نهمین نمایشگاه چاپ دیجیتال رویدادی متفاوت

0
2335

نهمین نمایشگاه چاپ دیجیتال پس از بیم و امیدهای بسیار در شرایط کرونا، سرانجام قرار است در روزهای ۱۰ تا ۱۳ تیرماه ۹۹ در بوستان گفتگو برگزار شود تا نام خود را به عنوان یکی از معدود نمایشگاه‌هایی که زیر سایه تهدید کوید۱۹ در خاورمیانه برپا می‌شود، به ثبت برساند. جلال ذکایی که یک بار به تأخیر افتادن نمایشگاه را به ما خبر داده بود، دو هفته پیش احتمال برپایی آن را مژده داد و هفته بعد از آن دوباره از احتمال توقف آن سخن گفت، حالا مطمئن‌تر از همیشه اعلام می‌کند که نهمین نمایشگاه چاپ دیجیتال در تاریخ اعلام شده، برپا خواهدشد.

  • رئیس نهمین نمایشگاه چاپ دیجیتال در گفتگو با ماهنامه صنعت چاپ می‌گوید: «امسال همه مردد بودند که این نمایشگاه برگزار می‌شود یا نه. به هر حال ما با اولین نشانه‌های مثبتی که از ستاد مبارزه با کرونا دریافت کردیم، بنا را بر این گذاشتیم که این نمایشگاه، حتی اگر منحصر به یک سالن باشد، برگزار شود.» او این امیدواری را با این اشتیاق همراه می‌کند که حتی با تعداد شرکت‌کنندگان کمتر، امیدواریم که از تنوع کافی برخوردار باشد، یعنی از فروشندگان دستگاه‌های چاپگر لارج فرمت تا مواد مصرفی و جوهر و تا نشر رومیزی و خدمات پس از چاپ دیجیتال در این نمایشگاه حضور داشته باشند.»
  • وی در پاسخ به این پرسش که چه شرکت‌هایی زودتر پیشقدم شدند، نام این شرکت‌ها را به یاد می‌آورد:
    «سوپرواید پرشیا، پیوند بدیع، اسمارت کالر، نوین تصویر ایرانیان، رایا شقایق آسیا، ساین رایانه ساینا، سایا تجارت ایرانیان، سما، شالچیان، شرکت آرمان باستان(پیک فراز) و … گفتنی است که هنوز هم ثبت نام ادامه دارد. الان سالن تهران در مجموعه نمایشگاهی بوستان گفتگو تقریباً پُر شده و شاید سالن دیگری هم به این نمایشگاه اختصاص یابد.»
  • ذکایی سپس به مشکلات برخی شرکت‌ها در آماده شدن برای حضور در نمایشگاه می‌گوید: «بعضی شرکت‌ها به خاطر مشکلات انتقال ارز و نیز محدودیت‌های حمل و نقل به خاطر کرونا، دستگاه و مواد مصرفی برای ارائه ندارند. بعضی به خاطر مقررات بانک مرکزی و گمرک، کالاهایشان ترخیص نشده و عده‌ای نیز با استناد به شرایط کرونا، از حضور در مکان‌های عمومی اجتناب می‌کنند. خلاصه، خیلی از مشکلات به مسأله کرونا برمی‌گردد. به‌هرحال شرایط اقتصادی هم که اصلاً تعریفی ندارد. بنابراین جای تعجب نیست که تعداد شرکت‌کنندگان کم باشد. ولی امیدواریم، کیفیت ارائه محصولات و سطح فناوری‌ها قابل قبول باشد.
  • پروتکل‌های برگزاری نمایشگاه و بازدید از آن، موردی است که این روزها نمی‌توان از کنار آن گذشت. ذکایی در این‌باره می‌گوید: «پروتکل‌های سفت و سختی برای برگزاری نمایشگاه به ما ابلاغ شده که بخشی از آنها در این شرایط بسیار پرهزینه‌اند. مثلاً کف سالن‌ها به جای موکت باید از کف‌پوش استفاده کنیم. عرض راهروها باید زیاد باشد که امکان رعایت فاصله اجتماعی را داشته باشیم. غرفه‌داران باید یک متر از مرز غرفه و راهرو عقب‌تر بایستند. همه غرفه‌داران و همه بازدیدکنندگان، در تمام مدت ملزم به استفاده از ماسک هستند.»
    وی در ادامه اضافه می‌کند که علیرغم اختصاص فضاهای عمومی بیشتر و هزینه‌های بالای برگزاری، تعرفه اجاره غرفه نسبت به دوره گذشته تغییر نکرده است.
  • ذکایی در پاسخ به پرسشی درباره جلب بازدیدکنندگان از کشورهای همسایه می‌گوید: «راستش فعالیت خاصی در این دوره نداشته‌ایم مگر کسانی که از دوره‌های قبل ما را می‌شناختند و حالا در اطلاع‌رسانی‌ها باخبر می‌شوند. البته در دوره‌های قبلی شماری از دست‌اندرکاران چاپ دیجیتال از کشورهای عراق و افغانستان و بعضی همسایه‌ها و حتی چینی‌ها از نمایشگاه چاپ دیجیتال بازدید می‌کردند. یکی از چینی‌های فعال در زمینه تجارت ماشین‌آلات و مواد مصرفی چاپ دیجیتال را دیدم که اطلاعات دقیقی درباره این نمایشگاه داشت. خوشبختانه پس از ۸ دوره برگزاری این نمایشگاه در منطقه تا حدی شناخته شده است. اما می‌دانید که ما تولید دستگاه و مواد مصرفی محدودی در شاخه چاپ دیجیتال داریم و بیشتر نمایندگی محصولات خارجی در نمایشگاه حضور می‌یابند، همچنین به خاطر محدودیت‌های ارزی و تجاری، با محدودیت‌هایی روبرو هستیم، بنابراین همسایه‌ها در کشور خودشان راحت‌تر به آن محصولات دسترسی دارند. اما مزیت این نمایشگاه برای آنها از نظر شناخت مراکز خدمات چاپ دیجیتال هم کم نیست.»
    ذکایی در پایان اظهار امیدواری می‌کند علاوه بر بازدیدکنندگان تهرانی، به‌ویژه در روزهای تعطیل، شمار قابل توجهی از بازدیدکنندگان شهرستانی از نمایشگاه بازدید کنند و شاهد دستاورد تجاری معینی برای غرفه‌داران باشیم.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید