مجید خادمی، مدیر شرکت چاپ پویاهنر نوین:

0
2033

دوتا از دستگاه‌ها پس از قطع برق خاموش شده‌اند

هرج و مرج در برنامه کاری
امسال حدودا هر روز یکبار، ما قطعی برق را داشته‌ایم و از آنجایی که در منطقه رباط کریم هستیم چندبارهم با اداره برق، نامه نگاری کردیم تا به اطلاع برسانیم که اگر این قطعی برق حداقل با اطلاع و برنامه‌ریزی قبلی باشد برای ما قابل تحمل است. درحال حاضر دوتا از دستگاه‌های ما از دیروز، خاموش شده است و نمی‌توانیم از آن ها استفاده کنیم و ضررهای ناگهانی بسیاری را تحمل کرده ایم. اگر با اطلاع‌رسانی دقیق‌تری باشد ماهم می‌توانیم برای ساعات کاری‌مان برنامه‌ریزی داشته باشیم. برای مثال ساعت ۱الی۳بعدازظهر برق می رود و کارگر ما تازه دستگاه را روشن کرده است و به‌خصوص برخی دستگاه‌ها مانند سلفون کشی که طول می‌کشد تا راه بیفتد، دقیقا زمانی که می‌خواهد شروع به کار کند برق قطع می شود و ما مجبوریم کارکنان خود را مرخص کنیم که خود این باعث هرج و مرج و بیکاری در مجموعه ما می‌شود. آن هم برای کارگری که حدود ۳ساعت کار می‌کند. به همین دلیل است که من تمایل دارم اداره برق، اطلاع دهد و به ما بگویند که مثلا روزانه یا در روزهای مشخصی برق واحد صنعتی شما، قطع خواهد شد در این صورت یک زمان‌بندی هم دست ما می‌آید. به‌نظر من در بهترین حالت اگر برق هر واحد صنعتی در ساعات مشخص و یا در روزهای مشخص قطع شود‏ واقعا بهتر است. درحال حاضر ۵۰درصد نیروهای مجموعه ما ستادی هستند و ۵۰درصد مابقی هم عملیاتی هستند و در مجموع ۲۲۰کارگر داریم، شما تصور کنید که این ۲۲۰ کارگر با قطع ناگهانی برق باید حدود ۳ساعت بیکار باشند. تازه این برای واحد ما است شاید چاپخانه‌های دیگر نیروهای بیشتری داشته باشند و این بیکاری های موقتی که پیش می‌آید بیشتر از همه به خود این نیروها آسیب وارد می‌کند، مواد مصرفی و مرکب و کاغذ و غیره که جای خود دارد.

مشتریان هم در امان نیستند
این قطع و وصل شدن‌های ناگهانی علاوه براین‌که به نیروهای انسانی، مواد مصرفی و دستگاه‌های ما آسیب وارد می‌کند به روند تولید ما نیز صدمه می‌زند. مثلا برای شنبه هفته آینده تعدادی سفارش مشخص، برای مشتری باید تولید کنیم، حال، با این وضع قطعی برق، چگونه می‌توانیم شیفت کاری خودمان را تنظم کنیم و این قضیه برای مشتری‌های ماهم آسیب‌زا شده است. علاوه براین از نظر سخت‌افزار یعنی خرابی ماشین‌آلات و دستگاه‌ها و همچنین از نظر نرم‌افزار یعنی مشکلاتی که در سیستم‌های کامپیوتری ما با قطع برق، رُخ می‌دهد. علاوه براین برخی قطعات محافظتی مثل ups هم دارای قیمت‌های بسیار بالا و هزینه‌های زیادی برای ما است که درحال حاضر نمی‌توانیم خریداری کنیم. همچنین استفاده از موتوربرق هم برای ما بسیار هزینه‌بردار است برای مثال یک موتوربرق ۳۵۰مگابایتی گازوئیلی حدود یک و نیم میلیارد تومان است و این درست نیست که چنین هزینه‌های هنگفتی به صنعت کشور وارد شود و هر واحد تولیدی بخواهد چنین هزینه‌هایی را تقبل کند. اما اگر ما، واحدهای تولیدی آگاه باشیم که اداره برق نمی‌تواند برق‌رسانی به واحدهای صنعتی را انجام دهد، در آن صورت مجبوریم که چنین هزینه‌هایی را متحمل شویم.

هزینه‌های تعمیر، واقعا غیرقابل توصیف است
درمورد هزینه تعمیر دستگاه‌ها همه باید بگویم که اکثر دستگاه‌های ما رولند آلمان است. در شرایطی که تحریم هستیم‏، واقعا با چنگ و دندان ماشین‌های چاپ را سرپا نگه‌ می‌داریم. من درباره همین موضوع هم با رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران صحبت‌هایی داشته‌ام. درحال حاضر، تعمیرکاران فقط بررسی دستگاه و نه تعمیر آن، مبلغی درحدود ساعتی ۳۵۰هزارتومان دریافت می‌کنند و هزینه‌های رفت و آمد آن‌ها نیز باید اضافه کرد. مثلا مسیری که یک تکنسین و تعمیرکار باید برای آمدن به کارخانه ما طی کند یعنی از تهران تا نصیرآباد، همه این‌ها هزینه‌هایی را برای ما دربر دارد و تنها علت آن، قطع شدن برق است. به‌نظرم باید یک فکر جدی دراین‌باره شود و باید مشکلات ما و مطالبات ما به دولت رسانده شود. و اتحادیه چاپخانه‌داران در این زمینه، می‌تواند بسیار موثر باشد و حداقل این پیگیری را کند که چرا برق واحدهای صنعتی ازجمله چاپخانه‌ها قطع می‌شود. پیشنهاد من برای فصل تابستان، افزایش و بررسی ظرفیت نیروگاه‌ها و همچنین پیشگیری مشکلات است. یعنی ما باید قبل از اینکه بحران به وجود آید باید راه‌حلی برای آن درنظر بگیریم. این مشکل دیروز و امروز نیست، مشکل همیشه ما بوده است که باید ازقبل فکر چاره کرده باشیم و زیرساخت‌هایی را ایجاد کرده باشیم. پس بهتر است زیرساخت‌ها به مرور زمان ایجاد شوند و برای دوسال دیگر از الان هوشیار باشیم.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید