مقامات آلمانی اجازه ندادند هایدلبرگ، شرکت MBO را بخرد

مقامات ضد تراست آلمان مانع خرید شرکت MBO توسط هایدلبرگ شدند، از این‌رو علیرغم توافق‌های اولیه، این معامله سر نخواهد گرفت.
هایدلبرگ ماه اکتبر گذشته، قراردادی با شرکت آلمانی MBO، از سازندگان عمده تجهیزات تاکن و تکمیلی چاپ، امضا کرد. براساس این قرارداد قرار بود کلیه دارایی‌ها و سهام MBO به هایدلبرگ منتقل شود. با این حال برای انجام این معامله، مقامات آلمانی باید مهر تأئید بر روی آن می‌زدند.
پس از تحقیقات گسترده طولانی دفتر کارتل فدرال آلمان تصمیم خود را مبنی بر بلوکه کردن این نقل و انتقال تجاری ـ که باعث می‌شد هایدلبرگ در بازار چاپ تجهیزات تکمیلی افست موقعیت برتر و بی رقیبی پیدا کند ـ اعلام کرد. این دو شرکت کماکان به طور مستقل فعالیت‌های خود را ادامه خواهند داد.
رئیس دفتر کارتل آندره‌اس مونت گفت: «با خرید گروه MBO شرکت هایدلبرگ که هم اکنون در بازار موقعیت برتری دارد، رقیب اصلی خود را ضمیمه مجموعه خود می‌کرد. در حال حاضر در کل بازار اروپا تنها ۴ شرکت در زمینه‌ای فعالیت دارند که MBO در آن فعال بود. این ادغام موقعیتی برتر و انحصاری برای هایدلبرگ به ارمغان می‌آورد و باعث تضعیف بیش از حد رقبای هایدلبرگ در بازار و مشتریان این تجهیزات می‌شد. ما تحقیقات فشرده و مفصلی در بازار انجام دادیم، به‌دقت تعریف اقتصادی بازارهای مرتبط با این تجهیزات را در نظر گرفتیم و متوجه شدیم که از دیدگاه مشتری، ماشین‌های تاکن ورقی صنعتی، بازار تک محصولی را تشکیل می‌دهد.»
هایدلبرگ می‌‌گوید این شرکت و MBO معتقدند که این معامله می‌توانست مزایای بیشتری از طریق همگرایی بین فرآیندهای مختلف برای مشتری ایجاد کند.
رایز هوندسدورف مدیر ارشد اجرایی هایدلبرگ گفت: ما از تصمیم مقامات آلمان متأسفیم و به همکاری‌های خود ادامه می‌دهیم، در عین حال مخالف نظر آن‌ها در زمینه ادغام این دو شرکت ـ در صورتی‌که به هم می‌پیوستند ـ هستیم.»
در زمانی که مقامات فدرال آلمان سرگرم بررسی ادغام دو شرکت MBO و هایدلبرگ بودند، شرکت سازنده تجهیزات تکمیلی چینی مستروُرک، به بزرگ‌ترین سهامدار هایدلبرگ تبدیل شد. در نمایشگاه چاپ چین که ماه گذشته برگزار شد، هایدلبرگ یک سیستم اینترنت به بسته‌بندی (web to pack) به نام Boxuni به نمایش گذاشت. این سیستم با همکاری یکی از مشتریان چینی هایدلبرگ که یک دستگاه Primefire106 را در چاپخانه‌اش دارد، طراحی و ساخته شده است.
یکی از سخنگویان هایدلبرگ گفت که استراتژی تولید تجهیزات پس از چاپ هایدلبرگ تغییری نکرده است و پیمان‌ها و خریدهای جدیدی در آینده انجام خواهد شد.

هایدلبرگ می‌گوید: «ما همه جنبه‌هایی را که باعث تقویت و تسریع تحول دیجیتال ما از جمله در بخش نرم‌افزار، چاپ دیجیتال و غیره می‌شود، در نظر می‌گیریم. در عین حال همکاری‌های نزدیک‌تر در حد مشارکت‌های فنی و اقتصادی ـ که منجر به ارایه تولیداتی مثل Boxuni در چین می‌شود ـ انجام خواهیم داد. ما همکاری‌های خودمان با مستروُرک را در عرصه تجهیزات بسته‌بندی گسترش خواهیم داد.
شرکت MBO که مالک شرکت هرزوگ هیمن Herzog + Heyman نیز هست، بر ساخت تجهیزات تاکن، به‌ویژه تاکن جعبه‌های دارویی و کاربردهای چاپ دیجیتال تمرکز می‌کند.
توماس هایپنینگر مدیر ارشد اجرایی گروه MBO می‌گوید: «ما پیشرفت‌ فوق‌العاده‌ای در عرصه تجدید ساختار کسب و کار خودمان و کاهش زمان تحویل ماشین‌آلات کردیم.»
MBO ادعا می‌کند تا پایان سال جاری میلادی رشد فوق‌العاده‌ای می‌کند و با نمایندگان این شرکت در سراسر جهان برای افزایش فروش بین‌المللی شرکت، همکاری تنگاتنگی خواهد داشت.
از سوی دیگر هایدلبرگ اعلام کرده میزان فروش این شرکت در سال مالی ۲۰۱۸ ـ ۲۰۱۹ با ۳ درصد رشد به ۲ میلیارد و ۴۱۰ میلیون میلیارد یورو می‌رسد. هایدلبرگ می‌گوید تقاضا برای خدمات کلیک شارژ و سیستم اشتراک (subscription) این شرکت ـ که در چارچوب آن مشتری براساس میزان استفاده از ماشین هایدلبرگ پول می‌دهد ـ افزایش یافته و به تبع آن، درآمد هایدلبرگ نیز افزایش یافته است. با این حال، هایدلبرگ چندان به آینده خوش‌بین نیست. سخن‌گوی شرکت می‌گوید دورنمای رشد شرکت در میان‌مدت کمتر از آنچه قبلا پیش‌بینی شده، خواهد بود. علت این امر هم تحقق نیافتن معامله خرید MBO و کاهش فعالیت‌های خرده‌فروشی و مغازه‌ها، به علت رشد خرید اینترنتی است.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید