صنعت دارو ؛ پیشران صنعت چاپ

0
730

اهمیت صنعت دارو در اقتصاد ایران تنها به شرایط امروز و ضرورت مقابله با کرونا مربوط نمی‌شود. این صنعت بیش از ۲/۱ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص می‌دهد. ارزش بازار دارویی کشور در ۲۰ سال گذشته همواره رشد کرده و بیش از ۴ میلیارد دلار گردش مالی این بازار است.
هم‌اکنون ۹۶ درصد داروی مصرفی کشور، تولید داخل است، هرچند همان ۴ درصد وارداتی معادل ۴۵ درصد ارزش بازار دارو را تشکیل می‌دهد. مصرف سرانه دارو در کشور ۶۳ دلار است.
این آمار و ارقام که از سوی مقامات رسمی کشور ارائه شده‌اند، نشان می‌دهد که سفارشات چاپ و بسته‌بندی دارویی حجم بسیار بالایی را تشکیل می‌دهد. از آنجا که تکنیک‌های چاپ و بسته‌بندی دارویی، تخصصی بوده و از استانداردهای بالایی برخوردار است، نقش صنعت چاپ نیز در این میان حائز اهمیت است.
علیرغم همه محدودیت‌های اقتصادی و بازرگانی و مشکلات تحریم، صد در صد نیازهای چاپ و بسته‌بندی صنایع دارویی، بهداشتی و آرایشی، در کشور ما توسط چاپخانه‌های ایرانی برآورده می‌شود.
شماری از چاپخانه‌ها به صورت تخصصی، برای سفارشات دارویی، تجهیز شده و حتی استاندارد GMP گرفته‌اند.
سازمان غذا و دارو که این روزها به خاطر تأمین واکسن در کانون توجه قرار دارد، متولی این امر است. مصاحبه ما با اداره کل نظارت بر دارو و نیز اداره کل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی این سازمان را در این شماره می‌خوانید. آنها توجه ویژه‌ای به کیفیت و رعایت استانداردهای چاپ و بسته‌بندی دارند.
با توجه به پیش‌بینی گزارش فورچون مبنی بر رشد شتابان صنایع دارویی در جهان و نیز پتانسیل صنعت داروسازی ایران، باید منتظر گسترش و توسعه این صنعت در ایران باشیم که به معنای بالا رفتن سفارش‌های چاپ تخصصی در این حوزه هم هست. در واقع صنعت دارو، پیشران صنعت چاپ است. البته صاحبان این صنعت هم باید به اهمیت بازوی چاپ و بسته‌بندی توانمند، آگاه باشند و به توسعه صنعت چاپ کشور کمک برسانند.
همان‌طور که صنایع دارویی ایران نیاز به فناوری‌های پیشرفته دارند، صنعت چاپ نیز نیازمند نوسازی و به‌کارگیری آخرین فناوری‌های چاپ برای پاسخگویی به نیازهای صنایع دارویی، بهداشتی و آرایشی است.
با تغییر دولت و شرایط جدید مذاکرات ایران و آمریکا و کشورهای اروپایی، باید منتظر تحولاتی در این زمینه باشیم. در واقع این انتظار خانواده چاپ است از دولت جدید.
سردبیر

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید