فرارنگ آریا؛ تقریبا دو برابرشدن ظرفیت

0
2573

محمود پیشعلی
مدیر چاپ فرا رنگ آریا

چاپخانه فرارنگ آریا این روزها در حال آماده کردن سالن‌های جدید برای ماشین‌آلات جدیدی است که بخشی از آن‌ها کف چاپخانه نشسته، تعدادی در گمرک بندرعباس منتظر ترخیص و چند دستگاه هم در حال بارگیری و ارسال هستند.
محمود پیشعلی مدیر چاپ فرارنگ آریا از دو برابر شدن فضا و سالن‌های چاپ می‌گوید؛ از خرید زمین مجاور چاپخانه و ساخت‌ و سازی که تا پایان پاییز بخش عمده آن به انجام میرسد، تا پذیرای ماشین‌آلات جدیدی باشد که ظرفیت تولید چاپخانه فرارنگ آریا را نزدیک به دو برابر می‌کند. نکته مهم در این نوسازی و توسعه، آن است که تقریباً هیچ سرمایه‌گذاری مشخصی برای کارهای کتاب و مطبوعات نشده و همه دستگاه‌های ریز و درشت به قصد انجام سفارشات بسته‌بندی چیده می‌شوند. در بحث ضرورت توسعه این چاپخانه، صحبت از سیگار است و خوراک و نوشیدنی و شکلات. پیشعلی اقلام این سرمایه‌گذاری چند میلیون یورویی را چنین برمی‌شمرد:

رولند چهار و نیم ورقی های پرینت ۱۰ رنگ
ماشین چاپ رولند ۵/۴ ورقی High Print دارای ۱۶ یونیت (۱۰ رنگ چاپ، دو برج پرایمر، دو برج کوتینگ UV، دو خشک‌کن UV و پرفراژ این لاین).
با این ماشین امکان چاپ یک‌رنگ یووی، همزمان با چاپ افست معمولی فراهم شده که برای موارد خاص کاربرد دارد، همچنین برای چاپ روی جعبه دارویی و چاپ توی جعبه در یک گذر از ماشین، به کار می‌آید. از دیگر ویژگی‌های این ماشین، داشتن دو مسیر پالت تحویل است، یکی برای باطله و دیگر برای ورق‌های چاپی سالم.
پیشعلی مزیت اصلی این ماشین را قابلیت انجام هر گونه سفارش چاپی و نیز سرعت عملیات چاپ و تکمیل آن می‌داند، چرا که ۳ مرحله عملیات را می‌توان یکجا در آن انجام داد.
این دستگاه مدل ۲۰۰۹ و اورهال شده که برای چاپ کارهای لوکس بسته‌بندی دارای چاپ هایبرید، دبل کوتینگ، بریل و غیره خریداری شده، به گفته پیشعلی، هزینه‌های بازرگانی، حمل و نقل و ترخیص و نصب و آموزش و غیره حدود یک میلیون یورو آب می‌خورد.
اما کدام بازار منتظر کارهای این ماشین است که هزینه این سرمایه‌گذاری سنگین برگردد؟
پیشعلی پاسخی دو کلمه‌ای دارد، سیگار و جعبه دارویی. سپس در توضیح بیشتر می‌گوید بعضی جعبه‌های سیگار ۱۰ رنگ هستند و می‌دانید که چاپ سیگار چه حساسیت‌هایی دارد. همچنین مکمل‌های دارویی با قیمت نسبتاً بالایی که در بازار دارند، باید جعبه‌های لوکس و چاپ‌های خاصی داشته باشند. این دو گروه مشتری ما هستند.
صحبت این ماشین دراز، به درازا کشید. برویم سراغ ماشین بعدی. دستگاهی که نسبت به ماشین‌آلات و ساختار چندین ساله فرارنگ، کمی غریبه به نظر می‌رسد، اما نشانه وصلت جدید فرارنگ با خانواده لیبل است؛ گالوس.

ماشین چاپ لیبل ۸ رنگ
خبر خرید دستگاه فلکسو گالوس عرض ۴۳ سانتی‌متر، ۸ رنگ با آپشن‌های ورنی و طلاکوب و سلفون قبلاً توسط ماهنامه صنعت چاپ اعلام شده بود.
این ماشین حالا در گمرک جا خوش کرده تا سالن آن آماده شود. پیشعلی می‌گوید این ماشین را به درخواست مشتریان قدیمی چاپخانه خریداری کردیم، آن‌ها ترجیح می‌دادند که چاپ لیبل‌‌هایشان هم در همین چاپخانه انجام شود که همه کارها یکجا باشد و اذیت نشوند. بنابراین از ابتدای کار، بازار این ماشین تضمین شده است.
او در مورد ظرفیت کنونی چاپ لیبل که گفته می‌شود بالاتر از نیاز است، سخنی متفاوت دارد: به گمانم برای کارهای خاص و چاپ با کیفیت لیبل هنوز جای کار هست و چه بسا لازم باشد، ماشین‌ دوم لیبل را هم بعد از این وارد کنیم.
فرارنگ آریا این ماشین گالوس را در چارچوب آفر ویژه شرکت گالوس، خریداری کرد. پیشعلی می‌گوید با هزینه‌های بازرگانی، حمل و نقل، نصب و راه‌اندازی و هزینه سیلندرهای آنیلوکس و غیره این ماشین گالوس، با همه هزینه حدود ۹۰۰ هزار یورو برای ما تمام می‌شود.
درباره کلیشه‌‌سازی می‌پرسیم که می‌گوید: فعلاً کلیشه‌ها را به کلیشه‌سازی‌های معتبر سفارش می‌دهیم ولی شاید برای سرعت عمل و در اختیار داشتن کامل فرایند، در آینده نیاز باشد سیستم کلیشه‌سازی هم داشته باشیم.
حالا که صحبت پیش از چاپ به میان آمد، بد نیست اشاره‌ای داشته باشیم به تقویت بخش پیش از چاپ که سال گذشته با خرید یک دستگاه پلیت ستر ۵/۴ ورقی دست دوم از داخل کشور، که متناسب با بالا رفتن ظرفیت چاپ افست، به مجموعه اضافه شد.

ماشین آلات تکمیلی و پس از چاپ
در این بخش بی‌شک دستگاه بوبست در ردیف اول جای می‌گیرد. پس از آن جعبه چسبانی و سلفون کشی و غیره.
* سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار یوروئی برای دستگاه بوبست اسپانترا. بی‌شک برای فرارنگ آریا که سه دستگاه بوبست در حال کار دارد، توجیه‌پذیر است، چون این ماشین دارای آپشنی مخصوص بسته‌های سیگار است. این دستگاه بوبست ۵/۴ ورقی با آپشن بلنک، ضمن پوشال‌برداری کامل، ورق‌های دایکات شده، جعبه‌ها را یک به یک، دسته می‌کند و تحویل می‌دهد.
*ماشین سلفون لامینیت فول اتوماتیک با قابلیت متالایز کردن، محصول کمپانی چینی با شریک ایتالیایی است. این دستگاه امکان پنجره زدن هم دارد. ابعاد این دستگاه کمی بزرگتر از ۵/۴ ورقی و بهای تمام شده آن با مخارج بازرگانی و غیره حدود …. برآورد می‌شود.
* دو دستگاه جعبه چسبانی یاگنرگ بازسازی شده، یکی دهنه ۱۰۲ و دیگری دهنه ۶۴ سانتی‌متر، که قبلاً نیز دو دستگاه مشابه آن‌ها در فرارنگ مشغول کار بود و حالا ظرفیت جعبه چسبانی را دو برابر می‌سازد.
* دستگاه برش طلا، ساخت هلند، با ۶ موتور به تنهایی حدود ۱۰۰ هزار یورو خرج برداشته است.
* دستگاه باندینگ آلمانی که برای باند رول کردن لیبل‌ها به کار می‌آید.

منابع سرمایه‌گذاری
پیشعلی می‌گوید خرید این ماشین آلات عمدتاً از درآمد چاپخانه تأمین می‌شود. تنها برای خرید ماشین گالوس وام گرفته‌ایم. ما همیشه باور داشته‌ایم که کار با کیفیت و تأمین نظر مشتری، در آمد هم با خود می‌آورد و الان هم علیرغم شرایط بسیار نامطلوب اقتصادی، ما نگران بازگشت سرمایه نیستیم و خوشحالیم که با ایجاد اشتغال برای ۶۰ نفر جدید، تعداد اعضای خانواده فرارنگ آریا به ۲۰۰ نفر می‌رسد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید