نکاتي درخصوص طراحي، چاپ و کنترل کارتن

صنعت چاپ

در واپسين ايام سال ۹۶ يک سمينار آموزشي سه بخشي به همت شرکت تعاوني اعضاي انجمن مديران صنعت کارتن و ورق برگزار شد که در قالب سه کارگاه آموزشي دربرگيرنده موضوعاتي شامل «کاغذ و کنترل کيفي توليد، ورق کارتن»، «چاپ کارتن» و «طراحي ظاهر کارتن» ميزبان جمعي از مديران صنعت کارتن سازي و کارکنان و اپراتورهاي ماشين آلات مربوط به اين صنعت بود.

به گزارش خبرنگار «صنعت چاپ» نخستين کلاس اين دوره يک روزه با آموزگاري سيدمهدي منظورالاجداد، تحت عنوان کاغذ و کنترل کيفي توليد ورق کارتن در دو بخش پيوسته به مباحثي پيرامون شناخت فني و تخصصي انواع کاغذ و مقوا و همچنين مديريت کنترل کيفي در زمينه توليد ورق و کارتن اختصاص داشت. منظورالاحداد در نخستين بخش سمينار با ارائه مطالبي تخصصي درخصوص انواع کاغذ و مقوا تصريح فرمول‌هاي مختلف و بررسي آنها در رسيدن به خروجي ايده‌آل که از نحوه قرار گرفتن لايه‌هاي مختلف کارتن نشأت مي‌گيرد، توضيحات خود را پيش برد. همچنين وي با آناليز ساختار کارتن و انطباق خصوصيات بدنه آن با آنچه دراين‌خصوص از طريق استدلال علمي مطرح شده بود، بر اهميت نحوه به‌کارگيري اجزاي کارتن در فرآيند توليد تاکيد کرد. وي کاربرد همزمان کاغذ و مقواي باکيفيت در يک توليد با کيفيت را ايده‌آلي برشمرد که در رسيدن به جايگاه مدنظر هر کارتن‌ساز ايفاي نقش مي‌کند. وي بخش دوم تدريس خود را به مديريت کيفيت کارتن توليد شده اختصاص داد. ارتباط موثر با مشتري و اطلاع کامل ازجايگاه و شرايطي که در آن به‌سر برده مي‌شود از مهم‌ترين مولفه‌هاي عنوان شده توسط منظورالاجداد بود.

وي سمينار خود را با ارائه مثال‌هايي از بازارهاي موفق و ناموفق توليد کارتن به پايان رساند.

دومين کارگاه اين دوره تخصصي توسط ابراهيم رستمي روي مبحث «چاپ کارتن» متمرکز شد. در اين رهگذر نخست فرآيندهاي مناسب چاپي براي بسته‌بندي‌هاي صادراتي بررسي شد. سپس مزايا و معايب روش‌هاي چاپي فلکسو، افست و ديجيتال ارزيابي و در پرتو تکنيک‌هاي علمي‏، مقايسه‌هاي لازم بين اين روش‌ها و تاثيراتي که در خروجي چاپ کارتن دارند، صورت گرفت.

رستمي در ادامه بر ضرورت نکته‌سنجي و تمرکز بر نحوه چگونگي انجام کار تاکيد کرد و با اشاره به احتمال اشتباهات رايج در چاپ‏، نمونه‌هايي از اين اشتباهات را  ارائه داد. ازجمله اين موارد مي‌توان به اشتباه در فونت، هم‌پوشاني غلط، اشتباه در نوع کاغذ،‌ اشتباه در لينک تصاوير، علائم برش نادرست، عدم انتخاب مناسب مديا و چاپ و اشتباه در ريزنگار تصاوير اشاره کرد. وي سپس با نام بردن از عوامل موثر در طراحي چاپ همچون کيفيت عکس، کيفيت تفکيک رنگ‌ها، اندازه حروف و فاصله بين آنها در نظر گرفتن محدوديت و مزايا براي ماشين چاپ، استفاده از نوار استاندارد کنترل رنگ و محاسبه دقيق ضريب بزرگ‌شدن تصوير کار خود را به مبحث معرفي فرآيندهاي مختلف چاپ کارتن ختم کرد. وي در اين رهگذر با انتخاب چاپ هر نوع از اين چاپ‌ها تصريح مفصل برخي عوامل موثر در اين نوع چاپ، برخي بايد و نبايدهاي معمول در فرآيند به‌کارگيري چاپ فلکسو را عنوان کرد.

در پايان توضيحاتي درخصوص فرم بسته‌بندي در فروشگاه‌ها ارائه شد.

سمينار پاياني اين دوره در زمينه طراحي ظاهر کارتن توسط رضا نورايي ارائه شد. اين سمينار شامل مباحثي ازجمله شناخت شغل طراحي و روحيه طراحان بسته‌بندي، انتظارات بازار و مشتري از گرافيک روي کارتن، نکات اثرگذار در ظاهر جعبه کارتني، چالش طراحان با صنعت کارتن و راهکارهاي حل آن و بررسي چند کارتن برتر جهان از نظر طراحي بود. نورايي در اين بخش نخست با اشاره به جايگاه شغل طراحي در پروسه توليد يک بسته‌بندي، بر اهميتي که طراح در به‌وجود آمدن يک بسته‌بندي ايده‌آل دارد، تاکيد کرد و با ارائه تصاويري که شامل مواردي از بسته‌بندي‌هاي با کيفيت بود، خلاقيت و ايده‌پردازي‌هاي جديد را مهم‌ترين ابزار يک طراح در پيشبرد فرآيند طراحي با کيفيت قلمداد کرد. وي در ادامه از چالش‌هايي نام برد که طراحان صنعت کارتن و بسته‌بندي با آن روبه رو خواهند شد. وي در اين خصوص به عدم آشنايي طراحان با صنعت کارتن و کاغذ کرافت و همچنين دانش عمومي چاپ به ويژه از نوع فکلسو کارتن، پايين‌بودن ميل به نوآوري، وجود طراحان غيرمتخصص، فقدان مديريت بين اجزاي بخش کارتن در کشور، عدم هماهنگي بين طراح و مديران فروش، وابستگي‌هاي غيراصولي، توهم و پيش داوري و عدم توجه به حس خاص کرافت اشاره کرد. وي پس از نام بردن از اين چالش‌ها به‌طور مختصر و موردي راهکاري براي حل هر يک از موارد عنوان شده مطرح کرد. بخش پاياني سمينار سوم به معرفي چند برند کارتن معتبر اختصاص داشت.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید