نمایشگاهی کمتر از حد انتظار و باز هم پربار

0
900

نمایشگاهی کمتر از حد انتظار و باز هم پربار
حسین دارابی، مدیر رایان لیبل:


حسین دارابی، مدیر رایان لیبل، یکی از پرکارترین چاپخانه‌های چاپ لیبل در تهران، نمایشگاه لیبل اکسپو ۲۰۲۳ را چندان موفقیت‌آمیز ارزیابی نمی‌کند، با این همه، از فناوری‌های جدیدی که روی ماشین‌های پیشرفته ارائه شده، با اشتیاق سخن می‌گوید. وی حضور شرکت‌های چینی و آسیایی را به‌ویژه در دستگاه‌های پس از چاپ، قابل توجه می‌بیند و پیش‌بینی می‌کند در سال‌های آینده دستگاه‌های چاپ لیبل این کشورها نیز به ماشین‌های چاپ اروپایی تنه بزنند.

فکر می‌کنم بالای ۶۰۰ شرکت‌کننده از حدود ۱۴۰ کشور دنیا دراین نمایشگاه شرکت داشتند و حدود ۳۸ هزار نفر بازدید کردند. در حالی که بخاطر یک وقفه ۴ ساله می‌بایست نمایشگاه با کیفیت‌تری باشد، همچنین با وجود اینکه آخرین نمایشگاه در شهر بروکسل بوده و دو روز بعد به بارسلونا منتقل خواهد شد، انتظار می‌رفت رویداد پرباری باشد، ولی به نظرم از نظر کیفی باکیفیت و بالاتر از نمایشگاه قبل نبود.
حتی از نظر حضور شرکت‌کنندگان یعنی سازندگان ماشین‌آلات چاپ لیبل، همیشه نامدار این صنعت بودند قدرتمند ظاهر نشدند. ولی حداقل دو تا از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فلکسو بسیار ضعیف حاضر شده بودند. گویا این شرکت‌ها هم به نوعی دچار مشکل هستند یا یکی از آنها ماشینی نصب نکرده بود و دیگری هم ماشین اندکی به نمایش گذاشته بود.
نمایشگاه لیبل اکسپو را می‌توان به بخش‌های مختلفی تقسیم بندی کرد؛ چاپ دیجیتال، فلکسو و افست که مختص ماشین‌آلات نرو وب و رول بود، همچنین قسمت پیش از چاپ و آماده‌سازی، بخش مواد اولیه این صنعت و ملزومات مصرفی چاپ که عمدتاً در ماشین‌آلات چاپ استفاده می‌شود و نیز اتوماسیون و نرم افزارهای موجود صنعت لیبل و صنعت چاپ.

در بخش چاپ عرض کردم بعضی از شرکت‌ها خیلی ضعیف بودند ولی برندهای بزرگ ماشین‌آلات چاپ اروپایی امکاناتی روی ماشین‌آلات گذاشته بودند مثلا نرم‌افزارهایی را روی ماشینها ست کرده بودند که اطلاعات کاملی از روند چاپ و روند تولید در ماشین چاپ را با جزئیات ارائه می‌کرد مثل این که این ماشین چه ساعت‌هایی توقف داشته، در چه قسمت‌هایی توقف داشته و این توقفی که احیاناً داشته به علت مشکل کدام قسمت روی ماشین بوده است. همه این‌ها به صاحب شرکت اطلاع داده می‌شود و این دیتا حتی مقدار مصرف مرکب در هر یونیت را هم اعلام می‌کند یعنی می‌فهمید هر کاری با چه شرایطی تولید کرده و متناسب با راندمانی که دارد، با چه افیشنسی این کار روی ماشین تولید شده که این به نظر من بزرگترین دستاورد بوده است. تاکنون همیشه دوستان ما فقط از ماشین‌آلات برای چاپ و تولید استفاده می‌کردند هیچ وقت اطلاع کافی از اینکه این ماشین یا این سفارش با چه شرایطی باید تولید شود؛ چه راندمانی باید داشته باشد و بازدهی این کار روی ماشین چقدر بوده و احیاناً چه مشکلاتی در حین تولید این کار روی ماشین داشته‌اند، که به نظرم موضوع مهمی بود.
در بخش پس از چاپ و عملیات تکمیلی چاپ، شرکت‌های بزرگ اروپایی هنوز هستند ولی چیزی که به نظر من مشهود بود، سرعت پیشرفت شرکت‌های چینی و تایوانی در تولید ماشین‌آلات پس از چاپ با کیفیت بالا بود. یعنی به نظر من الان آنها به قدری سرعت رشدشان بالاست که خود اروپایی‌ها و شرکت‌های اروپایی مجاب شده بودند به خاطر کیفیت شرکت‌های چینی در تولید دستگاه‌های برش، سلیک اسکرین، دستگاه‌های مختلف، دایکاتهای روتاروی و بازرسی چاپ و حتی طلاکوب و دایکات‌های تخت، اینها باعث شده بود قیمت تمام‌شده شرکت‌های چینی-تایوانی یا حتی آسیایی و کیفیت بالایی که دارند، خود شرکت‌های اروپایی از همین ها خریداری کنند تا هزینه بسیار بالایی را در شرایط کنونی اقتصاد اروپا مثلاً برای یک ماشین اروپایی دو سه برابر پرداخت کنند. به نظر می‌رسد به زودی در زمینه ماشین‌آلات چاپ لیبل هم از نظر کیفیت و کارایی ماشین‌های چینی و آسیایی، به پای ماشین‌های اروپایی برسد.
بخش عمده‌ای از نمایشگاه به حضور پرقدرت شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌آلات چاپ دیجیتال اختصاص داشت که به نظر من واقعاً برای بازار ایران با این شرایطی که هست، حضور و نصب یک سری از ماشین‌آلات دیجیتال مهم است، اما بخاطر عمدتا آمریکایی بودن این شرکت‌ها و عدم ارائه سرویس و عدم فروش این ماشین‌آلات به ایران، متاسفانه به خاطر تحریم امکان نصب آنها فراهم نیست. با وجود پتانسیل نصب ماشین‌آلات دیجیتال، به نظر من ضروری است در ایران روی فناوری دیجیتال کار شود.
مشکل ویزا برای ایرانیان
هموطنان و ایرانی‌هایی که به هر حال دوست داشتند این نمایشگاه را بازدید کنند، به خاطر عدم صدور ویزا متاسفانه نتوانستند بیایند و تعداد کمتری از دوستان را ما در این نمایشگاه در مقایسه با دوره های قبل ملاقات کردیم.
البته ناگفته نماند که حالا شاید به خاطر اینکه این آخرین نمایشگاه لیبل اکسپو در بلژیک و در بروکسل بود متأسفانه امکانات نمایشگاه در مقایسه با نمایشگاه قبلی بسیار ضعیفتر شده بود. حتی یکی دو روز اول واقعاً از نظر سیستم‌های خنک‌کننده نمایشگاه دچار مشکل شده بود و برای ما واقعاً جای تعجب داشت که چطور در یک کشور پیشرفته با سابقه طولانی در برگزاری نمایشگاه، چنین مشکلی پیش می‌آید که واقعا تا حالا برنخورده بودم. سایر امکاناتش هم به نسبت قبل ضعیف‌تر شده بود.
من همیشه عقیده داشتم که حضور در نمایشگاه‌هایی در این سطح با وجود مشکلاتی که ما در تحریم داریم ولی همیشه حضور در نمایشگاه و ارتباط و گفتگوی نزدیک با تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان ماشین‌آلات مواد اولیه و ملزومات در نهایت باعث می‌شود که راهکار مناسبی برای ارتباط پیدا کنیم؛ و در عین حال در ارتباط نزدیک با فناوری‌های جدید قرار گیریم و این‌ها در نهایت انتقال داده می‌شود به مجموعه چاپ و چاپ بسته‌بندی ایران. امیدوارم همان طوری که در سال‌های اخیر صنعت لیبل و صنعت بسته‌بندی ایران پیشرفت بسیار زیادی داشته، این پیشرفت‌ها و این توسعه روز به روز بیشتر شود به‌طوری که ما انشالله بتوانیم به بازاری غیر از بازار ایران هم فکر کنیم. امیدوارم شرایط طوری مهیا شود که این مشکلات برطرف شود و ما بتوانیم به عنوان تولیدکننده، از دردسرهایی که در زمینه تامین مواد اولیه و تجهیزات و ماشین‌آلات و واردات و تخصیص ارز و هزاران مشکل دیگر، بالاخره یک روزی رهایی پیدا کنیم.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید