ضرورت حمايت دولت از شرکت‌کنندگان در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي

آشنايي عميق‌تر با قانون کار

چندي پيش مجموعه زعبيل دُبي ميزبان نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي۲۰۱۷ دُبي بود. گروهي از ايرانيان طبق روال هر ساله در اين نمايشگاه غرفه برپا کردند. گويا اين حضور امسال جدي‌تر بوده است. در گزارش پيش‌رو ضمن گفت‌وگو با بابک عابديني، رييس اتحاديه صادرکنندگان صنعت چاپ که متولي برگزاري غرفه‌هاي ايراني بود، با برخي از غرفه‌داران اين نمايشگاه نيز صحبت کرده‌ايم. گفت‌وگوهاي انجام شده پيرامون نمايشگاه و نحوه برگزاري آن، همچنين تفاوت‌ها و شباهت‌هاي آن با نمايشگاه‌هاي ايراني صورت گرفته است.

به گفته بابک عابديني، رييس اتحاديه صادرکنندگان صنعت چاپ که مسئول برپايي پاويون ايراني متشکل غرفه‌هاي برخي فعالان صنعت چاپ کشور بود، اين نمايشگاه در سالن تازه‌سازي متشکل از ادغام چهار سالن که براي نخستين‌بار مورد استفاده قرار مي‌گرفت، برگزار شد.

عابديني از حضور مستقيم برندهاي معتبري همچون کداک، Canon، هايدلبرگ، KBA ، نيلپيتر و… يا نمايندگي‌هاي آنها در نمايشگاه خبر داد و با تأکيد بر اينکه در اين نمايشگاه بيشتر موارد برنامه‌ريزي شده بود عنوان کرد: «در نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي دُبي کالاهاي مشابه و مربوط به‌طور مشخص در مجاورت هم به نمايش گذاشته شد و از پراکندگي موضوعي پرهيز شده بود. در اين نمايشگاه مجموعه کاملي متشکل از ماشين‌آلات دست دوم ، ملزومات چاپ و مواد اوليه، ماشين‌آلات نو، سيستم‌هاي جانبي و کنترل کيفيت و سيستم‌هاي نرم‌افزاري مربوط به توليد محصولات چاپي تفکيک شده در معرض ديد بازديدکنندگان قرار گرفته بود».

طبق گزارشي که پيش‌تر در خصوص نمايشگاه اخير چاپ بسته‌بندي تهران تهيه کرديم، غالب ماشين‌آلات عرضه شده در نمايشگاه مربوط به بسته‌بندي به‌ويژه از نوع پرکن مواد غذايي بود. در رابطه با اين مسئله عابديني با اشاره به اينکه در نمايشگاه دبي خبري از اينکه ماشين‌آلات نبود تأکيد کرد: «در اين نمايشگاه غالب ماشين‌آلات، ماشين چاپ بودند و آن دسته از ماشين‌آلات مربوط به بسته‌بندي نيز از نوع چاپِ بسته‌بندي بودند نه مانند نمايشگاه تهران که در آن دستگاه برش گوني هم پيدا مي‌شد» .

طبق اعلام رييس اتحاديه صادرکنندگان صنعت چاپ نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي ۲۰۱۷ دبي بيش از ۱۰ ميليون دلار قرار داد فروش ماشين‌آلات بسته شد و اين در حالي است که به گفته وي بيشتر قراردادها در آينده به دنبال ارتباطاتي که در نمايشگاه ايجاد شده، منعقد خواهد شد.

وي در ادامه در خصوص وسعت و تراکم نمايشگاه با قياسي اجمالي از اين نمايشگاه با نمايشگاه مشابه که هر سال در تهران برگزار مي‌شود، گفت: «اين نمايشگاه از لحاظ وسعت در حد و اندازه نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي تهران نيست، ولي از نظر تخصصي‌بودنِ آنچه به نمايش گذاشته مي‌شود به مراتب تخصصي‌تر از نمايشگاه تهران بود. مساحت سالني که نمايشگاه در آن برپا بود، ۱۲ هزار مترمربع بود که از اين ميزان حدود هفت الي هشت هزار متر مساحت مفيد مورد استفاده غرفه‌ها قرار گرفته بود. حدود ۳۰۰ شرکت به عنوان غرفه گذار در اين نمايشگاه حضور داشتند. در نمايشگاه دبي غرفه‌ها فقط مختص به چاپ بود، ولي در نمايشگاه تهران که شامل گروه کالايي وسيع‌تري است ما محصولات عمومي‌تر نيز مي‌بينيم». وي با بيان اين مطلب به تخصصي‌تربودن حضور بازديدکنندگان از نمايشگاه دبي نيز اشاره کرد گفت: «در اين نمايشگاه افراد زير ۱۶ سال حق ورود به نمايشگاه را نداشتند. بيشتر شرکت کنندگان مديران شرکت‌هاي چاپي اروپايي و آسيايي و مديران نمايندگي‌ها بودند که براي ارائه اطلاعات به نمايشگاه آمده بودند. بازديدکنندگان از قبل براي حضور در نمايشگاه برنامه‌ريزي کرده بودند؛ يعني مي‌دانستند براي چه منظوري و با چه هدفي به نمايشگاه آمده‌اند. در نمايشگاه بازديدکننده‌اي که پرسش‌هاي غيرتخصصي داشته باشد ديده نمي‌شد». وي در ادامه افزود: «مسئولان غرفه‌ها هم در پاسخ به پرسش‌هاي بازديدکنندگان بسيار خوب و حرفه‌اي برخورد کرده و يک فضاي تبادل اطلاعات کاملا تخصصي را به وجود آورده بودند».

به باور رييس اتحاديه صادرکنندگان صنعت چاپ حضور مستمر يک شرکت در نمايشگاه منجر به موفقيت آن مي‌شود. وي با بيان اينکه يکبار حضور در نمايشگاه تأثير چنداني در رسيدن به اهداف مورد نظر غرفه‌گذار نخواهد داشت عنوان کرد: «حضور مستمر شما در نمايشگاه براي شرکت متبوع‌تان اعتبار ايجاد مي‌کند. بازديدکنندگاني که تقريبا از هر دوره نمايشگاه بازديد مي‌کنند و به دنبال کالاهايي خاص هستند، وقتي شما را دائما در دوره‌هاي متوالي در نمايشگاه مي‌بينند، فکر مي‌کنند شما يک شرکت معتبر هستيد و به چشم يک شرکتي که بازاريابي خارجي را در سيستم کارش قرار داده نگاه مي‌کنند. در اين‌صورت آنها مطمئن خواهند بود که شما محصول قابل‌توجهي براي ارائه داريد که باعث مي‌شود به‌طور پيوسته در آن حضور داشته باشيد. آنها به شرکت شما به چشم شرکتي که در آينده از دور خارج خواهد شد، نگاه نخواهند کرد».

وي در ادامه تفاوت پاويون ايراني‌ها نسبت به سال‌هاي قبل را يادآور شد و با اشاره اينکه اکثر غرفه‌هاي ايراني حاضر در نمايشگاه دبي در بخش توليدي صنعت چاپ بودند در معرفي آنها عنوان کرد: «شرکت ايراندار در حوزه کاغذهاي پشت چسبدار و مواد مصرفي در ماشين‌آلات کم‌عرض در نمايشگاه شرکت کرد. در بخش پليمري سپهرپليمر را داشتيم که بزرگ‌ترين توليدکننده انواع فيلم‌هاي بسته‌بندي در کشور و اخيرا با راه‌اندازي خط توليد جديددر خاورميانه است. همچنين در زمينه سلولزي يکي از بزرگ‌ترين کارخانجات توليد کارتن را داشتيم به نام شرکت کاسپين کارتن. در سيستم‌هاي امنيتي و هولوگرام هم دو شرکت توليدي آذرهولوگرام و ايران هولوگرام حضور داشتند. شرکت تصوير رايان پردازش که يکي از پيشرفته ترين شرکت‌ها در حوزه چاپ امنيتي است، در اين نمايشگاه ما را همراهي کرد. امسال شرکت جديدي با نام بسته‌نگار هم با ما در نمايشگاه حاضر شد. اين شرکت توليد بسته‌بندي لوکس، ادغامي از هنر دست و صنعت چاپ را به نحو قابل‌توجهي در نمايشگاه در معرض نمايش قرار دادند که استقبال خوبي هم از محصولات اين شرکت شد. گروه سايان ايمان و چاپ صفا هم در چند دوره اخير اين نمايشگاه حضور مداوم داشته و امسال هم گروه ايراني را براي شرکت در اين نمايشگاه همراهي کرد».

اظهارات عابديني در بيان دستاوردهاي نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي ۲۰۱۷ دبي براي شرکت‌هاي ايراني حاضر در اين نمايشگاه را اين‌گونه مي‌توان عنوان کرد: «پيش از تحريم‌ها بسياري از شرکت‌هاي ايراني در صدد همکاري با شرکت‌هاي اروپايي و توليد مشترک با اين کشورها بوده‌اند که به دليل برقراري تحريم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران از انجام اين برنامه‌ها باز مانده‌اند. اکنون با لغو تحريم‌ها و ايجاد امکان براي از سرگيري اين اقدامات و انجام همکاري با ديگر کشورهاي توسعه يافته در زمينه توليدات چاپ و بسته‌بندي، نمايشگاه مزبور فرصت مناسبي را براي تحقق اين اهداف پيش‌روي آنها قرار داده است؛ به اين‌صورت که با ارتباطي که شرکت‌هاي ايراني در اين نمايشگاه با برخي شرکت‌هاي خارجي داشته‌اند و مذاکراتي که پيش‌تر صورت گرفته شايد روزنه‌اي براي ايجاد يک سرمايه‌گذاري مشترک در راستاي توليدات محصولات چاپي با کيفيت اروپايي ايجاد شود و زمينه را براي صادرات محصولات چاپي ايراني و رقابت شرکت‌هاي چاپ و بسته‌بندي کشور در بازارهاي سطح بالاي جهاني مهيا کند.».

در ادامه گفت‌وگو با رييس اتحاديه صادرکنندگان صنعت چاپ به مسئله حضور شرکت‌هاي ايراني در نمايشگاه‌هاي بين المللي، به‌ويژه در نمايشگاه‌هايي که در منطقه با توجه به پتانسيل‌هاي بازار منطقه برپا مي‌شود پرداختيم و از وي پرسيديم: «آيا اين‌گونه حضورها مي‌تواند براي شرکت‌هاي مرتبط با صنعت چاپ کشور منفعتي داشته باشد»؟ وي در پاسخ با اشاره به اينکه اين‌گونه حضورها در وهله نخست موجب معرفي اين شرکت‌ها در عرصه‌هاي بين‌المللي و افزايش تجربه آنها در انجام مراوده با ديگر کشورها مي‌شود خاطرنشان کرد: «حضور مستمر شرکت‌ها در نمايشگاههاي بين المللي تيم بازاريابي اين شرکت‌ها را قوي کرده و باعث تقويت بازاريابي خارجي و بازارسازي اين شرکت‌ها خواهد شد. حضور مداوم در اين نمايشگاه‌ها همچنين موجب معرفي اين شرکت‌ها و به نمايش گذاشتن توان رقابتي آنها در عرضه بين‌المللي خواهد شد. وقتي ما در نمايشگاه‌هاي بين المللي محصولاتمان را ارائه مي‌داديم بسياري باور نمي کردند اين محصولات در ايران توليد شده باشد. فکر مي‌کردند آنها را از جايي ديگر آورده و ما فقط واسطه‌ هستيم براي فروش اين محصولات. بسياري از بازديدکنندگان فکر مي‌کنند ايران به‌جز نفت، گاز و پتروشيمي، فرش و پسته چيز ديگري براي صادرات ندارد. در مصاحبه‌هايي که با ما مي‌کردند علني مي‌گفتند که پيش از اين نمايشگاه اين‌گونه فکر مي‌کرده‌اند. آنها حتي فکرش را هم نمي کردند در ايران ماشين دايکات و سلفون کش با ميزان قابل قبولي از استاندارد ساخته شود. حضور ما در نمايشگاه‌هاي بين المللي موجب شد اين شائبه‌ها تا حد قابل‌توجهي رفع شود.».

گزارش خبرنگار ما حاکي است بر اساس اظهارات برخي شرکت کنندگان در نمايشگاه ۲۰۱۷ چاپ و بسته‌بندي دبي، تنها دو کشور ايران و چين به صورت ملي در اين نمايشگاه غرفه برپا کرده بودند. طبق اظهارات گويا، پاويون ايراني شکيل تر از پاويون چيني بوده است. عابديني با تأييد اين اظهارات عنوان کرد: «پاويون ما از لحاظ بصري چشم نواز‌تر و منظم از پاويون چيني‌ها بود. در قسمت چيني‌ها نظم خاصي وجود نداشت». وي با بيان اين مطلب به وجود برخي غرفه‌ها در پاويون چيني اشاره کرد که در نگاه اول شايد حضور آنها در نمايشگاه موجه و مقرون‌به‌صرفه به چشم نيايد. وي در اين باره عنوان کرد: «در قسمت چيني‌ها برخي غرفه‌ها را مي‌ديدي که فقط يکي دو مورد مواد مصرفي را به نمايش گذاشته بودند. يا غرفه‌هايي که دو الي سه نوع کاغذ پشت چسبدار ارائه کرده بودند». وي که از اين حضور به ظاهر ناموجه آن غرفه‌داران در اين نمايشگاه متعجب شده بود از يکي از آنها پرسيده بود که با وجود هزينه‌هاي بالاي اين نمايشگاه چطور در آن شرکت کرده‌ايد؟ وي پاسخي که از آن غرفه‌دار چيني شنيده بود را براي ما بيان کرد: «دولت چين ۵۰ درصد از تمامي هزينه‌هاي برگزاري غرفه در تمامي نمايشگاه‌ها در هر بخش و صنعتي را پرداخت مي‌کند. اين هزينه‌ها حتي شامل هزينه پذيرايي، رفت‌وآمد، اسکان و برخي ديگر از هزينه‌هاي جانبي همراهان غرفه‌گذار هم مي‌شود. هزينه‌هاي مربوط به مبادلات و ارتباطات که به‌طور بديهي توسط دولت پرداخت مي‌شود. بنابراين ما هر چه که اينجا بفروشيم حتي اگر خيلي کم باشد، باز هم سود کرده‌ايم.» عابديني با اين نقل قول ضمن اظهار تأسف از فقدان حمايتي که بايد از صنعت‌گران کشور شود تصديق کرد: «متأسفانه به دليل هزينه‌هاي زياد، بسياري از شرکت‌هاي ايراني در نمايشگاه‌هاي بين المللي که مي‌تواند عامل موثري در افزايش صادرات و به تبع آن توسعه اقتصاد کشوراش شود، شرکت نمي کنند. دولت چين مي‌داند که با اين حمايتي که از شرکت‌هايش مي‌کند در نهايت به اقتصاد کشور کمک کرده و چند برابر اين هزينه‌ها از شکوفايي اقتصادي به منابع مالي دولت برمي‌گردد.». رييس اتحاديه صادر کنندگان به اهميت صادرات در صنعت کشور و تأثيري که حضور شرکت‌هاي مستعد در انجام صادرات در نمايشگاه در افزايش ميزان صادرات دارد اشاره کرد و گفت: «ورود به عرصه‌هاي بين‌المللي کار آساني نيست. کسي که هزينه‌هاي سنگين تبديل ريال به يورو را متحمل مي‌شود، با اميد و با اين نگرش که مي‌خواهد به صادرات صنعت چاپ کشورش کمک کند، کارش را پيش مي‌برد. اين شخص بايد حمايت شود». عابديني در پرتو لزوم حمايت دولت از غرفه‌گذران نمايشگاه‌هاي بين المللي، گستره وسيع‌تري را براي ضرورت اين حمايت‌ها برشمرد. به گفته وي اين حمايت‌ها نبايد فقط مختص به پرداخت درصدي از هزينه‌هاي نمايشگاه باشد. وي حمايت دولت در راستاي توليد انبوه محصولات با قابليت رقابت در عرصه بين‌المللي را بايسته عنوان کرد و با اظهار تأسف از فقدان اين حمايت‌ها گفت: «متأسفانه در اين‌گونه نمايشگاه‌ها با مواردي مواجه مي‌شويم که براي غرفه‌دار ما شرمندگي به همراه دارد. به عنوان مثال يکي از شرکت‌هايي که در چند دوره نمايشگاه با ما همراه بود شرکت حرفه و فن بود. در نمايشگاه‌ها استقبال کم‌نظيري از محصولات اين شرکت مي‌شد. وقتي از وي مثلا ده دستگاه دايکات فکي از يک ماشين طلب مي‌کردند وي نمي دانست چه جوابي به آنها بدهد. ساخت ۱۰ دستگاه دايکات فکي در زمان محدودي که در نمايشگاه تعيين مي‌شود هزينه بالايي مي‌طلبد و بدون حمايت دولت و تسهيلات بانکي مناسب امکان‌پذير نيست. به‌دليل عدم حمايت دولت توان ساخت اين تعداد که از ماشين‌هاي چيني بسيار باکيفيت تر هستند، نمي‌تواند همه را در زمان سريعي که مدنظر سفارش دهنده است بسازد. ابتدا بايد يکي از آنها را توليد کند و بفروشد تا بتواند هزينه ساخت دستگاه‌هاي بعدي را فراهم کند. اين‌گونه است که شرکت‌هايي چون حرفه و فن اگرچه مي‌توانند در توسعه صادرات ماشين‌آلات وابسته به صنعت چاپ و افزايش حجم صادرات تأثير بسزايي داشته باشد، در اين دوره از نمايشگاه شرکت نمي کند. دولت بايد از شرکت‌ها حمايت کند که در نمايشگاه‌ها حضور يابند. پس از نمايشگاه هم از آن شرکت حمايت توليدي کند».

عابديني در بخش ديگري از گفت‌وگو از استقبال بي‌سابقه بازديد کنندگان خارجي براي سرمايه‌گذاري در ايران خبر داد. وي بر اساس آنچه مشاهده کرده شرح داد: «اينکه درهاي سرمايه‌گذاري خارجي در ايران به روي سرمايه‌گذاران باز شده فرصتي را در اختيار آنان قرار داده که به اهداف تجاري خود در ايران برسند. آنها دنبال بازاري مي‌گردند که مقاصدشان را پوشش دهد. بازار ايران بازار بکري است. داشتن ۸۰ ميليون نفر جمعيت، هر سرمايه‌گذاري را مجاب مي‌کند که در اين کشور سرمايه‌گذاري کند. درحال‌حاضر تمرکزغربي‌ها و بسياري از آسيايي‌ها روي بازار ايران چند برابر شده است». وي افزود: «ما با حضورمان در نمايشگاه به انگيزه محسوس آنها براي حضور در ايران پي برديم. ترک‌ها جدي‌تر از بقيه هستند. آنها در بازاريابي و بازارسازي بسيار جسور هستند. بسياري از آنها در زمينه‌هاي مختلف در ايران شرکت تأسيس کرده اند و در حال گسترش فعاليت‌هايشان هستند. آنها در ايران کارخانه توليد محصولات چاپي دارند».

وي در تبيين دلايلي که فعالان صنعت چاپ ترکيه را به سمت جذب بازار‌هاي ايران و حضور کارآمد در قلب اين بازار سوق مي‌دهد، به تفاوت قابل توجه در شرايط توليد توليدکنندگان ايراني و ترکي اشاره کرد و گفت: «يک توليدکننده ترکي از حمايت همه‌جانبه براي توليد محصولاتش بهره‌مند است و اين در حالي است که توليد کننده ايراني تنها و بدون پشتوانه بايد  بار تمام مشکلات توليد را به دوش بکشد». به باور وي تفاوت در نحوه برخود دولت با توليد کننده باعث تفاوت در هزينه توليد و بازاريابي و بازارسازي خواهد و شد و اين عوامل توليدکننده ايراني را از توليدکننده ترک عقب نگاه مي‌دارد. وي ديدن اينکه در بازار خودي شرايط به نفع ديگري باشد، موجب تأسف دانسته و يکي از ريشه‌هاي شکست بسياري از فعالان صنعت چاپ کشور در برابر خارجي‌ها را همين نابرابري شرايط عنوان کرد. وي تأکيد کرد: «سرمايه‌گذاري خارجي خيلي خوب است ولي به شرط آنکه منفعتي براي اهالي صنعت و توليد داخلي هم داشته باشد. متأسفانه خارجي‌ها از اين وضعيت اقتصادي ما به نفع خود بهره برده و بازار‌هاي ما را در دست مي‌گيرند».

در ادامه گزارش به دنبال اظهارات اين فعال صنعت چاپ در توصيف نمايشگاه دبي و بررسي برخي تفاوت‌ها بين برگزاري نمايشگاه در ايران و آنچه در خارج از کشور برگزار مي‌شود به تفاوتي رسيديم که به گفته عابديني پايه و اساس ترقي نمايشگاه‌هاي خارجي و رکود در نمايشگاه‌هاي کشور است. به گفته رييس اتحاديه صادرکنندگان صنعت چاپ نمايشگاه در بسياري از کشورها در قالب برند به حيات خود ادامه مي‌دهد. وي در اين‌باره بيان کرد: «در نمايشگاه‌هاي خارجي هدف کوتاه مدت و افق ديد کوتاه نيست. آنها به فکر درآمدهاي مقطعي حاصل از واگذاري غرفه‌ها نيستند. درآمدهايي که از واگذاري غرفه‌ها حاصل مي‌شود صرف هزينه‌هاي نمايشگاه مي‌شود. آنها دنبال ايجاد اعتبار براي نمايشگاه هستند نه کسب درآمد از نمايشگاه. وقتي نمايشگاهي افرط اعتبار به يک برند معتبر تبديل مي‌شود ارز زيادي را وارد کشور برگزار کننده مي‌کند و از جوانب مختلف باعث رشد اقتصادي آن کشور مي‌شود. مثلا «دروپا» يک برند معتبر است. بردن نام نمايشگاه دروپا کافي است که همه براي گرفتن غرفه در آن هجوم بياورند. اينکه دروپا در چه کشوري برگزار شود اهميتي ندارد. اگر دروپا را به سوئد يا نروژ يا آمريکا ببريم باز هم دروپا است و اعتبار خود را دارد. مهم خودِ نمايشگاه است و اهميتي است که در صنعت چاپ دنيا دارد.» وي اضافه کرد: « افراد زيادي براي شرکت در دروپا مي‌روند و براي کشور آلمان درآمد ايجاد مي‌کنند. از هتل‌ها گرفته تا مواد غذايي و ساير ملزوماتي که بازديدکنندگان در طول اقامتشان در دوسلدورف خريداري مي‌کنند. اگر در ايران سعي کنيم نمايشگاه را معتبر کنيم فقط از طريق گردشگري درآمد قابل توجهي کسب مي‌کنيم. حالا در نظر بگيريد چه ميزان ارز براي موارد ديگر وارد کشور مي‌شود و چه ميزان توسعه براي صنعت چاپ کشور به همراه خواهد داشت».

وي امکان رقابت آزاد در برگزاري نمايشگاه‌ها را يکي از دلايل پيشرفت نمايشگاه‌ها و افزايش اعتبار آنها برشمرد وخاطرنشان کرد: «در کشور دبي چندين نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي وجود دارد که در سطوح مختلف فعاليت مي‌کنند. برخي قوي‌اند و برخي ضعيف. حتي چند نمايشگاه ممکن است چند سال برگزار شده و از دور خارج شود. چيزي که در آنجا اهميت دارد امکان رقابت بين نمايشگاه‌ها و سعي هرکدام از آنها در پيشي گرفتن از ديگران از لحاظ کيفيت برگزاري است. چيزي که در ايران مشاهده نمي شود. نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي در ايران انحصاري است».

در بخش پاياني گفت‌وگو با مسئول برگزاري پاويون ايراني در نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي ۲۰۱۷ دبي، راجع به امکان رصد آينده صنعت چاپ طبق مشاهدات نمايشگاه مزبور صحبت کرديم. امري که به طور متعارف در ادوار مختلف نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي دروپا مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. به باور غالب صاحب نظران صنعت چاپ، نمايشگاه چاپ دروپا مسير صنعت چاپ دنيا در چهار سال آينده را مشخص مي‌کند. از عابديني پرسيديم آيا مي‌توان همين ارزيابي را در مقياس منطقه‌اي- به ويژه کشورهاي حاشيه خليج فارس- درخصوص نمايشگاه دبي به‌کار برد؟ به عبارت ديگر آيا مي‌توان طبق آنچه در نمايشگاه ۲۰۱۷ دبي ديده مي‌شود بگوييم امسال بازار صنعت چاپ در کشورهاي حاشيه خليج فارس چگونه است؟ وي با پاسخ مثبت به اين پرسش نخست تصديق کرد: «نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي دبي مربوط به منطقه است. به‌تبع اين موضوع بايد گفت اين نمايشگاه نشان دهنده مسائل صنعت چاپ و بسته‌بندي منطقه است. همان‌طور که نمايشگاه جهاني دروپا نشان دهنده وضعيت صنعت چاپ جهان است. در اين نمايشگاه مي‌توان ديد ليبل بيشتر رونق دارد يا جعبه‌هاي لوکس يا محصولات ديگر. مخاطب براي چه چيزي به نمايشگاه مراجعه کرده است. ارائه‌دهندگان تکنولوژي کدام تکنولوژي را در منطقه عرضه مي‌کند». وي سپس در تصريح آنچه مورد پرسش قرار گرفت گفت: «آنچه در روند اين نمايشگاه و صنعت چاپ در منطقه مي‌بينيم رفتن به سمت چاپ يجيتال است.در نمايشگاه امسال ماشين‌آلات ديجيتال نسبت به پارسال رشد داشت. ماشين‌آلات چاپ فلکسو در عرض‌هاي طويل و کم رشد خوبي داشت. ملزومات آن هم دارد افزايش پيدا مي‌کند و پليت‌هاي ديجيتال چاپ فلکسو در حال رقابت با چاپ افست است. از آنجا که پليت‌هاي افست فلکسو مشکل‌تر از ديجيتال آن است انتظار مي‌رفت که ديجيتال روند رو به رشدي داشته باشد و اين رويداد به وضوح در نمايشگاه ديده مي‌شد. چاپِ بسته‌بندي رشد قابل‌توجهي در منطقه دارد. در نمايشگاه اين رشد با ازدياد محصولاتي مانند ليبل، جعبه‌هاي خاص و فانتزي و…، مواد مصرفي براي محصولات چاپي فانتزي قابل مشاهده بود». وي با بيان اين مطلب ضمن توضيح اينکه در حال حاضر ماشين‌هايي با قطعِ کمتر از يک ورق در اروپا ساخته نمي شود و کارهاي يک ورقي را شرکت‌هاي توليد ماشين چاپ ديجيتال پوشش مي‌دهند گفت: «ماشين يک ورقي هايدلبرگ هم که در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شد، ماشين ديجيتال سرعت بالا بود».

حضور جدي ايرانيان در نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي دبي

پس از گفت‌وگو با عابديني به سراغ دو تن از غرفه‌داران پاويون ايراني رفتيم و از آنها هم پيرامون حضورشان در نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي دبي و آنچه مشاهده کرده بودند، گفت‌وگوي مختصري کرديم. نخست سراغ محمد دليري، مدير خانه چاپ چکاوک (آذر هولوگرام) ،که اخيرا در عرصه بين المللي به موفقيت‌هايي دست يافته رفتيم. وي که در زمينه چاپ امنيتي و هولوگرام فعاليت مي‌کند يکي از غرفه‌داران هيأت ايرانيِ حاضر در نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي دبي است. وي در خصوص نمايشگاه مزبور گفت: «مراجعه کنندگان اين نمايشگاه اغلب از کشورهاي منطقه به ويژه کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس بودند. پاويون ايراني يک پاويون خوش‌ساخت بود که در آن شاهد غرفه‌آرايي زيبايي بوديم».

وي با اشاره به بهبود برگزاري اين دوره از نمايشگاه نسبت به دوره‌هاي پيشين، گفت: «حضور شرکت‌کنندگان در اين نمايشگاه امسال جدي تر از سال‌هاي قبل بود. تيم ايراني هم حضور رضايت‌بخش تري داشت». به گفته وي در مجموع نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي ۲۰۱۷ دبي راضي کننده بوده است.

دليري خاطرنشان کرد: «نمايشگاه دبي از نظر تخصصي‌بودن مانند نمايشگاه دروپا نيست ولي از نمايشگاه تهران خيلي تخصصي‌تر است.» وي در ادامه اين مقايسه عنوان کرد: «در نمايشگاه تهران که از لحاظ وسعت بزرگ‌تر از نمايشگاه دبي است تعداد شرکت‌کنندگان بيشتر است ولي عمومي‌تر هستند. اطلاعاتي هم که ردوبدل مي‌شود در نمايشگاه تهران عمومي‌تر است».

حضور در نمايشگاه دبي فرصتي استثنايي براي شرکت‌هاي ايراني است

شرکت بُعدنگار ايرانيان (ايران هولوگرام) ديگر غرفه‌دار ايراني نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي دبي بود. محسن فراهاني، مدير کارخانه بعدنگار ايرانيان هم کلام ما شد و به پرسش‌هاي ما در خصوص اين نمايشگاه پاسخ داد. نخست از وي پرسيديم: «ارزيابي‌تان از نمايشگاه دبي و نحوه برگزاري اين نمايشگاه چيست؟». وي گفت:«نمايشگاه دبي نسبت به نمايشگاه‌هاي مشابه معتبر در دنيا مانند دروپا نمايشگاه سطح بالايي نيست؛ اين نمايشگاه در تقسيم‌بندي جهاني نمايشگاهي متوسط به حساب مي‌آيد، ولي در حدواندازه منطقه‌اي و محلي نمايشگاه قابل قبولي است. اين نمايشگاه جاي مناسبي است که عرضه کننده ايراني محصولات و توليدات خود را در معرض ديد قرار دهند. در اين نمايشگاه کمپاني‌هاي معتبري چون هايدلبرگ و ک.ب.آ هم شرکت مي‌کنند. کمپاني‌هاي آسيايي خوبي هم از هند و… بودند. لذا حضور ايراني‌ها در کنار اين شرکت‌هاي معتبر فرصت خوبي براي معرفي فعاليت در سطح منطقه‌اي است» .

در ادامه از اهميت نمايشگاه دبي پرسيديم. وي گفت: «اگر ما بخواهيم قدمي در راه توسعه صادرات برداريم در مرحله اول مشتري‌هاي ما همين آسيايي‌ها و کشورهاي منطقه اي هستند. پس اين نمايشگاه براي ما بسيار مهم است و دستاوردهاي آن اهميت بسيار بالايي براي صنعت چاپ کشور خواهد داشت».

در پايان از وي در خصوص آنچه در اين نمايشگاه مشهود بود پرسيديم، وي در پاسخ اظهار کرد: «در نمايشگاه چيزي که براي عموم بازديدکنندگان جلب توجه مي‌کرد چاپ ديجيتال بود. اين چاپ تيراژهاي پايين را پوشش مي‌دهد و از آنجا که بازار مصرف به تنوع گرايش دارد، اهميت اين چاپ بيشتر مشخص مي‌شود. در نمايشگاه دبي به وضوح مشخص بود که چاپ ديجيتال در منطقه رو به گسترش است و بازار اين نوع چاپ در حال رشد است».

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید