معافیت مالیاتی چاپخانه به کجا کشید؟

در پی اخبار به ظاهر خوشی که در روز های اخیر درباره معافیت مالیاتی در رسانه های صنعت چاپ منتشر شد، کنجکاو شدیم پیگیر این موضوع شویم و ببینیم سرانجام آن به کجا کشیده شد.
بیست و یکم بهمن ماه بود که اتاق اصناف تهران از قول احمد ابوالحسنی خبری با عنوان:«خدمات چاپ و خدمات زینک از مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند»، منتشر کرد.

خبر معافیت چندان موثق نیست
در پی این خبر بابک عابدینی در سمت جدخود به عنوان رئیس هیئت مدیره صنف اتحادیه چاپخانه داران ایران اظهار داشت: این خبر به این صورت،چندان موثق نیست.
حتی ما با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تماس گرفتیم تا از صحت خبر مطمئن شویم، اما آنها نیز پاسخگو نبودند از اینها گذشته در شرایطی که کشور دچار کسری بودجه است،‌‌ چطور معافیت مالی را تصویب کنند؟! یادم می‌آید سال های گذشته چنین طرحی مطرح شد که: مشاغلی که از ارشاد مجوز می گرفتند، از معافیت مالیاتی بهره مند می شدند، اما همان‌طور که می‌دانید چاپخانه داران هم مشمول این فعالیت ها می شدند، و مشکلات متعددی را به وجود آورد.
اما در عمل به جز روزنامه‌ها، سایر کارها از این معافیت حذف شدند و از آن سال به بعد این قضیه مسکوت ماند و هرگز حمایتی از جانب هیچ ارگانی صورت نگرفت.
عابدینی افزود: مالیات ها باید بر اساس درآمد یا سود حاصل از عملیات باشد چرا که مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان اخذ می‌شود و مشکلات عدیده‌ای را برای صنعت چاپ به وجود آورده، از این جهت که در نهایت قیمت تمام شده‌ی کالای چاپی بین ۴ تا ۵ درصد بالا می‌رود.
پیشنهاد ما این است که مالیات در نقطه فروش اخذ شود تا از مشکلاتی همچون وصول چک و پیگیری آن و غیره در امان باشیم.

امیدی به نتیجه دادن این قضیه ندارم
علی مغانی رئیس اتحادیه چاپخانه داران مشهد نیز از جمله کسانی است که چندان به خبر معافیت مالیاتی دل خوش نمی کند.
وی در این رابطه به ماهنامه صنعت چاپ گفت: من فکر نمی کنم در این شرایط اقتصادی دولت و کشور چنین قانونی تصویب شود و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.
وی در ادامه افزود:«‌مثل این است که بگوییم در این شرایط دولت حقوق کارگران را کم کند! در حالی‌که همه نظاره گر وضعیت موجود هستیم.»
وی همچنین انتشار این خبر را نوعی رایزنی دانست ویادآور شد:«صرفا با تعدادی از نماینده های کمسیون صحبت شده تا کمک کنند، حال آنکه من به شخصه امیدی به نتیجه دادن از این قضیه ندارم. اما نمی توان تلاش دوستان را هم نادیده گرفت، من قدردان آنها هستم.»
مغانی در ادامه به مشکل مالیات چاپخانه ها پرداخت و علت بالا بودن مالیات ها را در نظر نگرفتن مالیات بر کارکرد دانست و خواستار این شد که دید خارج از محیط کاری کنار برود و مالیات‌ها بر اساس کارکرد چاپخانه‌ها اخذ شود، نه متمول بودن صاحب چاپخانه!
وی ادامه داد: کار چاپ، تخصصی است و ممیز‌ها به علت نداشتن شناخت تخصصی متوجه هزینه ها نیستند در حالی‌که این روند باید تغییر کند.

معافیت در صحن مجلس تصویب شده
غلامرضا شجاع که خود منبع اعلان خبر معافیت مالیاتی بوده و سهم قابل توجهی در اشاعه آن داشته در این‌باره گفت:«در صحن علنی مجلس معافیت خدمات زینک،‌ چاپ، انتشار کارهای مطبوعاتی و نشرتصویب شد.»
وی تاکید کرد:«دقت به تک تک این موارد کمک شایانی به اهالی چاپ می‌کند تا در حوزه حقوقی اشراف کامل بر مالیات داشته باشند.»
شجاع ضمن تشکر از حضرتی و آقاپور دو نماینده مجلس، تلاش تعداد زیادی از اتحادیه‌های استانها را در توجیه حدود۱۵۰ نماینده مجلس در این‌باره موثر داشت.
وی همچنین افزود: ازپانزدهم اسفند احتمالا مابقی مسائل مالیات بر ارزش افزوده پیگیری خواهد شد.
وی در پاسخ به انتقاداتی که درباره اعتبار این خبر پیش آمده بود، گفت: خود نماینده مجلس با من تماس گرفت و در این‌باره تبریک گفت.
تنها تایید شورای نگهبان باقی مانده که احتمال دارد موافقت نکند زیرا در حال حاضر کشور در جنگ اقتصادی به‌سر می‌برد و با کمبود بودجه مواجه هستیم و البته سیاسیون دستورشان بر عقلا می چربد!
وی گفت: ممیزمالیاتی که به تولید کننده بگوید اگر تولید برایت صرفه اقتصادی ندارد برو تعطیل کن، خائنی مزدور است که باید تنبیه شود.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید