صنعت، بالاترين آمار مصرف ليبل را دارد

محمود پيشعلي

در گرماگرم برگزاري نمايشگاه ليبل اکسپو در بروکسل از محمود پيشعلي، مدير چاپ فرارنگ آريا درباره اوضاع و حال و هواي نمايشگاه سوال کرديم و ايشان نيز يادداشتي درباره اوضاع نمايشگاه براي مجله مخابره کردند. از ايشان به خاطر اين يادداشت تشکر مي‌کنيم.
در قديم وقتى كسى سفارش غير معقول داشت او را مسخره کرده و مي‌گفتند لابد مي‌خواهي يه نفر هم توي آن برقصد. حالا اين خواسته به واقعيت پيوسته و شما مي‌توانيد يک ليبل با تصوير رقص هلوگرافى سفارش دهيد.
نمايشگاه‌هاى ليبل در سال‌هاى مختلف بسته به نوع نياز بازار توليد مانند اروپا كه هرچند سال يک‌بار قوى‌تر برگزار مي‌شود، قوى‌تر و ضعيف‌تر برگزار مي‌شود. نمايشگاه ليبل اكسپو امسال در بخش ليبل رول پر رنگ‌تر بود و شركت‌هايى كه پاى ثابت نمايشگاه هستند و امسال بابست (BOBST) هم پر سروصدا به آن‌ها پيوسته بود، تمام توانايى آن‌ها قبلا ارائه شده و امسال بيشتر از نرم‌افزار و مانيتورهاى متعدد نصب شده بر روى ماشين براى كنترل راحت‌تر اپراتور استفاده كرده‌اند و مي‌توان گفت انقلاب جديد در ماشين‌هاى رول، جنگ رقابت نرم‌افزار براى اجراي بهتر ماشين است.
يك اتفاق مهم‌تر هم اين است كه اين شركت‌ها به اين نتيجه رسيده‌اند كه فاصله عرض نرووب را با چاپ عريض كم كنند تا سهم بيشترى از بازار را كسب كنند؛ بنابراين اكثرا شرکت‌ها با ساخت و نمايش يك يونيت چاپ تا ۸۰ سانت در غرفه‌هايشان و نمايش و تبليغات بسيار قوى براى ارائه در آينده نزديك عرض اندام مي‌كردند. تفاوت ارائه تكنولوژى با قديم‌ اين است كه قبلا كمپانى يک تکنولوژي را اختراع و سپس رونمايى مي‌كرد و رقبا بعدا دنبال آن تکنولوژي مي‌رفتند؛ اما امسال همه شركت‌ها در يك زمان چاپ عريض را اعلام كردند.
گزارش رسمى آمار ليبل اكسپو ۱۰ اكتبر منتشر مي‌شود که با زمان چاپ مجله تفاوت داشت؛ بنابراين اشاره كلى به نمايشگاه و آمار موجود نشان مي‌دهد تعداد بازديد كنندگان از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ هرساله ۸ درصد افزايش داشته و از ۲۹۰۰۰ نفر به ۳۶۰۰۰ رسيده است. به گونه‌اي که ۹۳ درصد براى ليبل و از كل بازديدكنندگان ۳۷ درصد براى فلكسيبل، ۲۰ درصد‏ فولدينگ كارتن و ۳۳ درصد‏ براى ساير تجهيزات و اطلاعات مراجعه كرده‌اند. از اين بازديدكنندگان ۵۵ درصد‏ چاپ كنندگان ليبل و ۹ درصد خريداران و ۳۶ درصد‏ سازندگان و حمايت‌کنندگان صنايع هستند. تعداد غرفه‌هاى نمايشگاه نيز سالى ۱۰درصد‏ افزايش داشته و در ۳ دوره از ۵۵۰ به ۶۵۰ رسيده است.
بخش ديجيتال نمايشگاه نيز رشد خوبى داشت و تمام كمپاني‌ها تلاش كرده بودند تكنيك‌هايى را كه در گذشته از بخش ديگر عقب بودند جبران كنند ولى در ايران به علت رقابت ناسالم، هزينه بالاى سيستم، تيراژ كم در تعداد سفارش و سپرى شدن سريع عمر و تكنيك ماشين در زمان كوتاه، روى ماشين‌هاى مختلف ديجيتال سرمايه‌گذارى نشود.
هدف بازديد كنندگان خارجى از زبان خودشان نيز چنين بيان شد:
۶۰ درصد فقط بازديد از كاركرد ماشين‌آلات، ۳۰ درصد‏ براى بازديد از نوآوري‌هاى آينده، ۸۵ درصد براى به‌روز شدن، ۴۰درصد‏ براى مقايسه توليدات رقبا و ۷۰ درصد براى ملاقات توليدكنندگان ماشين‌آلات و محصولات مصرفي. جالب‌تر اينكه آمار مصرف‌كنندگان ليبل به شرح زير است: ۴۱ درصد‏‏ صنعت، ۳۰ درصد‏ غذا، ۱۰ درصد نوشيدنى، ۸ درصد دارو، ۷ درصد بهداشتى، ۴ درصد امنيتي. در مورد ايران و بازديد ايرانيان و آن‌هايي كه از ويزا محروم شدند بايد بگويم ويزا تنها بخش کم‌هزينه سفر است كه مي‌توانند شش ماه زودتر اقدام كنند تا اگر به در بسته رسيدند راه ديگرى بيابند. هميشه بعد برگزارى فقط شاهد اعتراض هستيم. نمايشگاه به علت وابستگى بلژيك به آمريكا براى غرفه‌داران ايرانى تحريم شده بود كه مجبور بودند از راه‌هاى قانونى ديگر استفاده كنند.
هنگام گفتگو با چند دوست كه ماشين رول نصب كرده‌اند نگرانى آن‌ها براى بالاتر بودن از تكميل ظرفيت در ايران و كاهش سفارش شديد بود و معتقد بودند كه اين تكنولوژى‌هاى سرعتى با تيراژهاى ما سازگار نيست.
يك روزى هم با وجود چند ماشين براى افست ورق بعضى‌ها نگران بودند ولى امروز چند صد ماشين افست وارد شده و ادامه هم دارد. در ليبل هم هم‌زمان با رونق اقتصاد مسئله تعداد ماشين رول حل خواهد شد. در ايران رسم شده گاهى چند سال از سرمايه‌گذارى خبرى نيست ولى ناگهان در يك زمان خاص همه با هم سرمايه‌گذارى و خريد مي‌كنند. معمولاً در نمايشگاه تجزيه و تحليل بسيار در مورد آينده و شرح گذشته هر صنعت انجام مي‌شود كه اگر اين مقالات در دسترس چاپخانه‌داران قرار گيرد تكليف خودشان را بهتر خواهند دانست.
در نمايشگاه ۲۰۱۷ Drinktec که هفته قبل در شهر مونيخ برگزار شد، هنگام ثبت‌نام يك فرم ارائه كردند و از ما خواستند تا براى هر قسمت از صنعت نوشابه در گذشته، حال و آينده هر اطلاعاتى لازم داريم بنويسيم تا اطلاعات مربوطه را به‌طور مرتب برايمان ايميل کنند. اين روش همه جا هست اگر توليدکنندگان به‌جاى توجه به اضافه شدن دستگاه رقيب، دنبال تحقيق سرانه مصرف و افزايش جمعيت و قوانين جديد بهداشت و غيره باشند تكليف آينده شغلى را روشن‌تر خواهند ديد. بخصوص صادرات ليبل كه متأسفانه آمارى در خور تحسين در آن نداريم. در صورتي‌که همه كشورهاى اطراف ما مصرف ليبل دارند ولي دستگاه ليبل ندارند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید