علت حضورکم رنگ

رئيس اتحاديه

انتقاد استاد علينقي از حرکت‌هاي غيرجمعي

مي‌گويند اغلب چاپخانه‌هاي ما صنفي هستند و اين به آن معناست که تعداد قابل‌ملاحظه‌اي از چاپخانه‌هاي ما در فصل جديد حيات صنعت چاپ و انتقال نقش متولي آن از دوش وزارت ارشاد به وزارت صنعت، زيرمجموعه صنف خواهند شد و پيش‌بيني شده در آينده اختيارات صنف در خصوص چاپخانه‌ها بيشتر خواهد شد. بر همين ‌اساس حضور اتحاديه چاپخانه‌داران تهران در گفت‌وگوها، تصميم‌گيري‌ها، جلسات و کارگروه‌هايي که به موضوع تغيير مشموليت اين صنعت و مراحل صورت‌گرفتن اين گذار مربوط مي‌شود، بسيار مهم قلمداد شده است.

حال با توجه به اينکه برخي مقامات مسئول مرتبط با صنعت چاپ در وزارت ارشاد خواهان ورود بيشتر اتحاديه‌ها به موضوع تغيير متولي صنعت چاپ شده‌اند، چه نتيجه‌اي مي‌توان گرفت؟ اتحاديه‌ها چه کار بايد بکنند که اين گذار به بهترين شکل ممکن صورت گيرد و چاپخانه‌ها از بيشترين مزاياي آن بهره‌مند شوند؟

براي پي‌بردن به پاسخ اين پرسش، با ايرج استادعلينقي، رئيس اتحاديه چاپخانه‌داران تهران به گفت‌وگو مي‌نشينيم.

ايرج استادعلينقي به‌عنوان پيش‌درآمدي بر اظهاراتش در واکنش به بيان برخي انتقادات مبني‌ بر عدم ورود اتحاديه به موضوع تغيير متولي صنعت چاپ و عدم همکاري اين تشکل با نهادها و بخش‌هاي مسئول در فراهم‌آوردن پيش‌زمينه‌ها و آماده‌سازي مقدمات براي ايجاد شرايطِ انعقادِ تفاهم‌نامه بين دو وزارتخانه ارشاد و صنعت، ضمن رد اين انتقادات و غيرواقعي‌خواندن آنها، شرح ماجرا را اين‌گونه روايت مي‌کند: «پيرو تفاهم‌نامه‌هايي که بين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و امور دارايي منعقد شده، از جناب آقاي صالحي‌اميري کسب تکليف کرديم و ايشان به‌طور غيرمستقيم از طريق تماسي که ما با معاونت ايشان جناب آقاي صالحي برقرار کرده بوديم، پاسخ ما را دادند. در اين تماس گفتيم قصد داريم به مناسبت طرح بحث عدم افزايش تعرفه کاغذ و اينکه بعد از عيد قرار است زيرمجموعه‌اي از وزارت صنعت شويم، از آقاي صالحي‌اميري، وزارت محترم ارشاد، طي مراسمي تقدير به‌عمل آوريم و اگر صلاح بدانند اين تقدير از آقاي نعمت‌زاده، وزير محترم صنعت و معدن و جناب آقاي طيب‌نيا، وزير محترم اقتصاد و دارايي نيز صورت گيرد و گفتيم خودشان شخصا قبول زحمت کنند يا اينکه اين مراسم در معيت جناب آقاي صالحي، معاونت فرهنگي انجام شود؛ پاسخ ايشان اين بود که فعلا صبر کنيد؛ به‌همين‌خاطر ما هيچ اقدامي نکرديم.» و ادامه مي‌دهد: «در اين اثنا زماني که ما منتظر خبري از طرف آنها بوديم، وزارت ارشاد وارد جلسه کارگروه شد. در اين کارگروه، بدون اينکه کوچک‌ترين اطلاعي به ما بدهند از چند نفر دعوت به‌عمل آمده بود و بدون حضور ما و بي‌آنکه کوچک‌ترين انعکاسي براي ما داشته باشد آن جلسه را تشکيل داده بودند. در نتيجه به‌طور طبيعي ما در آن جلسه حضور نداشتيم. شب همان روز آقاي برازش (مديرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد) به من زنگ زدند و پرسيدند چرا به جلسه مزبور نرفته‌ايد؟ وقتي اظهار بي‌اطلاعي کرديم و گفتيم که ما را دعوت نکرده‌اند، ايشان از عدم دعوت ما اظهار بي‌اطلاعي کرده و گفتند که خودِ ايشان هم به اين جلسه نرفته‌اند.»

وي پس از بيان اين مطلب درخصوص دخالت و احساس وظيفه‌اي که هيئت‌مديره اتحاديه چاپخانه‌داران نسبت به صنعت چاپ و تغيير متولي آن دارد خاطر نشان مي‌کند: «ما با تمام توان در ماجرا درگير هستيم و تمام انرژي خود را در هر چه بهتر انجام‌شدن اين گذار به کار خواهيم برد.»

و در خصوص اقداماتي که اتحاديه‌ صنعت چاپ در قبال تفاهم‌نامه بين وزارت ارشاد و صنعت انجام داده است عنوان مي‌کند: «ما اتحاديه‌هاي صنعت چاپ تهران در اجماعي بين خودمان برنامه داريم که کارگروهي متشکل از کارشناسان مرتبط با صنف و صنعت چاپ، مقام‌هاي مسئول و اعضاي صنف که تعداد آنها به حدود صد نفر مي‌رسد را ايجاد کنيم و از اعضاي آن جهت بررسي ابعاد مختلف تفاهم‌نامه بين دو وزارتخانه صنعت و ارشاد نظرخواهي کنيم که به زودي جلسات اين کارگروه تشکيل مي‌شود.»

وي رفع اختلافات بين اتحاديه‌هاي مختلف صنعت چاپ و اتحاد و پيوند بين آنها را اتفاقي مهم قلمداد مي‌کند که تا پيش از اين کمتر کسي باور به آن داشت. وي جمع‌شدن اتحاديه‌هاي چاپخانه‌داران، ليتوگرافان و صحافان را زير يک سقف و اتخاذ تصميمات مديريتي بدون هيچ‌گونه تفرقه‌اي دليلي بر اين مدعا عنوان کرده و از مصاديق بارز اين اتحاد برگزاري بيست‌وسومين نمايشگاه چاپ و بسته‌بندي را برمي‌شمارد که به گفته وي با همکاري صميمانه اتحاديه‌هاي مزبور انجام پذيرفت. وي با بيان اين مطلب مي‌گويد: «اتحاديه‌ها بدون هيچ اختلافي آماده‌اند که اين اقدام (تغيير متولي) به بهترين شکل انجام شود و براي اين مهم از هيچ اقدام سازنده‌اي روي برنخواهند گرداند.

وي راجع به ادعاي داير بر فقدان حضور پررنگ اتحاديه چاپخانه‌داران در اقداماتي که به محوريت وزارت ارشاد انجام مي‌شود مي‌گويد: «ما سال گذشته در زمان شروع فعاليت‌هايمان کسب تکليف کرديم و شرح وظايفمان را مورد پرسش قرار داديم. گفتيم که وظايف ما در مقابل کيست؟ گفتند شما اتحاديه تهران هستيد و اموراتتان به اداره کل ارشاد تهران به رياست جناب آقاي ضرغامي مربوط مي‌شود. هر پرسش و درخواست و راهکاري اگر داريد مي‌بايست با ايشان تماس بگيريد. به‌همين‌دليل خود آقاي برازش اين تماس( بين اتحاديه و وزارت ارشاد) را کم کردند و اين کاهش ارتباط تا زماني که با دو وزير نشست داشتيم ادامه داشت. قرار شد کارگروهي تعيين شود.» و با بيان اين مطلب ضمن انتقاد از حرکت‌هاي غيرجمعي و اقداماتي که به گفته وي خودسرانه براي کسب نام و نشان است، راجع به تأثير اتحاديه چاپخانه‌داران تهران در مسائل کلان صنعت چاپ مي‌گويد: «ما سه نشست کلي داشتيم اولين نشست با سازمان امور مالياتي بود. دومين نشست با حضور آقاي نعمت‌زاده انجام شد و نشست بعدي هم با طيب‌نيا و سازمان مالياتي بود. خروجي اين سه نشست از زبان آقاي صالحي‌اميري اين بود که مي‌بايست کارگروهي تعريف و تعيين کنيم که در اين مسائل آشنايي داشته باشند.» و با اشاره به اهميت چاپخانه‌داران تهران در مسائل کشوري صنعت چاپ جلسات اظهار مي‌کند: «يک بار وزير ازشاد در سخنراني خود اعلام کردند که اگر ما مشکلات مالياتي چاپخانه‌هاي تهران را حل کنيم مشکلات مالياتي کل چاپخانه‌هاي ايران هم حل مي‌شود. قرار بود تمرکز اين کارگروه روي اعضاي تهراني باشد. به‌همين‌دليل بسياري جهت پيشي گرفتند و بدون اطلاع از اينکه کسب اجازه از وزارت ارشاد الزامي است، اقداماتي انجام مي‌دهند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید