مهدی فرهنگ، مدیر چاپ فرانقش و رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران شیراز

0
1060

رقابت نابرابر چاپخانه‌های دولتی و شهرهای بزرگ

 

مهدی فرهنگ
مدیر چاپ فرانقش شیراز
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران شیراز

علیرغم سابقه خانوادگی و تجربه ۴۰ ساله در کار چاپ و پس از سال‌ها تلاش و سرمایه‌گذاری سنگین، از شرایط کسب و کار چاپ در شیراز، نومید شده‌ام سال گذشته برای ما یکی از بدترین سال‌ها بود. من از ۱۶ سالگی پا به چاپخانه‌ گذاشتم و تا امروز، زیر و بم‌های این صنعت را تجربه کرده‌ام ورود به دنبال فعالیت پدرم بود که از ۱۳۱۰ وارد این حرفه شده بود. حال فرزندانم نیز درگیر کار چاپ هستند. در بعضی از سال‌های گذشته، شرایط کار به گونه‌ای بود که امکان نوسازی ماشین‌آلات و توسعه چاپخانه کم و بیش فراهم می‌شد و ما با نوعی امید و اطمینان جلو می‌رفتیم. اما چندین سال است که روندی معکوس را تجربه می‌کنیم. با توجه به جایگاه صنفی خود و فعالیت در سِمت رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران شیراز، از اوضاع همکاران و سایر اعضای اتحادیه نیز مطلع هستم و می‌دانم که صنعت چاپ در شیراز دچار رکود است. علاوه بر مسائل و مشکلات کلی اقتصاد کشور و کاهش ظرفیت تولید صنعتی و اثر تحریم‌ها بر کسب و کارها، در این مورد مشخص دو مورد قابل توجه‌اند:
اول: دخالت چاپخانه‌های دولتی و وابسته به ارگان‌ها و نهادهای گوناگون خصولتی و عمومی که بدون تحمل هزینه‌های واحد بخش خصوصی، به رقابت با ما برخاسته‌اند. اغلب مرکز دولتی، بانک‌ها، مراکز فرهنگی نظامی یا نصب و بهره‌برداری از دستگاه‌های کوچک و بزرگ چاپ، ضمن گرفتن سفارشات چاپخانه‌ها، با ما رقابت هم می‌کنند. در حالی که قانوناً آن‌ها مجاز نیستند سفارشاتی خارج از سازمان متبوع خود را بپذیرند.
دوم: خروج کارها به خارج از شیراز. متأسفانه شرایط جدید کسب و کار و بازاریابی اینترنتی موجب جذب کارها از سوی واسطه‌ها یا چاپخانه‌هایی در تهران، شهرهای بزرگ می‌شود.
سامانه ستاد که سراسری است و مناقصه‌های مختلف در آن عرضه می‌شوند، نیز خود از عوامل جلب کارهای چاپی شهرستان‌ها توسط چاپخانه‌های تهران و قطب‌های چاپ در کشور می‌شود.


هرکس از هر شهر کشور، می‌تواند به این سامانه وارد شود و در مناقصه‌ها شرکت کند. بخشی از کارهای چاپی شیراز در این مناقصه‌ها دست چاپخانه‌های خارج از استان فارس را باز می‌گذارد که کارهای این استان و شهر شیراز را بگیرند. این سامانه باید بهصورت استانی اجرا شود.
دغدغه اصلی من در جایگاه ریاست اتحادیه چاپخانه‌داران شیراز این است که همکاران چگونه می‌توانند در این شرایط نامطلوب مقاومت کنند و قابلیت‌های خود را برای رقابت با چاپخانه‌های خارج از استان، ارتقاء بخشند.
مشکلاتی که برشمردم، جدای از مسائل بیمه، بانک‌ها، مالیات و غیره است که همیشه وجود داشته‌اند و این روزها با توجه به رکود حاکم بر بازار چاپ فرهنگ فشار آن‌ها بیشتر احساس می‌شود.
برای این که تصویری ملموس‌تر از وضعیت چاپخانه‌های شیراز را در برابر شما تصویر کرده باشم، مناسب می‌دانم به آمار مقایسه‌ای عملکرد چاپخانه‌ای به مدیریت یکی از همکاران اشاره کنم. باتوجه به شواهد ظرف مدت ۷سال، تولیداتش، تقریبا به یک دهم تقلیل یافته است. البته اتحادیه چاپخانه‌داران استان فارس، با راهکارهایی به دنبال کوتاه کردن دست دلالان و پایان دادن خروج کار از شیراز و استان می‌باشد و امید داریم که با شکوفاتر شدن هرچه بیشتر اقتصاد کشور، صنعت چاپ کشور، جان تازه‌ای بگیرد و مسئولان محترم با حمایت از این صنعت، امکان سرعت بخشیدن برای به‌روز شدن را فراهم کنند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید