مجتبی معراج محمدی:

0
2087

جایگاه صنفی چاپ دیجیتال در اتحادیه لیتوگرافان است

«اتحادیه لیتوگرافان خاستگاه چاپ دیجیتال است و دست‌اندرکاران این رشته با نظر موافق انجمن چاپ دیجیتال و تشخیص خودشان به این اتحادیه پیوسته‌اند».
این جان کلام مجتبی معراج محمدی، رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران است. او این سخن را با این جمله تکمیل می‌کند که تعلق صنفی رشته چاپ دیجیتال در بالاترین مرجع صنفی یعنی کمیسیون عالی نظارت صورت گرفته و این نظر در اتاق اصناف تهران نیز تثبیت شده است. بنابراین صفر تا صد چاپ دیجیتال به اتحادیه لیتوگراف مربوط می‌شود.

معراج محمدی بدین ترتیب جای هیچ تردیدی در مورد موجه بودن تصمیم اخیر و نیز هیچ شک و شبهه‌ای در مورد صلاحیت مرجع قانونی آن باقی ‌نمی‌گذارد. او در توضیح بیشتر در این باره می‌گوید:
نزدیک به ۲۰ سال از ورود چاپ دیجیتال به ایران می‌گذرد و دست کم ده سال است که به طور جدی در صنعت چاپ ما مطرح است و با توجه به روند جهانی می‌توان گفت که در آینده ای نزدیک سراسر صنعت چاپ را در برخواهد گرفت.

رئیس اتحادیه لیتوگرافان سپس به سابقه خود و سابقه ارتباط صنفی چاپ دیجیتال؛ با اتحادیه لیتوگرافان می‌پردازد:
۳۸ سال است که در این حرفه کار می‌کنم. در دوره‌های پیش، مسئولان سابق اتحادیه لیتوگرافان هم پیگیر پیوستن چاپ دیجیتال به این اتحادیه بودند، مرحوم حاج آقا مدنی و حاج آقا قاسمی و جناب آقای شجاع در شورای سیاست گذاری صنعت چاپ ارشاد پیگیر این مهم بودند. اتحادیه لیتوگرافان، چندین نامه در این ارتباط به مراجع قانونی از قبیل اتاق اصناف و وزارت صمت فرستاده اند . حالا هم بنده و هیت مدیره محترم اتحادیه که همگی تخصصی دراین رسته دارند، آن برنامه را ادامه می دهیم.
آنچه به تازگی در نامه مورخ ۹/۴/۱۴۰۰ کمیسیون عالی نظارت صنعت، معدن، تجارت ابلاغ شده، در واقع تثبیت آن اقدامات قبلی است که البته اقدامی بجا و به حق بوده است.
وی که آماده برای انجام اقدامات ویژه در این صنف به نظر می‌رسد، با دریافت این مجوز قانونی ـ که به گفته او به اتاق اصناف تهران نیز اعلام شده است ـ می‌گوید: «من قول می‌دهم که مشکلات رشته چاپ دیجیتال، انشاء الله هر چه زودتر حل شود. همان طور که مقام رهبری بر مانع‌زدایی از سر راه تولید تأکید داشتند، امیدواریم این موانع به سرعت برطرف شود.

از گام اول این اقدامات می‌پرسیم و از معراج محمدی می‌شنویم:
مرحله اول کار ما سازماندهی است. چاپ دیجیتال برای اولین بار دارای پروانه فعالیت کسب می شود. آنچه پیش از این زیر پوشش اتحادیه‌های لیتوگرافان، چاپخانه داران دفاتر فنی و غیره شاهد بودیم، تحت عنوان چاپ دیجیتال نبوده و عنوان‌های دیگری داشته است.
علیرغم این که واحدهای چاپ دیجیتال تاکنون فعالیت داشته‌اند، اولین بار است که پروانه صنفی چاپ دیجیتال برای آن‌ها صادر می‌شود.

گمان می‌کنید چند واحد صنفی چاپ دیجیتال در تهران داشته باشیم؟
فکر کنم حدود ۵۰۰ واحد چاپ دیجیتال در شهر تهران فعالیت دارند که در روندی تدریجی به اتحادیه لیتوگرافان خواهند پیوست. صاحبان این واحدها به تدریج متوجه می‌شوند که باید مجوز چاپ دیجیتال بگیرند.

این که این واحدها پیش از این در بعضی اتحادیه‌ها مثل دفاتر فنی و فتوکپی و تابلوسازان و غیره بوده‌اند، نوعی چالش ایجاد نمی‌کند؟
ما قصد انحصار طلبی و تداخل صنفی نداریم. کسانی که تحت پوشش اتحادیه‌های دیگر فعالیت داشته‌اند. به کارشان ادامه می‌دهند و به تدریج با حرفه ای و تخصصی تر شدن در حوزه چاپ دیجیتال، البته که جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کنند. جامعه ما نیاز به آرامش دارد و ما قصد نداریم در شرایطی که انواع مشکلات گریبان‌گیر صنف است، مشکلی به مشکلات آنها اضافه کنیم.
ولی واقعیت این است که شمار فراوانی از مشاغل چاپ دیجیتال، در دفاتر فنی و فتوکپی مشغول به کار هستند و به هر حال این تغییر، نوعی چالش را به دنبال خواهد داشت.
دفاتر فنی و فتوکپی به طور معمول در کار پرینت نقشه و تکثیر و فتوکپی بوده‌اند، این هیچ منافات وتداخلی در این رسته بوجود نخواهد آورد رسته چاپ دیجیتال شناخته شده، قدری متفاوت است. ما درک می‌کنیم که به هر حال طی سال‌های گذشته که چاپ دیجتال متولی معینی نداشته، در پوشش تشکل‌های صنفی مختلف، خودش را سر و سامان داده است. امیدوارم با تدبیری که در این باره اندیشه می‌شود، هیچ مشکلی برای اعضای عزیز پیش نخواهد آمد .

عضویت در اتحادیه لیتوگرافان چه مزایایی را برای واحدهای چاپ دیجیتال در بردارد؟
باید بگویم که اتحادیه‌ها به خودی خود هیچ کاری برای اعضا نمی‌کنند. عملکرد اتحادیه‌ها به عملکرد و ویژگی‌های هیأت مدیره بستگی دارد.
مهم‌ترین موضوع در انتخاب هیت مدیره این است که اعضا می بایست از آن‌ها بخواهند که به خواسته‌های صنف جامعه عمل بپوشانند. در آن صورت اتحادیه‌ خواسته‌های یک صنف را تبلور می‌بخشد.
اجازه بدهید یک مثال بزنیم. رشته مهر و پلاک در اتحادیه لیتوگرافان، یک رشته تولیدی است ولی برخورد ادارات با آنها مثل رشته‌های خدماتی بود. اتحادیه تلاش کرد تا به مراجع مختلف بقبولاند که آن‌ها تولیدی‌اند و از آن پس، قبض برق آن‌ها با تعرفه تولیدی محاسبه شد.
اگر چنین اقداماتی صورت نگیرد، البته فرقی نمی‌کند که دست‌اندر کاران یک حرفه، عضو کدام اتحادیه باشند. در حال حاضر ما برای متقاضیان جدید و واحدهایی که مراجعه می‌‌کنند، خدمات ارائه می‌دهیم.

می‌دانید که از سوی اتحادیه چاپخانه‌داران ادعاهایی در زمینه تعلق چاپ دیجیتال به آن اتحادیه مطرح می‌شود تا آنجا که اقدامات عملی برای انتساب این رشته به اتحادیه چاپخانه‌داران صورت داده‌اند و رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران صریحاً و با اطمینان از اشتباه بودن واگذاری رشته چاپ دیجیتال به اتحادیه لیتوگرافان سخن می‌گوید و خواستار نقض حکم کمیسیون عالی نظارت است. در این باره چه می‌گوئید؟
این ادعا هیچ چالشی برای ما محسوب نمی‌شود. چون کمیسیون عالی نظارت که رشته چاپ دیجیتال را به اتحادیه لیتوگرافان داده، بالاترین مرجع قانونی در این ارتباط است. ملاک و معیار صلاحیت، این یا آن اتحادیه نیست.

با توجه به شباهت چاپ دیجیتال با لیتوگرافی و داشتن تخصص مرتبط، آیا شماری قابل توجه از لیتوگرافان، کارگاه چاپ دیجیتال راه‌اندازی کرده‌اند؟
بله، تعدادی از واحدهای مهم چاپ دیجیتال در تهران، توسط لیتوگرافان سابق راه‌اندازی شده‌اند. اما اگر بستر مناسب بود و تسهیلات در اختیار لیتوگرافان قرار می‌گرفت، بی‌شک شمار بسیار بیشتری به سوی چاپ دیجیتال گرایش نشان می‌دادند. متأسفانه تاکنون وزارت صمت و ارشاد و بانک‌ها، چنین حمایتی از لیتوگرافان برای سرمایه‌‌گذاری در چاپ دیجیتال صورت نداده‌اند. ما می‌کوشیم زمینه را برای دریافت چنین تسهیلاتی فراهم کنیم.

در مجموع شما آینده چاپ دیجیتال را در قالب اتحادیه لیتوگرافان روشن‌تر می‌بینید؟
البته. تا به حال چاپ دیجیتال متولی مشخصی نداشته و بین اتحادیه‌های دیگر، سرگردان بوده است. اما حالا متولی مشخص و موجهی به نام اتحادیه لیتوگرافان دارد که می‌تواند زمینه را برای ارتقا و توسعه واحدهای چاپ دیجیتال در کشور، فراهم آورد.
اتحادیه لیتوگرافان از هیئت مدیره ای مجرب و متخصص برخوردار است و همچنین از کارشناسان و مشاوران صاحب نظر در زمینه چاپ دیجیتال مانند آقایان : جلال ذکایی ( مشاور عالی اتحادیه ) ، دکتر امیر حسین قاسمی ، رضا انصاری ، غلامرضا شجاع ، بیژن بهادری ، بهروز معراجی که در پیشبرد این مهم بنده را یاری نمودند، تشکرو قدردانی می کنم. بویژه از زحمات آقای غلامرضا شجاع که از بدو تعیین متولی چاپ دیجیتال، اتحادیه را یاری داده اند، سپاسگزارم.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید