نقطه عطفی در صنعت بسته‌بندی انعطاف پذیر

با نگاهی به طیف کالاهای مختلف از محصولات صنعتی گرفته تا کالاهای ترکیبی و چند ملیتی، می‌توان نتیجه گرفت که چاپ دیجیتال مخصوصا در نوع انعطاف‌پذیر، جای خود را بیش از پیش در بین صاحبان برند باز کرده است.
اخیرا در یک پویش در انگلیس، برند مشهور KitKat از کمپانی نستله، مشتریان خود را تشویق کرده تا در مسابقه‌ای شرکت کنند که جایزه برنده، یک بسته شکلات ۵ تایی کیت‌کت باشد که در آن عکس شخصی برنده و پیام مورد علاقه او بر روی بسته‌بندی چاپ می‌شود. برندهای صنعتی از چاپ دیجیتال برای ارزیابی علاقه و تقاضای بازار در قالب چاپ‌های کوتاه مدت و برای پایین آوردن زمان چاپ محصول و آماده‌سازی هرچه زودتر آن برای رفتن به قفسه فروشگاه‌ها استفاده می‌کنند.
سیمون اسمیت، مدیر بخش لیبل‌های CS که از ماشین‌های چاپ زایکون استفاده می‌کند و از پیشگامان چاپ بسته‌بندی انعطاف‌پذیر با فرآیندهای تونر خشک است، در این‌باره می‌گوید: “فرصت‌های پیرامون این صنعت بسیار زیاد و متنوع است.” همچنین کریس تانگ، مدیر اجرایی کمپانی Ultimate Digital و دارنده ماشین‌های چاپ HP Indigo که برگزارکننده کمپین شکلات کیت کت هم هست، می‌گوید: «درحال‌حاضر به مرحله هیجان‌انگیزی از صنعت دیجیتال رسیده‌ایم که در برخورد با بسته‌بندی انعطاف‌پذیر، مسیرهای زیادی را پیش رویمان باز کرده است.»
سرمایه‌گذاری‌هایی که در نقاط مختلف جهان بر روی این صنعت انجام می‌شود، شاهدی بر این مدعاست که چگونه تولیدکنندگان از فرصت‌های پیش رویشان در رابطه با چاپ بسته‌بندی دیجیتال، استفاده می‌کنند. کمپانی Rolf Kindler Label Service با نصب ماشین دیجیتال HP Indigo 20000 ظرفیت تولیدات داخلی چاپخانه خود را بالا برده است در حالی که چاپ بسته‌بندی محصول، در اولویت کسب و کار این کمپانی نیست. رالف کیندلر از چاپ دیجیتال HP Indigo به عنوان یک عامل تعیین کننده فروش در جهت پایین آوردن هزینه بسته‌بندی محصولات چای خود استفاده می‌کند. قبل از نصب این ماشین ها، چاپ تنها ۲۰ درصد از چاپ تگ، لیبل و بسته بندی محصولات چای کیسه‌ای این شرکت در داخل خود شرکت انجام می‌شد. اما حالا با نصب چهار ماشین چاپ دیجیتال HP Indigo، دو ماشین چاپ HP Indigo WS6X00، یک ماشین مدل ۵۶۰۰ و یک مدل ۲۰۰۰۰، این شرکت ۶۰ درصد از چاپ محصولات خود را برعهده دارد و فقط بخش تاکنی محصولات خود را به بیرون از کارخانه ارجاع می‌دهد؛ به این دلیل که خط تولید در این بخش هنوز راه‌اندازی نشده است.
برای بخش چاپ دیجیتال بسته‌های مقوایی، شرکت Rehms Druck از ماشین Konica Minolta AccurioJet KM-1 استفاده می‌کند که یک ماشین دیجیتال جوهرافشان است و در حوزه بسته بندی مقوایی، بازار جدیدی را ایجاد کرده است.
اما در دنیای بازارمحور امروزی، با اینکه آگاهی مردم درباره چاپ دیجیتال و فرصت‌های آن روز به روز بیشتر می‌شود، دیگر تکنولوژی به عنوان تنها ابزار تولید محسوب و فروخته نمی‌شود. امروزه تولیدکنندگان هر روز بیشتر از دیروز به اهمیت مزایای جانبی که در کنار چاپ محصول می‌تواند ارائه شود، پی می‌برند که این موضوع می‌تواند پتانسیل وسیع بازار دیجیتال را بیشتر از پیش به فعلیت برساند. کریستین منگن، مدیر توسعه کسب و کار بخش لیبل و بسته‌بندی شرکت HP Indigo می‌گوید: ” امروز ما در جهان متفاوتی نسبت به گذشته زندگی می‌کنیم، وقتی چاپ دیجیتال برای اولین بار معرفی شد، تکنولوژی در جهت خواست و نیاز بازار حرکت و پیشرفت می‌کرد. ولی حالا با پیشرفت‌های دیجیتال، سلیقه و تقاضای بازار همگام با پیشرفت تکنولوژی تغییر می‌کند.”
برای سرعت بخشیدن به فرایندهای چاپ و تحویل محصول در کمپین کیت کت، شرکت Ultimate Digital از تکنولوژی اختصاصی خودش یعنی Smartflow استفاده کرد که در کنار کارهای مدیریتی و اجرایی کمپین، بتواند محصولات را مستقیما از اینترنت به چاپ (web-to-print) بیاورد. تانگ می‌گوید: : ” تجربه راه‌اندازی این کمپین برای ما بسیار هیجان‌انگیز بود زیرا ما فقط مسئول چاپ محصولات نبودیم، بلکه ما خدمات کاملی را ارایه دادیم که امکانات و فرصت‌های چاپ دیجیتال را به خوبی نشان داد. حالا همه در سرتاسر جهان از نستله سوال می‌کنند که چطور این کار را انجام دادی؟
با همکاری یک گروه متخصص از تولیدکنندگان شرکت Ultimate Packaging که به مثابه خواهر شرکت Ultimate Digital است، توانستیم مشکلات موجود بر سر راه اجرای این کمپین را به حداقل برسانیم؛ با همکاری گروه تولید شرکت Ultimate Packaging ، توانستیم خط بسته‌بندی Nestle را به سرعت ۶۰۰ بسته در دقیقه برسانیم. تنها عامل احتیاطی هم این بود که طرح‌های سفارشی شده خود را یک به یک در خط تولید بگذاریم و ببینیم که آیا اشتباهی رخ می‌دهد یا نه. ولی در آخر هم همه چیز به خوبی و با کمترین هدر رفت منابع به سرانجام رسید.”

پیشرفت‌های فناوری
تکنولوژی در بین تولیدکنندگان مواد اولیه هم پیشرفت‌های خود را داشته است. شرکت‌های Amcor و Inland از ماشین‌های HP Indigo 20000 و شرکت Toppan از سیستم لمینیت Pack Ready استفاده می‌کنند. شرکت Landa هم جزئیات فناورانه تازه‌ای را برای ماشین نانوگرافیک ۱۰S خود تعریف کرده که به زودی برای مشتریانش در اروپا، آمریکای شمالی و فلسطین اشغالی آماده تحویل می‌شود. این ماشین که مخصوص جعبه تاکنی است، از هم‌نوع خود یعنی مدل W10 که قابلیت چاپ هشت رنگ با سرعت ۲۰۰ متر بر دقیقه را بر روی پلاستیک دارد، پیشرفته‌تر است. دستیابی به سرعتی بالغ بر ۲۰۰ متر در دقیقه ، دیگر تنها یک پیشرفت فناورانه نیست، بلکه از آن می‌توان به عنوان پدیده‌ای نوین نام برد که می‌تواند باعث به وجود آمدن جریانات دیگر در این صنعت باشد.
کمپانی Xeikon هم در آینده نزدیک در حوزه چاپ دیجیتال انعطاف‌پذیر قدم‌های تازه‌ای برخواهد داشت. شرکت CS Labels با همکاری زریکون قرار است آپشن تازه‌ای برای چاپ دیجیتال ابداع کنند که در آن چالش‌ها و مشکلات مربوط به کار با تونر خشک از میان برود. اسمیت در این باره توضیح می‌دهد: ” ما کار چاپ مستقیم بر روی یک اشیای چند وجهی را آغاز کرده‌ایم که در حوزه‌ دیجیتال کاری تازه و چالش برانگیز محسوب می‌شود. حالا فرایندی را به وجود آورده‌ایم که در عین ساده بودن، طیف گسترده‌ای از بخش‌های مختلف، از چاپ تا عملیات تکمیلی و حتی لمینیت را هم شامل می‌شود و باید گفت این فناوری تازه لمینیت با چاپ دیجیتال کاملا سازگار است. زمان آماده‌سازی کوتاه وتنظیمات ساده و سریع که هم برای بخش چاپ و هم عملیات تکمیلی و لمینت طراحی شده ، برای سفارشات short run بسیار مناسب است. ماشین‌های چاپ دیجیتال انعطاف پذیر و مخصوص بسته‌بندی شرکت زایکون، به زودی به بازار عرضه می‌شوند که مشکلات و موانع سر راه چاپ دیجیتال در حوزه بسته بندی را رفع خواهند کرد. این فناوری، مانند فناوری پایه برای پیشرفت‌های آینده ماشین‌های بسته‌بندی دیجیتال شرکت زایکون عمل می‌کند و باید بگویم اگرچه از زمان شروع این پروژه در دو سال پیش تا حالا، پیشرفت‌های بسیار بزرگی داشته‌ایم، ولی این پایان ماجرا نیست و من عقیده دارم که این پروژه می‌تواند انقلابی بزرگ در این صنعت ایجاد کند. ”

تحولات اخیر در زنجیره ی تامین
منگن درباره زنجیره تامین در صنعت چاپ و بسته‌بندی انعطاف‌پذیر توضیح می‌دهد: “برای پشتیبانی از پیشرفت‌های حوزه سخت افزار این صنعت، نیازمند به روزرسانی کلی در تمام طول زنجیره تامین هستیم که امکان سرمایه‌گذاری در فرصت‌های بالقوه چاپ دیجیتال فراهم بیاید. چالش بزرگ پیش روی ما در حال حاضر چاپ نیست، بلکه توانایی این زنجیره در استفاده از فناوری دیجیتال است. چیزی که ما می‌توانیم تغییر دهیم و روی آن مانور بدهیم، شکل ظاهری بسته‌بندی محصول است، به گونه‌ای که بتواند برای تک تک مشتریان دلفریب و جذاب باشد. مرحله بعدی، تولید محصولی‌ست که نه تنها جذاب است، بلکه با ترجیحات و نیاز مشتری هم هماهنگ و سازگار است. این کار نیازمند پیشرفت های سخت افزاری خطوط تولید واحدهای کسب و کار و دیگر بخش‌های تدارکاتی زنجیره تامین است. نتیجه این اقدام هم استفاده بیشتر و بهتر از فرصت‌ها و پتانسیل‌های چاپ دیجیتال خواهد بود که نقش آن را در این صنعت، مهم تر و اساسی‌تر می‌کند.”
اسمیت همچنین می‌گوید: ” تامین مواد اولیه، از بزرگترین موانع بر سر راه چاپخانه‌هاست؛ تامین‌کننده‌های مواد اولیه سنتی، برای تحویل لوازم سفارشات بزرگ، به حدود ۶ تا ۸ هفته زمان احتیاج دارند، در حالی که ما به دنبال فرآیندهای short run و زمان سریع آماده‌سازی محصول در سفارشاتمان هستیم، و سازگاری این دو کاری بسیار سخت است. در واقع سازگاری یک گردش‌ کار سنتی با فناوری دیجیتال، کاری سخت و زمانبر است که همکاری دو سویه از طرف تامین کننده‌های سنتی و چاپخانه های دیجیتال مدرن را می‌طلبد.
کمپین‌هایی که اکنون در دست اجراست، در حال تغییر دادن صورت این صنعت و کسب و کار هستند که درها را به سوی بزرگترین برندهای دنیا باز می‌کند. ما دیگر نمی‌خواهیم به صاحبان برندهای بزرگ چاپ سنتی بفروشیم، بلکه میخواهیم برایشان کمپین‌های دیجیتال راه بیاندازیم.”

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید