لزوم تکيه بر آموزش و تمرکز بر توليد داخلي

ماه پيش دانشگاه شهيد بهشتي ميزبان نشستي با حضور جمعي از چهره‌هاي فعال در صنعت چاپ بود که به دعوت انجمن علمي و فناوري صنعت چاپ در سالن همايش‌هاي بين‌المللي اين دانشگاه برگزار شد.

بر اساس گزارشي در خبرگزاري مهر، محمد بيطرفان، رييس انجمن علمي و فناوري چاپ، در مراسم آغاز اين نشست خاطرنشان کرد: «بر اساس آمار دفتر امور چاپ وزارت ارشاد، تنها در سال گذشته بين ۵ تا ۱۰ هزار ميليارد تومان محصول چاپي وارد کشور شده که اين يک نگراني جدي را به وجود آورده است.»

محمدمهدي طهرانچي، رييس دانشگاه شهيد بهشتي، با بيان آماري از وضعيت کشورمان در رتبه‌بندي جهاني در خصوص تربيت نيروي انساني متخصص گفت: «کشور ما اخيرا از حيث شاخص‌هاي جهاني نوآوري ۲۸ پله ارتقا پيدا کرده و از جايگاه صد و ششم به جايگاه هفتاد و چهارم رسيده است. با اين وجود زماني که به زيرشاخص‌هاي اين رتبه‌بندي نگاه مي‌کنيم، متوجه مي‌شويم که اگرچه ما در توليد مهندس در بين ۱۲۸ کشور جهان رتبه دوم و در شاخص تأمين بازار داخلي در ميان اين کشورها جايگاه هجدهم را در اختيار داريم، اما در زمينه شاخص مربوط به قوانين کسب‌وکار در جايگاه‌هاي بالاتر از ۱۰۰ و حدود ۱۲۵ قرار داريم. همچنين در زمينه نفوذ دانش از نهادهاي علمي به صنعتي، رتبه نااميدکننده بالاتر از ۱۰۰ را داريم.»

وي بر لزوم توجه نظام دانشگاهي به دانش مهارتي به جاي تربيت کارشناس صرف تأکيد کرد و گفت:« بازار ايران ظرفيت و کشش نيروي متخصص ماهر را دارد».

حسين کرمانيان، رييس دانشکده انرژي و فناوري‌هاي نوين دانشگاه شهيد بهشتي، نيز در سخناني با بيان اينکه ما بهترين ماشين‌آلات چاپ را در اختيار داريم، اما مهم‌تر از آن ساخت تکنولوژي در داخل کشور است، گفت: «چاپ، يک صنعت بين رشته‌اي است و لذا نهاد خاص و واحدي نمي‌تواند متولي کل آن باشد.»

عطايي‌فرد، مدير گروه علوم و فناوري چاپ مؤسسه پژوهشي علوم و فناوري رنگ و پوشش، در زمينه آموزش نيروي انساني گفت: «آموزش، حلقه مفقوده و گم‌شده صنعت چاپ است. ما هم در زمينه مواد اوليه، هم در زمينه فرمولاسيون و هم در زمينه مرکب‌هاي چاپ، به‌شدت نيازمند آموزش دادن نيروهاي شاغل در اين صنعت هستيم. ما وقتي مي‌توانيم خودمان در کشور مرکب توليد کنيم چه نيازي به اين همه واردات اين ماده استراتژيک در صنعت چاپ از خارج هستيم؟» سپس دکتر آتش سليماني، عضو هيأت‌علمي مؤسسه مزبور، با ابراز خرسندي از نزديک شدن صنعت چاپ و دانشگاه و مؤسسات پژوهشي طي يکسال گذشته ضمن ابراز اميدواري از همجوشي اثربخش دانشگاه و صنعت به برگزاري دوره‌هاي آموزشي متعدد طي اين مدت براي فعالان اين صنعت توسط مؤسسه ياد شده اشاره کرد. وي در ادامه از برگزاري يک دوره آموزشي جامع از سوي مؤسسه پژوهشي علوم و فناوري رنگ و پوشش با همکاري يکي از اتحاديه‌هاي حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندي در آينده نزديک خبر داد.

بيژن درويش، پيشکسوت صنعت چاپ و مدرس رشته چاپ در دانشگاه از تربيت حدود ۴ هزار کارشناس صنعت چاپ و ۴ هزار نفر هم در مقطع کارداني اين صنعت در سال‌هاي گذشته سخن گفت. وي از اينکه به گفته او هيچ يک از اين ۸ هزار نفر در حال حاضر بيکار نيستند و عموما هم در بدنه صنعت چاپ مشغول فعاليت هستند، ابراز خرسندي کرد.

غلامرضا شجاع، رييس شرکت تعاوني ليتوگرافان هم با اشاره به فاصله زياد صنعت چاپ با دانشگاه گفت: «در نمايشگاه دروپا، شاهد توسعه صنعت چاپ در حوزه‌هاي جوهرافشان‌ها، مانيتورينگ‌ها و چاپ سه‌بعدي و حتي پنج‌بعدي بوديم. اين در حالي است که ما همچنان اوج پيشرفت صنعت چاپ خودمان را، چاپ ديجيتال مي‌ناميم.»

مهندس نجفي، استاد رشته چاپ در دانشگاه هم در سخناني با اشاره به اينکه ۱۰۰ سال از ورود صنعت چاپ به کشور و ۵۳ سال از عمر آموزش اين صنعت در ايران مي‌گذرد، گفت: «پسابرجام در صنعت چاپ جايگاهي جز در حوزه تجارت نخواهد داشت و آنچه هم امروز در اين صنعت مورد غفلت واقع شده، بهره‌وري است که براي حل اين معضل نيازمند ايجاد حلقه‌هاي ارتباطي بين دانشگاه و صنعت هستيم.»

رضا رضايي پيشکسوت صنعت چاپ و از صادرکنندگان برتر محصولات چاپي کشور ضمن پاسداشت نام‌گذاري ۱۱ شهريور به نام روز ملي صنعت چاپ در÷صنعت، معدن و تجارت کم‌ترين توجهي به مشکلات اين صنعت  ندارند و فکري اساسي در جهت حل مشکلات آن نمي‌شود.»

محمدلو، توليدکننده مرکب چاپ و از مدرسين رشته چاپ در دانشگاه، نيز ضمن تأکيد بر ضرورت تغيير نگرش و رويکرد نسبت به صنعت چاپ کشورگفت: «نگاه به صنعت چاپ در کشور ما بسيار سطحي است، اين در حالي است که بعد از صنايع نظامي، دومين صنعت داراي گردش مالي بالا در جهان، صنعت چاپ است.»

جلالي، عضو هيأت‌علمي دانشگاه شهيد بهشتي، به عنوان سخنران پاياني اين مراسم گفت: «با توجه به بازار مناسبي که در شرق کشور در حوزه صنعت چاپ و بسته‌بندي وجود دارد، مي‌توان براي ايجاد يک شهرک صنعتي چاپ با تمرکز بر بازار افغانستان و ساير کشورهاي منطقه، انديشيد.»

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید