پله‌هاي رشد در جهان چاپ

تاریخ چاپ جهان

بخشي از مجموعه صنعت چاپ ايران را سازندگان ماشين‌آلات آن تشکيل مي‌دهند. بخشي از صنعت که سرمايه‌گذاري در آن با افقي نا‌روشن روبروست. علت آن روشن است‌. تضمين موفقيت در صنايع طراحي و ساخت بسيار سخت است. هم رقابت و هم بازار نامتعادل و نامطمئن شکل‌گيري توليد‌کنندگان ماشين‌آلات صنعتي و ادامه حيات طولاني‌مدت آن‌ها را در کشور ما سبب نشده است. معروف است که در ايران تعداد شرکت‌هايي که عمر آن‌ها به صدسال مي‌رسد صفر است، درحالي‌که اکثر بزرگان صنايع جهان در ابتدا شرکت‌هايي خانوادگي بوده‌اند که در شرايطي بسيار مناسب به سنين بالا رسيده و موفقيت‌هايي شگرف را در سرمايه‌گذاري‌، توليد و ابداع به دست آورده‌اند. نمونه‌اي از اين شرکت‌ها کا. ب. آي معروف در صنعت چاپ ايران است که در سرزمين خود – آلمان – در حال جشن گرفتن دويستمين سال فعاليت خود است. چگونه به اينجا رسيد؟ گزارش تاريخي حاضر ابعادي از فعاليت ۲۰۰ ساله اين شرکت را بازمي‌تاباند.
کرونولوژي شرکت KBA بر اساس رخدادهاي مهم دوران دويست‌ساله آن به‌قرار زير است:
سال ۱۷۷۴
براي شروع داستان بايد ماجرا را از تولد “فردريک کويينگ” آغاز کنيم. “فردريک کويينگ” مخترع چاپ سيلندري در ۱۷ آوريل سال ۱۷۷۴ در شهر کوچکي به نام “ترينجيان” از توابع “ايشلبن” به دنيا آمد.
سال ۱۷۸۳
شخص ديگري که در شرکت KBA نقش بسيار پررنگي داشته است، “آندرياس بائر” بود که در ۱۸ آگوست سال ۱۷۸۳ در شهر اشتوتگارت آلمان به دنيا آمد.
“فردريک کويينگ” و “آندرياس بائر” سال‌ها بعد به‌اتفاق هم شرکتي را پايه‌گذاري کردند که امروز با نام KBA مي‌شناسيم.
سال ۱۸۱۲
در سال ۱۸۰۶ ميلادي، “فردريک کويينگ” به انگلستان رفت، چراکه در آن زمان انگلستان به لحاظ توسعه صنعتي بسيار پيشرفته‌تر بود. “فردريک کويينگ” به همراه “آندرياس بائر” اولين ماشين چاپ سيلندري فلزي ساخت خود را در سال ۱۸۱۲ در لندن به دنياي چاپ معرفي کرد.
سال ۱۸۱۴
ساخت اولين ماشين چاپ با سيلندر دوبل در نوامبر سال ۱۸۱۴ ميلادي، توسط “کويينگ” و “بائر” در لندن که با نيروي بخار کار مي‌کرد، زمينه‌ساز تحولات رو به رشد در صنعت چاپ و در انتشار بيشتر و بهتر اطلاعات در ميان اقشار مختلف جامعه گرديد.
سال۱۸۱۷
روحيه پيشروي از ابتدا در شرکت تاسيس شده کويينگ و بائر با نام “کارخانه ماشين‌هاي چاپ سريع کويينگ و بائر” وجود داشت؛ چراکه تاسيس اين شرکت در شهري نزديک “ورزبورگ” و آغاز به کار توليدات صنعتي، تقريبا ۲۵ سال قبل از آغاز عصر صنعت در آلمان بود.
سال ۱۸۲۸
تاسيس اولين کارخانه کاغذ در باواريا، به شرکت نوپاي کويينگ و بائر کمک کرد بر اتفاقات ناشي از سقوط بازار که در اثر وقوع انقلاب ماه جولاي پاريس در سال ۱۸۳۰ اتفاق افتاده بود چيره شود.
سال ۱۸۵۵
پس از فوت “فردريک کويينگ”؛”بائر” و “فني کويينگ” (همسر کويينک) که يکي از اولين مديران زن در آلمان بود، بنيادي را پايه‌گذاري کردند که تا امروز ادامه داشته و به نام بنياد بيمه سلامت شناخته مي‌شود.
سال ۱۸۶۶
پس از فوت “آندرياس بائر”، مديريت شرکت را پسر “فردريک کويينگ” و “ويلهلم” به عهده گرفتند. مديران جديد هم نوآوري‌هاي صنعتي و همچنين سياست‌هاي اجتماعي شرکت را پيش‌گرفته و همان راه را ادامه دادند.
سال ۱۸۶۸
دو سال بعد يعني در سال ۱۸۶۸ مرکز آموزش شرکت توسط پسران کويينگ تاسيس شد. اين مرکز امروزه نيز به‌عنوان يکي از مراکز آموزش حرفه‌اي در آلمان مشغول به کار بوده و هرساله تکنسين‌هاي فني و متخصص را در سطح عالي آموزش مي‌دهد.
سال ۱۸۷۳
در اين سال دوهزارمين ماشين چاپ ساخته‌شده توسط شرکت “کويينگ و بائر” براي نصب از شرکت خارج شد. با توجه به سياست‌ها و خط‌مشي شرکت در خصوص نيروي انساني شرکت و همچنين افراد جامعه، در اين سال بنيادي براي حمايت از ايتام و زنان بي‌سرپرست ايجاد شد.
سال ۱۸۷۶
با توجه به تغييرات ايجادشده و احساس نياز به افزايش کارايي ماشين‌آلات صنعت چاپ؛ در کنار ماشين‌آلات ورقي شرکت “کويينگ و بائر” اقدام به ساخت اولين ماشين چاپ با تغذيه به‌صورت رول کرده و اين ماشين را براي نصب ارسال کردند. اين کار يکي از اقدامات مهم و تأثيرگذار در توسعه شرکت در آينده بود.
سال ۱۸۸۶
گسترش شرکت “کويينک و بائر” ادامه پيدا کرد. در اين سال “آلبرت بولزا” پسر بزرگ موسس شرکت نيز به گروه ملحق شد. در اين سال “ادگار کويينگ” برادرزاده کويينگ مسئوليت توسعه اولين ماشين چاپ رول با ويژگي‌هاي جديد را به عهده گرفت و توليد اين ماشين انجام شد. (integrated former)
سال۱۸۹۵
کمي قبل از پايان قرن نوزدهم ميلادي، پنج هزارمين ماشين چاپ سيلندري خودکار ساخت شرکت، از کارخانه “اوبرزل” خارج شد.
سال۱۹۰۱
با آغاز قرن بيستم و احساس نياز به فضاي بيشتر براي به ظهور رساندن نوآوري‌هاي شرکت، پس از سال‌ها موفقيت و نوآوري، شرکت تصميم به ساخت واحد جديدي گرفت. اين محل جديد در حال حاضر، ساختمان مرکزي شرکت KBA است.
سال۱۹۱۰
نوآوري‌هاي شرکت يکي پس از ديگري به اجرا درآمده و ماشين‌آلات و مکانسيم‌هاي جديد توليد شد.
ماشين چاپ چهار رنگ ورقي مدل IRIS با کيفيت چاپ بالا، نه‌تنها براي مهندسين شرکت بسيار قابل‌توجه بود؛ بلکه بسياري از مشتريان جديد شرکت را نيز تحت تأثير قرار داد.
سال۱۹۱۲
صحبت از کيفيت چاپ بالاي ماشين چاپ اين شرکت در همه جا پيچيده بود و طولي نکشيد که اولين ماشين چاپ روتوگراور به برلين تحويل داده شد.
سال۱۹۲۳
در حوزه چاپ اسناد بانکي، اولين ماشين چاپ اختصاصي براي چاپ رنگي اسکناس و اسناد بانکي و بهادار زير نظر اين شرکت ايجاد شد و شرکت براي چند دهه نقش مهمي در خط‌مشي‌هاي اين حوزه ايفا کرد. اين موضوع شرکت را در تورم تجاري دهه ۱۹۲۰ برپا نگاه داشت.
سال۱۹۳۱
دکتر “هانس بولزا”، از نسل چهارم فرزندان موسسين شرکت بزرگ کويينگ و بائر در اين سال رياست هيات مديره را به عهده گرفت و به مدت ۴۰ سال در اين سمت باقي ماند. بخشي از سال‌هاي مديريت دکتر بولزا هم‌زمان بود با آشفتگي‌هاي جنگ جهاني دوم، تخريب‌ها و بازسازي‌هاي ويراني‌هاي ناشي از جنگ و… که تا سال ۱۹۷۱ادامه داشت.
سال۱۹۵۱
در اين سال”هان برنارد شونمان” به شرکت ملحق شد. شرکت پس از انجام طرح‌هاي پيشرو، طراحان بااستعداد را در اختيار گرفت و اين استعدادها را با اهداف شرکت تطبيق داد. دکتر بولزا و دکتر شونمان از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۹۵ توسعه توليد ماشين‌آلات جديد گسترش مجموعه را به عهده داشتند.
سال۱۹۵۲
آغاز همکاري شرکت کويينگ و بائر با شرکت سوييسي “Giori” در حوزه چاپ‌هاي امنيتي، يکي از اتفاقات مثبت در تاريخ شرکت بود که در اين سال به وقوع پيوست. اين همکاري جايگاه شرکت را به‌عنوان مرجع اصلي و تعيين‌کننده در حوزه چاپ اسکناس، اوراق بهادار و اسناد بانکي، بيش‌ازپيش تثبيت کرد. مدتي بعد اولين ماشين‌هاي مدل Koebau-Giori Intaligocolor و Koebau-Giori Simultan ساخته و تحويل داده شدند.
سال۱۹۵۸
ماشين چاپ مدل Condor با سرعت چاپ بالا، مدل بسيار موفقي بود که در آلمان و ساير کشورها با استقبال روبرو شد و بيش از دو هزار دستگاه ساخته و تحويل داده شد. چاپخانه‌هاي ورزبورگ نظير Vogel Verlag از اين ماشين استفاده کردند. سرعت چاپ ۴۶۰۰ ورق در ساعت از ويژگي‌هاي اين مدل بوده است.
سال۱۹۶۲
اولين ماشين چاپ لترپرس روزنامه با نامKoebau Courier در شرکت Main Post شهر ورزبورگ نصب شد. که بعدها با ماشين‌هاي چاپ افست از نوع روتاري جايگزين شد. در حال حاضر نيز همکاري‌هاي تجاري بين اين دو شرکت بسيار خوب است.
سال۱۹۶۴
ماشين چاپ روزنامه ورقي از نوع لترپرس مدل Rotafolio وارد خط توليد شعبه “ترنفلد” شرکت شده و توليد انبوه آن آغاز شد. در سال‌هاي بعد تعداد زيادي ماشين روتاري در اين کارخانه مونتاژ و توليد شد.
سال۱۹۶۹
شرکت “کويينگ و بائر” اولين ماشين چاپ افست با تغذيه به‌صورت رول را هم‌زمان با ماشين‌هاي سري Commander توليد و به بلژيک تحويل داد.حتي امروزه نيز اين ماشين در تعداد زيادي چاپخانه‌ روزنامه در سراسر جهان در حال کار است.
سال۱۹۷۲
ماشين چاپ مدل Koebau Compacta که يک ماشين افست رول از نوع چاپ تجاري و با کيفيت بالا بود نيز يکي از مدل‌هاي بسيار موفق ساخت اين شرکت بود که متخصصين زيادي را در نمايشگاه دروپا با کيفيت چاپ بسيار بالا و راحتي کار و انعطاف‌پذيري خود تحت تأثير قرار داد.
سال۱۹۷۴
ساخت ماشين چاپ مدل Jumbo Courier يک رکورد ديگر براي اين شرکت محسوب مي‌شود. اين ماشين افست روزنامه با تغذيه رول عريض‌ترين ماشين افست به شمار مي‌رود که مي‌تواند رول را با عرض ۲۵۲ سانتي‌متر چاپ کند. به‌علاوه ماشين چاپ ورقي مدل Rapida SR III با سرعت چاپ ۱۵۰۰۰ ورق در ساعت در سايز دو متوسط (Medium Format ) تا سال‌ها سريع‌ترين ماشين چاپ در دنيا بود.
سال۱۹۸۶
ماشين چاپ مدل Rapida SR III از فنّاوري طراحي واحدهاي مجزا (Unit Type) استفاده کرده که در مدل Rapida 104 هم به‌کار برده شده است. ماشين Rapida 104 با ابعاد ۱۰۰*۷۰ و با سرعت ۱۵۰۰۰ ورق در ساعت چاپ مي‌کند. ماشين‌هاي مدل Rapdia امروزي در حقيقت نسل بعدي همان مدل‌هاي دهه ۸۰ هستند.
سال۱۹۸۸
شرکت “کويينگ و بائر” در اين سال بزرگ‌ترين ماشين چاپ روزنامه با فنّاوري فلکسو گراور را ساخته و در شرکت Daily Mail در شهر لندن نصب کرد.
سال۱۹۹۰
در راستاي اهداف توسعه شرکت و ايجاد گروه بزرگ‌تر، در سال ۱۹۹۰ شرکت “کويينگ و بائر” و شرکت “آلبرت فرانکتال” تصميم به همکاري خود را در نمايشگاه دروپا در شهر دوسلدورف آلمان اعلام کردند.
سال۱۹۹۵
در اين سال شرکت‌هاي “کويينک – بائر” و “آلبرت فرانکنتال” باهم ادغام شده و شرکت Koeing & Bauer-Albert AG يا همان KBA را به وجود آوردند. ارائه ماشين چاپ ابعاد بزرگ Rapida در نمايشگاه دروپا در اين سال با برخورداري از کارايي بسيار بالا توجه بسياري را به خود معطوف کرد. اين مدل روند توسعه شرکت در ساخت ماشين‌هاي سايز بزرگ را تسريع کرد و شرکتKBA را به جايگاه ويژه‌اي در صنعت ماشين‌هاي سايز بزرگ تبديل کرد.
سال۱۹۹۷
در نمايشگاه چاپ شيکاگو، شرکت KBA ماشين چاپ مدل Karat 74 را که از فنّاوري ” چاپ مستقيم از کامپيوتر” (Computer to Press) برخوردار بود ارائه کرد. اين فنّاوري که با همکاري شرکت Scitex Corp توسعه داده شده بود، اولين گام در جهت چاپ مستقيم از کامپيوتر به شمار مي‌رود.
سال ۱۹۹۸
در اين سال شرکت KBA-Planeta Ag هم به‌منظور ايجاد مجموعه بزرگ‌تر با شرکت ادغام شد.در نمايشگاه دروپا سال ۲۰۰۰، شرکت KBA ماشين مدل Cortina را که تحولي در صنعت چاپ روزنامه در قرن بيست‌ويک به‌حساب مي‌آمد معرفي کرد. علاوه براين تأثير زيادي بر ساير بخش‌هاي شرکت ازجمله افست ورقي و افست رول گذاشت.
شرکت KBA با خريداري شرکت De La Rue Giori SA جايگاه خود را در بخش چاپ امنيتي و اسکناس قوي‌تر از قبل کرد. اين شرکت فرعي ابتدا به نامKBA-Giori S.A وبعدها به نام KBA- Notasys تغيير نام داد.
سال۲۰۰۳
شرکت KBA اولين ماشين چاپ روزنامه رول با طراحي مدرن با عرض سه‌گانه و ترتيب نورد‌ه‌اي اقماري را ارائه کرد. اين ماشين با بهره‌گيري از تکنولوژي KBACommander 6/2 براي شرکت Tamedi در زوريخ ساخته و نصب گرديد. در همين سال ماشين‌هاي چاپ Rapida 185 و Rapida 205 در گروه ماشين‌هاي چاپ سايز بسيار بزرگ (با عرض چاپ ۲۰۵ و ۱۸۵ سانتي‌متر) ساخته شدند.
سال۲۰۰۴
شرکت KBA با در اختيار گرفتن امکانات شرکت Metronic GMBH وارد عرصه‌هاي جديدي در صنعت چاپ شد. چاپ جوهر افشان، چاپ ليزري، چاپ ترانسفر حرارتي و سيستم‌هاي فويل کوبي داغ در بسياري از محصولات توليد شده نصب شد.
سال۲۰۰۵
در اين سال شرکت Czesh Press Grafitec نيز خريداري و به گروه اضافه شد. در حال حاضر KBA-Grafitec ماشين‌هاي چاپ مدل Rapida 75 Pro و Rapida 76 را توليد مي‌کند.
سال۲۰۰۶
در اين سال شرکت KBA با اقدام جديدي در خريداري حق مالکيت LTG Print و ارائه KAB-MetalPrint وارد عرصه چاپ روي فلز شد. اين اقدام KBA را در جايگاه بالا و تعيين کننده در صنعت چاپ روي فلز قرار داد.در ادامه روند توسعه، محصولات متنوعي در زمينه‌هاي مختلف چاپ بسته‌بندي ارائه شد.
سال۲۰۰۸
کاهش زمان آماده سازي ماشين‌هاي چاپ در بين توليدکنندگان به يک رقابت جهاني تبديل شده است. سري جديد ماشين چاپ مدل Rapida 106 در اين رقابت در بالاترين جايگاه قرار گرفت. به علاوه از سال ۲۰۱۲ با سرعت چاپ ۲۰۰۰۰ ورق در ساعت جايگاه بالايي در سرعت چاپ در سايز ۱۰۰*۷۰ را نيز از آن خود کرد.
سال۲۰۱۲
اولين ماشين چاپ ديجيتال در تيراژ بالا توسط KBA ساخته و ارائه شد. KBA RotaJET 76 اولين ماشين چاپ ديجيتال جوهر‌افشان در حجم و تيراژ بالا بود. علاوه بر آن شرکت KBA اولين ماشين چاپ ديجيتال رول با حجم بالا را در نمايشگاه دروپا ارائه کرد. در دسته ماشين‌هاي افست ورقي سايز بزرگ، مدل جديد Rapida 145 با تغييرات ساختاري با سرعت چاپ ۱۷۰۰۰ ورق در ساعت در سايز ۱۴۰*۱۰۰ سانتي‌متر ارائه شد.
سال۲۰۱۳
خريداري يک شرکت ايتاليايي مسير توسعه KBA را به سوي ساخت ماشين‌آلات براي چاپ محفظه‌هاي شيشه‌اي و پلاستيکي و همچنين تجهيزاتي براي چاپ بسته‌بندي‌هاي انعطاف‌پذير باز کرد.
سال۲۰۱۴
بزرگترين ماشين چاپ ديجيتال جوهر افشان با تغذيه رول (RotaJET VL) با عرض رول ۱۶۸ سانتي‌متر براي شرکت آلماني German Decor Printer ساخته و ارائه شد.
سال۲۰۱۵
شرکت KBA با همکاري گروه بزرگ آمريکايي HP Inc از چاپ بزرگ‌ترين ماشين چاپ ديجيتالي رول رونمايي شد.
اين ماشين براي چاپ مستقيم روي ورق‌هاي کارتن ساخته شده و در ورزبورگ نصب شد.
ساختار جديد گروه شرکت‌هاي KBA به تصويب رسيد. هولدينگ Koeing & Bauer AG و زير مجموعه‌هاي KBA Sheetfed Solutions (در حوزه چاپ افست ورقي)، KBA-Digital & Web Solutions (در حوزه چاپ رول و چاپ ديجيتال)‌، KBA NotaSys (در حوزه چاپ‌هاي امنيتي و اوراق بهادار) و KBA-Industria Solutions.
سال۲۰۱۶
در نمايشگاه دروپا سال ۲۰۱۶ شرکت KBA آخرين تکنولوژي‌ها در زمينه‌هاي مختلف چاپ از جمله افست، فلکسو و چاپ ديجيتال، فناوري‌هاي پس از چاپ مانند صحافي و عمليات تکميلي را براي اولين بار ارائه کرد.
سال۲۰۱۷
در ماه جاري شرکت KBA با حضور ميهماني از سراسر جهان؛ ۲۰۰ سال خلاقيت، نوآوري و موفقيت را جشن گرفت.
منبع: سايت KBA

ارسال نظرات

پیامتان راوارد نمایدد
لطفا نامتان را اینجا وارد نمایید