پارس لیبل، پائیز را با گالوس ۸ رنگ جدید آغاز می‌کند

0
735

علی ملک محمدی
مدیر پارس لیبل

چاپخانه پارس لیبل، با استفاده از آفر کارخانه گالوس، اقدام به خرید یک دستگاه ماشین چاپ فلکسو ۸ رنگ ECS340 مدل ۲۰۲۱ کرد که قرار است همین مهرماه در این چاپخانه نصب و راه‌اندازی شود.
علی ملک محمدی مدیر پارس لیبل با اشاره به مشکلات بازرگانی و واردات انتقال ارز و مشکلاتی که سرمایه‌گذاران ایرانی دراین ارتباط دارند، می‌گوید: به عنوان یک چاپخانه‌دار ایرانی، حتی از تخفیف ویژه کارخانه سازنده، نمی‌توانیم با دل خوش استفاده کنیم. چون واردات به ایران غیرمستقیم صورت می‌گیرد و اسناد به نام مشتری ترکیه‌ای صادر می‌شود. سپس در ترکیه کانتینر و اسناد را تغییر می‌دهند، در جریان این جابه‌جایی‌ها، علاوه بر تأخیر و ریسک‌های دیگر، هزینه‌های ما نزدیک به ۲۰ درصد بالاتر رفت. این دستگاه گالوس که با تخفیف ویژه کارخانه سازنده خریداری شده، با هزینه‌های جانبی آن، حدود ۶۵۰ هزار یورو برای ما تمام می‌شود.
گفتنی است که پارس لیبل پیش از این یک دستگاه گالوس ۹ رنگ مدل ۲۰۱۷ مجهز به یونیت سیلک اسکرین داشته که هم اکنون نیز در حال کار است. دستگاه جدید مجهز به دایکات روتاری، کلدفویل (طلاکوبی سرد) و سیستم دیلم ریلم (چاپ از پشت) است. ملک محمدی درباره بازار کار و شرایط بازگشت سرمایه می‌گوید: یک سال و نیم پیش که این تصمیم را گرفتیم، شرایط امیدوار کننده‌تر بود. حالا پس از این مدت انگار همه چیز عوض شده، نه کمیت سفارشات بالا رفته و نه دستمزد چاپ. با این هزینه‌ها الان این سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه نیست.
وی در ادامه می‌گوید: بیشتر مشتریان ما شرکت‌های بهداشتی هستند که آن‌ها هم امسال نسبت به خیز تولیداتشان در سال ۹۹، سفارشات کمتری دارند. هر چند که هنوز هم میزان تولید آنها از سال‌های ۹۷ و ۹۸ قدری بالاتر است بخش دیگری از سفارشات می‌تواند از کشورهای همسایه باشد. ملک محمدی در این باره می‌گوید: چند مشتری عراقی داشتیم که الان کمتر با آن‌ها کار می‌کنیم. اساساً کارکردن باعراقی‌ها مشکل است چون اغلب می‌خواهند غیررسمی کار کنند. از طرفی اعتمادها کم شده، در مجموع این کارها، حدود ۲ درصد حجم کار چاپخانه‌ ما را تشکیل می‌داد که اکنون از آن هم صرف نظر کرده ایم.
وی دلیل ناکامی در جذب سفارش‌ خارجی را برتری مزیت‌های چاپخانه‌های ترکیه برای مشتریان عراقی می‌داند که ایرانی‌ها اغلب نمی‌توانند با آن‌ها رقابت کنند. چاپ در ترکیه ارزان‌تر تمام می‌شود. خیلی از مواد مصرفی ما از ترکیه وارد می‌شود، بنابراین برای ما گران‌تر از چاپکار ترکیه تمام می‌شود. عراقی‌ها در مواردی که با ترکیه مشکل دارند، سراغ ما می‌آیند و ترک‌ها هم در مواردی شرایط را برای ما سخت‌تر می کنند. مثلاً شب عید که قالب‌ساز داخلی برای ساخت قالب‌های دایکات روتاری قدری مشکل داشت. ما به ترکیه سفارش دادیم ولی آن‌ها قیمت کار را ۳۰ درصد نسبت به قبل، بالا بردند.
علیرغم همه این مشکلات، ملک محمدی می‌گوید: چاپ حرفه ماست و باید راه خود را از میان مشکلات باز کنیم و کسب و کار خود را توسعه دهیم. امیدوار باشیم به شرایط بهتر اقتصادی که سال‌هاست آن را انتظار می‌کشیم.

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید