قدمت ۶۰ ساله صنعت چاپ خراسان جنوبي

قدمت 60 ساله صنعت چاپ

ظرفيت صنايع چاپ خراسان جنوبي فراتر از نياز استان است و اين نشان مي‌دهد ظرفيت صنايع وابسته به چاپ استان مي‌تواند فرامرزي و فرا استاني عمل کند اما سنگ‌اندازي بانک‌ها پيش پاي اين صنعت هر روز رمق فعالان اين عرصه را کمتر مي‌کند.

به گزارش خبرگزاري شبستان، کارکردهاي متنوع صنعت چاپ و ارتباط تنگاتنگ آن با اقتصاد اهميت آن را دوچندان مي‌کند اما متاسفانه باور جدي به نقش و اهميت صنعت چاپ در توسعه اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي كشور و بازار و فرصت‌هاي اشتغال زايي در اين صنعت وجود ندارد. با اينکه بارها تمامي مشکلات صنعت چاپ بارها مطرح شده اما گوش شنوايي وجود نداشته که با رسيدگي به اين دردها، فکري براي اين صنعت کند و اين مشکلات همچنان به قوت خود باقي است و هرسال در به بهانه روز ملي چاپ تکرار مي‌شود.

گلرو در خصوص حمايت دولت براي بهبود شرايط و مشکلات چاپخانه‌ها، بيان کرد: بايد به صنعت چاپ و صنايعي که در مناطق کم برخودار فعاليت مي‌کنند تسهيلات با نرخ سود پايين، سوبسيد مالياتي و تامين اجتماعي در اختيار بگذارند تا رغبت بيشتري براي سرمايه‌گذاري در اين مناطق وجود داشته باشد اما اکنون هيچ گونه حمايتي وجود ندارد و تفاوتي بين سرمايه‌گذاري در مناطق کم برخوردار و سرمايه‌گذاري در کلان شهرها قائل نيستند؛ مگر اينکه کسي بومي و دلسوز باشد که در استان سرمايه‌گذاري کند.

وي با تاکيد بر اينکه ظرفيت چاپ خراسان جنوبي با چاپخانه‌هاي موجود بسيار فراتر از نياز استان است، گفت: در اين استان صنعت و کشاورزي فعالي ندارد و کليه سفارشات چاپي استان به اوراق اداري و نشريات بر مي‌گردد. مديرعامل چاپ و نشرو گلرو با اشاره به اينکه چاپخانه‌ها صنايع مکمل توليد هستند، بيان داشت: بايد صنعت و انتشارات فعالي در استان باشد که براي بخش بسته‌بندي و نشر نياز به کار چاپي داشته باشد اما متاسفانه خراسان جنوبي اين ظرفيتها را ندارد و چاپخانه‌ها مجبور به جذب سفارشات از ساير استان ها مي‌شوند که اين خود مشکلات و سختي‌هاي خاص دارد. گلرو با ابراز رضايتي از کيفيت بالاي صنعت چاپ خراسان جنوبي، افزود: بيشتر تبليغات و سفارشات چاپي استان فرا استاني است.

احمد حيدري از متخصصين چاپ در خراسان جنوبي، با بيان اينکه در بحث تربيت نيرو متخصص چاپ در خراسان جنوبي اقدامات اساسي انجام نشده درخواست کرد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي به عنوان متولي اين موضوع دوره هاي آموزشي خاص صنعت چاپ را برگزار کند و دانشگاه هاي علمي و کابردي در استان با توجه به اينکه صنعت چاپ مادر و نياز روز جامعه است راه اندازي شود تا شاهد توسعه و رونق بيشتر چاپ در خراسان جنوبي باشيم.

عليرضا مرتضوي، توليد کننده نمونه محصولات چاپي خراسان جنوبي (چاپخانه مهرنگ) که فعاليت خود را از سال ۸۶ در استان آغاز کرده در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به اينکه مشکلات صنعت چاپ فراوان است، گفت: با توجه به اينکه در حوزه چاپ با تنوع ماشين آلات روبه رو هستيم و بايد همواره بروز رساني انجام شود که اين امر هزينه هاي بسيار سنگيني دارد. وي ادامه داد: بايد مسئولان از صنعت چاپ استان حمايت کنند و سفارشات چاپي سازمان هاي دولتي به خارج استان نرود تا بخشي از هزينه هاي چاپخانه ها خراسان جنوبي تامين شود اما متاسفانه اين مشکلات بارها تکرار شده اما همچنان به قوت خود باقي است. اين توليد کننده نمونه محصولات چاپي استان با بيان اينکه دولت حمايتي از چاپخانه ها نداشته، افزود: بارها مراجعه و درخواست تسهيلات داده ايم تا چاپخانه را توسعه دهيم اما متاسفانه سنگ اندازي مي شود تا عملاً دريافت اين تسهيلات امکان پذير نباشد.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید