وقتی چای، صنعت چاپ را به پیش می‌راند


گلستان برند محبوب ایران؛ طعم، رنگ و چاپ


چای گلستان، قدیمی‌ترین برند چای و چای کیسه‌ای است که بسیاری از ایرانیان از آن خاطره دارند. شهرت و اعتبار گلستان با عطر و رنگ چای در ضمیر ایرانیان نشسته و چه سرمایه‌ای بالاتر از این برای یک برند؟
این سرمایه معنوی و اعتبار نام گلستان، پایه‌ای شد برای توسعه شرکتی که حالا ده‌ها قلم از کالاهای پُرمصرف خانواده‌های ایرانی را در بسته‌بندی‌های شکیل عرضه می‌کند. از برنج و زعفران گرفته تا پسته و ادویه و شوینده‌ها.
گلستان از روند توسعه خود، به هلدینگ بزرگی فراروییده که فروشگاه‌های زنجیره‌ای هفت یکی از شرکت‌های آن است.
چای و محصولات گلستان علاوه بر کیفیت خوب، دارای بسته‌بندی و چاپ زیبا، کارآمد و خوش‌پرداخت هستند که مصرف‌کننده با آن‌ها احساس صمیمیت و راحتی می‌کند. این ویژگی حاصل چند دهه همکاری با طراحان خوش‌ذوق و چاپخانه‌های پیشرو و استفاده از مواد مصرفی مرغوب و کنترل کیفیت دقیق و بهادادن به سلیقه و نظر مشتریان است.
گلستان، نه تنها معیار کیفیت موادغذایی و محصولات پُرمصرف بسته‌بندی‌شده، که شاخصی برای کیفیت چاپ و بسته‌بندی است، فراتر از این‌ها برند گلستان در سرزمین چاپ و بسته‌بندی به‌عنوان پیشران توسعه صنعت چاپ ایران شناخته شده است. مطالبه کیفیت و استقبال از نوآوری‌ها و ماشین‌های پیشرفته چاپ از سوی گلستان، زمینه‌ساز و انگیزه‌ای قوی برای توسعه واحدهای چاپ و بسته‌بندی کشور بوده است. روایت این همدلی و تعامل سازنده بین گلستان و خانواده چاپ را از زبان موید بوشهری؛ مدیر چاپ و بسته‌بندی گلستان بشنوید.

شرکت گلستان بیش از هفتاد سال قدمت دارد که شروع کارش با چای بود و الان حدود دویست قلم مواد غذایی را عرضه می‌کند. بنده چهل سال است در این مجموعه کار می‌کنم. بیش از هفتاد درصد کار من در چای گلستان، مربوط به چاپ است.
شرکت گلستان همیشه به دنبال نوآوری است و کار گسترده‌ای در زمینه هم فلسکو و گراور و هم در زمینه افست چاپ انجام می‌دهد. زمانی چاپ افست را شروع کردیم که چاپخانه‌ها معمولاً دستگاه تک‌رنگ داشتند و برای هر کار رنگی، می‌بایست چهار بار این کار را تکرار می‌کردیم تا اینکه دستگاه‌های دو رنگ و چهار رنگ آمد و الان هم که دستگاه‌های ده رنگ وارد ایران شده است.
بسته‌بندی، امروزه حرف اول را در جذب مشتری می‌زند. شاید شرکت گلستان در ظاهر ربطی به چاپ نداشته باشد، اما شرکت ما تلاش می‌کند علاوه بر تهیه و تولید چای و محصولات غذایی و بهداشتی باکیفیت، بسته‌بندی را نیز مدنظر قرار بدهد؛ هم برای جذب مشتریان و هم برای استفاده راحت مصرف‌کنندگان.

بیش از بیست سال قبل ما مصاحبه‌ای با ماهنامه صنعت چاپ داشتیم و از مشکلات بسته‌بندی‌ چای کیسه‌ای حرف زدیم، درحالی‌که برای خیلی از شرکت‌ها این مسائل اهمیت چندانی نداشت و یا اگر هم به این نواقص پی برده بودند، تلاش چندانی برای رفع آن نمی‌کردند. شرکت گلستان شاید اولین شرکتی باشد که برای بسته‌بندی چای از مقوای ایندربُرد استفاده کرد. همچنین درصدد چاپ استاندارد انولوپ چای کیسه‌ای برآمد.
از ۲۵ سال پیش برای اینکه چاپ خوبی برای انولوپ تی‌بگ‌‌هایمان داشته باشیم، این کار را به شرکت‌هایی در ایتالیا و اسپانیا سفارش می‌دادیم که ناچار بودیم مجوز وزارت صنایع را بگیریم و این کار هم آسان نبود. مرحوم سید محمد گرامی به شدت پیگیر این موضوع بودند که چرا چنین کاری در ایران انجام نمی‌شود. برای انجام این کار بارها به کشورهای خارجی سفر کردیم تا بتوانیم دستگاهی که این محصول را تولید می‌کند، وارد کنیم. ابتدا به آقای مصطفایی مدیر شرکت مسعود مارک مراجعه کردیم. ایشان قالب‌ها و ابزار این دستگاه را از استرالیا وارد کرد تا کار را شروع کنیم. در عین حال خواست خود را برای چاپ انولوپ با چاپخانه های پیشرو در میان می‌گذاشتیم تا این که سرانجام ده سال پیش به همت مسعود مارک اول بار این سد شکسته شد. جا دارد از تلاش های آقای مصطفایی تشکر کنیم. خوشبختانه امروز چندین چاپخانه این خدمات را انجام می دهند.
اکنون آن‌قدر دستگاه‌های چاپ در ایران خوب هستند که دیگر نیازی به سپردن کارمان به اروپایی‌ها نداریم.
به نکته جالبی اشاره کردید که به نظر من بسیار مهم است؛ جدا از محصولی که داخل بسته‌ها است، شما به سلامت و ایمنی و ظاهر کار نیز بها می‌دهید. چرا برای شما این نوع چاپ و بسته‌بندی که هزینه بیشتری دارد، مهم است؟
گلستان مجموعه‌ای است ارزشی، و این هم شاید به خاطر روح معنوی مرحوم گرامی ـ که انسان خیر و شایسته و مثبت‌اندیشی بودند ـ باعث شده به کیفیت اجناس و سلیقه مشتری اهمیت بدهد و اعتباری برای مجموعه کسب کنند. همین ارزش‌گذاری برای محصول و مشتری باعث شده که گلستان دنبال چاپ باکیفیت باشد وگرنه بسیاری از شرکت‌ها از مقوای پشت طوسی استفاده می‌کنند و مشتری خودشان را هم دارند.
تامین مواد مصرفی مرغوب و سالم آن‌قدر برای مجموعه گلستان اهمیت داشت که مرحوم گرامی حتی در سال‌های جنگ تحمیلی با وجود محدودیت‌هایی که بود‏،‏‏ برای رفع مشکل تهیه مقوا، مدتی به واردات مقوای فیلی از کره اقدام کرد. اکنون هم گاهی مطرح می‌شود به دلیل نیازی که بازار ایران در زمینه مقوا دارد، یک‌بار دیگر مستقیما به واردات مقوا روی آوریم‏ اما من اعتقادی به این کار ندارم. به نظرم ما در کار بسته‌بندی مواد غذایی هستیم و نباید در تولید یا واردات مقوا یا فیلم بسته‌بندی وارد شویم‏ در عوض هرچه بتوانیم بیشتر در کار خودمان پیشرفت کنیم، برنده هستیم و باید شرکت‌های بازرگانی و تامین‌کنندگان به چنین اموری رسیدگی کنند.

در مورد چاپ هم همین‌طور است. وقتی خودتان چاپخانه داشته باشید از خودتان ایراد نمی‌گیرید و یک روز می‌دانید ماشین خراب است و یک روز هم کارگر دچار مشکل،
به ناچار مسامحه می‌کنید اما اگر این کار را به دیگران بسپارید، کیفیت خوب را مطالبه خواهید کرد.

درست است. بنده الآن معتقدم کلیه چاپخانه‌ها برای ما کار می‌کنند درحالی‌که اگر خودمان چاپخانه داشته باشیم زمانی را که باید برای تولید محصول خوب صرف کنیم، برای رفع ایرادات یا به‌روز کردن چاپخانه هدر خواهیم داد. چه بهتر که این کار را برون‌سپاری کنیم. مشکلات چاپ از سال ۶۳ تا کنون بسیار کم شده است اما باز هم مشکلات خودش را دارد.
شما کنترل کیفیت دقیقی بر کارهای چاپی اعمال می‌کنید، حتی به انبار و مراحل مختلف آماده‌سازی و چاپ از نزدیک نظارت دارید، در مورد کیفیت مواد غذایی و چای که در اختیار خودتان است هم چنین کنترل سخت‌گیرانه‌ای دارید؟
کنترل کیفیت در مورد چای و برنج و غیره بسیار جدی‌تر از چاپ، اعمال می‌شود. اصلاً حفظ اعتبار برند گلستان بدون کنترل کیفیت دقیق ممکن نیست. ما معتقدیم این چای یا غذایی که دست مردم می‌دهیم، همین غذا را بچه‌های خودمان هم می‌خورند پس موظف هستیم که بهترین غذا را با کیفیت مطلوب به دست مردم بدهیم. ۲۵ سال قبل وارد تهیه و بسته‌بندی و فروش پسته شدیم و دستگاه‌های خاصی برای آزمایشگاه خریدیم تا بتوانیم کیفیت پسته را بررسی کنیم مبادا ناخواسته پسته آلوده‌ای را به دست مردم بدهیم.

یعنی شما از ۲۵ سال قبل بسته‌بندی پسته را هم داشتید؟
بله! همان‌طور که گفتم شروع کار ما با تولید، تهیه و بسته‌بندی چای بود اما به دلیل نگرش مرحوم گرامی و البته کم ‌شدن چای در ایران، به کالاهای دیگر هم روی آوردیم. یکی از آن‌ها پسته بود. ابتدا صرفاً صادرات پسته به فکرمان رسید و بعد هم به فکر بسته‌بندی پسته افتادیم. بعد هم به فکر صادرات و بسته‌بندی برنج و پس از آن زعفران افتادیم. گروه GBG مجموعه‌ای با بیش از هفت‌هزار نفر پرسنل است و بزرگ‌ترین شالی‌کوبی در ایران را منطقه جویبار دارد. شما دقت کنید که محصول برنج ما نباید بیش از دو درصد برنج شکسته داشته باشد و علاوه بر رعایت دیگر موارد، اگر بار برنج ما بیش از این دو درصد شکستگی داشته باشد آن را مرجوع می‌کنیم. حتی اگر به دست فروشگاه برسد و گزارشی دریافت کنیم، آن را برمی‌گردانیم و پیگیر می‌شویم ببینیم چرا چنین مشکلی پیش آمده است. ما تا رسیدن محصول به دست مشتری، پاسخگو هستیم. فروشگاه‌های زنجیره‌ای هفت با بیش از ششصد فروشگاه زیرمجموعه گروه صنعتی GBG است. گاهی پیش‌آمده که مشتری به خاطر اندکی تفاوت رنگ در دو کارتن یک محصول، از ما پرس‌وجو کرده است و ما هم پاسخگو بوده‌ایم.
به جرات می‌توانم بگویم اولین بسته‌بندی پنجاه گرمی و صد گرمی پسته و نیز بسته‌بندی چند کیلویی برنج، که هر دو از محصولات اصیل ایرانی هستند، توسط شرکت گلستان انجام شد. به موازات آن برای چاپ بهتر کیسه‌های برنج تلاش کرده‌ایم.
هرچه کیفیت بالاتر می‌رود، مردم می‌فهمند که کاری با کیفیت بالاتر نیز می‌تواند باشد و همان را مطالبه می‌کنند.
بله! چاپ و بسته‌بندی معرف محصول است. همان‌طور که من به‌عنوان یک انسان اگر لباس کثیف بپوشم، من را با همان لباس قضاوت می‌کنند، محصولات هم اگر بسته‌بندی خوب و باکیفیتی نداشته باشند، یقیناً در نگاه اول با همین دید، قضاوت می‌شوند. شرکت گلستان تمام تلاشش این است که ظاهر و باطن محصولاتش خوب باشد. مسئولین کنترل کیفیت، تمامی مراحل را از تهیه تا تولید و بسته‌بندی، نظارت می‌کنند تا بهترین محصول به دست مشتری برسد.

تا آنجا که می‌دانیم، گلستان علاوه بر همکاری موردی با طراحان، آتلیه بزرگ طراحی هم دارد. آیا در این بخش ملاحظات پیش از چاپ و اصلاح فایل‌ها برای خروجی انجام می‌شود یا ضمن رفت و برگشت با لیتوگرافی، ‌کارها اصلاح می‌شوند؟
بله، ما طراحی چاپ را در مجموعه خودمان انجام می‌دهیم. آقای علیمحمدی مسئول این کار است که طراحی را کاملاً بررسی می‌کند. خوشبختانه سابقه و تبحر ایشان در
کار لیتوگرافی و چاپ، بسیار موثر است و جلوی بسیاری از خطاها را می‌گیرد.

به هرحال مرحله لیتوگرافی و چاپ، خارج از اختیار شماست. آنجا چگونه کیفیت چاپ و یکدستی رنگ لوگو و بسته‌ها را کنترل می‌کنید؟
امروزه اگر چاپخانه‌ای، لیتوگرافی نداشته باشد یا سایر امکانات لازم مثل دایکات و غیره را یکجا نداشته باشد، ما اصلاً با آن کار نمی‌کنیم. علاوه بر این سعی داریم سفارش را به چاپخانه‌های معتبر و شناخته‌شده بدهیم. برخی چاپخانه‌ها سنتی کار می‌کنند و کارشان هم خیلی خوب است اما ما با شرکت‌هایی مثل فرارنگ آریا و آقای پیشعلی کار می‌کنیم چون ایشان دنبال دانش چاپ هستند و کار را به‌صورت علمی پیش می‌برند و با فناوری ‌روز دنیا در این حوزه پیش می‌روند. چاپ، علمی است که انتها ندارد. ایشان از پرسابقه‌ترین‌ها در این صنعت هستند، با این حال برای یک مشکل کوچک به متخصصین مراجعه می‌کنند، حتی اگر نیاز باشد، به خارج از کشور سفر می‌کنند تا ایراد کار را بفهمند.

شما انواع و اقسام محصولات را دارید پس باید انواع و اقسام بسته‌بندی و چاپ را نیز داشته باشید. می‌توانید این موارد را طبقه‌بندی کنید؟
حدود هشتصد قلم کالا باید در این مجموعه تولید شود تا چرخ این کارخانه بچرخد. این کار هم مشکلات خاص خودش را دارد. جدای از مواد غذایی، اگر در مورد بسته‌بندی و چاپ صحبت کنیم، از بزرگ به کوچک باید به این صورت کار را طبقه‌بندی کرد؛ کارتن، جعبه، داخل جعبه، انولوپ و تگ، همچنین انواع و اقسام سلفون با لایه‌های متعدد و متریال متفاوت برای بسته‌بندی شکر و ادویه و موارد دیگر.

به نظر می‌رسد یکی از پیچیده‌ترین کارهای چاپی تولید شما، تولید تی‌بگ باشد،‌که کوچکترین کار شما هم هست. اگر بخواهیم اجزای یک تی‌بگ را برای ما تشریح کنید، چه توضیحاتی دارید؟
برای این که بتوانیم یک تی‌بگ باکیفیت را تولید کنیم و به دست مشتری برسانیم، ده نوع مواد مصرفی باید به کار گرفته شوند.
شرح اجزای یک چای کیسه‌ای به اختصار چنین است: یک کاغذ با لایه متالایز داریم که چاپ روی طرف کاغذ انجام می‌شود. سپس آن کاغذ روی لایه OPP که متالایز شده، لمینه می‌شود. سپس دستگاهی دیگر، نخ تی‌بگ را که صددرصد پنبه است، به وسیله حرارت (هیت‌سیل)، نه چسب، به تگ متصل می‌کند. جنس بسیار نازک کیسه چای، یک کاغذ ۱۳ تا ۱۵ گرمی سلولزی است که هیچ چاپی روی آن انجام نمی‌شود و به‌عنوان نگه‌دارنده و محافظ چای استفاده می‌شود. این کاغذها همه وارداتی هستند و ابتدا انگلیس و پس ‌از آن آلمان تولیدکننده‌اش بودند اما اکنون ترکیه و چین هم وارد این صنعت شده‌اند.

آیا کاغذ کیسه چای، بهداشتی است و گواهی و مجوز خاصی دارد؟
بله. این کاغذ مجوز دارد. هر چیزی که تماس مستقیم یا غیرمستقیم با محصولات غذایی داشته باشد باید گواهی‌ها و مجوزهای مخصوص خودش را داشته باشد تا وارد چرخه تولید شود. ما نیز ابتدا مجوزها را بررسی می‌کنیم و پس ‌از آن، اجازه استفاده در تولید را می‌دهیم.

مردم اطلاعاتی درباره این مسائل ندارند و اغلب به دنبال ارزانی هستند، بی‌خبر از اینکه چه مسائل مهمی پشت پرده این ارزانی است.
بله، قدرت خرید مردم کاهش یافته است و بعضی از مردم تلاش می‌کنند چیزی را تهیه کنند که ارزان‌تر باشد و اطلاع ندارند اگر محصول یک برند گران‌تر است، مسلماً هزینه بیشتری بابت آن شده است.

با توجه به وارداتی بودن کاغذهای کیسه چای و بسته‌بندی تکی آن، آیا نگران تأمین آن نیستید؟ چرا بعضی بسته‌های تکی چای کیسه‌ای در بازار از جنس opp شده‌اند؟
بله. چندین سال به دنبال این بودیم که مواد اولیه این محصول را وارد کنیم چراکه آن زمان نیمی از تولید چای کیسه‌ای توسط شرکت چای گلستان تولید می‌شد و دیگر شرکت‌ها حداکثر نیم دیگر از بازار تولید چای کیسه‌ای را در اختیار داشتند به همین دلیل ما ناچار بودیم این مواد را تهیه کنیم.

به نظر می‌رسد از آنجا که چای گلستان برند معتبر و شناخته‌شده‌ای است که همیشه سلامت محصول و محیط‌زیست برایش حائز اهمیت بوده است، اگر بتواند همچنان از محصولات کاغذی بهداشتی در بسته‌بندی‌هایش استفاده کند، کار بهتری باشد. به‌هرحال استفاده از پلاستیک به ضرر محیط‌زیست است.
درست می‌فرمایید اما کاغذ تی‌بگ از محصولاتی است که خیلی وقت‌ها در ایران به سختی پیدا می‌شود و دردسرهای زیادی دارد درحالی‌که در مورد opp چنین مشکلی را نداریم و به راحتی پیدا می‌شود و تهیه فیلم هم کار بسیار راحت‌تری است. ما وابسته به واردات این محصول کاغذی هستیم. ما محدودیت زیادی برای این کار داریم.

شما اشاره کردید که برای چاپ تگ کیسه‌ای ابتدا سراغ مسعود مارک رفتید، بعد با چه شرکت‌ها و چاپخانه‌هایی برای تولید تی‌بگ وارد کار شدید؟
آسان‌پک، رایان ‌لیبل، فرارنگ آریا، طلایه مرجان، چاپخانه‌هایی بودند که دستگاه‌های مربوط به تی‌بگ را وارد کردند و ما هم با آن‌ها ارتباط گرفتیم.

آیا شما محصولاتی دارید که با دو درجه متفاوت عمومی و لاکچری تولید شود؟
بله. برخی محصولاتمان این‌گونه هستند اما عموماً کار را برای اغلب مشتریان در نظر می‌گیریم و تمرکز تولیداتمان برای عموم مردم است. به‌عنوان ‌مثال در تولید تی‌بگ، قیمت نوع لاکچری برخی محصولاتمان به دلیل گران‌تر بودن نوع بسته‌بندی و کیفیت محصول یا ترکیب چند طعم مختلف چای، ‌درصدی بالاتر از نوع معمولی آن است که در توان خرید مردم نیست. مهم‌ترین دلیل این تفاوت قیمت را باید نوع بسته‌بندی کالا دانست نه از کیفیت محصول. اما برخی مشتریان به ظاهر کالا اهمیت زیادی می‌دهند گاهی به دلیل تفاوت دیدگاهشان است و گاهی هم به دلیل نوع استفاده از آن که اغلب برای هدیه ‌دادن استفاده می‌شود و ظاهری شکیل‌‌تر برایشان مهم است.

آیا شما این کارهای لوکس و لاکچری را برای صادرات تولید می‌کنید؟
خیر؛ این کارهای لاکچری برای صادرات نیست مگر اینکه یک مشتری خاص بیاید و به دنبال صادرات این کار باشد و ما برایش محصولی خاص را با بسته‌بندی ویژه و لاکچری انجام بدهیم.

آیا بسته‌بندی برنج چندکیلویی گلستان، روش چاپ مخصوصی دارد؟
می‌توانیم بگوییم دستگاهی در ایران نیست که ما از آن استفاده نکنیم. حوزه تأمین وسیعی در زمینه چاپ و بسته‌بندی داریم اما در مورد بسته‌بندی برنج که برخی از آن‌ها به‌صورت کیسه‌های پارچه‌ای است، جریان خاصی دارد و هنوز دستگاهی نداریم که چاپ بسیار خوبی را روی این کیسه‌ها انجام بدهیم و معمولاً‌ پیمانکاران ما با تغییراتی در دستگاه‌های چاپ افست قدیمی، نیاز ما را برطرف می‌کنند.

بسته‌بندی زعفران و نبات زعفرانی هم دارید؟
بله، نبات زعفرانی را اخیراً تولید می کنیم.

آیا در کار چاپ و بسته‌بندی هم دچار مشکل شده‌اید؟
بله؛ گاهی اوقات کار را بنا به دلایلی، مثلاً حتی اندکی تغییر رنگ و تلرانس مرجوع کرده‌ایم. اغلب هم با کسانی کار می‌کنیم که کارشان را توجیه نکنند. چاپخانه‌هایی که ما با آن‌ها کار می‌کنیم معمولاً بی‌اشکال هستند و اگر مشکلی باشد، به جای توجیه‌ کردن،‌ آن را جبران می‌کنند.

آیا سلیقه مشتریان را مدنظر قرار می‌دهید؟
بله! ما درباره جامعه مشتریانمان و سلیقه و ذائقه‌شان تحقیق می‌کنیم. تمام این کارها قبل از تولید و ارائه محصول توسط بخش‌های دیگر شرکت و تیم بازاریابی انجام می‌شود. گاهی آمار رقبا را بررسی می‌کنیم. گاهی هم به صورت محدود با برخی متخصصان و مردم در مورد آن صحبت می‌کنیم تا بازخورد کار را بدانیم.

چگونه با مشتریانتان ارتباط برقرار می‌کنید؟
اغلب شماره و راه ارتباطی خاصی داریم که مشتریان می‌توانند شکایات، انتقادات و نظراتشان را با ما در میان بگذارند و کارشناسان ما نیز به خوبی پیگیر این موارد هستند، چراکه اگر انتقادی شود، با درست ‌شدن آن مورد و رفع آن ایراد، در نهایت گلستان پیشرفت می‌کند و اگر هم کسی نظر مثبتی درباره محصولمان بدهد می‌دانیم که خوب عمل کرده‌ایم و نباید با سهل‌انگاری، آن مزیت را از دست بدهیم.

آیا باید منتظر محصول پرمصرف جدیدی از گلستان باشیم؟
بله، فعلاً روی مایعات شوینده بهداشتی مانند بدن‌شوی، شامپو، مایع ظرف‌شویی کار می‌کنیم که تا چند ماه دیگر وارد بازار می‌شوند. بسته‌بندی‌ آن‌ها به صورت ظروف پلاستیکی است که به جای چاپ مستقیم روی ظرف، لیبل چاپ شده روی آن چسبیده خواهد شد.

تا اینجا همه صحبت از برند گلستان بود. بد نیست در پایان چند کلمه‌ای هم از هلدینگ خانواده گرامی بگویید.
هلدینگ GBG؛ مخفف انگلیسی گروه تجاری گرامی است که با مرحوم سید محمد گرامی کارش را شروع کرد و اکنون سومین نسل این خانواده به مدیریت آقای سید علی گرامی مشغول کار است. گلستان، زیرمجموعه گروه تجاری گرامی است. شرکت اتومبیل‌سازی فرداموتور نیز از دیگر اعضای گروه تجاری گرامی است. کارهای دیگر، حتی کارهای خیریه ( مثل ساخت بیمارستان) نیز از دیگر اقدامات این گروه است.

مسئولیت‌های اجتماعی گلستان
کسب‌وکارها اجزای قدرتمند جامعه به شمار می‌آیند و موفق‌ترین، قابل‌احترام‌ترین و مطلوب‌ترین کسب‌وکارها آن‌هایی هستند که کاری فراتر از درآمدزایی ایجاد کنند؛‌ آن‌هایی که آمده‌اند تا از تجربه و امکاناتشان برای حل مشکلات جامعه و محیط زندگی خود استفاده کنند.
شرکت گلستان با نگاه ویژه‌ای که بنیان‌گذار آن، مرحوم حاج سید محمد گرامی، به امور خیریه و نیکوکاری داشت، همواره تلاش دارد تا شرکتی مسئول در قبال جامعه‌ای باشد که در آن رشد کرده است. مدیران گلستان اعتقاد دارند که ایجاد تغییرات مثبت در جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، از وظایف اصلی آن‌هاست. ساخت مدارس، مراکز پزشکی و خدمات درمانی، مراکز نگهداری سالمندان، مراکز نگهداری و حمایت از کودکان بی‌سرپرست و عقب‌ماندگان ذهنی، ساخت و تجهیز مراکز علمی و از همه مهم‌تر سرمایه‌گذاری عظیم و آغاز ساخت بیمارستان خیریه مهدی کلینیک در مجتمع امام خمینی که بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان خاورمیانه خواهد بود؛ بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی گلستان محسوب می‌شود.
سلامت،‌ برای ایرانیان
پروژه منحصربه‌فرد احداث بیمارستان مهدی کلینیک با هدف ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های خیریه ملی و غیرانتفاعی است که از حمایت مستقیم شرکت گلستان برخوردار است. موسسه خیریه مهدی موعود به‌عنوان مجری اصلی این پروژه یکی از مجموعه‌های خیریه‌ای است که به وصیت مرحوم حاج سید محمد گرامی مؤسس و بنیان‌گذار گروه تجاری گلستان و در راستای تحقق بخشیدن به تعهد اجتماعی و دیدگاه بشردوستانه این گروه تأسیس شده است.
موسسه نیکوکاری حضرت فاطمه الزهرا (س)
بنیان‌گذاران گلستان با هدف بشردوستی و با نیت خیرخواهانه، اقدام به حمایت از مؤسسات خیریه کرده‌اند تا علاوه بر ادای دین و وظیفه ملی در دستگیری از قشر کم‌توان، مصرف‌کنندگان کالاهای خود را نیز در این امر خیر شریک کرده باشند. تأسیس موسسه نیکوکاری حضرت فاطمه الزهرا (س) واقع در تفت یزد را می‌توان نمونه‌ای از این فعالیت‌های خیرخواهانه معرفی کرد.
آموزش کودکان
باور گلستان این است که تنها با تربیت نسلی آگاه و توانمند می‌توانیم فردایی بهتر داشته باشیم. این باور، گلستان را بر آن داشته تا در ساخت چندین مدرسه و موسسه آموزشی همچون مجتمع آموزشی حضرت سیدالشهدا یزد مشارکتی فعال داشته باشد.
تأسیس چند موسسه آموزشی در نقاط محروم و دورافتاده کشور حاصل تلاش‌های «سید محمد گرامی» و هیات‌مدیره گلستان در تلاش برای ساختن ایرانی آباد و توانمند است.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید