نمایشگاه لیبل اکسپو ۲۰۱۸ نگاهی به چشم خریدار

پژوهش و ترجمه: ویدا قره باغی

 

برنامه مدیریت رنگ ChromaChecker
پیش‌بینی دقیق نتیجه چاپ بر روی مواد مختلف چاپی و نیز با ماشین‌های چاپ متفاوت.
استانداردهای مدیریت رنگ و کنترل فرآیندهای چاپی اکنون به اندازه‌ای پیشرفت کرده است که به تعریف جدیدی از پاسخ به انتظارات مشتریان در زمینه بازآفرینی رنگ رسیده است. رویکردهای چالش برانگیز بازاریابی و بسته بندی به کار گیری مواد مصرفی و روش‌های متنوع چاپ لیبل را ایجاد می‌کند. پرسش این جاست که چگونه می‌توان پیش بینی درستی از رنگ‌های چاپ شده روی بسته که با استفاده از فرآیندهای مختلف بر روی مواد گوناگون چاپ می‌شوند، داشته باشیم؟
برنامه‌های مدیریت رنگ متعددی در دسترس چاپکاران و و طراحان است که از جمله می‌توان به gmg ColorServer، ColorLogic Smart Server و Esko’s Color Engine اشاره کرد. برنامه‌هایی نیز وجود دارند که برای کار با واحدهای چاپ دیجیتال از شرکتهای مختلف مانند EFI، Canon Xerox و غیره ارائه شده‌اند. در این میان کروماچکر ChromaCheckerرویکرد خاصی برای پیش بینی نتایج نهایی کار چاپی دارد.
ChromaChecker ابتدا در سال ۲۰۱۵ معرفی شده و بعد از سه سال تکمیل و تبدیل به پلتفرمی شده است که به نظر می‌رسد همه چاپخانه دارها به ویژه چاپکاران لیبل و بسته بندی لازم دارند.
برنامه ChromaChecker رویکرد جامعی به مدیریت رنگ دارد. در وهله اول این برنامه می‌تواند هر دستگاه خروجی دیجیتال یا غیردیجیتال را ارزیابی کند. این ارزیابی شامل پروفرها، تونر،اینک جت، افست، فلکسوگرافی، گراور و غیره است.
برنامه نه تنها معیارهای کنترل پروسه را ارزیابی می‌کند بلکه مهمتر از آن معیاری را ارائه می‌دهد که تفاوت نسبی چاپ با آنچه که مشتری انتظار دارد را تعریف کند. این کار را از ابتدا با مقایسه مشخصات سطح چاپی، مشخصات مرکب، مشخصات ماشین چاپ و مشاهده مشخصات اریجینال (طرح) انجام می‌دهد.
با استفاده از ChromaChecker در یک چاپخانه لیبل یا بسته بندی می‌توان اندازه گیری کرد که رنگ‌های طرح اولیه با تکنولوژی‌های مختلف چاپ و نیز با استفاده از مواد چاپی متفاوت چطور به نظر خواهد آمد.
بسیاری از چاپخانه‌ها و سازندگان تجهیزات چاپ از ChromaChecker برای تست و مقایسه سیستم‌های خودشان با انواع دیگر سیستم‌ها برای اندازه گاموت، تفاوتهای رنگی در یک صفحه و در صفحات مختلف، دقت، قابلیت تکرار وتولید یک محصول در دراز مدت استفاده می‌کنند.
این برنامه قابلیت ارزیابی رزولوشن دارد که مقایسه‌ای از رزولوشن‌ دستگاه‌های متفاوت را از طریق اندازه گیری و تست‌های بصری ارائه می‌دهد. از این ویژگی می‌توان برای تعیین یک رزولوشن قابل قبول برای چاپ‌های مختلف درمحل‌های متفاوت استفاده کرد. کارآمدی این نرم افزار مدیریت رنگ که با انواع اسپکتروفتومترها کار می‌کند در این است . درواقع ارزش واقعی آن است که شما بتوانید قبل از چاپ، انواع پارامترها را مقایسه و شبیه سازی کنید. این کار فشار محاسبه هزینه و زمان را از دوش مشتریان و چاپخانه داران برمی‌دارد.
فناوری‌های هیبرید، شراکت‌های دو جانبه
شرکت‌های Durst و Omet با شراکتی استراتژیک برای توسعه تجارت خود، ماشین‌های لیبل هیبرید ساخته‌اند که از فناوری اینک‌جت دیجیتال Durst و تکنولوژی بکار گرفته شده در ماشینهای فلکسو Omet استفاده کرده است.
نام محصول جدید Omet flexo است که تا ۱۲ برج و سرعت چاپ ۲۰۰ متر در دقیقه یا با ترکیب‌بندی دیگر شامل اینک جت با سرعت ۸۰ متر در دقیقه کار می‌کند.
هایدلبرگ و گالوس نیز ارتباط خود را گسترش داده‌اند.
بعد از خریداری گالوس توسط هایدلبرگ، آنها فروش، خدمات پس از فروش و حتی بخش تحقیق و توسعه خود را در هم ادغام کرده‌اند. یکی از جدیدترین محصولات گالوس ماشین Smartfire است. این محصول جدید طیف پایین‌تر بازار لیبل را هدف گرفته است. آنها می‌خواهند به شرکتهای کوچک که مقدار کمی “لیبل براساس تقاضا” تولید می‌کنند، سرویس بدهند.
در این ماشین جدید از تکنولوژی هد چاپگر Memjet Aspen استفاده شده است و شامل چاپ و دایکات است و حدود ۱۵۰ هزار دلار قیمت دارد و احتمالا ارزان‌ترین ماشین هایدلبرگ است که تاکنون فروخته شده است.
Smartfire در چند ساعت نصب می‌شود و فضای کمی را هم اشغال می‌کند.
بوبست نیز همراه با شرکتRadex در پروژه جدیدی به نام Mouvent مشارکت کرده و انتظار می‌رود که در مارس ۲۰۱۹ ماشین لیبل یو وی خود را عرضه کنند.
همزمان نسخه اولیه ماشین چاپ لیبل واتربیس خود را نیز ارائه خواهند داد.
کداک کلیشه جدید خود به اسم Flexcel NX Ultra را که بدون محلول شیمیایی و با آب ظاهر می‌شود را معرفی کرد.
ساخت و عرضه این کلیشه‌ها سه سال طول کشیده و اخیرا در سه سایت به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
نگاهی به ماشین آلات
لیبل اکسپو ۲۰۱۸، در تلاش برای جلب نظر کسانی که به تازگی وارد بازار لیبل شده‌اند،

عدادی ماشین جدید معرفی کرد.
زایکن مجموعه‌ای را به نام Label Discovery عرضه کرد که شامل یک Xeikon 3030 و entryDCoat و یک سیستم دیجیتال عملیات تبدیلی است که می‌تواند به صورت مجزا یا پیوسته استفاده شود.
Mark Andy ماشین دیجیتال Digital One خود را که ادعا می‌شود بیش از ۱۰۰ نصب داشته است، به نمایش گذاشته بود. شرکای Memjet OEM جدیدترین محصول خود را عرضه کردند. اپسون ماشین جدید خود را به نام Super Press همراه با منتخب‌هایی از ماشینهای لیبل زنی تجاری Color works معرفی کرد. هایدلبرگ/ گالوس ماشین Galus Smartfire خود را معرفی کرد. بدین ترتیب آن دسته از مشتریان هایدلبرگ که قصد ورود به دنیای لیبل زنی را دارند با ماشینهای گالوس شروع خواهند کرد. قیمت Smartfire حدود ۱۵۰۰۰۰ دلار است.
گرایش چاپکاران به چاپ لیبل
HP Indigo که نقش مهمی در تحول ماشین چاپ دیجیتال لیبل داشته، در لیبل اکسپوی ۲۰۱۸ ماشین جدیدی معرفی نکرد بلکه راه حل‌ها و قابلیتهایی را برای ماشینهای فعلی خود عرضه کرد. GEM که تکنولوژی عرضه شده توسط JetFx است وارد مرحله تست توسط مشتری شده است. به ماشین Indigo 6900 قابلیتهای ویژه جدیدی در زمینه امنیت چاپ برند اضافه شده است.
یکی از جالب‌ترین موارد این نمایشگاه ماشین چاپ فلکسوی دیجیتال بوبست بود. این ماشین جدید فلکسوی ۷ رنگ (CMYKOGV) قابلیت چاپ ۱۰۰ درصد گاموت رنگی پنتون را دارد. این امر در دنیای چاپ فلکسو پدیده‌ای تازه است.
بوبست سیستم جالبی عرضه کرده است که تعویض کلیشه بین چاپ دو کار با یک دگمه و در عرض سه دقیقه انجام می‌شود. در تصویر زیر مشاهده می‌شود که در حالیکه کار شماره ۱ در حال چاپ است، کار شماره ۲ روی سیلندر چاپ در انتظار چاپ قرار دارد. به هنگام تعویض کار، با فشار دکمه‌ای روی صفحه کنترل، جای این دو کار عوض می‌شود.
Mark Andy که پیشرو بازار ماشین چاپ لیبل در آمریکاست، سه مدل جدید به سری ماشین‌های Performance خود اضافه کرده است.
شرکت Nilpeter سه ماشین جدید را برای اولین بار در آمریکا عرضه کرد که جدیدترین تکنولوژی کنترل دیجیتال را دارند. غرفه Domino‏؛ طیف کامل محصولات جدید لیبل زنی اینک جت، همیشه شلوغ بود. یک شرکت جدید دیگر که به بازار آمریکا وارد شده است، شرکت بریتانیایی سازنده ماشین چاپ فلکسو Edale است.
در مجموع همراهی اینک جت و فلکسو در نمایشگاه اکسپو بسیار مشهود بود. چندین ماشین هیبرید فلکسو دیجیتال در نمایشگاه دیده می‌شد و جالب است که اکثر آنها نسخه‌های پیشرفته ماشین چاپ Graphium Hybrid بودند که از سیستم‌های فلکسو Edale و تصویر سازی FFEI استفاده می‌کنند.
یکی از غایبان بزرگ این نمایشگاه، دستگاه
Oce Labelstream 4000 بود.
Durst و OMET همکاری جدید خود در زمینه فروش و بازاریابی در امریکای شمالی را اعلام کردند.
آنها همچنین ماشین XJet جدید خود را که ماشین هیبرید اینک جت/فلکسو است معرفی کردند.
جعبه براساس تقاضا در راه است
تجارت الکترونیک برای جعبه‌های کارتنی ویژه، بازار جدیدی را ایجاد کرده است.
سفارش شرکت Plymouth از WestRock جهشی جدید برای تولید جعبه‌هایی در اندازه خاص و” براساس تقاضا” ایجاد کرده است. تقاضا برای این نوع جعبه‌ها در حال انفجار است.
امروزه اکثر شرکت‌ها از جعبه‌های با اندازه استاندارد از پیش ساخته شده استفاده می‌کنند.
معمولا این جعبه‌ها بلااستفاده هستند مگراینکه برای مصرف خاصی طراحی شده باشند.
بعلاوه اکثر شرکت‌ها مجموعه‌ای از جعبه‌ها دارند که از پیش آماده شده‌اند. این امر برای تولید جعبه و نگهداری آنها هزینه‌بر است. بنابراین معرفی جعبه‌های ساخته شده براساس تقاضا مزایای خودش را دارد.
ساخت جعبه‌های براساس تقاضا، خیلی جدید نیست.
شرکت بسته بندی Plymouth packaging از سال ۲۰۰۳ تولید این جعبه‌ها را شروع کرده است. از آن سال تاکنون بازار این جعبه‌ها همزمان با رشد تجارت الکترونیک مانند آمازون رشد کرده است.
مجموع تقریبی جعبه‌های کاروگیت که در امریکا طی یک سال تولید می‌شود، حدود ۱۰۰ میلیارد جعبه است.
در واقع همراه با رشد تجارت الکترونیک، نیاز به تولید جعبه‌ها در اندازه‌های خاص براساس نیاز مشتری نیز رشد کرده است.
آمازون فقط در یک روز ۲ میلیون جعبه ارسال می‌کند. در سال ۲۰۱۸ نیز شرکت Westrock که یک توزیع‌کننده کالای بسته‌بندی‌شده است و فروشی بالای ۱۵ میلیارد دلار داشته، به شرکت Plymouth جعبه‌های براساس تقاضا (BOD) سفارش داد.
قلب پروسه تولید جعبه بر اساس تقاضا BOD یک ماشین تاکنی مخصوص ورق کارتن است که شرکت panotec طراحی کرده است.
ورق‌های کارتنی که در عرض‌های متفاوت موجود است و در اندازه‌های متفاوت ماشین‌های BOD شرکت Panotec قابل استفاده هستند.
عرض کوچک‌ترین ماشین حدود ۱۴۰ سانتیمتر و بزرگترین آن ۲۴۶ سانتیمتر است.
این ماشین‌ها را حتی می‌توان برای تولید همزمان چند الگوی جعبه (یک اندازه) تنظیم کرد.
براساس نوع ماشین و ترکیب آن، تقریبا در هر دقیقه حدود ۱۰ جعبه تولید می‌شود.
هر سیستم شامل یک ماشین جعبه سازی، یک ماشین جعبه چسبانی و نرم افزاری است که جعبه را طراحی کرده و اندازه آن را تعیین می‌کند.
شاید BOD در نگاه اول مقرون به صرفه به نظر نیاید ولی در مجموع با توجه به این که جعبه‌ها براساس نیاز ساخته می‌شوند، در مصرف ورق کارتن صرفه جویی می‌شود و چون جعبه برای هر محصولی اختصاصا طراحی شده است، هزینه ارسال معمولا کمتر است و البته پلاستیک‌های حباب دار هم کمتر مصرف می‌شود.
بعضی از مصرف کنندگان صرفه جویی تا ۲۵ درصد را اعلام کرده‌اند.
عملیات تکمیلی دیجیتال‏، تکمیل می‌شود
در نمایشگاه لیبل اکسپو ۲۰۱۸، نوآوری‌های سخت افزاری در رابطه با دستگاههای عملیات تکمیلی چه به صورت مجزا از ماشین و چه به صورت پیوسته ارائه شده بود.
از زمان معرفی ماشین‌های وارنیش سه بعدی دیجیتال MGI و Scodix در دروپای ۲۰۱۲ که جدای از ماشین چاپ بودند، در این صنعت پیشرفت‌هایی حاصل شده است. امروزه نه تنها این ماشین‌ها بلکه ماشین‌های پیوسته نیز دیجیتال شده‌اند و نه‌تنها جلوه‌های سه بعدی چاپ می‌کنند بلکه عملیات تکمیلی گسترده‌تری را انجام می‌دهند.
در حقیقت هرچه چاپ دیجیتال لیبل‌ها و استفاده از پیشرفت‌های دیجیتالی بیشتر شده، میل به عملیات تکمیلی همزمان با چاپ نیز افزایش یافته است و بنابراین سازندگان ماشین‌ها هم برای پیدا کردن راه حل‌های جدید برای بالا بردن کیفیت انواع کارهای چاپی به تکاپو افتاده‌اند.
هدهای چاپگر اینک جت از شرکت Fujifilm Dimatix برای چاپ مستقیم روی اشیا شامل عملیات تکمیلی و هد چاپگرهای Xaar ، هسته اصلی اکثر چاپ‌های سه بعدی هستند.
MGI با شریک خود Konica Minolta در زمینه سیستم‌های چاپ بسته بندی برای لیبل و بسته بندی همکاری می‌کند. این همکاری مداوم به تولید ماشین دیجیتال AlphaJET B1 Sheetfed Digital با عملیات تکمیلی پیوسته و همزمان می‌انجامد که به زودی عرضه خواهدشد. Scodix علاوه بر ماشین‌های سری ULTRA2 خود، بر روی خط عملیات تکمیلی روی ماشین E106در اندازه چهارونیم ورقی کار می‌کند که در حال حاضر در چاپخانه بسته بندی Gundlach برای کارتن سازی به کار می‌رود. Duplo ماشین DDC-810 را ارائه کرده است. لذا عملیات تکمیلی دیجیتال برای طیف کاملی از نیازهای چاپی در دسترس هستند.
یکی از اولین محصولاتی که به صورت پیوسته ارائه شد HP Indigo GEM بود که در سال ۲۰۱۷ و در لیبل اکسپوی بلژیک معرفی شده بود.
راه حل چاپ و عملیات تکمیلی پیوسته ی پروسه چاپ کارآمدی برای هر نوع لیبل را فراهم کرده و امکان به کارگیری فویل دیجیتال، سیلک اسکرین، ورنی نقطه‌ایی، هولوگرام‌های دیجیتال ورنی مات و براق را عرضه داشته است.
این راه حل با فناوری JetFX توسعه یافته است و با این ترکیب بطور انحصاری توسط HP فروخته خواهدشد.
JetFX همچنین با شرکت AB Graphic International (ABG) برای یک سیستم وب مجزا همکاری می‌کند و برای بار نخست پلتفرم عملیات تکمیلی ورقی خود را در نمایشگاه پرینت ۱۸ به نمایش گذاشت. آنها اظهار می‌کنند که سیستم‌شان ۳۰درصد سریعتر و ۳۰درصد ارزانتر از رقبای‌شان است. سایر کارخانجات سازنده ماشین آلات چاپ هم در این راه قدم گذاشته‌اند.
زایکن روی ماشین دیجیتال عملیات تکمیلی خود با استفاده از فناوری Fusion خود کار می‌کند. این ماشین شامل رنگ سفید مات، فویل، ورنی مات و براق در دو حالت کامل و نقطه‌ایی خواهد بود.
عملیات تکمیلی پیوسته دیجیتال در زمینه ماشین‌های چاپ تونری هم پیشرفت داشته است.
این فناوری که با وارنیش شروع شده و توسط شرکتهای زیراکس، ریکو و کداک عرضه شده است، به استانداردهای جدیدی خواهند رسید.
همچنانکه که در ماشین Iridesse زیراکس نه تنها ورنی سه بعدی بلکه شامل رنگ‌های طلایی و نقره‌ایی متالیک و رنگ سفید مات هم چاپ خواهدشد.
در این زمینه انتظار می‌رود که نه تنها در چاپ‌های لیبل و بسته بندی بلکه در تجاری و صنعتی نیز منتظر پیشرفت باشیم.

 

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید