نصب خطوط جدید و استقرار فناوری پیشرفته اروپایی در سگال

0
529

سلطان IML باز می‌گردد

گزارشی از اجرای طرح‌ توسعه و نوسازی خطوط IML با استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری روز اروپا در شرکت سگال ، پایه‌گذار صنعت IML در ایران.

تغییر مالکیت و مدیریت شرکت سگال در سال ۹۸ نقطه عطفی در روند این شرکت پرسابقه در صنعت IML بود تا مدیریت جدید با اجرای طرح‌های توسعه، بار دیگر جایگاه خود را به عنوان پیشگام این صنعت در بازار تثبیت کند و با ارائه قالب‌های جدید و به کارگیری ماشین‌آلات پیشرفته و گردش کار مناسب، خیال تولیدکنندگان بزرگ و مصرف‌کنندگان ظروف IML را از نظر تأمین به هنگام و با کیفیت ظروف بسته‌بندی آسوده کند.

دکتر میثم نصیری مدیرعامل سگال روبروی ماست تا این روند امیدبخش را روایت کند:
خیلی خلاصه بخواهم در دو جمله خلاصه کنم؛ شرکت سگال که اولین بار تولید ظروف IML را در ایران آغاز کرد، در مقطعی به خاطر توجه صاحبان و مدیران شرکت به فعالیت‌های دیگر، از توسعه بازماند و حالا به تحقق تغییر مالکیت و مدیریت و با تکیه بر پایه‌ها و زیرساخت‌های قوی شرکت و در پاسخ به تقاضای بازار، خطوط جدید و پیشرفته دیگری راه‌اندازی می‌کند. با این هدف که بازارهای از دست رفته و حتی بازارهای جدید را کسب کرده، بار دیگر جایگاه نخست این صنعت را از آن خود کند. این هدف گذاری به برکت توسعه خطوط تولید، تنوع بخشی قالب‌ها و به کارگیری آخرین فناوری اروپایی و نیز تأمین مواد اولیه و برنامه‌ریزی دقیق تحقق خواهد یافت.

بد نیست ابتدا مروی کوتاه داشته باشید بر تاریخچه سگال
شرکت سگال پس از یک سال مطالعات توجیهی، در سال ۱۳۸۴ راه‌اندازی شد و اولین پروانه بهره‌برداری در صنعت IML را از وزارت صنایع، به نام خود رقم زد. خوشبختانه از همان ابتدا ماشین‌آلات و قالب‌ها از منابع معتبر و لیدرهای این صنعت در آلمان یعنی KraussMaffi – Netstal خریداری و بنای خوبی گذاشته شد، به همین خاطر لقب پدر IML ایران، برازنده آن بود. در سال‌های بعد، علیرغم چند نوبت سرمایه‌گذاری جدید، صاحبان این شرکت به فعالیت‌های موازی دیگری متمایل شدند و از گسترش خطوط تولید IML و مدرنیزاسیون آن‌ها باز ماندند، به طوری که در دهه ۹۰، شرکت‌های کوچک‌تر، بخشی از بازار را از آن خود کردند.
گروه جدید در سال ۹۸ شرکت سگال را در اختیار گرفت و هیأت مدیره جدید، با همکاری نیروهای موجود و تقویت بخش کارشناسی در زمینه فنی، تجاری و بازاریابی، طرح توسعه خود را متناسب با نیازهای روز بازار به اجرا درآورد.
برآورد ما این است که ظرف مدت دو سال به اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم و سگال بار دیگر به عنوان لیدر بازار IML ایفای نقش کند.

چه نوع ماشین‌آلاتی با چه مقدار سرمایه‌گذاری در دوره جدید فعالیت سگال نصب شده‌اند؟
با تأمین سرمایه‌ کافی، ماشین‌آلات، تجهیزات و قالب‌ها و ربات‌های جدید به ارزش ۳ میلیون یورو و ۵۰ میلیارد تومان در کنار خطوط موجود، راه‌اندازی شد که ظرفیت تولید این شرکت را تا ۶۰ میلیون قطعه در سال افزایش می‌دهد. ماشین‌آلات خطوط جدید ما هم از همان برند معتبر KraussMaffi – Netstal خریداری شده‌اند. در این دوره علاوه بر ظرفیت‌ بالای تولید، تأکید ما بر ارتقای کیفیت ظروف IML در تیراژ بالاست، زیرا در هر حال بین کیفیت و هر گزینه دیگری، ما کیفیت را انتخاب می‌کنیم.

خبر این سرمایه گذاری، به ویژه در شرایط کنونی کشور، حائز اهمیت است، اما مشخصاً برای مشتریان و مصرف‌کنندگان عمده ظروف IML چه پیامی را در بردارد؟
همه سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات انجام شده، دقیقا در پاسخ به نیاز مشتریان عمده ظروف IML در کشور صورت گرفته‌اند. ما شاهد پاره‌ای کمبودها و نگرانی‌ها در طیف مشتریان و مصرف کنندگان عمده ظروف IML بودیم، چه از نظر کیفیت محصول، چه زمانبندی تحویل و مسائل دیگر. علیرغم ایجاد واحدهای کوچک و بزرگ در مواردی، به خاطر ضعف دانش فنی و نیز به کارگیری ماشین‌آلات ناکارآمد، بعضی سفارش‌ها به موقع تحویل داده نمی‌شود که برای واحدهای تولیدی نگران‌کننده است. بعضی اشکالات فنی نیز در مراحل مختلف نیز موجب نارضایتی برخی کارخانجات تولیدی می‌شود. ما همه این مشکلات را آنالیز کردیم و برای پاسخگویی به نیاز تولیدکنندگان بزرگ‌، مطمئن‌ترین ماشین‌آلات اروپایی و امکانات را فراهم آوردیم.
هدف ما برگرداندن اعتماد به مشتریان و ایجاد زیرساخت‌هایی برای تضمین کیفیت محصول و خدمات است.
بنابراین در پاسخ شما باید بگویم اقدامات ما برای مشتری این مزیت‌ها را به ارمغان آورده است:
– اطمینان از کیفیت
– رعایت استانداردهای جهانی
-تأمین به موقع و مستمر
-دایره انتخاب وسیع‌تر.

علاوه بر اینها آمادگی داریم برای مراودات بین بانکی و مشتریان همکاری کنیم.

آیا سگال علاوه بر ظروف IML در رشته دیگری هم سرمایه‌گذاری کرده است؟
ضمن تمرکز بر توسعه خطوطIML، سگال به تازگی خط تولید پریفورم را هم راه اندازی کرده است که ماشین آلات و تجهیزات آن از معتبرترین سازندگان خطوط تولید پریفورم خریداری شده اند.
ما امیدواریم با توجه به دانش فنی موجود در مجموعه سگال و کیفیت و کارآیی خطوط تولید، مرغوب‌ترین پریفورم‌های PET را به صنایع آب معدنی و آشامیدنی ارائه دهیم. ما ظرفیت تحویل ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار پریفورم در روز را داریم.
حالا که به دانش فنی اشاره کردید، اجازه بدهید بپرسم سگال پس از نزدیک به دو دهه فعالیت در صنعت IML چه دستاورد فناورانه‌ای داشته است.
کسب دانش فنی در مورد جزئیات فرایند تولید ظروف IML، شناخت مواد مصرفی، مقایسه فنی ماشین‌آلات و نیز رفع موانع مراحل مختلف این فرایند، از چاپ لیبل گرفته تا ریزه‌کاری‌های طراحی و مسائل قالب و ربات و غیره، خود حائز اهمیت است. اما علاوه بر تراکم این تجربه‌ها و مستندسازی آن‌ها، در زمینه ساخت ربات‌های پیشرفته، موفقیت چشمگیری داشته‌ایم. ما ربات‌های لیبل گذار را بومی‌سازی کرده‌ایم. این فناوری “‌های تک” که دقت و سرعت عملکرد آن نقش تعیین‌کننده‌ای در صنعت IML دارد، دستاورد ارزنده‌ای برای شرکت سگال و کل صنعت ایران است.

قبل از پرداختن به مسائل دیگر مایلم این نکته را بپرسم که آیا با وجود تعدد قابل توجه مراکز IML، نگران رقابت نیستید و سرمایه‌گذاری سنگین سگال را در معرض ریسک این رقابت‌ها نمی‌بینید؟
مؤلفه‌های رقابت مشخص است. دو مؤلفه مهم، یکی کیفیت و دیگری توان تأمین مستمر سفارشات است. مورد اول به تجربه و تخصص و تجهیزات مناسب بستگی دارد و مورد دوم به امکانات خط تولید پیشرفته و تنوع قالب و کارآمدی سیستم‌ها مربوط می‌شود. سگال در هر دو مورد، دست بالا را در صنعت IML دارد. بسیاری از ماشین‌آلات و تجهیزات موجود در کشور، چینی هستند که کیفیت آن‌ها قابل رقابت با خط تولید اروپایی نیست و از طرف دیگر، این ماشین‌آلات زودتر مستهلک می‌شوند. بنابراین برای کار سنگین و مداوم، اطمینان بخش نیستند. در واقع بازار IML از دو دسته تشکیل شده است: یک دسته که مثل سگال ماشین‌آلات و تجهیزات کارآمد اروپایی دارند و دسته دیگر که با ماشین‌آلات و دستگاه‌های چینی کار می‌کنند. باید بگویم که با اجرای طرح‌های توسعه، اکنون سگال از موقعیتی ممتاز در این بازار برخوردار است.

یکی از مشکلات و عوامل بر هم زدن بازار، نوسان قیمت‌ها و رقابت قیمتی است. سگال چگونه با این مشکل مواجه می‌شود؟
بله، این مشکلی اساسی است. حتی موادمصرفی ما که از پتروشیمی‌های داخلی تأمین می‌شود، سال گذشته چندین بار افزایش قیمت داشت که در انجام تعهدات مشکل ایجاد می‌کرد. تلاش سگال بر آنست که حتی‌المقدور این نوسانات را به مشتری منتقل نکند و دست کم در بازه زمانی معین، نوسان قیمت مواد مصرفی را به گونه‌ای از سربگذارند که به قراردادها پایبند باشد. اجرای چنین رویه‌ای مستلزم فراهم آوردن موادمصرفی به اندازه کافی و حجم بالای سرمایه در گردش است. مشتری باید اطمینان پیدا کند که شما توان فنی و مالی کافی برای تأمین کالا و انجام تعهدات خود را دارید.

اشاره کردید به توان رقابت با شرکت‌های داخلی، با توجه به شرایط جدید کشور و احتمال تسهیل روابط و سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی، آیا آمادگی رقابت با آن‌ها را هم خواهید داشت؟
ما یک بار به طور محدود این تجربه را داشته‌ایم. بعد از سری اول توافق برجام، چند شرکت خارجی از جمله یک شرکت اتریشی در زمینه IML در ایران سرمایه‌گذاری کرد که بعد به دلائل سیاسی ادامه نداد. ارزیابی ما این است که می‌توانیم با آن‌ها رقابت کنیم.
اساساً رقابت موجب تقویت ما می‌شود، حتی شاید فرصت‌های بهتری در صادرات پیدا کنیم. همین الان که با شما صحبت می‌کنم، ما در انگلیس هم مشتری پیدا کرده‌ایم که با وجود هزینه‌های حمل و نقل و غیره، باز هم قیمت ما رقابتی است و می‌توانیم در آن بازار حضور پیدا کنیم. ما برای حضور در بازار کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای CIS و اتحادیه اروپا آمادگی داریم. خلاصه رقابت، خوب و سازنده است، اما آنچه مخرب است، رقابت ناسالم و غیراخلاقی است.

برای مقابله با نوسانات قیمت مواد پتروشیمی و نیز رقابت‌‌های ناسالم بین دست‌اندرکاران صنعت IML ، نیاز به اقدامات جدی و هماهنگ احساس می‌شود، در این مورد چه نظری دارید؟
متأسفانه صنعت IML فاقد انجمنی است که بتواند از اعضای زیرمجموعه خود، حمایت کند. برای مذاکره و اقناع کارفرمایان پتروشیمی که صنعت بالادستی ماست، انجمن صنفی کارآمد می‌تواند مؤثر باشد.
الآن شاهدیم که پتروشیمی‌ها حتی با کاهش نرخ ارز، قیمت مواد اولیه مثل PP را در سقف نگه داشته‌اند و این نوعی تضییق حقوق ما و حقوق مصرف‌کننده است.

آیا عوامل بالا رفتن قیمت پلی‌پروپیلن، تنها مقاومت پتروشیمی‌ها در برابر کاهش نرخ ارز است؟
نه، عوامل دیگری هم هست، مثل بالا رفتن مصرف پلاستیک‌های پایه پلی پروپیلن و تأخیر در افتتاح بعضی پتروشیمی‌ها مثل پتروشیمی سلمان. البته از حق نگذریم که برخی واحدهای غیرفعال نیز با گرفتن سهمی از پتروشیمی‌ها و فروش ان در بازار آزاد به قیمت بالاتر، به نابسامانی قیمت‌ها دامن زدند. همه این مسائل و مشکلات با وجود انجمن فعال می‌تواند به نحو مطلوب برطرف شود.

به جز پلی‌پروپیلن، چه مواد دیگری از صنعت IML وابسته به پتروشیمی است؟
همه اقلام مورد نیز ما به پتروشیمی گره‌‌ خورده است هم مواد PP برای ظروف و هم فیلم BOPP برای لیبل IML و هم مستربچ‌های مورد نیاز برای تولید پریفورم‌ها.
خوشبختانه توسعه صنعت پتروشیمی در کشور به عنوان صنعت بالادستی‌ ما، مزیتی نسبی است که در صورت ارتباط سازنده و نقش هدایت محور دولت، می‌تواند به رونق صنایع میانی مثل صنعت IML کمک کند.

آیا شما در زمینه طراحی هم به مشتریان مشاوره‌ می‌دهید؟
با توجه به این که زیبایی و جذابیت ظروف IML در نقطه فروش و در قفسه فروشگاه‌ها، می‌تواند سرنوشت محصول را رقم بزند، طراحی لیبل‌ها و فرم ظروف نیز در فروش محصولات بسیار مؤثر است. ما آمادگی داریم توصیه‌هایی برای اجرای بهتر لیبل‌های IML به مشتریان بدهیم، ولی معمولاً صاحبان صنایع، طراحی را در مجموعه‌های خود یا آتلیه‌های گرافیک انجام می‌دهند و تنها در موارد خاص که پرسشی فنی مطرح باشد، با ما در این مورد مشورت می‌کنند.

در مورد تنوع قالب‌ها چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
قالب‌های متنوع‌تر و ابعاد بزرگ‌تر از جمله امکاناتی است که اخیراً در طرح توسعه سگال اجرا شده‌اند. ظروف ۲۵۰cc. تا ۲۵۰۰CC و سطل ۱۵ لیتری که تنها با دو کویته (همزمان) تزریق می‌شود، به انتخاب مشتریان تنوع بخشیده است.

اجازه بدهید، صحبت را با بحث شیرین چاپ لیبل‌های IML به پایان ببریم که در سال‌های گذشته با مشکلاتی مواجه بود، الان از کیفیت چاپ و دایکات لیبل‌ها رضایت دارید؟
بله، همان طور که می‌دانید، سال‌‌های گذشته چاپ لیبل IML با چالش‌های زیادی مواجه بود و لیبل های چاپ شده معمولا از ترکیه وارد می شد، خوشبختانه چاپخانه‌دارانی که پیگیر این امر بودند، چه چاپ افست و چه فلکسو، الآن توانسته‌اند به این فرایند مسلط شوند و تجهیزات و امکانات کافی در این زمینه فراهم آورده‌اند. از نظر کیفیت چاپ هم واقعا بیش از ۹۰ درصد سطح کیفی لیبل‌های اروپایی را تأمین می‌کنند. هر چند که گاه در فرایند تیغ یا دایکات مشکلاتی بروز می‌کند ولی باید انصاف داد که چاپخانه‌ها در زمینه لیبل IML همت بالایی به خرج داده‌اند.
علاوه بر کیفیت چاپ لیبل، سگال با نظارت برکیفیت موادمصرفی، مراقبت پیش از تولید، کنترل کیفیت در فرایند و نیز استقرار استانداردهای ایزو، کیفیت ظروف IML را از هر نظر تضمین می‌کند.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید