ضرورت شناخت نیاز مصرف کننده و کاربرد لیبل

0
2451

کدام پشت چسبدار را انتخاب کنیم؟

گردآوری و ترجمه: امیرحسین باقری پور
مدیر بازاریابی شرکت ایران شرکا

https://iranshoraka.com/fa

امروزه در دنیای چاپ توجه به نیاز مشتریان بیشتر از همیشه اهمیت پیدا کرده و چاپخانه داران و برندها به دنبال راه حل های مناسب برای ایجاد تمایز در محصولاتشان هستند. مجله Label & Narrow Web در مصاحبه با ۳ کارشناس صنعت لیبل به طور دقیق شیوه انتخاب صحیح جنس لیبل را برای مشتریان توضیح می دهند.

لوری بیتار ، مدیر بازاریابی محصولات سلامت و پزشکی، خانم ملیسا دیوید ، مدیر بازاریابی محصولات بسته‌بندی و راس هادنت ، مدیر بازاریابی محصولات با ماندگاری بالا ، در مورد اهمیت وِیژه خدمات مشتریان و انتخاب صحیح محصولات برای کاربردهای خاص، توضیح می‌دهند.

این روزها بیشترین درخواست برای کدام جنس لیبل است؟
لوری بیتار Lori Bitar: در آغاز همه‌گیری کرونا، شاهد افزایش درخواست مواد مصرفی لیبل برای بخش بسته‌بندی بودیم. محصولاتی مانند مواد شوینده خانگی و بهداشت شخصی، مانند ضدعفونی کننده دست، صابون و همین طور مواد غذایی و نوشیدنی‌ها به دلیل افزایش خورد و خوراک در داخل خانه مصرف بیشتری داشته‌اند. تقاضای صنعت داروسازی نیز افزایش یافت، ابتدا اجناس لیبل برای کیت‌های تشخیص کووید ۱۹ و داروی‌های OTC و در ادامه با عرضه واکسن‌ها، تمرکز به سمت اجناس لازم برای پلمپ‌های درب دارو (tamper-evidence) و لیبل‌های سازگار با شرایط زنجیره سرد و به طور خاص لیبل‌های سرنگ و شیشه آمپول‌ها، معطوف شده است. با شروع بازگشایی‌ها و بازگشت شرایط به حالت عادی و شروع به کار سازندگان قطعات، شاهد افزایش تقاضا در بخش محصولات با ماندگاری بالا خواهیم بود. بازاری که آن را در اوج همه گیری کرونا از دست داده بودیم. ما همچنین شاهد افزایش تقاضا در حوزه سلامت و پزشکی به صورت مستقل از شرایط کرونا هستیم.

آموزش و همکاری با مشتری برای انتخاب محصول مناسب چه میزان اهمیت دارد؟
ملیسا دیوید Melissa David: با وجود تقاضای بالا و محدودیت منابع، بسیاری از چاپخانه داران مجبور شدند اجناس مورد نیازشان را از تامین کنندگان فرعی خرید کنند. در چنین شرایطی مهم ترین نکته برای ما کسب بیشترین اطلاعات ممکن در مورد کاربرد نهایی لیبل (اطلاعاتی مانند سطح اتصال لیبل، شرایط نگهداری، زمان ماندگاری مورد نیاز و غیره) و نیز همکاری با مشتری برای پیدا کردن جایگزین مناسب با توجه به نیازمندی‌های آنهاست. بیشتر چاپخانه داران محصولی کاملا مشابه رقبایشان را طلب می‌کنند ، در حالی که بیشتر وقت‌ها جایگزین مستقیمی وجود ندارد. بنابراین پیشنهاد دادن محصولات با توجه به کاربرد نهایی آنها مهم ترین نکته است. علاوه بر این تامین کننده فرعی ممکن است فناوری بهتری نسبت به محصولی که چاپخانه دار قبلا استفاده می‌کرده داشته باشد ولی تا وقتی که نیازمندی‌ها به درستی مطرح نشود و مورد بررسی قرار نگیرد، محصول بهتر هیچ وقت کشف نمی‌شود!
به طور خاص در صنعت داروسازی رویه ای جدید برای بازطراحی بسته‌بندی‌ها با هدف کاهش آلودگی محیط زیست و پیروی از استانداردهای آن ایجاد شده است. با این حال در ذهن تولید کننده دارو مقاومتی در مقابل تغییر جنس لیبل وجود دارد و این طور تصور می‌شود که بازطراحی بسته‌بندی به معنای باز طراحی لیبل نیست! این فرضیه وجود دارد که جنس لیبلی که در گذشته استفاده می‌کرده اند با بسته‌بندی‌های جدید نیز کار می‌کند. بنابراین آنها این تغییرات را با چاپ کننده‌های لیبل به اشتراک نمی‌گذارند. در صورتی که مشورت چاپکار می‌تواند در انتخاب جنس لیبل تاثیر بگذارد و حتی در بعضی اوقات بی‌توجهی به این مسائل منجر به نتایج فاجعه‌بار می‌شود. هر جا که تامین کننده، چاپخانه دار و تولید کننده دارو باهم در مورد نیازمندی‌های محصول گفت وگو کنند و در انتخاب محصول مناسب همکاری داشته باشند، به طور حتم نتایج بهتری بدست می‌آید.

فرایند انتخاب نوع لیبل برای محصولات بسته‌بندی چه تفاوتی با محصولات با ماندگاری بالا دارد؟ آیا می‌توانید خلاصه ای از این فرایند برای هردو محصول بفرمایید؟

راس هادنت Ross Hodnett: نکته کلیدی در پیشنهاد محصول مناسب به مشتری درک درست از نیازها و کاربرد مورد نظر و تطبیق آن با محصولات موجود و بودجه مشتری است. یک چارچوب کلی برای تمامی بخش‌ها وجود دارد که به طور خلاصه حذف انتخاب‌ها براساس معیارهای اصلی (یعنی سطح اتصال لیبل و شرایط نگهداری) کار است. شرایط نگه داری شامل سایش، رطوبت، مواد شیمیایی، شرایط دمایی خاص و آب وهوا در کنار موارد تشکیل دهنده خود محصول است. این سوالات اولیه تعدادی از خصوصیات محصولات لیبل را مفید و باقی خصوصیات را نامفید می‌سازد. در مرحله بعد فناوری چاپ لیبل اهمیت پیدا می‌کند که مانند قبل برای تمام محصولات، پاسخ به این پرسش‌ها، نوع پوشش رویه(top coat) و نوع زیره(release liner) را مشخص می‌کند و حتی می‌تواند در انتخاب انوع فیلم هم تاثیر بگذارد.
در این مرحله، فرایند انتخاب محصول در دسته‌های مختلف متفاوت خواهد شد. به این دلیل که نیازمندی‌های ویژه در کنار پیروی از قوانین خاص مربوط به محصولات وارد عمل می‌شوند. (برای مثال استانداردهایی مانند UL/cUL و CSA برای لیبل‌های محصولات با ماندگاری بالا). با این که در صنعت داروسازی در حال حاضر استانداردی برای ماندگاری لیبل‌ها وجود ندارد، اما روش‌های خاص ضدعفونی کردن محصولات و خصوصیات امنیتی مورد نیاز در انتخاب جنس لیبل تاثیرگذار است. برای محصولات مصرفی، قابلیت تحمل رطوبت محیط و واکنش ندادن با محتویات داخل محصول اهمیت دارد. در کارخانه‌های معتبر، مراحل دقیق تست محصول با توجه به نیازها انجام می‌شود تا محصولات استانداردهای لازم مانند UL را داشته باشند.
برای بعضی از کاربردهای خاص ممکن است تست‌های تکمیلی روی محصولات لازم باشد و اینجاست که خدمات فنی سازندگان معتبرو امکانات آزمایشگاهی آن‌ها قدرت خود را نشان می‌دهد. آزمایشگاه ما با مدرک DAP تست‌های UL را برای سطوح اتصال با شرایط خاص و شرایط مختلف محیطی از نظر شیمیایی یا حتی هوازدگی، تست‌های سایش، عمرسنجی گرمایی (Heat Aging)، سفید شدگی مایع چسب و غیره، انجام می‌دهد.

سایت ایران شرکا:

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید