محمدرضا عزیزی، مدیر چاپ آوازه:

0
1125

چاپخانه مثل بیمارستان است، با همان ضرورت‌ها و محدودیت‌ها

اداره برق هم از برنامه قطعی برق خبر ندارد
قطعی برق برای واحد ما از شنبه همین هفته به صورت پیش‌بینی نشده بوده است و البته ما پیگیری‌هایی را با اداره برق منطقه انجام دادیم و درخواست کردیم که یک برنامه مستند برای قطعی برق به ما ارائه دهید که ما بتوانیم ماشین‌آلات را در آن ساعات خاموش کنیم اما آن‌ها هم گفتند که این موارد دست آن‌ها نیست و در جریان برنامه مشخصی نیستند. در سال‌های گذشته بسیار به‌ندرت چنین اتفاقی می‌افتاد. زمانی که این قطعی برق، اتفاق می‌افتد برای ماشین‌های چاپ دقیقا مثل یک شوک و یا یک تصادف است که یک ماشین، با تمام قدرت مشغول به کار کردن است و به‌صورت ناگهانی خاموش می‌شود و متاسفانه، امسال با چندین مورد قطعی برق به صورت مقطعی روبه‌رو شدیم و سال‌ گذشته قطع ناگهانی برق منجر به خاموش شدن یکی از دستگاه‌های ما شد. همان‌طور که می‌دانید ما یک صنعت مادر هستیم و می‌توان گفت؛ نیازهای بیشتر کارخانجات را تامین می‌کنیم البته بیشتر در بخش غذایی و دارویی مثل بسته‌بندی دارویی فعال هستیم و در همین بخش‌ها، آسیب‌های جدی می‌بینیم چرا که تعهد داریم سفارش‌های را تا زمانی مشخص تولید کرده و به دست مشتری برسانیم اما این قطعی ناگهانی برق، برنامه‌های ما را به هم می‌ریزد. و باعث نارضایتی مشتری می‌شود البته بسیاری از مشتری‌های ما این درک و آگاهی را دارند که چنین موانعی وجود دارد.
قطعی برق، تنها یکی از مشکلات است
از آنجا که فرآیند چاپ، تنها به یک حرکت خلاصه نمی‌شود و ما باید به دفعات متعدد دستگاه‌ها را راه اندازی کنیم تا یک سفارش کامل شود، این قطعی برق، ما را با مشکل مواجه می‌کند. البته مشکلات و موانع، همیشه وجود داشته‌اند و این قطعی برق، تنها یکی از موارد است. مشکلات دیگری مثل تحریم‌ها، موانعی که برای واردکردن قطعات موردنیاز وجود دارد و همچنین گرانی مواد مصرفی از جمله کاغذ، همواره بر سر راه تولید قرار داشته‌اند و ما سعی می‌کنیم تا جایی که ممکن است مشکلات را مدیریت کنیم اما آن قسمت‌هایی که از اختیار ما خارج است نیاز به مدیریت جدی دارد مثل همین قطعی‌های ناگهانی و بدون برنامه که آسیب‌های آن در طولانی مدت مشخص خواهد شد.
درمورد بیکاری موقتی و مشکلاتی که این قطعی برق، برای ما به وجود می‌آورد باید بگویم، ما سعی کردیم شیفت شب را از برنامه تولیدمان، حذف کنیم چون عملا بازدهی ندارد و از آن طرف این حق پرسنل ما است که ساعاتی را در اختیار خانواده باشند از این جهت، ما بهترین زمانی که برای تولید داریم یعنی روز را با قطعی برق، از دست می‌دهیم که این جبران‌ناپذیراست. در نظر بگیرید که برق قطع می‌شود و ما اطلاعی از مدت زمانی که در این وضعیت خواهیم بود، نداریم به همین دلیل، معمولا کارگران در چنین شرایطی خواستار ترک موقت محل کارشان هستند و ما آن روز را به‌طور کامل از دست می‌دهیم. البته زمان‌هایی هم بوده است که به محض اینکه کارکنان را مرخص کرده‌ایم برق آمده است و می‌توانستیم شروع به کار کنیم و یا در برخی موارد مثل همین شنبه، از ۹صبح تا ۱۰شب، کاملا برق نداشتیم و مجبور شدیم کار نکنیم.
نصب UPS و موتور برق هم آسان نیست
کابل‌های مرکزی ما مجهز به یک سری سیستم‌های کنترل هستند اما همان سیستم‌ها هم به دلیل تنش‌هایی که ایجاد می‌شود حساسیت هایی دارند و از آن طرف اگر افزایش و کاهش ناگهانی آمپر، اتفاق بیفتد، کارایی خود را از دست می‌دهند. ما به علت محدودیت‌های فضا و مکانی که داریم، نمی‌توانیم از موتور برق، استفاده کنیم این مورد هم نیاز به توجه به دو مسئله کلی دارد؛ اول اینکه قیمت املاک در مرکز شهر، برای خرید یک ملک مناسب که بتوان در آن بدون مزاحمت کار کرد واقعا بالا است. مشکلاتی ازجمله سروصدای دستگاه‌ها، ژنراتور و غیره که موجب سلب آسایش همسایه‌ها می‌شود، پس به همین دلیل نمی‌توان به راحتی از موتور برق استفاده کرد و از آن طرف، واحدهایی که در خارج از شهر مثل جاده مخصوص یا آبعلی هستند هم با هزینه‌های بالای اجاره و خرید ملک مواجه هستند. برای مثال در همین جاده مخصوص که چاپخانه‌های ماهم در آن‌جا قرار دارد، ملک‌هایی که دارای موقعیت جغرافیایی قابل قبول باشند‏ قیمت‌های بسیار بالایی درحدود متری ۳۰میلیون تومان دارند و این عدد کمی برای یک چاپخانه‌دار نیست آن هم در شرایطی که بیشتر چاپخانه‌ها به‌صورت توافقی از مشتری سفارش می‌گیرند و طبق تعرفه اعلام شده از سوی اتحادیه کار نمی‌کنند. همه این موارد باعث می‌شود که خرید یک سری قطعات یا دستگاه‌ها مثل همین موتوربرق و استفاده از آن در محیط چاپخانه، مشکل ‌شود.

مارگزیده ایم و محتاط تر
خداروشکر، امسال این قطعی‌های ناگهانی آسیب جدی به دستگاه‌های ما وارد نکرده است و توانستیم از مشتری‌های‌مان هم فرصتی بگیریم تا بتوانیم در ساعات و روزهای دیگری سفارش‌های آن‌ها را تولید کنیم. البته لازم به ذکر است از آن‌جایی که ما تجربه خرابی یکی از ماشین‌آلات خود را در سال‌های گذشته در اثر قطعی برق داشته‌ایم‏، امسال با آگاهی بیشتری عمل می کنیم و در ساعاتی از روز، دستگاه‌ها به‌طور کلی خاموش است تا هم درصورت قطعی برق آسیب نبینند و هم ما هزینه‌ای برای تعمیر این خرابی‌ها متحمل نشویم. چون مارگزیده‌ایم‏، بیشتر احتیاط می‌کنیم. البته هزینه‌های مربوط به تعمیر و بررسی دستگاه‌ها هم متفاوت است و درصورت خرابی بستگی به آن تیم متخصصی دارد که برای بررسی به چاپخانه می‌آید. به‌صورت کلی آسیب‌های احتمالی که ناشی از همین موارد کوچک مثل قطعی برق در ساعاتی از روز است باعث خسارت‌ها و هزینه‌های زیادی برای ما تولیدکنندگان می‌شود.

خسارت از اداره برق !؟
بعید می‌دانم بتوانیم مبلغی را به عنوان خسارت از اداره برق یا وزارت نیرو برای قطعی‌های ناگهانی دریافت کنیم. اما به‌نظرم اتحادیه قطعا می‌تواند یک سری کارهای حداقلی از جمله گذاشتن جلسات متعدد با دست‌اندرکاران این بخش و گرفتن حمایت‌های منطقی برای صنف چاپخانه‌داران، انجام دهد. یعنی بتواند برای مسئولان بخش برق کشور، توضیح دهد که یک چاپخانه هم مثل یک بیمارستان است و حداقل برنامه دقیق قطع برق را به ما اعلام کنند تا بدانیم برای تولید خود و همچنین قول و قرار با مشتری‌هایمان باید چگونه عمل کنیم. به‌نظرم با توجه به اینکه فصل تابستان را در پیش داریم، بهتراست فکری اساسی دراین رابطه بکنند و یا حداقل اطلاعات لازم را به چاپخانه‌ها برسانند.

 

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید