌ها را گرانتر و به عبارت دیگر لوکس‌تر از انواع سنتی آن میبینند و به سمت آن جذب میشوند. نکته‌ی جالب این است که این لیبل‌ها بر خلاف ظاهر لوکسشان نه تنها گران نیستند، بله به خاطر حذف برخی مراحل مثل قسمت رنگی کردن ظرف و حذف یا کاهش لایه‌های محافظ یووی، به صرفه‌تر از لیبل‌های سنتی ست.

مزیت‌های کاربردی
بسته‌بندی شرینک اسلیو در زمینه‌های کاربردی هم نسبت به بسته‌بندی سنتی، دست بالا را دارد. مثلا میتوان بر روی درب بطری و ظروف، از لیبل‌های محافظ حرارت یا گرد و غبار و میکروب استفاده کرد. مخصوصا درباره ی مواد غذایی حساس یا داروها این لیبل‌ها بسیار موثر واقع میشوند؛ به این شکل که کوچکترین صدمه به محصول را، به مصرف کننده اطلاع می‌دهد.
مخصوصا درباره‌ی بسته‌بندی شرینک اسلیو، معمولا پتانسیل‌های ویژه و چشم نوازی برای جلب توجه خریدار در اختیار طراحان قرار می‌دهد؛ ویژگی‌های ضروری که هر خریدار قبل از خرید یک محصول به آن توجه می‌کند، می‌تواند به شکل‌های خلاقانه‌تری بر روی شرینک اسلیوها طراحی و چاپ شوند. مثلا ویژگی‌هایی مثل اورگانیک بودن محصول یا کم چرب بودن آن به شکل تصاویر و گرافیک‌های برجسته بر روی شرینک اسلیو طراحی می‌شوند و می‌توانند از فاصله‌ی دور، چشم خریدار را به خود جلب کنند.
البته کلید راه گشا برای رشد و نگهداری مشتری وفادار به یک محصول، این است که تمام اطلاعاتی که بر روی شرینک اسلیو قرار داده می‌شوند کاملا واقعی باشند. «آیا تمام قول‌ها و ادعاهایی که از طریق بسته‌بندی به مشتری می‌دهید واقعیت دارند؟» درصورتی که جواب مثبت داشته باشد، به افزایش وفاداری مشتری می‌انجامد، مشتری دیگر محصولات برند شما را هم بررسی می‌کند و حتی آنها را به دوستانش هم پیشنهاد می‌کند. برعکس این ماجرا هم مشخصا می‌تواند به شکست کامل یک برند بیانجامد.
لیبل‌های سنتی اغلب از مواد پلاستیکی ساخته می‌شوند که فرآیند سخت و پرهزینه‌ای را برای بازیافت و برگشت به طبیعت تحمیل می‌کنند. در صورتی که نسل‌های جدید شرینک اسلیوها از مواد زیست‌تخریب‌پذیر و دوستدار محیط زیست تولید می‌شوند.


کدام روش چاپ؟
فضای خالی‌ای که بسته‌بندی شرینک اسلیو در اختیار طراحان قرار می‌دهد، راه‌های زیادی را پیش پای آنها می‌گذارد تا بتوانند هرطور که می‌خواهند رفتار خرید مشتری را به نفع خودشان تغییر دهند. با این‌حال، برای رسیدن به بالاترین کیفیت و بیشترین تاثیر، یک سری احتیاط‌ها باید در نظر گرفته شوند. انتخاب صحیح فرآیند درست و چاپخانه‌ی متخصص در کار چاپ شرینک اسلیو، می‌تواند شما را از نتیجه کارتان مطمئن کند.
البته تمام فرآیندهای چاپی، از افست گرفته تا گراور، فلکسوگرافی و این روزها چاپ دیجیتال برای چاپ شرینک اسلیو می‌توانند مناسب باشند. همچنین می‌توان از انواع مرکب‌های پایه آب، پایه حلال یا یووی هم استفاده کرد.
تا چند سال اخیر، چاپ فلکسوگرافی به عنوان رایج‌ترین و پذیرفته شده‌ترین فرآیند و مرکب پایه حلال به عنوان بهترین مرکب چاپ شرینک اسلیو شناخته می‌شد. اما حالا به لطف ارزش افزوده‌ای که فرآیندهای چاپ دیجیتال ایجاد کرده، استفاده از چاپ دیجیتال هر روز بیشتر از گذشته در چاپخانه‌ها فراگیر می‌شود. چاپ دیجیتال امکان چاپ کم‌تیراژتر و بازگشت سریع سرمایه را فراهم می‌کند. چاپ کم‌تیراژتر مخصوصا برای چاپ لیبل‌های موضوعی و فصلی مثل لیبل مخصوص جشن‌ها، فصل‌ها و رویدادها بسیار مناسب است. این قابلیت‌ها را نمی‌توانیم از طریق فرایند فلکسوگرافی به دست بیاوریم.
برای حل مشکل چروک شدگی که در فرآیند گرمادهی اتفاق می‌افتد، طراحان باید کار را طوری طراحی کنند که گرافیک و متن چاپ شده بر روی شرینک اسلیو به بهترین و مناسب‌ترین شکل بر روی ظرف محصول قرار بگیرد. البته نرم‌افزارهای کاربردی سودمندی مخصوصا برای حل این مشکل وجود دارند.
معمولا لیبل‌ها به شکل پشت و رو چاپ می‌شود که تصویر چاپی در داخل قرار بگیرد و دچار آسیب‌های بیرونی مثل خراش، محو شدگی و غیره نشود. همچنین بسته به نوع ظرفی که لیبل قرار است درون آن قرار بگیرد، ممکن است بر روی لیبل از یک نوع وارنیش هم استفاده شود که هم از خراشیدگی جلوگیری کند و هم لیبل در اطراف ظرف راحت‌تر حرکت کند و به کاربرد ظرف خلل وارد نکند.
نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که متریال شرینک اسلیو نازک و صیقلی است و همین، امکان قرار گرفتن مرکب بر روی سطح و خشک شدن آن را کمی سخت میکند. برای خشک شدن مرکب نباید از حرارت استفاده شود، بلکه باید از یک درام خنک کننده، بخش خشک کنی و یا LED کیورینگ استفاده شود.

انواع فیلم‌های شرینک اسلیو

لیبل‌های شرینک اسلیو به سرعت پیشگام بازار شده‌اند و امروزه یکی از ابزار‌های مستقیم بازاریابی و فروش در قفسه فروشگاه‌ها به شمار می‌روند. قابلیت‌های این لیبل با پوشش ۳۶۰ درجه و سطح وسیعی که برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات روی بسته در اختیار قرار می‌دهد، اغلب تولیدکنندگان را به استفاده از آن سوق داده است. بنابراین مواد و فیلم‌های به کار رفته در شرینک لیبل هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. زیرا خاصیت چاپ‌پذیری، شفافیت، درجه شرینک‌پذیری و کشش در ماشین چاپ و ضد خش بودن و سایر ویژگی‌های این فیلم‌ها در کاربرد آنها نقشی تعیین‌کننده دارد.
مهم‌ترین فیلم‌های به‌کار رفته در لیبل‌های شرینک اسلیو، عبارتند از: pvc که بیشترین مصرف را دارد و سپس PETG و OPS، اغلب این فیلم‌ها با ضخامت حدود ۲۰ تا ۵۰ میکرون تولید می‌شوند. قابلیت چاپ‌های چندرنگ با روش‌های چاپی متنوع و استفاده از مرکب‌های UV از دیگر ویژگی‌های این فیلم‌هاست.
PVC (پلی وینیل کلراید) با ضریب شرینک ۶۳ درصد، و دمای شرینک از ۵۵ درجه سانتی‌گراد و قیمت نسبتاً پایین به خاطر در دسترس بودن مواد خام آن، رایج‌ترین نوع فیلم در بازار است. این فیلم در همه صنایع کاربرد دارد، بنابراین به وفور تولید می‌شود و سابقه خوبی در کاربرد شرینک اسلیو لیبل دارد. شفافیت بالا و شرینک‌پذیری در دمای نسبتاً پایین، ویژگی‌هایی هستند که فیلم PVC را به انتخاب اول خیلی از تولیدکنندگان تبدیل می‌کند. کار کردن با این فیلم در فرایند تولید و لیبل‌گذاری بسیار راحت است. البته از نظر محیط زیستی در مرتبه‌ای پایین‌تر از دیگر فیلم‌های شرینک اسلیو جای می‌گیرد.
OPS(اورینتد پلی استایرن) با ضریب شرینک ۷۳ درصد و سطح بسیار صاف با حس خوشایند لمسی نوعی فیلم شرینک با دانسیته پایین است که احساسی منحصربه‌فرد از لمس آن به مشتری منتقل می‌شود. علاوه بر این، چاپ خیلی خوب روی آن می‌نشیند و شرینک‌پذیری بالایی دارد. حس خوب لمس این فیلم آن را برای ظرف‌هایی که فشار می‌دهند(مثل ظرف سس) به بهترین گزینه تبدیل می‌کند.


PETG (پلی اتیلن ترفتالات گلیکول) با ضریب شرینک ۷۵ درصد و شرینک شدن در ۷۱ درجه سانتی‌گراد و قابل بازیافت فیلمی مقاوم در برابر خراش و با براقیت و شفافیت بالاست. این عوامل به جلوه لیبل شرینک روی بطری و ظروف در قفسه فروشگاه نیز کمک می‌کند. مقاومت حرارتی این فیلم اجازه می‌دهد که در فرآیند پاستوریزه هم مشکل نداشته باشد. فیلم PETG به خاطر قابلیت بازیافت، در صنایع جدید، طرفداران زیادی دارد. این فیلم برای شرینک اسلیو روی ظروف کوچک، عملکرد خوبی دارد.
PLA (پلی لاکتیک اسید) در واقع فقط یک استفاده متفاوت از کلمه اسید است وگرنه این ماده، اسید نیست، بلکه فیلمی پلیمری و زیست تخریب‌پذیر است که به خاطر نرمی و نازکی، طرفدار دارد و برای ظروف کوچک نیز عملکرد خوبی نشان می‌دهد.
EPS (اکسپندد پلی استایرن) نوعی فیلم شرینک قابل بازیافت است که علیرغم سبکی، از نظر مکانیکی مقاومت بالایی دارد و در برابر گرما مقاوم است و نوعی عایق برای محتوای ظرف بسته‌بندی هم به حساب می‌آید. PLA فرم‌پذیری بسیار خوبی دارد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید