شفافیت در چاپ تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری

0
644

تبلیغات رقابت‌های انتخاباتی به‌ویژه انتخابات ریاست جمهوری که از بزرگترین کارزارهای تبلیغاتی است، معمولا از نظر رسانه‌ای و مالی و سیاسی و اجتماعی و نیز برای رسانه‌های چاپی از نظر حجم، تنوع طراحی و موادمصرفی و نحوه توزیع و غیره مورد بررسی قرار می‌گیرد.
ماهنامه صنعت چاپ نیز به روال دوره‌های گذشته به این سوژه پرداخت اما متأسفانه چیزی دستگیرمان نشد.
می‌دانید چرا؟ از بس که همه چیز شفاف است!

ستادهای تبلیغاتی هیچ یک از کاندیداها پاسخگو نبودند، اصلاً کسی را پیدا نمی‌کنی که جوابگو باشد، بعد از چند پاس‌گاری و شنیدن سخنان پَرت و پلا در نهایت از همه آن‌ها تقریبا این جواب‌ها را می‌شنوی: «ما خبر نداریم»، «بودجه‌ای برای این کار تعیین نشده»، «مردم خودشون این بنرها و پوسترها و تراکت‌ها را چاپ می‌کنند، می‌آورند و پخش می‌کنند.». حتی این حامیان مردمی هم اصلاً معلوم نیست، اسم و رسمشان چیست.

جالب است که چاپخانه‌هایی که در حین ارتکاب چاپ سراغشان می‌رفتی هم، ترجیح می‌دادند، فعلاً نامی از آن‌ها به میان نیاید.
حتی چاپخانه‌هایی که فضای مجازی را پر کرده‌اند از آگهی آمادگی برای چاپ تبلیغات انتخاباتی، وقتی می‌فهمیدند داری خبری در این باره تهیه می‌کنی، کرکره را پايین می‌کشیدند و می‌گفتند، ما اصلاً تبلیغات انتخاباتی چاپ نمی‌کنیم.
آخر سر به فکرمان رسید که برویم سراغ آقای غلامرضا شجاع خودمان که حکم معاونت ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی در امور تبلیغات چاپی این ستاد به نام ایشان زده شده است. این دوست عزیز هم از هر دری صحبت کرد ولی، ما که چیزی از تنوع و حجم و هزینه و منابع و چاپخانه‌های همکار و …. اصلا نفهمیدیم و تنها بر حیرتمان افزوده شد.
برای اتحادیه چاپخانه‌داران نامه فرستادیم و رسماً درخواست کردیم اسامی چند چاپخانه‌درگیر در کارهای انتخاباتی را به ما اعلام کنند، که فرمودند، اتحادیه هیچ اطلاعی در این زمینه ندارد.
(گویا در قانون انتخابات و مقررات ستاد انتخابات وزارت کشور چیزی در این باره هست که مراکزی که کارهای تبلیغات کاندیداها را انجام می‌دهند، باید به منظور شفاف‌سازی، مراتب را به اتحادیه مربوطه گزارش دهند.)
خلاصه ما که دلیل این همه شفافیت را نفهمیدیم، اگر کسی بتواند، راهنمایی بفرماید سپاسگزار خواهیم شد!

نقش تشکل‌های صنعت چاپ در انتخابات رئیس جمهوری
مصاحبه صنعت چاپ؛ با دو مقام صنفی خانواده چاپ (احمد ابو الحسنی و غلامرضا شجاع) حکایت از تلاش آن‌ها و دست کم اعضای هیات مدیره اتحادیه‌ها و تعاونی‌های تحت ریاست آن‌ها در تهران و شهرستان‌ها برای پیروزی ابراهیم رئیسی دارد.
جالب است که در این زمینه نوعی سبقت‌جویی در رفتار برخی مقامات صنفی چاپ، ملاحظه می‌شود و از وقت و انرژی و مال خود هم مایه گذاشتند. هردو مقام صنفی فراتر از حوزه مسئولیت صنفی خود در ستادهای تبلیغاتی آقای رئیسی فعال بودند. مثلا احمد ابوالحسنی اعلام کرد نه تنها بین اعضای اتحادیه چاپخانه‌داران، بلکه برای حدود ۱۳۰ صنف عضو اتاق اصناف تهران فعالیت کرده است. همچنین غلامرضا شجاع علاوه براین که در بسیج تشکل‌های صنعت چاپ و کاغذ در استآن‌های مختلف تلاش کرد، در ستاد تبلیغات انتخاباتی رئیسی به عنوان معاون و مسئول امور چاپ حضور فعال داشت.

 

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید