مسیر واردات ، شفاف نیست!

0
2642

حداقل ۳ نرخ از برای واردات اعلام شده ، اما متاسفانه بر خلاف تبلیغات، هیچکدام نه تخصیص داده شده و نه یافت می‌شوند!

محمود نام آور
مدیر عامل بازرگانی آلتین نام آور

تولید کنندگان و واردکنندگان درگیر تغییرات پی در پی قوانین هستند، ، با به کار بردن انواع راهکارها و روشهای متنوع برای دور زدن‌ تحریم‌ها و قبول ریسک‌های مختلف ارز مورد نیاز را تأمین نموده و با قبول زحمات و هزینه‌های اضافی محموله‌های خریداری شده، با توجه به عدم همکاری اکثر شرکتهای حمل و نقل دریایی و زمینی و افزایش بیمه کالا به مقصد ایران در گمرک مقصد تخلیه و یکباره بخشنامه جدیدی مبنی بر عدم تائید ارز نیمایی برای گروه‌های کالایی ۲۳ الی ۲۶ و ممنوعیت واردات برای گروه ۲۷ صادر و ابلاغ می‌گردد.
ممنوعیت‌ها ، فشار و کمبود همیشه خیلی خوب و سریع اجرا می‌شود، اما اگر بر اساس مقررات و بخشنامه‌ها، دولت نوعی از ارز را برای گروهی از کالاها که ثبت سفارش آنها توسط وزارت صمت تائید شده، تعیین کرده باشد، هیچ تضمینی برای تأمین آن از مسیر قانونی وجود ندارد.
ما از ۱۳ اسفند ۹۸ تا به امروز در صف تخصیص ارز برای ۶ پرونده ثبت سفارش شده خود هستیم. تا الآن که هفته آخر اردیبهشت ۹۹ است، هنوز تخصیص تائید نشده و هیچ جواب روشنی نیز داده نمی‌شود. این در حالی است که همین ارز نیمایی در همین مدت کوتاه بیش از ۲۰ درصد گران‌تر شده است. یورو ۱۵ هزار تومانی حالا به ۱۸ هزار و پانصد تومان رسیده است.
به طور مثال یک کیلو مرکب افست استاندارد اروپایی که حدود ۴ یورو قیمت دارد، در این فاصله فقط ۱۴ هزار تومان از بابت ارز گران‌تر شده است. جهت اطلاع این اختلاف قیمت در یک کیلو مرکب یووی، رقمی در حدود ۵۲۵.۰۰۰ ریال خواهد بود.
این پرسش از سوی اغلب دست‌اندرکاران مسائل اقتصادی مطرح می‌شود که چرا در شرایطی که نه مسافرتی هست، نه وارداتی صورت می‌گیرد، نرخ ارز این‌چنین بالا می‌رود؟ لازم است بانک مرکزی در این‌باره شفاف‌سازی کند.
بیشتر کالاها و مواد مصرفی صنعت چاپ در گروه ۲۲ تا ۲۴ کالایی قرار می‌گیرند که نوع ارز تخصیصی برای این گروهها ، ارز اشخاص اعلام شده است. در حالی که روشن نیست، منظور از ارز اشخاص، همان ارز حاصل از صادرات است یا هر نوع ارزی که اشخاص در خارج کشور داشته باشند. در واقع این نرخ همان نرخ ارز آزاد است که باید از مسیری بروکراتیک در واردات به‌ کار گرفته شود.
پیداست که بانک مرکزی در تخصیص ارز عمداً تعلل می‌نماید و این به خاطر مشکلات ارزی کشور است. ولی نتیجه آن بسته شدن راه واردات و عدم امکان تهیه مواد اولیه و در نتیجه تعطیلی تدریجی کارخانه‌ها در تمامی صنوف خواهد بود.
البته مانع دیگری نیز بر سر راه واردات هست و آن بسته بودن مرزهای زمینی و در نتیجه عدم امکان واردات و تحویل به موقع سفارشاتی است که قبلا عملیاتی شده‌اند.
اگر اوضاع به همین منوال باشد، تا یک ماه دیگر همه انبارها هم خالی خواهد شد، در چنین اوضاعی متأسفانه زمینه برای بی‌اخلاقی و احتکار و گران‌فروشی هم ایجاد می‌شود، به هر حال حاصل این وضعیت گرانی و کمبود است، چون انبارها شارژ نمی‌شود. آنچه تاکنون موجب تداوم تأمین کالا شده، کاهش تقاضاست، زیرا بسیاری از مشاغل تعطیل‌اند و قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است.
این معضل در صنعت چاپ که در اصل حلقه آخر و تکمیل کننده تولیدات در تمامی صنوف است نیز به راحتی دیده می‌شود. تعداد کثیری از همکاران چاپخانه دار یا مجبور به تعطیلی شده، یا در خوشبینانه ترین حالت نیروهای خود را تعدیل کرده‌اند.
اجازه بدهید کمتر به مشکلات اشاره کنیم و خوشبینانه از مسئولان بخواهیم با شفاف‌سازی وضعیت ارز و واردات، به رونق تولید کمک نمایند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید